2020-07-01, 19:25
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Startvärden månad 1:

Buffert på bankkonto: 60 547:-
Lysa fondrobot: 33 359:-
Avanza KF + ISK + IPS: 398 803:-

Totalt: 492 169:-

Status 2020-07-01 (månad 5):

Sparande denna månad (vilket också är mitt regelbundna månadssparande just nu):
5000:- på Lysa och 7240:- på Avanza
Bufferten varierar.

Buffert på bankkonto: 73 160:-
Lysa fondrobot: 55 500:-
Avanza KF + ISK + IPS: 435 675:-

Totalt: 564 335:-

Utveckling sedan föregående månad

Buffert på bankkonto: +781:-
Lysa fondrobot: +5 350:-
Avanza KF + ISK + IPS: +14 891:-

Totalt: +21 022:-

Utveckling sedan start

Buffert på bankkonto: +12 613:-
Lysa fondrobot: +22 141:-
Avanza KF + ISK + IPS: +36 872:-

Totalt: +72 167:-
Citera
2020-07-01, 21:01
Medlem
infiltrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Jag ska bli miljonär! Det är ett mål som jag ska nå, och mina förhoppningar är att fixa det på 4,5 år.

Privatekonomi idag:
Värdepapper: 375 000
Lån: 200 000
Netto: +175 000

Min "nettoförmögenhet" ska alltså växa 825 000 sek på 54 månader.

Tanken är:
0-1 år
Köpa lägenhet
Månadsspara 10 000 i Avanza Zero

1-2 år
Månadsspara 11 000 i Avanza Zero

2-3 år
Månadsspara 12 000 i Avanza Zero

3-4,5 år
Månadsspara 13 000 i Avanza Zero

= Nettoförmögenhet på +1 000 000 sek
----------------------------------------------------------------------------------

För att detta ska generera i 1 miljon förutsätts följande:
- Lägenheten ökar i värde med 2% (genomsnitt/år)
- Avanza zero ökar med 7% (genomsnitt/år)
- Insättningarna görs till ett investeringssparkonto med ränta på 2% (genomsnitt/år)

----------------------------------------------------------------------------------

Detta är alltså rätt så optimistiskt räknat och det enda jag kan vara säker på är att det inte faller ut precis som planerat. Förslag på hur jag förvaltar mina tillgångar på annat sätt för att nå mitt mål??

Du kommer garanterat inte att kunna uppnå ditt mål genom att satsa stort på avanza zero. Kolla föregårnde %-uppstigningar så inser du själv hur det kommer att sluta. Satsa på högriskaktier som faktiskt ger utdelning, och snöbolla dig fram med räntapåränta.
Citera
2020-07-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrant
Du kommer garanterat inte att kunna uppnå ditt mål genom att satsa stort på avanza zero. Kolla föregårnde %-uppstigningar så inser du själv hur det kommer att sluta. Satsa på högriskaktier som faktiskt ger utdelning, och snöbolla dig fram med räntapåränta.
Räntapåränta?
Citera
2020-07-02, 00:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Lärde du dig investeringar via ett cornflakes-paket så är det inte läge att ge råd åt folk.
Citera
2020-07-02, 08:10
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

OMXS30 har ju konsoliderat sedan typ 2015 så det beror ju på vilken tidserie han använder, i genomsnitt har stockholmsbörsen gått upp 8%.
Sedan tycker jag TS ska investera utomlands för att sprida valutarisken men tråden startade för 6 år sedan så kanske inte är aktuellt längre.
Citera
2020-07-02, 08:47
Medlem
Citat:

Om du ögnar igenom tråden så ser du att TS lyckades. Nu är det ett tag sedan jag läste igenom allt så tråden är ett par år, men han kan nog ha släpps AZ efter ett tag. Men det klart man kan bli miljonär genom att investera endast i AZ, beror ju på hur mycket man petar in och hur börsen går.
Citera
2020-07-02, 09:01
Medlem
Citat:
Du har ränta på ränta effekt även på en aktiefond. Eftersom aktierna som ligger i aktiefonden ger utdelning så kommer fondens tillgångar också att öka och fonden köper fler aktier på exakt samma sätt som man som privatperson kan göra.

Förr i tiden så gav faktiskt en stor del av aktiefonderna utdelning. Misstänker att det är förändringar i skattelagstiftning som ligger bakom valet att behålla utdelningarna i aktiefonden. Men man vet aldrig om det i framtiden återigen blir vanligt att fonder börjar ge utdelning igen. Kan dock tycka att det är praktiskt att slippa tänka på att man ska reinvestera utdelningarna.
Citera
2020-07-02, 09:51
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Att bli miljonär på 4.5 år är inga konstigheter, även om din kalkyl kanske ser lite optimistisk ut. Sen kan man aldrig styra över börsen. Det finns inga garantier för att den går upp över en 5års period, även om det är troligt. Oavsett vart du landar så är det ett bra upplägg.

