2020-07-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Dag Andersson slutade när Svartenbrandt dog. Det behöver inte vara så att Palme var övervakad utan ett kompisgäng hade WT för att hitta varandra när de skulle åka hem igen.

Som vanligt fabulerar du fritt eller hur! Dag fick inte resurserna han krävde för att komma åt poliser och säkerhetspoliser samt folk från OP2.
Citera
2020-07-01, 09:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Enligt uppgift hade man så mycket på fötterna och insåg att de misstänkta medvetet ljög att man begärde utökade resurser för t ex fysisk spaning och teknisk övervakning samt tillgång till Säpos arkiv för att kunna gå till botten med spåret. Detta nekades och KP fick uppdraget men löste det från skrivbordet och kom inte vidare.

Offentliggör förhören med Donald Forsberg utan maskning å kommer nog de flesta att förstå vilka man villle sätta press på!
Tyvärr så visar nu de frisläppta förhören att det maskas flitigt. Frågan är om man kan överklaga polisens sekretessbedömning? Med vidhängande maskning. Vet du det?
Citera
2020-07-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tyvärr så visar nu de frisläppta förhören att det maskas flitigt. Frågan är om man kan överklaga polisens sekretessbedömning? Med vidhängande maskning. Vet du det?

Det måste gå att överklaga men man har nog bestämt sig att maska överallt. Särskilt kring de spår som är hetast. Det måste bli publik press på dem att allmänintresset är så stort att namnen skall fram särskilt när det gäller misstänkta.
Citera
2020-07-01, 09:26
Medlem
Citat:
Det måste gå att överklaga men man har nog bestämt sig att maska överallt. Särskilt kring de spår som är hetast. Det måste bli publik press på dem att allmänintresset är så stort att namnen skall fram särskilt när det gäller misstänkta.
Ja, KP hänvisade just till det stora allmänintresset när han presenterade SE som gärningsman. Trots att han erkände att hans utpekande lagligt sett var förtal av avliden.
Citera
2020-07-01, 09:31
Medlem
Darkers avatar
Citat:

Namn, personnummer, vapenmtillgång mm!

Bobo, jag vet att du en gång clearade mig via mess.
Jag undrar, helt öppet, helt ärligt, har du några bra vägar in idag för att få ut dessa uppgifter?

Jag har testat via bland annat genom mina kontakter på FRA, men det är tvärbom, även sådant jag normalt skulle få ut är det stopp på idag.

Jag vet att det efterfrågas om namn till de 7 jägarna )fallskärmsjägare och kustjägare bland annat), dessa är numera helt tvärstopp på att få ut namnen på.

Varför vill jag ha ut deras namn?
Jo, jag har själv ingått i jägarförband, jag vet hur vårt försvar byggdes på 80-talet och hur man planerade att eliminera även inhemska personer vid ett eventuellt skarpt läge där den eller de inhemska personerna utgjorde en direkt säkerhetsrisk.

Jag vet i mångt och mycket vad som skedde under 80-talet och vart man borde vänt sig för att göra anklagelser ang att undervattensfarkoster kränkte svenskt vatten.

Jag tror att OP antingen styrde skutan på fel håll, eller, att han spelade dubbelspel med öst på ena sidan, väst på den andra sidan och att han med detta spel blev för svår att hantera på ett säkert sätt.

Så, @boboslacke, har du några tankar på hur det skulle kunna gå att dels få mina uppgifter verifierade, dels få ut mer matnyttigt?

Edit: rättstavningar
Citera
2020-07-01, 09:38
Medlem
Engströms granne under 15 år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/grannen-om-skandiamannen-han-var-en-ganska-skor-person

''Sten Fylkner bodde granne med Stig Engström i 15 år och de bådas familjer umgicks med varandra.

– Han var inte kapabel och dessutom hade han inte kunnat hålla tyst om det, säger han.

Att Stig Engström inte hållit sig till fakta alla gånger ligger i linje med hur han var som person, menar Sten Fylkner.

– Han ville bli uppmärksammad och få uppskattning. Jag uppfattar att han varit där vid mordplatsen och velat få uppmärksamhet. Han var besviken över att inte bli kallad till rekonstruktionen exempelvis. Han ville uppträda och synas och sådan var han som privatperson också''.

Folke Ryden.

https://www.vk.se/2020-06-11/darfor-kan-skandiamannen-ha-sokt-rampljuset

''Kameran står uppställd framför Skandiahuset på Sveavägen i Stockholm. Ut genom portarna kommer Stig Engström, går i rask takt på trottoaren och tittar på sin klocka. Så inleds nyhetsinslaget som sändes i Rapport våren 1986 där Skandiamannen, som han kommit att kallas, gör en egen rekonstruktion av sitt agerande under mordnatten.

