2020-06-30, 10:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ingen har förklarat varför hans mobil inte kopplade upp sig mot hemmanätverket mellan nio och två under mordnatten.
Var höll han hus hela den tiden? Jag har också frågat MrBarnaby utan att få svar.
MrBarnaby här, frågan om mobilnätverk ligger utanför mitt kompetensområde.

Däremot har jag hakat upp mig på IT-forensikerns felaktiga slutsatser angående den viktiga 23.34-händelsen. Jag trodde inte sådant skulle kunna passera i en mordutredning. Som tur var fick det ingen avgörande betydelse när TR avkunnade domen, åtalet höll inte måttet ändå.

Jag har själv länge varit öppen för att SD kan vara GM, det vill säga att han trots allt sprang över till LW och något hände så att proppen gick. Absolut inte planerat i så fall med tanke på att han hade mycket annat att tänka på sista kvällen innan USA-resan. Det var bland annat brådskande jobbärenden varav en föranledde besök på jobbet (möte) på första semesterdagen och som av en del här tolkats som något "misstänkt" och konstigt. Inte konstigt alls om man känner till bakgrunden.

Efter att läst hans förklaring till 23.34-händelsen i brevet till TR och själv kunnat testa så känns scenariot han beskriver som den rimligaste. Teoretiskt skulle det kunna vara någon som hjälpt till med alibit men då uppstår frågan jag tjatat om, varför tog han inte upp det själv tidigare? Det enkla svaret är att han inte kände till att ett alibi fanns i (jobb)datorn.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-30 kl. 10:45.
Citera
2020-06-30, 10:37
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Det är bara att gå till sig själv kan jag tycka.
Hur skulle jag själv gjort om jag som oskyldig satt anklagad för ett mord?
I ett skarpt läge släpper man prestigen.

Precis! Jag har aldrig varit anklagad för något brott, men jag har blivit förhörd av polisen samt vittnat i TR flera gånger. Jag har alltid haft känslan av att jag snarast pratat för mycket i min iver att vara rättssystemet till lags. För så är jag uppfostrad helt enkelt.

Om man dessutom var OSKYLDIGT anklagad för ett grovt brott så skulle man hjälpa till med allt man kunde för att få chansen att bli friad. Inte stila, spela apa, skryta, ljuga och ha "lämpliga minnesluckor" då och då. Detsamma om det hade gällt någon nära mig som jag skulle vittna för och som jag trodde var oskyldig.

Men SD och hans lilla gäng (HD, JG och SOA) de slingrar sig som ormar....undrar varför?

#TeamÅsaHiding

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E
Citera
2020-06-30, 10:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Precis! Jag har aldrig varit anklagad för något brott, men jag har blivit förhörd av polisen samt vittnat i TR flera gånger. Jag har alltid haft känslan av att jag snarast pratat för mycket i min iver att vara rättssystemet till lags. För så är jag uppfostrad helt enkelt.

Om man dessutom var OSKYLDIGT anklagad för ett grovt brott så skulle man hjälpa till med allt man kunde för att få chansen att bli friad. Inte stila, spela apa, skryta, ljuga och ha "lämpliga minnesluckor" då och då. Detsamma om det hade gällt någon nära mig som jag skulle vittna för och som jag trodde var oskyldig.

Men SD och hans lilla gäng (HD, JG och SOA) de slingrar sig som ormar....undrar varför?

#TeamÅsaHiding

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E

Ja du får fråga experterna varför människor som HD, JG och SOA som inte är misstänkta kan tänkas "slingra sig". Du har uppenbarligen bara lyssnat på hur misstänkta som SD bör bete sig. 😉
Citera
2020-06-30, 10:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
En till här! Men jag förstår att man letar en annan GM eftersom man har svårt att acceptera polisutredningens och åklagarens GM. Tror själv att tråden skulle vinna på att man analyserade SD och hans aktiviteter vid mordtillfället. Eller har allt ältats igenom där, tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Ja precis såhär är det..

Ganska vidrigt hur folk låter trollen styra tråden totalt och dessutom gräver fram grejer om helt oskyldiga åt dem. Låt dem åtminstone göra det själva?! Det är bara mer ammunition för smutskastning, har inte det varit rätt jävla glasklart nu i 2 år?

Eftersom tråden handlar om mordet på LW och det i dagsläget inte finns någon dömd gärningsperson så är diskussioner kopplade till FUP och brottet som sådant (vilket omfattar alternativa scenarion, motiv och gärningspersoner) i allra högsta grad relevant.

