2020-06-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
R:s manipulativa drag, offerkofta och sk minnesförlust verkar både polis och domstol köpa. Vi får se vad rätten sedan motiverar sitt ställningstagande med. Det är ju ingen annan av de som faktiskt träffat E dom säger att hon verkar klumpig och ramlar ofta (fostermamman, bvc-sköterska, julaftonsdeltagarna) och ramla i lekparken i dec-jan då barnet borde ha full vintermundering med tjocka kläder och få massa blåmärken? Orimligt och inte realistiskt. Och R vägrar titta på bilderna på E både i polisförhör och rättegången och kan ändå trots sin selektiva minnesförlust komma ihåg att det är fall i lekparken eller katten som orsakat skadorna?

E ramlade säkert oftare än vanligt för ett barn i hennes ålder med tanke på att hon drogades. Men skadorna som är redovisade i fup pekar även på yttre våld.
Citera
2020-06-29, 17:52
Medlem
Ny artikel i DN

Sammanfattning: Två av tre lagförslag i lex Lilla hjärtat hann bli klara till sommaren – planen är att de ska kunna träda i kraft den 1 november.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-forslagen-i-lex-lilla-hjartat-till-lagradet/
Citera
2020-06-29, 18:34
Medlem
bits1975s avatar
https://m.youtube.com/watch?v=7X-9PPkFIHA

Jag önskar att vi hade domare som denna kvinna, i Sverige, som ser saker för vad de är, och inte tycker synd om förövaren.
Citera
2020-06-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Borde inte Melindas uttalande i frågan väga ganska tungt? Att flickan inte tvinnat med håret som R påstår? Att tvinna med håret kan vara tecken på stress t ex. Melinda borde kunna intyga huruvida Esmeralda var klumpig och lätt fick blåmärken och om det var normalt att E hade 50 blåmärken pga klunpighet hela tiden...

Att hon tvinnade håret kan ju vara något hon började med efter flytten. Kan klumpigheten kanske bero på de preparat hon fått i sig? Eller om hon blivit svagare pga att hon inte fått i sig tillräckligt med vitaminer etc pga den undermåliga maten de gav henne?
Citera
2020-06-30, 21:15
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/sverige/lagradet-lex-lilla-hjartat-bor-inte-goras-till-lag/
Citera
2020-07-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoastnToast
Att hon tvinnade håret kan ju vara något hon började med efter flytten. Kan klumpigheten kanske bero på de preparat hon fått i sig? Eller om hon blivit svagare pga att hon inte fått i sig tillräckligt med vitaminer etc pga den undermåliga maten de gav henne?

Jag tror både och. Näringsbrist ger muskelsvaghet och yrsel, därtill drogad..
Citera
2020-07-02, 09:07
Medlem
https://svt.se/nyheter/lokalt/ost/esmeraldas-mamma-far-fangelse

” Det mesta pekar på att Esmeraldas mamma kommer att dömas till fängelse. Detta efter att den rättspsykiatriska undersökningen som hon genomgått nu är klar.”
Citera
2020-07-03, 07:33
Medlem
Merrybums avatar
Idag får vi med säkerhet veta.
Jag hoppas på lång rättspsykiatrisk vård.
Blir det fängelse tror jag tyvärr att det blir ett för kort straff.
Man får hoppas att kvinnorna på kåken gör hennes liv till ett liknade helvete hon utsatte Esmeranda för då.
Citera
2020-07-03, 10:49
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Man får hoppas att kvinnorna på kåken gör hennes liv till ett liknade helvete hon utsatte Esmeranda för då.

Jag tror, tyvärr, på ett kort fängelsestraff. Hon är inte sjuk på det sättet, att hon kan dömas till rättspsykiatrisk vård. Hon är normalbegåvad och streetsmart, och lider inte av några vanföreställningar. Hon saknar "bara" empati och moderskänslor, samt är väldigt egoistisk - men det är inget man tas in på psyket för. Möjligen en tid inom missbruksvården med stöd av LVM. (Fast nu vet jag inte om det är något, som man kan dömas till i en brottsmålsrättegång - det kanske någon annan vet?) Det krävs mycket för rättspsykiatrisk vård, och helt andra symptombilder.
Citera
2020-07-03, 10:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcc1233
Ny artikel i DN

Sammanfattning: Två av tre lagförslag i lex Lilla hjärtat hann bli klara till sommaren – planen är att de ska kunna träda i kraft den 1 november.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsta-forslagen-i-lex-lilla-hjartat-till-lagradet/
Det är riktigt läskigt när riksdagen spyr ur sig hafsigt hoprafsade lagar för att dölja tidigare felbeslut på olika nivåer.
Citera
2020-07-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Exakt! Det är ett konstigt samhälle vi lever i där man sätter sin största förhoppning på rättvisa till att andra kriminella ska stå för straffet innanför murarna. Och det gäller inte bara detta fall..
Citera
2020-07-03, 11:06
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror, tyvärr, på ett kort fängelsestraff. Hon är inte sjuk på det sättet, att hon kan dömas till rättspsykiatrisk vård. Hon är normalbegåvad och streetsmart, och lider inte av några vanföreställningar. Hon saknar "bara" empati och moderskänslor, samt är väldigt egoistisk - men det är inget man tas in på psyket för. Möjligen en tid inom missbruksvården med stöd av LVM. (Fast nu vet jag inte om det är något, som man kan dömas till i en brottsmålsrättegång - det kanske någon annan vet?) Det krävs mycket för rättspsykiatrisk vård, och helt andra symptombilder.
Man kan inte döma LVM i en brottsmålrättigång. LVM fattas av förvaltngsdomstolarna. LVM ska utfärdas när en person missbrukar på ett sådant sätt att det utgör en fara för personens liv ( eller att missbruket utgör en fara för någon annans liv). Det kan inte utdömas i förebyggande syfte eller som straff. Nu har ju Rebecka troligtvis varit ganska drogfri sedan som greps. Vilket gör att ett LVM i nuläget är helt uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in