Även lägenhetens framtida värde är en riskfaktor då fastighetsmarknaden lär rasa inom en nära framtid.
Dessutom behöver lägenheter underhåll för att behålla sitt värde. Stammar, elsystem, Ny internet teknik och TV-teknik som kommer med tiden och skall investeras i för att hålla lägenheten modern och attraktiv kostar. Slitage på kök och ytor inne i lägenheten kostar också.

Man måste ta höjd för detta då rep fonder oftast inte räcker till då det är dags.
Skatte effekter och framtida nya skattepålagor lär komma då invandrarna skall försörjas via skattemedel i minst 50 år till.

Det räcker med att det flyttar in ett gäng somalier i området för att värdet på lägenheten skall störtdyka.

I Örebro köpte kommunen upp villor i ett område och villapriserna i området sjönk med 3-500 000
på bara 2 år..Nu köper kommunen upp fler villor i samma område och hyr ut till i första hand stora somaliska familjer då dessa familjer inte får plats i vanliga lägenmheter (ont om 6-12 rums lägenheter)
Citera
2020-07-02, 16:45
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Citat:

TS nådde sitt mål för över ett år sedan:

Citat:
Miljonär
2019-03-25

Värdepapper: 606 200
Likvida medel 38 100
Boende (inkl. lån): 655 600
Studielån: -298 700

Nettoförmögenhet: 1 001 200 kr !!

När jag först satte mitt mål att bli miljonär, kändes det snudd på omöjligt. Så här i efterhand har det varit både roligt och väldigt simpelt.

Att bli miljonär är absolut inget speciellt och inget som förändrar mitt liv. Men det är också fantastiskt att inse att jag knappt har gjort några som helst uppoffringar men ändå har nåt mitt mål både enklare och snabbare än väntat.

Och så här skriver han om Avanza zero

Citat:
Tack.

Jag har aldrig haft något kapital i Avanza Zero. Investeringarna i värdepapper har till största del varit avgiftsfri indexfonder och investmentbolag. Basen har alltid varit nordiska företag, vilka historiskt sett alltid legat bra till. SIXRX har gått +50% sedan trådstart vilket är klart godkänt.

Alla innehav via ISK-konto (såklart!).
Citera
2020-07-02, 19:36
Medlem
infiltrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Räntapåränta?

https://advisa.se/ordlista/ranta-pa-ranta/
Citera
2020-07-02, 20:21
Medlem
Det går inte att räkna ränta-på-ränta effekt på börsen med genomsnittligt avkastning. För att använda en formel med exponentiell avkastning krävs exakt samma avkastning år efter år.
Tänk t ex på att om börsen går ner 50% måste den gå upp 100% för att återta sitt ursprungliga värde.
Citera
2020-07-02, 20:30
Medlem
infiltrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Lärde du dig investeringar via ett cornflakes-paket så är det inte läge att ge råd åt folk.

Hm, lite konsigt svar med tanke på din ekonomiska situation just nu, Mr Investor!!

Citerar dig:''Jag äger ingenting själv, nej, förutom lite kläder, ett kök och tält, samt laptop och mobil. Oftast bor jag i möblerade lägenheter via tex Airbnb. Numera hittar jag dock boende oftast via Facebook, faktiskt. Men jag campar, bor i folks segelbåtar och sånt ibland. Beror på vem man träffar.

Vill gärna ha bra kök och någon form av uteplats när jag hyr
.''

Inte direkt klyftigt att lägga en sådan kommentar när du uppenbarligen har en extrem oförmåga att tjäna stålar Tillbaks in i segelbåten med dig nu min vän, slutsnackat. Av det du sagt att dömma så verkar du vara en misslyckad vekling, som uppenbarligen spenderat lite för mycket tid på att sitta o försöka komma på intelligenta kommentarer, som backfirar precis som ditt ekonomiska upplägg. Skärpning.

OnT så märkte jag nu hur pass gammal tråden är, la inte märkte till det när jag kommenterade.
Fint att TS lyckats på annat håll än AZ.

Om TS fortfarande läser, hur ser det ut idag på investeringsfronten? Vore kul att få veta. Må väl.
Senast redigerad av infiltrant 2020-07-02 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in