Just denna fokusering som ni har vid en och samma person är ett klassiskt misstag i brottsutredningar, vilket ju har visat sig varit fallet även här. Trots att det säkert bär emot för er att acceptera, så är SD i dagsläget en juridiskt oskyldig person och ska därmed behandlas som sådan. Så fungerar rättssystemet i Sverige, vare sig ni vill eller ej.

Personligen tror jag HR kommer att dra samma slutsatser som TR har gjort. Det är alldeles för mycket fokus på BO och den åtalades kärleksrelation, dvs en väldigt känslobaserad inriktning avseende motivet till gärningen. Dessutom gjordes stora misstag i utredningens inledningsfas vilket troligtvis också påverkar helhetsbedömningen av det befintliga bevisläget.

Om ni har svårigheter att acceptera att mordet (med allt vad det innebär kring hela FUP) och enbart vill diskutera (läs svartmåla) SD och fortsätta älta skvaller kring honom, fine - men det finns absolut ingen anledning för övriga skribenter att sluta diskutera hela mordfallet (inklusive de delar av FUP som inte enbart handlar om SD).
Senast redigerad av GilGrissom82 2020-06-30 kl. 11:13.
Citera
2020-06-30, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Övertygad om att ni båda har relevant information. Inte alla får ett extra år i frihet. Självmordsrisk vad gäller SD, finns den när HR-förhandling närmar sig? Ni har båda ett nära öra till Hjärsta. Vad tror ni?

Risk för kollektivt självmord, ja han tar isf med sig döttrarna och häxan i döden.

Citat:
Jag trodde inte ens att han skulle låta sig plockas in på häktning. Återstår att se om han har lust med HR.

Tror han är för självkär, Han tycker inte han gjort något fel. Han tycker Lena förtjänade att dö, därför ser han sig som oskyldig.
Efter han blivit fälld i HR är självmordsrisken hög Kanhända sviker hans nerver innan och han rymmer.

Vet att SD och JG fortfarande har tät kontakt, kanske rymmer de tillsammans.
En gayversion av Thelma och Louise.
Citera
2020-06-30, 10:54
Medlem
Apropå SD: https://www.aftonbladet.se/relationer/a/9v53jr/sa-kanner-du-igen-vardagspsykopaten

Sju psykopatiska drag:

✓ Charmig
✓ Grandios självuppfattning
✓ Patologisk lögnare
✓ Manipulativ
✓ Saknar förmåga att känna skuld eller ånger
✓ Avsaknad av empati
✓ Oförmåga att ta ansvar för sina egna handlingar

Du blir som en marionett i deras händer. De kan säga att de älskar dig, men de menar det inte. Likadant om de säger förlåt. De är patologiska lögnare som saknar empati. Tre personer spelar roll för psykopaten – me, myself and I, säger Tine Wøbbe.

/---/

Det kan vara att man väldigt snabbt blir betagen av en person, det känns nästan som en förälskelse, man blir väldigt drabbad. Det är bra att ge akt på om personen till exempel har haft många stormiga relationer eller kanske bytt jobb 17 gånger. Man ska akta sig för att ge sig in i en relation med dem, säger Katarina Howner.

Den kanadensiska forskaren och professorn vid University of British Columbia, Robert Hare, har studerat psykopater och utarbetat en skala som går från 1-40, där den som har 40 är en fullblodspsykopat medan vardagspsykopaten finns någonstans mellan 14-18, tror Wøbbe.
Senast redigerad av Picasso2 2020-06-30 kl. 10:57.
Citera
2020-06-30, 10:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eftersom tråden handlar om mordet på LW och det i dagsläget inte finns någon dömd gärningsperson så är diskussioner kopplade till FUP och brottet som sådant (vilket omfattar alternativa scenarion, motiv och gärningspersoner) i allra högsta grad relevant.

Just denna fokusering som ni har vid en och samma person är ett klassiskt misstag i brottsutredningar, vilket ju har visat sig varit varit fallet även här. Trots att det säkert bär emot för er att acceptera, så är SD i dagsläget en juridiskt oskyldig person och ska därmed behandlas som sådan. Så fungerar rättssystemet i Sverige, vare sig ni vill eller ej.

Personligen tror jag HR kommer att dra samma slutsatser som TR har gjort. Det är alldeles för mycket fokus på BO och den åtalades kärleksrelation, dvs en väldigt känslobaserad inriktning avseende motivet till gärningen. Dessutom gjordes stora misstag i utredningens inledningsfas vilket troligtvis också påverkar helhetsbedömningen av det befintliga bevisläget.

