2020-06-30, 01:22
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Ja eller VNL
VNL är ju iaf en startspelare i en PL klubb (även om det är ett mittenlag), också gjorde han det ganska bra i VM 2018. Tycker inte att Lindelöf har blivit överskattad på samma sätt som det Guidetti blev.

Men i Sverige så blir ju alla svenska spelare så sinnessjukt överskattade i media och av folket. Det är ju nästan pinsamt.
Citera
2020-06-30, 08:12
Medlem
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
VNL är ju iaf en startspelare i en PL klubb (även om det är ett mittenlag), också gjorde han det ganska bra i VM 2018. Tycker inte att Lindelöf har blivit överskattad på samma sätt som det Guidetti blev.

Men i Sverige så blir ju alla svenska spelare så sinnessjukt överskattade i media och av folket. Det är ju nästan pinsamt.

Även om han är en startspelare, han är Inge vidare till försvarare i england
Citera
2020-06-30, 09:30
Medlem
Jag fascineras av Johns envishet och, får man väl ändå säga, optimism. Det går bara sämre och sämre, som om han försöker slira sig upp ur ett lerdike, men ändå tycks han aldrig ge upp. Vilket inte är orimligt; han är ju inte lastgammal.

Nu till frågan: går det att hitta en förklaring till hans usla karriär? Alltså inte infektionen och allt det där, utan det faktum att det aldrig vill sig, trots att han är frisk. Jag har bara sett honom i tv-matcher och highlights genom åren och min enkla tolkning är att han ser ut att försöka för mycket. Han vill så det värker och man kan nästan känna hur krampaktigt det blir.
Givet den monumentala kräftgången kan jag förstå om det bottnar i dåligt självförtroende, men han ger inte det intrycket.

Vi kan väl bespara oss avmätta expertsvar om att han "aldrig varit någon stjärna" osv. Som europeisk medelmåtta borde han ändå kunna nå högre och framför allt jämnare spelnivå.
Citera
2020-06-30, 09:36
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trickanor
Jag fascineras av Johns envishet och, får man väl ändå säga, optimism. Det går bara sämre och sämre, som om han försöker slira sig upp ur ett lerdike, men ändå tycks han aldrig ge upp. Vilket inte är orimligt; han är ju inte lastgammal.

Nu till frågan: går det att hitta en förklaring till hans usla karriär? Alltså inte infektionen och allt det där, utan det faktum att det aldrig vill sig, trots att han är frisk. Jag har bara sett honom i tv-matcher och highlights genom åren och min enkla tolkning är att han ser ut att försöka för mycket. Han vill så det värker och man kan nästan känna hur krampaktigt det blir.
Givet den monumentala kräftgången kan jag förstå om det bottnar i dåligt självförtroende, men han ger inte det intrycket.

Vi kan väl bespara oss avmätta expertsvar om att han "aldrig varit någon stjärna" osv. Som europeisk medelmåtta borde han ändå kunna nå högre och framför allt jämnare spelnivå.

Förklaringen är faktiskt riktigt enkel. Han har aldrig varit så bra som media gjort gällande och velat att vi skulle tro. Ständigt matat oss med felaktig info för att manipulera oss och lyckats.

Han är från Kenya så har troligtvis falskt pass. Ser ut att vara närmare 40 år än de 28 år de står i passet. Åldersfusket är utbrett i Afrika.
Citera
2020-06-30, 09:49
Medlem
Citat:

Grejen är väl i grunden att han aldrig haft någon stor talang. När han dök upp ”lanserades” han väl som en träningsprodukt, dvs en som tränade mer än alla andra. Viljan och självförtroendet bidrog såklart också. Men hans utvecklingspotential har varit i princip noll sedan U21-tiden. Till skillnad från många då jämnåriga var han ju färdig produkt redan då. Sett till potentialen och bristen på talang har han väl haft en fantastisk karriär. Han kom långt på skalle och kanske visar vägen för andra talanglösa att man faktiskt kan träna sig till att bli fotbollspelare med fett lönekuvert. Lagspelande optimist är en typ som kan göra stor nytta för ett lag, även om han inte levererar i form av mål och assist. På kort sikt. Finns säkert nån ny klubb där han kan bidra med nåt under några månader.
Citera
2020-06-30, 10:03
Medlem
Ovcharkas avatar
Kollar man hans statistik så här han egentligen bara gjort det bra i två klubbar; Feyenoord och Celtic. Inte ens BP (Åtta matcher, tre mål).

Feyernoord var han klart bäst i med 20 mål på 23 matcher. I Celtic helt OK; åtta mål på 24 matcher.

I Spanien har det inte gått lika bra: 110 framträdanden och... 16 mål... Mål var sjunde framträdande, i runda slängar.

U21: 23 matcher, 12 mål.

