2020-07-02, 13:16
Medlem
SharkRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Tingsrättens dom https://docdro.id/vSY7Bpb

Carl VICTOR Ekström, 19960629-7258
Fängelse 3 år

Elov Bob HAMPUS Gustafsson Granegärd, 20001029-1813
Fängelse 2 år 1 månad

Erik Robin ALEXANDER Gustafsson, 19970926-4494
Fängelse 3 år

OSCAR Gustaf Ekström, 19990617-1310
Fängelse 2 år 3 månader

Victor Ekström ska solidariskt med Oscar Ekström, Hampus Gustafsson Granegärd och Alexander Gustafsson betala skadestånd till Isabelle Söderström med 37 000 kr jämte ränta på beloppet enligt 6 § räntelagen (1975:635) från den 27 mars 2020 till dess betalning sker.

Anders JONAS Friberg, 19800317-7196

Åtal som den tilltalade frikänns från
1.Grov vårdslöshet i trafik, 1 § 2 st trafikbrottslagen (1951:649)2020-03-20
2.Brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, 1 § 1 st och 4 §1 st lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål 2020-03-20
Senast redigerad av SharkRabbit 2020-07-02 kl. 13:22.
Citera
2020-07-02, 14:40
Medlem
Härligt!
Citera
2020-07-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SharkRabbit
text
Spontant kan man väl iaf maska friade personer, även om JF anser sig vara en offentlig person.
Citera
2020-07-02, 21:46
Medlem
Här ser man tydligt att det är skillnad på folk och folk...
Hade en vanlig Svensson agerat på samma sätt med en ”vanlig” bil hade det tagit hus i helvete och Svensson blivit dömd.

Och ang att maska hans namn för att han blivit frikänd tror jag kvittar lika för jag har sällan skådat någon så mediakåt som herrn i fråga (för att vara en icke kändis alltså).

Hoppas att blivande frugan funderat lite över blivande makens prioriteringar..
Hon borde varit helt förstörd (med all rätt!!) och när han kommer till platsen så hoppar hans kompis ur bilen för att ta hand om henne medans han minsann ska jaga en bil??
Förvisso en jäkligt nice bil men hon och deras kommande barn bör ha varit viktigare kan jag tycka.
Hade nog tyckt bättre om honom om han kommit till plats och tagit hand om henne istället för att jaga plåt...
Och enligt vad han själv sagt och vad som framkom i domen så var väl han direkt olämplig att köra bil med den chocken, adrenalinet och oron...
Varför körde inte nån av dom andra tre?
Well, Well hoppas att blivande frugan med bebis mår så gott dom bara kan.

NU kan ni börja hacka ner på mig så jag har och läsa till frukost
Citera
2020-07-02, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej, det där hittar du bara på för att nedvärdera någon som väljer att agera istället för att tycka att det är okey att bli rånad.

Vad tror du drev honom då? Frun var ju i säkerhet och bilarna sket han ju i. Han ville reparera sin heder.
Citera
2020-07-02, 21:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Vad tror du drev honom då? Frun var ju i säkerhet och bilarna sket han ju i. Han ville reparera sin heder.
Som sagt, en del låter sig rånas, andra inte.

Att förringa insatsen genom att luta sig mot förlöjligande ord som heder, och kränkt är att medvetet låtsas att inte förstå och därmed indirekt hylla rånarna.
Citera
2020-07-02, 22:01
Medlem
Citat:
Som sagt, en del låter sig rånas, andra inte.

Att förringa insatsen genom att luta sig mot förlöjligande ord som heder, och kränkt är att medvetet låtsas att inte förstå och därmed indirekt hylla rånarna.

Det är du som säger att det förlöjligande ord. Ganska mycket görs på grund av heder. Men man får försöka göra en konsekvensanalys.
Citera
2020-07-02, 22:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Det är du som säger att det förlöjligande ord. Ganska mycket görs på grund av heder. Men man får försöka göra en konsekvensanalys.
Numera används ord som heder och kränkt bara som förlöjligande eftersom samhället radikalt förändrats, och orden urholkats.

Men heder, eller inte, jag hade inte heller stilltigande sett på när rånarna åkt iväg med min bil.
Att du sedan hade stått och tittat som ett fån efter din stulna bil är din sak, men alla vill inte stå som fån när dom blir rånade.
Citera
2020-07-02, 23:25
Medlem
Alltid sett såna som dig som svaga och korkade..

