2020-06-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Boendekostnaden är inte så intressant för mig. Den klarar jag. Jag har inga lån. Det är poängen
Det finns en kapitalkostnad för bostaden. Den betalar du. Har fastighetsbolaget lån betalar du räntan i din hyra.

Stiger räntan kommer din hyra att stiga.
2020-06-23, 11:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Så sant. Coronan har gett folk en möjlighet att fundera över sina prioriteringar. Många har säkert upptäckt att de kan välja en annan livsstil. Tycker makthavarna verkar stressade över det. Nu försöker man trycka ut mediebudskap hur baaarna mått dåligt. Undrar om folk går på det. Många gymnasieelever har kanske t o m presterat bättre nu då de fått jobba i lugn och ro. De kanske t o m tar examen.

Även arbetsgivare tittar på möjligheter att permanenta hemarbetet. Billigare kontorshyror är nog deras motiv. Det innebär att en luftig villa med kontorsdel är att föredra. Coronan kanske kommer att höja vår livskvalitet vad det visar sig.
Skulle säga att det är ganska många samverkande motiv. "Lägre löner" (egentligen: mer output per input) är en ganska given, för minskar man geografisk begränsning ökar utbudet av rätt arbetskraft.

Vidare kommer detta väldigt snabbt gå mot att det gamla alternativet inte ens finns längre; det kommer snart inte gå att få tag i kompetent arbetskraft som accepterar att tvingas till ett kontor utan anledning (utan att tex betala mycket mer än konkurenterna). Detta har nämligen redan hänt i min branch efter många år av att fler och fler företag började remote policies som säger att du bara behöver vara där du faktiskt har en arbetsrelaterad anledning att vara. Om det idag sitter någon pajas och säger att man ska vara på plats så att man typ "syns" eller något går man därifrån rätt fort. Kvar blir då exempelvis junior arbetskraft som behöver skapa förtroende, samt folk som har svårt att hitta jobb.

De som lyckats hålla undantag till detta är tex Google. Men dels är det USA, som legat lite efter i de här trenderna. Dels är Google ett sådant företag som just betalar ganska långt över branch-medel samt är ett karriärsföretag, så de har råd att vara lite efterblivna på vissa punkter. Men till saken här hör ju att i.o.m. corona har även företag som Google ställt om (antagligen permanent).
2020-06-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Skulle säga att det är ganska många samverkande motiv. "Lägre löner" (egentligen: mer output per input) är en ganska given, för minskar man geografisk begränsning ökar utbudet av rätt arbetskraft.

Vidare kommer detta väldigt snabbt gå mot att det gamla alternativet inte ens finns längre; det kommer snart inte gå att få tag i kompetent arbetskraft som accepterar att tvingas till ett kontor utan anledning (utan att tex betala mycket mer än konkurenterna). Detta har nämligen redan hänt i min branch efter många år av att fler och fler företag började remote policies som säger att du bara behöver vara där du faktiskt har en arbetsrelaterad anledning att vara. Om det idag sitter någon pajas och säger att man ska vara på plats så att man typ "syns" eller något går man därifrån rätt fort. Kvar blir då exempelvis junior arbetskraft som behöver skapa förtroende, samt folk som har svårt att hitta jobb.

De som lyckats hålla undantag till detta är tex Google. Men dels är det USA, som legat lite efter i de här trenderna. Dels är Google ett sådant företag som just betalar ganska långt över branch-medel samt är ett karriärsföretag, så de har råd att vara lite efterblivna på vissa punkter. Men till saken här hör ju att i.o.m. corona har även företag som Google ställt om (antagligen permanent).

Ja, uppenbarligen har det hänt en kraftig svängning. De som kunde välja och vraka mellan jobben ville oftast ha kontor mitt i smeten i Stockholm. Annars fick det vara. Nu verkar företag som är beroende av attraktiv arbetskraft följa sina anställdas prioriteringar som verkar ha svängt då folk inte längre vill trängas med virusar i city. Kan tänka mig att folk nu vill klustra sig hellre i attraktiva och luftiga villaområden.

Hittade följande i DI idag.

Enligt uppgifter har till exempel spelutvecklarna King och Paradox Interactive lagt ur delar av sina nya kontorsytor för uthyrning i andra hand.

”Att techbolagen börjat hyra ut sina expansionsytor kan ju vara ett sätt att spara kostnader i krisen, men det här är en sektor som under lång tid ökat sina ytor i city och centralt belägna kontor ses som ett sätt att attrahera arbetskraft. Det är ju inte omöjligt att man nu ser ett minskat behov av yta”, säger Peter Wiman.

https://www.di.se/nyheter/hyresras-nar-foretagen-overger-kontoren-orolig-for-en-efterfragechock/
2020-06-23, 18:08
Medlem
fp
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2020-06-23 kl. 18:47. Anledning: fp
2020-06-23, 18:29
Medlem
fp
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2020-06-23 kl. 18:48.
2020-06-23, 18:46
Medlem
fp
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2020-06-23 kl. 18:50.
2020-06-24, 00:13
Medlem
Citat:
Vidare kommer detta väldigt snabbt gå mot att det gamla alternativet inte ens finns längre; det kommer snart inte gå att få tag i kompetent arbetskraft som accepterar att tvingas till ett kontor utan anledning (utan att tex betala mycket mer än konkurenterna).
Människan är en social varelse. Åtminstone de flesta. Tidigare försök att tvinga ut människor från dyra kontor till sina hem har inte i första hand stupat på tekniken utan på att människor vill ha någon att skvallra med.
2020-06-24, 01:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Människan är en social varelse. Åtminstone de flesta. Tidigare försök att tvinga ut människor från dyra kontor till sina hem har inte i första hand stupat på tekniken utan på att människor vill ha någon att skvallra med.