Skottska ligan, Holländska dito och U21. Det är där hans nivå ligger. De stora ligorna samt A-landslaget är numret för stort.
Citera
2020-06-30, 10:23
Medlem
Citat:

Jag tror ändå man måste räkna in infektionen som en faktor. Kanske till och med helt avgörande, vem vet.

Bortser man från den och hans begränsningar som spelare så har min största kritik alltid legat i hans klubbval. Jag tycker att de flesta klubbvalen efter Celtic har varit på tok för ambitiösa och på förhand utanför hans förmåga. Det hedrar honom till viss del i hans envishet och tro på sig själv, men nånstans borde en agent eller liknande föreslagit en helt annan väg att försöka harva på i en väldigt tuff spansk högstaliga. Jag kan förstå vitsen med att gå till en större klubb/liga då man som spelare alltid kan gå nedåt ( men inte alltid gå uppåt) i näringskedjan. Ironiskt nog så tror jag att Guidetti hade passat i t.ex 2. Bundesliga, men att det faktum att han tillhör en större klubb och sitter på kontrakt där - säkerligen med en marknadsmässig lön för en la liga-spelare - så är han utom räckhåll för den sortens klubbar som han borde sikta på.

En annan "kritik" som jag riktat mot Guidetti, som inte är hans fel förvisso, är att han som spelare är väldigt svårdefinierad. Han saknar farten som djupledslöpare, och storleken som target. Han saknar spelintelligensen för att kunna bli någon renodlad måltjuv likt Inzaghi. Istället är han någon form av köttare som också kan göra mål. Det är nästan att föredra att ha en väldigt stark egenskap av internationellt snitt (huvudspel, snabbhet, etc) istället för att vara någon slags mishmash där man är helt okej i det mesta. Titta bara på Sebbe Andersson som i grundutförandet inte är mycket bättre eller sämre än Guidetti egentligen. Skillnaden är att Andersson är lång och utvecklat sitt huvudspel till internationella höjder, där kan han konkurrera och där kan även klubbar se nyttan i honom. Andersson har en så kallad USP, Guidetti har det inte.
Senast redigerad av mushymushy 2020-06-30 kl. 10:29.
Citera
2020-06-30, 11:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Nu till frågan: går det att hitta en förklaring till hans usla karriär?

Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
En annan "kritik" som jag riktat mot Guidetti, som inte är hans fel förvisso, är att han som spelare är väldigt svårdefinierad. Han saknar farten som djupledslöpare, och storleken som target.
Jag har en liten annan variant på samma tema här. När han kom fram kommer jag ihåg honom som en rörlig och kvick spelare (möjligt att minnet sviker mig helt..) men ju äldre han har blivit och ju mer han har tränat så har han blivit kraftigare och kraftigare tills det känns som att han tappade sin rörlighet och kvickhet. Har en känsla att han har tränat fel helt enkelt. Istället för att jobba vidare på sin kvickhet så jobbade han upp sin styrka istället. En rörlig spelare som tränar för att bli en targetspelare. Det blir inte bra.
Citera
2020-06-30, 11:54
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag har en liten annan variant på samma tema här. När han kom fram kommer jag ihåg honom som en rörlig och kvick spelare (möjligt att minnet sviker mig helt..) men ju äldre han har blivit och ju mer han har tränat så har han blivit kraftigare och kraftigare tills det känns som att han tappade sin rörlighet och kvickhet. Har en känsla att han har tränat fel helt enkelt. Istället för att jobba vidare på sin kvickhet så jobbade han upp sin styrka istället. En rörlig spelare som tränar för att bli en targetspelare. Det blir inte bra.

Minns inte om han nånsin varit kvick, men han har definitivt blivit kraftigare. Och rimligtvis starkare, men han förmår inte utnyttja den styrkan eftersom han samtidigt blivit trögare. När övriga spelet inte funkar försöker han (över)kompensera det med att slita och springa på allt, men med den tyngre kroppen så tröttnar han fort. Kvar blir...ja, just ingenting. Han skulle nog tjäna på att tillbringa mindre tid i gymmet. Nu ser det så otroligt trögt ut när han försöker ta fart, lite Kim Källström-varning över steget och det funkar inte för en anfallare.
Citera
2020-06-30, 14:25
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Kollar man hans statistik så här han egentligen bara gjort det bra i två klubbar; Feyenoord och Celtic. Inte ens BP (Åtta matcher, tre mål).

Feyernoord var han klart bäst i med 20 mål på 23 matcher. I Celtic helt OK; åtta mål på 24 matcher.
Hur kan du kalla hans BP-statistik dålig? Guidetti var 17-18 år gammal våren 2010 i BP. Detta var ett BP som sedermera slutade sist i Allsvenskan. Guidetti gjorde en stark BP-vår. 3 mål på 8 matcher är dessutom ett bättre målsnitt än 8 mål på 24 matcher.
Citera
2020-06-30, 16:21
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hur kan du kalla hans BP-statistik dålig? Guidetti var 17-18 år gammal våren 2010 i BP. Detta var ett BP som sedermera slutade sist i Allsvenskan. Guidetti gjorde en stark BP-vår. 3 mål på 8 matcher är dessutom ett bättre målsnitt än 8 mål på 24 matcher.