Du har ingen ryggrad. Förmodligen kan du inte ens försvara din fru om hon blir attackerad.

Citat:
Ursprungligen postat av user0420
Omnes ante legem aequi sunt et sine ulla distinctione jus habent aequum praesidium legis habere .

Alla äro lika inför lagen och äro utan åtskillnad berättigade till lika skydd från lagens sida .

Förstå dessa ords innebörd. Han har ingen som helst rätt att göra som han gjorde. Självklart ska han ha sitt straff. Det är materiella ting det handlar om här. Tycker ärligt han borde få stå för skadorna som han orsakade på bilen själv. Helt idiotiskt.

Att du sedan inte förstår att Poliser får särskild träning för att köra fort, de har siriner och blåljus för att påkalla fri väg och varna andra om att de kommer i hög hastihget. De är dessutom de som har till uppgift att upprätthålla lag och ordning i landet. Även om det låter coolt så var det helt idiotiskt det han gjorde. Han komer få sitt straff och ska med all rätt ha det också. På samma sätt som att om du får stryk på stan och väljer att mörda personen som slog dig, så ska du åka för mord.
Citera
2020-07-03, 00:54
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Detta är i min mening inte det minsta konstigt. Polisen är skyldiga att anmäla brott som faller under allmänt åtal. Det misstänkta brottet utreds sedan och möjligtvis väcks åtal. En ganska bra ordning.

Vi vet inte vad åklagaren kommer yrka på för straff eller vad tingsrätten eventuellt kommer döma. Är han ostraffad sedan tidigare lär det inte bli värre än villkorlig dom om han ens döms.

Kan tänka mig att TR kommer se hans agerande som rimligt om det nu var det.

Gällande biltjuvarna kommer de garanterat inte få några skadestånd (om de inte vart allvarligt skadade) utan snarare bli skyldiga att betala.

Det är inte heller otänkbart att polisen tackade den misstänkte för insatsen, men de måste likväl göra sitt jobb och anmäla enligt svensk lagstiftning.

Om killen döms kan man ta diskussionen från det. Som det är nu blir det bara löjligt att utgå från att TR kommer ta förövarnas parti och i vanlig ordning gnälla på rättsstaten.

Tänk så rätt man kan få.... Känns som att 80% av tråden där det bara gnälls på hur brottslingar går fria medans offer döms kan skrotas.
Citera
2020-07-03, 06:51
Medlem
Citat:
Numera används ord som heder och kränkt bara som förlöjligande eftersom samhället radikalt förändrats, och orden urholkats.

Men heder, eller inte, jag hade inte heller stilltigande sett på när rånarna åkt iväg med min bil.
Att du sedan hade stått och tittat som ett fån efter din stulna bil är din sak, men alla vill inte stå som fån när dom blir rånade.

Precis. Dom vill inte stå som fån eftersom dom känner sig kränkta. Kanske någon kallar dom för fån som ju är ett förlöjligande ord.
Det här kunde ju slutat hur som helst.
Citera
2020-07-03, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Någon som vet mer om denna händelse?

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20200628/peder-karlsson-ett-lagt-pris-att-betala-for-sinnesro/?puk=4bf09ed9c95d539e97470681fa2faa732918a847

Hans gravida fru blev rånad med pistol av fyra pundare. Efter att ha själv tagit upp jakten och prejat sin egen bil för att få stopp på rånarna är han nu åtalad för vårdslöshet i trafik.

Sverige är galet ibland.

Svenska politiker och myndigheter har ingen respekt för äganderätten, rätten till självförsvar eller personlig frihet.
Givetvis skall alla demokratiska länder ha "stand your ground" rättigheter gällande liv, egendom och frihet. Du skall ha rätt att med våld återta din egendom. Du skall ha rätt att med våld, tom dödligt dito, har rätt att försvara ditt hem, familj och liv. Med det vapen som du själv anser passa dig bäst. Det svenska våldsmonopolet som polisväsen skall ha har delvis övertagits av kriminella. Polisen klarar inte av sin uppgift och då är det än viktigare att man har den rätten. Nu får man ta sig den. Och det lär fler och fler göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in