– Jag hade inte tänkt på det där inslaget under 30 års tid. Det var först när Skandiamannen blev aktuell igen i några böcker och tidningar som jag insåg att jag faktiskt träffat honom, säger Folke Rydén, den reporter som gjorde inslaget 1986.

Skandiamannen känner sig "förbigången och besviken", sägs det i klippet.

Folke Rydén minns det som en väldigt speciell inspelning, med en mycket energisk och överspelande Stig Engström som ivrigt ville visa vad han gjort.''
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-01 kl. 09:48.
Citera
2020-07-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Bobo, jag vet att du en gång clearade mig via mess.
Jag undrar, helt öppet, helt ärligt, har du några bra vägar in idag för att få ut dessa uppgifter?

Jag har testat via bland annat genom mina kontakter på FRA, men det är tvärbom, även sådant jag normalt skulle få ut är det stopp på idag.

Jag vet att det efterfrågas om namn till de 7 jägarna )fallskärmsjägare och kustjägare bland annat), dessa är numera helt tvärstopp på att få ut namnen på.

Varför vill jag ha ut deras namn?
Jo, jag har själv ingått i jägarförband, jag vet hur vårt försvar byggdes på 80-talet och hur man planerade att eliminera även inhemska personer vid ett eventuellt skarpt läge där den eller de inhemska personerna utgjorde en direkt säkerhetsrisk.

Jag vet i mångt och mycket vad som skedde under 80-talet och vart man borde vänt sig för att göra anklagelser ang att undervattensfarkoster kränkte svenskt vatten.

Jag tror att OP antingen styrde skutan på fel håll, eller, att han spelade dubbelspel med öst på ena sidan, väst på den andra sidan och att han med detta spel blev för svår att hantera på ett säkert sätt.

Så, @boboslacke, har du några tankar på hur det skulle kunna gå att dels få mina uppgifter verifierade, dels få ut mer matnyttigt?

Edit: rättstavningar
Intressanta uppgifter från dig.

Det du beskriver är alltså exempel på utbildade personer som vet hur man eliminerar folk. Tycker du att mördarens tillvägagångssätt i detta fallet påminner om hur man planerade att avrätta inhemska personer? Där jag just upplever gärningsmannen som en iskall kompetent jävel.

En ytterligare fråga.

Kan du via dina kontakter få reda på om det pågick en kuppförsvarsövning i Stockholm när mordet skedde?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-01 kl. 10:03.
Citera
2020-07-01, 09:58
Medlem
Gothuss avatar
Funderar lite på varför PU hade presskonferens, det fanns ju ingen ny information?
Citera
2020-07-01, 10:00
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Engströms granne under 15 år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/grannen-om-skandiamannen-han-var-en-ganska-skor-person

''Sten Fylkner bodde granne med Stig Engström i 15 år och de bådas familjer umgicks med varandra.

– Han var inte kapabel och dessutom hade han inte kunnat hålla tyst om det, säger han.

[b]Att Stig Engström inte hållit sig till fakta alla gånger ligger i linje med hur han var som person, menar Sten Fylkner.

– Han ville bli uppmärksammad och få uppskattning. Jag uppfattar att han varit där vid mordplatsen och velat få uppmärksamhet. Han var besviken över att inte bli kallad till rekonstruktionen exempelvis. Han ville uppträda och synas och sådan var han som person.

Just det här med att han ville ha uppmärksamhet, ville synas o vara i centrum göt det lite märkligt att det inte är fler vittnen som säkert o tydligt kan minnas honom, om han befann sig ca 17 minuter på mordplatsen.
Citera
2020-07-01, 10:10
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Intressanta uppgifter från dig.

Det du beskriver är alltså exempel på utbildade personer som vet hur man eliminerar folk. Tycker du att mördarens tillvägagångssätt i detta fallet påminner om hur man planerade att avrätta inhemska personer? Där jag just upplever gärningsmannen som en iskall kompetent jävel.

En ytterligare fråga.

Kan du via dina kontakter få reda på om det pågick en kuppförsvarsövning i Stockholm när mordet skedde?

Jag har tidigare redogjort för hur jag skulle gått tillväga, och ja, MOP är helt klart som om vore det redigerat från den tidens strateger.

På din andra fråga måste jag tyvärr låta dig hänga i luften ett tag till....
Citera
2020-07-01, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Funderar lite på varför PU hade presskonferens, det fanns ju ingen ny information?
Det fanns ny information. Att utredningen formellt läggs ned. Och att hela PU numera kan begäras ut. Efter sedvanlig sekretessbedömning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-01 kl. 10:20.
Citera
2020-07-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Jag har tidigare redogjort för hur jag skulle gått tillväga, och ja, MOP är helt klart som om vore det redigerat från den tidens strateger.

På din andra fråga måste jag tyvärr låta dig hänga i luften ett tag till....
Ok, tack! Då ser jag fram emot att du återkommer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-01 kl. 10:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in