Förstår att du måste uppa statistiken 3/8 eftersom din idol ligger på exakt det i Milan, men i den verkliga världen är det rätt blaha. Dessutom för få matcher för att dra någon egentlig slutsats.

Jag har lite mer talande statistik åt dig. Av de 14 mål som John Föredetti gjorde under året efter Allsvenskan var 9 på straff. På ett helt år i sin prime gjorde han alltså 5 riktiga mål och 9 straffmål.
Citera
2020-06-30, 17:50
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Grejen är väl i grunden att han aldrig haft någon stor talang. När han dök upp ”lanserades” han väl som en träningsprodukt, dvs en som tränade mer än alla andra. Viljan och självförtroendet bidrog såklart också. Men hans utvecklingspotential har varit i princip noll sedan U21-tiden. Till skillnad från många då jämnåriga var han ju färdig produkt redan då. Sett till potentialen och bristen på talang har han väl haft en fantastisk karriär. Han kom långt på skalle och kanske visar vägen för andra talanglösa att man faktiskt kan träna sig till att bli fotbollspelare med fett lönekuvert. Lagspelande optimist är en typ som kan göra stor nytta för ett lag, även om han inte levererar i form av mål och assist. På kort sikt. Finns säkert nån ny klubb där han kan bidra med nåt under några månader.

Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag tror ändå man måste räkna in infektionen som en faktor. Kanske till och med helt avgörande, vem vet.
.

1) Att JG saknade talang kommer ni inte få medhåll ifrån vare sig ni pratar med Tommy S i BP, Billborn (i Bajen), eller Ackerman i AIK som alla har haft honom. Dessutom tränande han sig till att ha rörelse och en näsa för målet. Finns många spelare som är forwards vars främsta egenskap blir en näsa för mål det var också JG när han var ung och slåg igenom i U-landslagen. Den har inte försvunnit.

2.
Det han aldrig riktigt hade var bolltempo eller snabbhet. Det går givetvis att kompensera. Han gjorde detta på bästa sett under sin Feyenoord sejour då han hade en explosivtet, och en acceleration på väldigt liten yta. Vi pratar alltså om max 2meter. Men som han ändå använde i Feyenoord. Många av hans mål handlar om att ta emot bollen tvinga ner sin pressande back till nästan stillastående eller ingen rörelse. Sedan ett snabbt ryck för att frigöra sig tillräkligt med plats för att få iväg ett skott som oftast ställde målvakt (då backen skymde målvaktens sikt fram till rycket). I de få fall backen lyckades följa med i rycket blev det skottfint med kort riktningsförändring för att sedan avlossa det planerade avsluttet.

Inte olikt Robben eller Grönkjaer som alltid lyckades göra samma dragning för att de gjorde det i ett sådant tempo att det alltid ställer försvararen.

Ni som tror så stenhårt på "infektion" det har varit flera andra spelare som har åkt på olika infektioner men inte blivit helt ur slag.

Hur nära har ni varit någon av de stora akademierna i Världen alltså topp 20 topp 30 akademier?
Dieten inklusive supplement är rigorös numera. Supplementen balanserar alltid på randen av "banned substances".

Har haft flera som påstått att det pågått sofistikerad "grey area dopning" på vissa håll. Även om ingen riktigt har någonsin kunnat komma med några hårda bevis så jobbar man med hormoner, steroider i en kontrollerad skala.

Problemet med Guidetti är att han jobbade med
Extra träning, Extra diet, Extra supplement ganska autonomt redan innan Man City tiden via sin Pappa Mike.
Det flera har sagt men vilket har tystats ner är att det kan ha varit frågan om banned substances. Kanske substances som var "gråskala" i NEderländerna men som i Manchester var banned eller substanser som kanske förbjöds under resans gång. Detta upptäcktes av City interna fysioteam och för att inte riska att få förstoringsglaset på sin akademi där man isf kanske skulle riska att röja mer sofititekerad "grey area dopning" så såg man till att ha Guidetti "förgiftad" (sedemera infektion i vaderna?) tills man var säker på att alla spår var borta av den i situationen lekmannamässiga kosthållningen av Guidetti.

Visst riskade man med Guidetti och som investering sett till transfersumma/lön vs pengar man fått från diverse uthyrningar/utlåningar kanske till och med John Guidetti blev en nettoförlust.

MEn föreställ er exempelvis att man riskerar långa avstägningar och halveringar på värdet av kommande City produkter på den tiden så som DEnnis Suarez och Kelechi I.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in