Mot denna vägg, såg han en man i 20-års åldern, iklädd mörkblå täckjacka.
Han tillägger att han inte har någon klar bild av mannen vid väggen och att hans bedömning av åldern, grundar sig närmast på mannens kroppsbyggnad och hållning.Jag ser inte att man kan tala om någon "tvärsäkerhet" här. Ja, han säger att han hade "mörkblå täckjacka", men det finns inget som liknar vad tex LL sa om att GM var i "avsaknad av huvudbonad", att "detta sistnämnda är han med 99,9% säker på." Snarare kan man väl påpeka att då uppslaget ringdes in och polisen enbart skrev nån slags sammanfattning, så är det väl inte helt uteslutet att han (polisen) låter SEs "direkta" vittnesmål här flyta ihop med vad SE säger att LP sa.
Vid detta kulturhus står en man, som Engström endast kan uppfatta i silhuett. Mannen står blixt stilla. I konturen ser det ut som om mannen har täckjacka. Åldersmässigt som en ung man ca 20-25 år gammal.Visst, stämmer att han nu säger att han enbart sett killen i silhuett, vilket inte sades under - eller inte framgick från - det rätt korta spaningsuppslaget från dagen efter mordet. Samtidigt kan man notera att åldersbestämningen står fast (eller tom blivit precisare, strängt talat). Du framställde det dock så som att SE inte längre ger killen en ålder. Men det stämmer inte.
... så såg han längst bort vid den mörka platsen vid barackerna konturen av en som han uppfattade det en yngre man, med relativt smala byxor och något möjligen typ bulsig täckjacka, barhuvad och i 20-årsåldern.Tycker i stort vittnesmålet här är oförändrat från tidigare.
... det var en yngre person som hade något relativt fylligt på överkroppen. Huvudet var också ganska fylligt. Det såg ut som ett kraftigt, inte precist lockigt hår men ändå fylligt hår på något sätt. Benen rätt så smala. Åldern om jag ska gissa mellan 25 - 50, eller 75 år, det går ju inte att vara så exakt när man ser något i siluett. Skulle jag snarare vilja placera den här siluetten i den yngre delen av den här skalan. Så där en 25 - 30 någonstans.Tvärtemot vad du säger blir ju beskrivningen av LJ här än mer detaljerad: det har kommit till sen dagen efter mordet att killen har "rätt så smala" ben, och att han hade fylligt hår. Åldersbestämningen står fast. Sen det här att han har en "obestämbar typ av ytterplagg":
Förhörsledaren: Din beskrivning av siluetten är det, du sa någonting, kraftigt på överkroppen. Vad jag förstår av beskrivningen så bör det rimligare vara en jacka på överkroppen. Jacka typ midje.... kanske en bit längre, än att det är en rock.Du skrev att "han vet inte längre om det är täckjacka eller rock".
SE: ja jag får mer intrycket av att det är en jacka än en rock.
Det är en rätt vinklad återgivning, menar jag. Ja, han är inte spiksäker på att det var en täckjacka, men det där är också något de troligen inte resonerade så mycket om i det första spaningsuppslaget. En viss osäkerhet kan därför märkas här, men att säga att "han vet inte längre om det är täckjacka eller rock" när han tydligt säger att "jag får mer intrycket av att det är en jacka än en rock" är knappast rättvisande.F: Har du något intryck av färg?Sammantaget har jag väldigt svårt att se att SEs påstådda "tvärsäkerhet" om LJ förbyts i osäkerhet och alltmer tilltagande suddighet.
SE: Nej det är bara svart som siluett och bakgrunden som är då lite granna aprikosrosa.
Färgen har försvunnit, åldern har legat fast, och andra detaljer har tillkommit. I stort är SEs vittnesmål om LJ rätt konstant, i mitt tycke, och jag tycker inte man kan ta det som någon intäkt på att han manipulerade sin utsaga för att dölja sin egen inblandning.
Hon beskriver också hur Olof Palme föll med ryggen mot henne när hon satt i bilen på Sveavägen.Det måste ju då förstås som att han sköts i bröstet och föll på rygg, om man utgår från den teckning som finns i den artikeln.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera