Citat:
'Jag skulle vilja ha en nod för "Kuppberedskap" också. Den får troligtvis grenar utan namngivna personer, men jag är inne lite på den linjen, i brist på annat som eggar fantasin kanske, men jag tycker att man bör testa den teorin. Hans Holmér är dock en person som kvalar in som gren på noden för kuppberedskap.
Scenariot med en övning i kuppberedskap samtidigt som Olof Palme mördas är kompatibel med allt ifrån ensam galning över liten sammansvärjning med exempelvis nazistpoliser eller ruttna ägg i Stay Behind till en internationell superkonspiration som innehåller alla bokstavsorganisationer man kan tänka sig. Om det pågick en övning i kuppberedskap så måste det ha funnits WT-män ute. Man får förmoda att de tillhör den "goda" sidan, men det kan heller inte uteslutas att det fanns WT-män från den "onda" sidan ute också. Vad har i så fall WT-männen från den goda sidan sett? Vilken gren tillhörde de? Säpo, polisen och militären? Finns det någon chans att få ut dokument som styrker att det pågick en övning och i så fall vad som hände när Olof Palme blev skjuten mitt i allt? Fanns det ruttna ägg bland deltagarna i en eventuell kuppberedskapsövning?
Kudos till dig som sätter namn på grenarna så att amatörspanare som jag äntligen har en referens till alla namn som droppas i tråden och till vilket sammanhang de hör!
Scenariot med en övning i kuppberedskap samtidigt som Olof Palme mördas är kompatibel med allt ifrån ensam galning över liten sammansvärjning med exempelvis nazistpoliser eller ruttna ägg i Stay Behind till en internationell superkonspiration som innehåller alla bokstavsorganisationer man kan tänka sig. Om det pågick en övning i kuppberedskap så måste det ha funnits WT-män ute. Man får förmoda att de tillhör den "goda" sidan, men det kan heller inte uteslutas att det fanns WT-män från den "onda" sidan ute också. Vad har i så fall WT-männen från den goda sidan sett? Vilken gren tillhörde de? Säpo, polisen och militären? Finns det någon chans att få ut dokument som styrker att det pågick en övning och i så fall vad som hände när Olof Palme blev skjuten mitt i allt? Fanns det ruttna ägg bland deltagarna i en eventuell kuppberedskapsövning?
Kudos till dig som sätter namn på grenarna så att amatörspanare som jag äntligen har en referens till alla namn som droppas i tråden och till vilket sammanhang de hör!
Hypotesen att det pågick en hemlig övning för att testa Palmes personskydd mot typ Spetsnaz-attacker, en övning som syftade till att försöka tränga igenom och "markera" ett fiktivt mord på Palme - och som fick fungera som täckmantel för ett *verkligt* mord - har figurerat då och då i diskussionen kring mordet. Lars Borgnäs gjorde en bra diskussion av detta i sin lunta om Palmemordet och mordspaningen för sådär tjugo år sedan, En iskall vind drog genom Sverige (en mycket bättre bok skulle jag säga än hans senaste, där han vänder upp och ner på mycket av vad han sade tidigare och hamnar i helt orimliga hypoteser).
Om det skulle göras en "vit" övning (fingerat mord) så var det naturligtvis ingen av de som organiserade denna övning som brydde sig om att ta reda på att livvakterna var eller inte var i tjänst. Däremot kan de verkliga mördarna, som delvis infiltrerat gruppen, mycket väl ha vetat detta genom avlyssning av Palmes telefon.
DN-fotografen som slog på sin polisradio i bilen bara några minuter efter mordet, inte många kvarter bort, och hörde en kylig, kortfattad ordväxling utan något "kom" eller "klart slut" som slutade med repliken "Statsministern skjuten", och därefter tystnad - och detta just i intervallet mellan mordet och att nyheten hunnit sprida sig till polis och taxichaufförer - framstår som ett nyckelvittne här. Och han verkar pålitlig. Polisen struntade förstås helt i hans tips: det passade inte in i bilden. (Länk Gunnar Wall/Google Books om detta viktiga tips: https://tinyurl.com/yaubqqxp)
Senast redigerad av HepCat-X 2020-06-29 kl. 23:44.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-06-29 kl. 23:44.