Om ni har svårigheter att acceptera att mordet (med allt vad det innebär kring hela FUP) och enbart vill diskutera (läs svartmåla) SD och fortsätta älta skvaller kring honom, fine - men det finns absolut ingen anledning för övriga skribenter att sluta diskutera hela mordfallet (inklusive delar av FUP som inte enbart handlar om SD).

Ja en del i tråden vill fortsätta göra samma misstag som fick SD friad i TR och troligtvis i HR.

Jag tror själv att SD är skyldig men är fortfarande öppen för andra alternativ och uppskattar de som gräver vidare.

Om SD är skyldig kommer han fortsätta vara det. Ingen annan kommer kunna ta den platsen hur mycket man än gräver och utreder andra alternativ.
Citera
2020-06-30, 11:03
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

Just denna fokusering som ni har vid en och samma person är ett klassiskt misstag i brottsutredningar, vilket ju har visat sig varit varit fallet även här. Trots att det säkert bär emot för er att acceptera, så är SD i dagsläget en juridiskt oskyldig person och ska därmed behandlas som sådan. Så fungerar rättssystemet i Sverige, vare sig ni vill eller ej.

Om ni har svårigheter att acceptera att mordet (med allt vad det innebär kring hela FUP) och enbart vill diskutera (läs svartmåla) SD och fortsätta älta skvaller kring honom, fine - men det finns absolut ingen anledning för övriga skribenter att sluta diskutera hela mordfallet (inklusive de delar av FUP som inte enbart handlar om SD).
Vilken fin utläggning. Du glömde delen där du ska förklara varför du hänger ut random personer för att de åkt bil med Lena en vecka innan mordet och hur det förklarar mordet?
Citera
2020-06-30, 11:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag trodde inte ens att han skulle låta sig plockas in på häktning. Återstår att se om han har lust med HR.

Det är ett önsketänkande och inte realistiskt att SD skulle ha ångest över HR. Han har en stor fördel nu i och med domen i TR. Uppförsbacke för åklagaren tyvärr.
Citera
2020-06-30, 11:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja du får fråga experterna varför människor som HD, JG och SOA som inte är misstänkta kan tänkas "slingra sig". Du har uppenbarligen bara lyssnat på hur misstänkta som SD bör bete sig. 😉
Det kan finnas en ganska naturlig förklaring till att även SD:s vänner och bekanta med tiden tycktes utveckla en viss ovilja att hjälpa till med utredningen mot honom. De kan helt enkelt ha uppfattat tecken på bristande saklighet och opartiskhet från utredarnas sida. Om den Mirandavarning vi bara är bekanta med från amerikanska filmer skulle översättas till lokala förhållanden så kanske den skulle låta ungefär så här:
"Du har rätt att inte säga någonting. Allt du säger kan och kommer att användas mot SD."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mirandavarningen
Senast redigerad av Draifos 2020-06-30 kl. 11:42.
Citera
2020-06-30, 11:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Apropå SD: https://www.aftonbladet.se/relationer/a/9v53jr/sa-kanner-du-igen-vardagspsykopaten

Sju psykopatiska drag:

✓ Charmig
✓ Grandios självuppfattning
✓ Patologisk lögnare
✓ Manipulativ
✓ Saknar förmåga att känna skuld eller ånger
✓ Avsaknad av empati
✓ Oförmåga att ta ansvar för sina egna handlingar

Du blir som en marionett i deras händer. De kan säga att de älskar dig, men de menar det inte. Likadant om de säger förlåt. De är patologiska lögnare som saknar empati. Tre personer spelar roll för psykopaten – me, myself and I, säger Tine Wøbbe.

/---/

Det kan vara att man väldigt snabbt blir betagen av en person, det känns nästan som en förälskelse, man blir väldigt drabbad. Det är bra att ge akt på om personen till exempel har haft många stormiga relationer eller kanske bytt jobb 17 gånger. Man ska akta sig för att ge sig in i en relation med dem, säger Katarina Howner.

Den kanadensiska forskaren och professorn vid University of British Columbia, Robert Hare, har studerat psykopater och utarbetat en skala som går från 1-40, där den som har 40 är en fullblodspsykopat medan vardagspsykopaten finns någonstans mellan 14-18, tror Wøbbe.

Du inser väl att beskrivningen stämmer på LW?
Citera
2020-06-30, 11:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Du inser väl att beskrivningen stämmer på LW?

Ja det var därför deras relation var så destruktiv från början till slut. Båda var inte friska. Lena hade aldrig inlett en relation med en gift man som hon vigt om hon varit frisk. Det förstår vilken förnuftig människa som helst. Det var därför det var uppenbart redan från början i tråden att det var två galna människor det handlade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in