2020-06-30, 22:06
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Minus mäklararvode 20-30k
Fast den skall inte säljas nu, har jag sagt det? Det var bara ett konkret exempel på att bubblan inte spruckit (ännu).

För övrigt lär ju universitetsorter bli ännu hetare nu när extra utbildningsplatser kommer till pga Corona.
2020-06-30, 23:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Fast den skall inte säljas nu, har jag sagt det? Det var bara ett konkret exempel på att bubblan inte spruckit (ännu).

För övrigt lär ju universitetsorter bli ännu hetare nu när extra utbildningsplatser kommer till pga Corona.
Om "universitetsplatser kommer till pga Corona" så betyder att vi sätter folk på universitet för att de är arbetslösa. Alltså för att ekonomin går väldigt mycket sämre än önskat.

Jag fattar att det är drömmar och vilja som driver er, men när ni väljer att inte ens tänka två steg är det ju framförallt er själva ni lurar med era egna analyser.
2020-06-30, 23:19
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Var mer en pik åt att oshit ville spä på "prisuppgången" ännu mer genom kreativ bokföring. Ditt exempel är inte värt så mycket som en indikator på bubblans sprickande eller inte.

Ja, folk blir arbetslösa och måste plugga -> bostadspriserna går upp

Folk är utbildade och får jobb -> bostadspriserna går upp

Zombieapokalyps -> viktigt med säkert boende -> bostadspriserna går upp!
2020-06-30, 23:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Var mer en pik åt att oshit ville spä på "prisuppgången" ännu mer genom kreativ bokföring. Ditt exempel är inte värt så mycket som en indikator på bubblans sprickande eller inte.

Ja, folk blir arbetslösa och måste plugga -> bostadspriserna går upp

Folk är utbildade och får jobb -> bostadspriserna går upp

Zombieapokalyps -> viktigt med säkert boende -> bostadspriserna går upp!

Är du snurrig i huvudet, uppgången är så stor den är och du kan inte dra ifrån en ihopfantiserad mäklaravgift som inte finns för att minska den.
2020-07-01, 00:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Är du snurrig i huvudet, uppgången är så stor den är och du kan inte dra ifrån en ihopfantiserad mäklaravgift som inte finns för att minska den.

Men att lägga till en ihopfantiserad "vinst" från skillnaden i avgift mot en andrahandshyra är helt legit

Denna tråds nivå har gått från Se&Hör till En Ding Ding-värld. Det värsta är ju att personer som du tror att ni sitter här och är smarta
2020-07-01, 01:31
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Men att lägga till en ihopfantiserad "vinst" från skillnaden i avgift mot en andrahandshyra är helt legit

Denna tråds nivå har gått från Se&Hör till En Ding Ding-värld. Det värsta är ju att personer som du tror att ni sitter här och är smarta

Det är klart lägre boendekostnad är en förtjänst som man haft, hur kan du ha svårt att förstå det?
2020-07-01, 01:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är roligt att leva. Det verkar finnas en och annan villaägare i tråden som tänker att priserna på bostadsrätter ska ner, men villor upp. De verkar inte ha tänkt på att villor finansieras med försäljing av bostadsrätter. Om bostadsrätter faller så faller villor. Hoppet är det sista som lämnar människan.
Detta stämmer såklart inte. Inte minst senaste årens korruption har av naturlig anledning handlat om bostadsrätter. Det är ett väldigt mycket enklare sätt att gömma kostnader, köpa/sälja, kortsiktigt undkomma egen förvaltning osv. För att mer direkt förklara varför det du tror ovan är felaktigt så är det ju så enkelt att bostadsrätter de facto ökade väldigt mycket mer än villor under bubblan. Detta är bara några år sedan, så det är rätt befängt att du missade det.

Sedan är det ju såklart så att om svenskar blir ännu fattigare än idag så kommer priserna inte orka med. Sjunker BNP sjunker rimligen det mesta. Men villor är bra mycket mer förankrade i vad det de facto kostar att bygga en villa; bostadsrätter är mer av en komplex konstruktion där allt möjligt kan hända med prisbilden. Blir det någon ordning på Sverige kommer kostnaden för att bygga en villa sjunka, men det är återigen inte i närheten samma volatila situation som spekulationstillgången bostadsrätt. Vid liknelse med finansmarknaden kan man se situationen för villor lite mer som index, och bostadsrätter som någon komplex derivat-produkt som vuxit som ett monster via individuella intressen (och som bekant även ren korruption). Kopplingen mellan fundamental ekonomi och vad en bostadsrätt är värd är snällt sagt diffus.
Senast redigerad av Trillske 2020-07-01 kl. 01:56.
2020-07-01, 01:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Både se&hör och i synnerhet En Ding Ding-värld hittar på konstigheter med flit.

