2020-07-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttKontoLL
Missade den här posten. Vart jobbar du? JH? Tror alla företag anställer som frilansare, alltså ligger all skatteplikt på dig. Betalningarna från JH kommer inte från Sverige, det är från Spanien tror jag.
Jag jobbar åt ett mindre företag som liknar JH så vet inte om det är de som äger dem. Frilansare eller inte frilansare spelar ingen roll. Vad som är viktigt är att man vet vart företaget (företagen) är registrerade när man får en betalning eftersom omvänd skatteskyldighet gäller inom EU. D.v.s. köparen är förpliktad att betala in moms på det belopp som utbetalas till säljaren. Jag är ny inom detta så har inte fått min första betalning men ska bli intressant att se hur det ser ut när the payment arrives.
2020-07-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenmat123
Jag jobbar åt ett mindre företag som liknar JH så vet inte om det är de som äger dem. Frilansare eller inte frilansare spelar ingen roll. Vad som är viktigt är att man vet vart företaget (företagen) är registrerade när man får en betalning eftersom omvänd skatteskyldighet gäller inom EU. D.v.s. köparen är förpliktad att betala in moms på det belopp som utbetalas till säljaren. Jag är ny inom detta så har inte fått min första betalning men ska bli intressant att se hur det ser ut när the payment arrives.

Men hur ska vi kunna svara på var pengarna kommer ifrån då om du inte ens säger själv vilket företag du jobbar åt? Eller hur tänkte du där?
2020-07-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ictura
JH har sitt säte i Bulgarien och betalar ut lönerna genom ett företag i Nederländerna, "Ventura Payroll Services", deras namn står på utbetalningen.

Läser du på JH:s hemsida så hittar du deras VAT-nummer också som du lär behöva för att slippa betala momsen.

Du har registrerat en enskild firma och ska köra det genom den alltså? Bättre du chansar att Skatteverket inte kommer på dig än att betala 50%+ i skatt, blir knappast värt det då det här.

Okej, det låter ju bra. Nej, det är SA -skatt som gäller. Blir väl typ 40% skatt när jag räknar på det.
2020-07-01, 15:04
Medlem
Citat:
Okej, det låter ju bra. Nej, det är SA -skatt som gäller. Blir väl typ 40% skatt när jag räknar på det.

SA-skatt? Fast du är ju inte anställd av chattföretaget, du är frilansare. Det är väl främst inom Handelsbolag som SA-skatt är aktuellt om jag kommer ihåg rätt. Men du måste väl annars vara anställd och ha A-skatt först och främst innan du kan få SA-skatt eller? Eller Skatteverket har redan godkänt dig för SA-skatt för detta eller?
2020-07-01, 15:12
Medlem
Citat:
Hydropay? När jag googlar Hydropay så verkar det ju vara något företag som anonymiserar betalningar så man inte vet vem som har skickat vad. Man har alltså ingen aning vart pengarna kommer ifrån?
Du är ifrån skatteverket elr vad
2020-07-01, 15:46
Medlem
Ni som överför pengar från Bitsafe till Revolut eller liknande e-bank på grund av strul med kort, hur går ni tillväga när ni överför? Det vill säga, genom alternativen "international wire" eller "bitsafe transfer" eller något annat av dem? Finns ju inget IBAN nummer till revolut-kontot utan är bara ett BIC som jag fått så går ju bara med "international wire" vad det ser ut som.

Hur gör ni?
2020-07-01, 15:47
Medlem
IvrigVarghonas avatar
Citat:
Hydropay? När jag googlar Hydropay så verkar det ju vara något företag som anonymiserar betalningar så man inte vet vem som har skickat vad. Man har alltså ingen aning vart pengarna kommer ifrån?

Ska du tjafsa eller börja jobba för att tjäna para? Tänk om du la ner samma tid på annat!
2020-07-01, 15:55
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Var det inte så snubben ville att det skulle vara? Att ingen fick reda på det? Företaget är registrerat i Tjeckien.
2020-07-01, 15:56
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttKontoLL
Hydropay är genom Operador tror jag, det står inte det på JH's utbetalningar till Revolut. Det går bra att få utbetalningen till Revolut och alla andra IBAN från JH. Jag ifrågasätter inte vart pengarna kommer ifrån, pengarna från JH har kommit varje vecka utan problem. Det kan variera någon dag hit eller dit, men dom har alltid kommit. Varför har det betydelse för dig att kunna spåra pengarna?
Ja precis det är från Operador, det glömde jag tillägga. Snubben verkar noja i onödan eller skriva ett skolarbete i sjätteklass om Chattoperatörer
2020-07-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Ni som överför pengar från Bitsafe till Revolut eller liknande e-bank på grund av strul med kort, hur går ni tillväga när ni överför? Det vill säga, genom alternativen "international wire" eller "bitsafe transfer" eller något annat av dem? Finns ju inget IBAN nummer till revolut-kontot utan är bara ett BIC som jag fått så går ju bara med "international wire" vad det ser ut som.

Hur gör ni?

Använder inte själv Revolut. Men googlade och hittade detta på ca 2,3 sekunder : https://community.revolut.com/t/how-do-i-find-my-iban-in-the-app/42703

Sen är det en SEPA-betalning/överföring du ska göra eftersom det är inom EU.
2020-07-01, 15:58
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ska du skatta som frilansare då blir det uppemot 50% skatt du betalar. Vore bara idioti att leka from och oskyldig när man ändå sitter på sliskiga arbeten som dessa
2020-07-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ictura
Använder inte själv Revolut. Men googlade och hittade detta på ca 2,3 sekunder : https://community.revolut.com/t/how-do-i-find-my-iban-in-the-app/42703

Sen är det en SEPA-betalning/överföring du ska göra eftersom det är inom EU.

Danke man!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in