Det har nu under corona också framkommit att tvärtom mot vad man trott så är det de yngre som det fungerat sämst för. Man har trott att de skulle vara mer positiv eftersom de antagits varit mer anpassningsbara till tekniska hjälpmedel men för dem har det stupat på att de behöver handledning av erfarna kollegor.

De äldre och erfarna klarar däremot av att jobba på egen hand mycket bättre eftersom de är självgående och ofta dessutom har större och bättre boenden som möjliggör att man kan arbeta ostört i hemmet.

Minns inte var jag läste detta men det var någon artikel i svensk media för någon vecka sedan.
2020-06-24, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Ja. Jag kan se att så gott som alla mina kollegor vill tillbaka till kontoret.
En del led omgående av att sitta hemma. Andra var ok med det från början. Men börjar nu misströsta och vill tillbaka.
Sedan bidrar det nog att inte så många har en vettig ostörd arbetsplats hemma.

Och sådant här lär inte göra företagen muntrare
https://omniekonomi.se/professor-innovationen-hindras-av-hemmajobb/a/GG43jl
Senast redigerad av Proedil 2020-06-24 kl. 11:10.
2020-06-24, 12:07
Medlem
0
Citat:
Inget av detta stämmer. Du bör nog lyssna mer på folk som arbetar i moderna miljöer om du vill förstå 2020.
Jag betvivlar inte att det finns dysfunktionella arbetsplatser eller individer som inte vill umgås med andra och att det därmed finns vissa som föredrar att arbeta hemifrån. De forskningsresultat jag sett har dock visat på att människor överlag föredrar ett arbete där de har kollegor. Vilket även stämmer väl överens med mina "empiriska" studier.

Vad gäller din hänvisning till kalender så är det ingenting som dina gener tar hänsyn till. De (generna) lever fortfarande på stenåldern.
2020-06-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Ja. Jag kan se att så gott som alla mina kollegor vill tillbaka till kontoret.
En del led omgående av att sitta hemma. Andra var ok med det från början. Men börjar nu misströsta och vill tillbaka.
Sedan bidrar det nog att inte så många har en vettig ostörd arbetsplats hemma.

Och sådant här lär inte göra företagen muntrare
https://omniekonomi.se/professor-innovationen-hindras-av-hemmajobb/a/GG43jl
Är väl inte riktigt rättvist att jämföra med nu då det ofta är 100% hemifrån och folk samtidigt håller nere övriga sociala kontakter?

Arbete hemifrån kan ju vara 3/5 dagar i veckan tex. Vidare så är det i min mening pendlingen som är största faktorn. Innan jag började jobba hemifrån i mars så pendlade jag 2h per dag. Det blir en oerhörd skillnad. Skulle lätt gå ner i lön för att slippa det igen.
2020-06-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Innan jag började jobba hemifrån i mars så pendlade jag 2h per dag. Det blir en oerhörd skillnad. Skulle lätt gå ner i lön för att slippa det igen.

Det här är något som jag 1) aldrig förstått och 2) förmodligen inte skulle vara ett lika stort problem utan våra extrema bostadspriser?

För det första så fattar jag inte varför någon, någonsin skulle ta ett jobb som innebär så lång pendling men jag inser också att verkligheten kan vara en annan för många än mig själv. Jag personligen bor i Stockholm och har 7 minuter dörr till dörr om jag tar bilen och åker strax efter 9 när trafiken lagt sig. Cirka 15 minuter dörr till dörr annars.

Rimligtvis så flyttar man ju om man får ett nytt jobb långt bort. Nu är ju en del av problemet att Stockholm är en extremt stor stad till ytan men extremt liten till folkmängd, internationellt sett. Dels så har vi en stor segregation mellan svenskar och blattar men också mellan norr och söder, öst och väst. Jag som är uppväxt på den norra sidan av stan skulle ju aldrig bosätta mig i typ Hägersten, Tumba, etc. på den södra sidan. Inte till något pris och heller ingen av mina vänner. Vi är från norra Stockholm och där stannar vi. Det leder dels till en ovilja att flytta på sig men vi har ju även priserna som gör det till en svårhet.

Jag kan tänka mig att man i många andra städer i världen inte alls tycker det är konstigt att flytta 2-3 mil i någon riktning och att man där inte heller riskerar att göra flera årslöner i förlust vid en ev. flytt. I Sverige är det extremt krångligt att flytta, det ska anlitas mäklare, flyttstäd, flyttfirma, anmälas till Skatteverket, kommunen etc. Väldigt många steg för något som egentligen bara (både fysiskt och psykiskt) borde vara: packa ihop lägenheten/huset, skriv på papper för nytt boende lämna tillbaka nycklarna till värden/lämna nycklar till ny ägare, flytta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in