Ta idiotexemplet som florerade ovan, att någon i en liten by köp en lägenhet för 575ksek, och sålt ett år senare för 615ksek. Det är ju ett totalt efterblivet enstaka exempel - vilket kan påminna om Se&Hör, för de är ju såklart medvetna om att detta är ett efterblivet sätt att analysera bostadsmarknader.

Desto mer vrickat blir det när de ska försöka cementera det här exemplet, och Ohshit.Cuntwell helt missar alternativkostnaden, trots att det är 50% av informationen han får i en oneliner:

Detta är alltså inte ens medvetet av Ohshit.Cuntwell, han begriper inte bättre. D.v.s. väldigt mycket mer vrickad nivå än En Ding Ding-värld.

Jaha plutten, vad menar du att alternativkostnaden är när köpet finansieras med lån där bostaden är säkerheten? Briljera nu och svara för en gångs skull på en fråga som du får!

Nej givetvis blir det bara mer svammel från dig i vanlig ordning eller hur?
2020-07-01, 06:03
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Om "universitetsplatser kommer till pga Corona" så betyder att vi sätter folk på universitet för att de är arbetslösa. Alltså för att ekonomin går väldigt mycket sämre än önskat.

Jag fattar att det är drömmar och vilja som driver er, men när ni väljer att inte ens tänka två steg är det ju framförallt er själva ni lurar med era egna analyser.
Tillgång och efterfrågan

Hört talas om det begreppet?

Fler som behöver boende på en ort betyder högre priser.
2020-07-01, 11:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Tillgång och efterfrågan

Hört talas om det begreppet?

Fler som behöver boende på en ort betyder högre priser.
Inte om vi får en så pass arbetslöshet att vi måste "trixa med siffrorna", dvs skicka folk på utbildingar som inte behövs.

Fast du tänker kanske att vi ska trolla fram tiotusentals nya läkare?
2020-07-01, 11:53
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Inte om vi får en så pass arbetslöshet att vi måste "trixa med siffrorna", dvs skicka folk på utbildingar som inte behövs.

Det positiva är att inget pekar på att vi får en speciellt stor ökad arbetslöshet.
2020-07-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det här är något som jag 1) aldrig förstått och 2) förmodligen inte skulle vara ett lika stort problem utan våra extrema bostadspriser?

För det första så fattar jag inte varför någon, någonsin skulle ta ett jobb som innebär så lång pendling men jag inser också att verkligheten kan vara en annan för många än mig själv. Jag personligen bor i Stockholm och har 7 minuter dörr till dörr om jag tar bilen och åker strax efter 9 när trafiken lagt sig. Cirka 15 minuter dörr till dörr annars.

Rimligtvis så flyttar man ju om man får ett nytt jobb långt bort. Nu är ju en del av problemet att Stockholm är en extremt stor stad till ytan men extremt liten till folkmängd, internationellt sett. Dels så har vi en stor segregation mellan svenskar och blattar men också mellan norr och söder, öst och väst. Jag som är uppväxt på den norra sidan av stan skulle ju aldrig bosätta mig i typ Hägersten, Tumba, etc. på den södra sidan. Inte till något pris och heller ingen av mina vänner. Vi är från norra Stockholm och där stannar vi. Det leder dels till en ovilja att flytta på sig men vi har ju även priserna som gör det till en svårhet.

Jag kan tänka mig att man i många andra städer i världen inte alls tycker det är konstigt att flytta 2-3 mil i någon riktning och att man där inte heller riskerar att göra flera årslöner i förlust vid en ev. flytt. I Sverige är det extremt krångligt att flytta, det ska anlitas mäklare, flyttstäd, flyttfirma, anmälas till Skatteverket, kommunen etc. Väldigt många steg för något som egentligen bara (både fysiskt och psykiskt) borde vara: packa ihop lägenheten/huset, skriv på papper för nytt boende lämna tillbaka nycklarna till värden/lämna nycklar till ny ägare, flytta.
Jag bodde på Liljeholmen och pendlade till Södertälje. Ja, det var ett misstag. Jag skulle letat efter jobb närmare, men jag tyckte inte att jag kunde riskera vänta på ett bättre erbjudande. Det är lätt att vara efterklok. Min sambo jobbade norr om staden så vi kunde inte flytta närmare liksom eftersom den ena hade fått det längre. Vidare så hyrde vi och att flytta är liksom inte något man gör i Stockholm då det är sådant mek att få tag i något ... Det slutade med att vi flyttade till en småstad utanför Stockholm.

Hur som, så är det enklare att få jobb om man accepterar längre pendlingstid. Antalet möjliga arbetsplatser ökar ju kvadratiskt med pendlingstiden man är beredd att utstå. (Arean ökar kvadratiskt med cirkelns radie).

Givet att man inte bor 7 minuter från kontoret är hemarbete ett skänk från ovan. Hade jag däremot haft lika nära som dig, så hade jag nog föredragit kontoret framför hemmet om nu inte kollegorna eller chefen var rövhattar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in