2020-07-02, 12:05
Medlem
johnthedickholmess avatar
Skrämmande med knivdåd. Vem som helst skulle ju kunna hugga folk i ryggen på tunnelbanan med kniv. Bara så där.
Citera
2020-07-02, 12:06
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Fick han en flaska i huvudet innan han drog kniv?

Kan tänka mig att BO som slog en flaska i huvudet snabbt lägger benen på ryggen när han såg kniven, kan nödvärn hävdas även om han sprang efter flask incidenten ?

Hela gänget kom springandes någonstans ifrån, där BO med polare blev jagad av GM med polare, så det som skedde med flaskan var innan det sista knivdådet I Kungsträdgården. BO slogs inte på slutet, utan försökte skydda sig med att fly.
Citera
2020-07-02, 12:10
Medlem
Ser att en del skriver att GM var svensk, har svårt att tro det men om så var fallet ser jag framför mig:

Afghangäng som ställer sig i ring runt GM och hans tjej och utför taharrush, de slår mannen med en flaska i huvudet och drar kniv. GM släpper loss sin inneboende viking, övermannar dem, tillskansar sig kniven och hugger sen ner tre av dem och jagar bort resten. SÅ måste det ha gått till.
Citera
2020-07-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Jag tycker faktiskt också att GM i stort handlar i självförsvar. I dagens Sverige bör man alltid vara beväpnad om man inte vill bli rånad eller trakasserad. Själv har jag alltid försvarsspray med mig om jag går ut ensam sent på kvällen. Jag har funderat på att ha kniv också. Det är naturligtvis bedrövligt att man måste beväpna sig i dagens samhälle. Vems är skulden att det har blivit så här?

Det är väl inte självförsvar om BO springer och GM jagar efter?
Citera
2020-07-02, 12:15
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Hela gänget kom springandes någonstans ifrån, där BO med polare blev jagad av GM med polare, så det som skedde med flaskan var innan det sista knivdådet I Kungsträdgården. BO slogs inte på slutet, utan försökte skydda sig med att fly.

Då låter det inte alls som nödvärn, möjligen nödvärn (om) när han blev slagen i huvudet med en flaska. Allt därefter är han ansvarig för och bör således spärras in. Går steget längre, alla dem här dagdrivande undermänniskorna bör spärras in tills de kan uppföra sig.

Off topic: Blir så jävla trött på dessa jävla avskum till människor. Säkerligen har de inte en strimma muskler på kroppen och behöver därför ta till knivar, bälten, påkar eller vafan de nu är de drar runt på.

En mot en och dessa är fega kräk som vilken svensk man som helst kan mosa. Skillnaden är att svenskar (riktiga) inte är fega kräk som tar till våld och vapen för att lösa meningsskiljaktigheter. Vi paserade grottstadiet för cirka 800 år sedan. Nu är det tillbaka i landet, härligt va? Så jäkla glad att jag packade väskan för 8 år sedan.
Citera
2020-07-02, 12:19
Medlem
Tigerhund79s avatar
Precis som bortmedfifittor skriver så går det inte att hävda nödvärn här om man utgår från hans/hennes beskrivning av händelseförloppet. Hade MGM huggit i samband med att han fått flaskan i skallen så hade det varit att betrakta som nödvärn, men att jaga BO och sen hugga är inte nödvärn då slaget med flaskan redan har skett och angreppet är fullbordat. Det här handlar om mord, eller med ännu större sannolikhet dråp.
Citera
2020-07-02, 12:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Är det sant så är detta ju då ett mord eller dråp och inte frågan om nödvärn. Det är istället en hämnd för något som hänt strax innan.
Citera
2020-07-02, 12:25
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Bekräftat att GM är 21? Isåfall högst osannolik att det är en svensk med tanke på att namnet inte är officiellt än.
Citera
2020-07-02, 12:47
Medlem
Sveapådekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Bortmedfifi... skrev att kniven tycktes gå in i sidan under revbenen. Går den långt in är ju kroppspulsådern där. Annars är det ju lungor strax ovanför och hjärtat med. Räcker ju med att kniven går snett uppåt för att skada dessa. Levern är det jag röker primärt på där i sidan och den blöder ju fort och är svår att laga. En rad möjliga organ som alla vart och ett kan vara dödliga skador.

Mjälten sitter på vänster sida. Levern på höger. Stick hål på mjälten så dör vederbörande rätt illa kvickt av blodförlusten.
Citera
2020-07-02, 12:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag vet inte hur gammal du är men när jag var liten fanns det olika regler som att man slår inte någon bakifrån (då är man feg), man går inte flera mot en, man sparkar inte någon som ligger ner och så vidare. Det fanns folk som inte höll sig till reglerna men omgivningen såg då på dem som just fega eller inte riktiga män.

Idag verkar man kunna vara tio mot en, stampa folk i huvudet, kissa nån i munnen med mera utan att någon tycker man är något annat än tuff. Den sociala kontroller är obefintlig verkar det som. Eller varför inte kasta in en handgranat hos en barnfamilj.

Något jag stör mig på enormt mycket är just att det här med "man mot man" inte verkar ses som hedervärt längre. Det verkar inte vara ett koncept i klankultur överhuvudtaget. Där verkar det istället vara kutym att man hämtar så många släktingar som möjligt innan man misshandlar någon.

Ja det är den erfarenheten jag har från min tid. Jag menade på att ett slag med knytnäven var det värsta som kunde hända. Tycker synd om barn och ungdomar som växer upp i dagens förfall.
Citera
2020-07-02, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Skrämmande med knivdåd. Vem som helst skulle ju kunna hugga folk i ryggen på tunnelbanan med kniv. Bara så där.
Så är det ju alltid, ingen kan utesluta att terrordåd sker och just knivar är ju lättillgängliga. Även personbilar som kör upp på en populär gågata... Nä usch, mörka tankar.

Sen är inte detta en sådan situation, det verkar vara ett bråk mellan olika gäng av yngre utlänningar. Bråket ska ha handlat om någons flickvän. Det kunde lika gärna stannat vid flaskor och bälten och lite gammalt hederligt rallarslagsmål, men GM drog alltså en kniv.

Det finns folk till allt helt enkelt.
Citera
2020-07-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nu får flickvännen skaffa ny hazar. Nuvarande får nog sitta ett tag i fängelse, typ 10 år.

Nejdå. Han är nog ute efter 5 år pga låg ålder, påverkan på droger, fanns inget uppsåt och sedan kan de även få det till vållande av annans död
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in