2019-03-26, 22:18
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAMGOINGTOSUCCEED
Miljonär

Att bli miljonär är absolut inget speciellt och inget som [b]förändrar mitt liv[b]. Men det är också fantastiskt att inse att jag knappt har gjort några som helst uppoffringar men ändå har nåt mitt mål både enklare och snabbare än väntat.

Grattis!

En miljon påverkar kanske inte ens vardag fullt så mycket som man kanske hoppades på, men visst fan är det skönt att uppnå sina mål som man sätter!

Det är inte varje dag det händer
Citera
2019-03-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Kanske nämnt tidigare men ungefär hur ser din aktieportfölj ut?

Edit: Grattis btw.

Edit2: Läste nu startinlägget. Har du bara kört Avanza Zero?

Tack.

Jag har aldrig haft något kapital i Avanza Zero. Investeringarna i värdepapper har till största del varit avgiftsfri indexfonder och investmentbolag. Basen har alltid varit nordiska företag, vilka historiskt sett alltid legat bra till. SIXRX har gått +50% sedan trådstart vilket är klart godkänt.

Alla innehav via ISK-konto (såklart!).
Citera
2019-03-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Grattis! Fram med champagneflaskan! Se bara till att köpa en champagne som kostar högst 1200 kr, annars blir du fattiglapp igen!

Hur känner du nu? Vad är planen? Gissar på fortsatta investeringar men har du något nytt mål nu?

Hahaha precis ;D (hade redan inhandlat en flaska för 3000 kr så jag slapp spräcka budgeten)

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Grattis!
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Grattis!!
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Grattis! Fast det tog ju bra precis så lång tid som du hade tänkt?

Tack hörrni!!!
Trådstarten var inte starten på sparperioden bara. Startade vid årsskiftet 2015/16 (vilket alltid var tanken)

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Bra jobbat!
Nu ska jag göra samma sak.

Kör! Det är ett av de bästa besluten jag tagit. Det har gett mig en betydligt starkare kärlek till arbetslivet och ekonomi i allmänhet och jag har aldrig känt att det begränsat mig i mitt sätt att leva.

Siktet på miljonen har gjort att jag tjänat mer pengar och på så vis kunnat levt ett bekvämare/lyxigare liv också.

Håll oss uppdaterade Johan!
Citera
2019-03-29, 23:25
Medlem
Jag fattar inte riktigt. Där du skriver bostad, är det vad bostaden är värd minus vad du har i lån?

Jag äger en bostad värd 2,8 miljoner, men har endast lån på 1,5 miljoner. Känner mig inte som någon miljonär..
Citera
2019-03-30, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
Jag fattar inte riktigt. Där du skriver bostad, är det vad bostaden är värd minus vad du har i lån?

Jag äger en bostad värd 2,8 miljoner, men har endast lån på 1,5 miljoner. Känner mig inte som någon miljonär..
”Endast lån på 1,5 miljoner”... sådant har vårat samhälle blivit, lån 1,5 mille är ”endast”
Citera
2019-03-30, 09:28
Avslutad
Citat:

Det är såklart fritt fram att välja hur du beräknar din förmögenhet. Men jag tycker att du är miljonär, under förutsättning att du inte har andra skulder. Skulle du känna dig som miljonär om du hade 1,3 miljoner sek i fonder? Den enda skillnaden är ju att fonderna kan du sälja snabbare.
Jag själv inräknar dock endast min insats och amorteringar. Så köpeskilling-lån.
Citera
2019-03-30, 11:47
Medlem
Riktigt bra jobbat!

Vi har inte haft ett lika klart mål men tycker vi lyckats få ihop vår ekonomi på ett bra sätt.
Sedan 2009 betalat av bostadslånet, lght är värd ca 900 tkr idag.
Två nya bilar inköpta kontant för 5 resp 3 år sedan så inga lån där.
Ca 300 tkr i gemensamt sparande samt ca 400 tkr personligt sparande.

Ligger du likvid idag eller är allt investerat långsiktigt?
Vi ska bättra oss kring matkostnad framöver, vi är lite slarviga med det.
Citera
2019-03-30, 18:15
Medlem
Citat:
Miljonär
2019-03-25

Värdepapper: 606 200
Likvida medel 38 100
Boende (inkl. lån): 655 600
Studielån: -298 700

Nettoförmögenhet: 1 001 200 kr !!

När jag först satte mitt mål att bli miljonär, kändes det snudd på omöjligt. Så här i efterhand har det varit både roligt och väldigt simpelt.

Att bli miljonär är absolut inget speciellt och inget som förändrar mitt liv. Men det är också fantastiskt att inse att jag knappt har gjort några som helst uppoffringar men ändå har nåt mitt mål både enklare och snabbare än väntat.
Knappar man nu in ditt data här: http://www.globalrichlist.com/wealth
Så blir resultatet:

You’re in the top 7.84% richest people in the world.

Svårare än så var inte det.
Citera
2019-03-30, 18:17
Medlem
Citat:

Om din bostad kan säljas och du, efter att ha löst dina lån och betalat skatt, har kvar minst en MSEK så är du miljonär.
Hur du känner dig har inte med saken att göra.
Citera
2019-03-30, 18:22
Medlem
Citat:
Börsen är ett fantastiskt verktyg för småsparare.
Vill inte direkt invända mot det, men bara tillägga att det funnits deprimerande långa perioder.
Ca 1966-1983 föll börsen ganska rejäl realt. Inte så mycket nominellt. Men det är ju efter inflation som har betydelse.
Citera
2019-03-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Vad är planen? Gissar på fortsatta investeringar men har du något nytt mål nu?

Bra fråga. Får klura på vad nästa mål skulle kunna vara

Ge förslag på vad som skulle vara ett shysst mål att jobba emot! Vad som
Citera
2019-03-31, 22:55
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Bra fråga. Får klura på vad nästa mål skulle kunna vara

Ge förslag på vad som skulle vara ett shysst mål att jobba emot! Vad som
Dolarmiljonär inom 10?
Citera