2020-06-29, 07:32
Bannlyst
Jonas har råd med fina bilar, så han får hyra in en duktig Stockholms Advokat till bondhålan, så kan nog den smula sönder det han är åtalad för och få ner till det böter.

Läster just en forskningsrapport, att straffen för unga kriminella är alldeles för låga i Sverige. Forskare menar förlängde straffen för personrån ifrån 2 års fängelse till 20 års fängelse, så skulle vi få ett tryggare samhälle. Samhället dalta med gängkriminella elementen, det därför det ser ut som det gör. Vi måste få hårdare straff helt enkelt.

Dessutom är fängelse miljö inte tillräcklig avskräckande.
Senast redigerad av 31G350125 2020-06-29 kl. 07:37.
Citera
2020-06-29, 07:37
Bannlyst
Det är en funktion jag undra över. Vi har hittar min iphone, hur svårt skall det vara att bygga in en funktion i dyra bilar, att bilen är stulen den får max 30 km/h så fort den lämnar motorvägen. Det bara mjukvara i moderna bilar....

Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Läste du artikeln? Rs7an körde lugnt ut från en parkering, och där så drämde han in i dom. Det va inte en höghastighetsjakt på motorvägen med massa oskyldiga bilister omkring.

Den enda kritiken jag har är nog att man bör ha någon slags GPS i såna dyra fina bilar. Köper jag en RS7 så kommer jag ha nån slags ”hitta min Audi” funktion på den. Då kan man ringa polisen, och om dom ”lägger ner utredningen” vilket dom ofta gör, så kan man ju själv lugnt o fint spåra bilen. I en normal värld ska man ju inte behöva det, men nu lever vi i ett korrupt skitland så att det finns inte så mkt val.
Citera
2020-06-29, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apansiktet
Det är min kompis, fimns stor tråd här på FB. Frun blev rånad med pistolatrapp på en fin bil och bilen skulle användas för att lösa en knarkskuld. Maken tog en annan av sina bilar, jagade efter rånarna och prejade bilen.

Om det är din polare som tog tillbaka bilen kan du hälsa han att han gjorde helt rätt!
Citera
2020-06-29, 07:42
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Ja han lär ju inte få ett öre i försäkringspengar i alla fall? Har extremt svårt att se honom få någon ersättning för att han avsiktligen prejat sin egen bil, stulen eller inte.

Han kanske kan komma undan med envarsgripande för själva prejningen osv. men tror inte det kommer rädda honom.

Gissar på böter och inga stålar från försäkringsbolaget. Som tur är verkar han ju stadd vid kassan i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Det är en funktion jag undra över. Vi har hittar min iphone, hur svårt skall det vara att bygga in en funktion i dyra bilar, att bilen är stulen den får max 30 km/h så fort den lämnar motorvägen. Det bara mjukvara i moderna bilar....
Förutom hastighetsbegränsningen du nämner så finns det. Tesla till exempel är ökänt svåra att stjäla pga sin teknologi.
Senast redigerad av Snygg-Anders 2020-06-29 kl. 07:48.
Citera
2020-06-29, 08:31
Bannlyst
Det är inte raketforskning direkt att göra en då funktion. Min 7000 kr telefon ifrån Apple har ansiktsigenkänningen. Att ha olika flera profiler beroende på vem som kör borde vara självklart. Att man ha både geografisk begränsningar och ha hastighet begränsningar .

Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Anders
Ja han lär ju inte få ett öre i försäkringspengar i alla fall? Har extremt svårt att se honom få någon ersättning för att han avsiktligen prejat sin egen bil, stulen eller inte.

Han kanske kan komma undan med envarsgripande för själva prejningen osv. men tror inte det kommer rädda honom.

Gissar på böter och inga stålar från försäkringsbolaget. Som tur är verkar han ju stadd vid kassan i alla fall.

Förutom hastighetsbegränsningen du nämner så finns det. Tesla till exempel är ökänt svåra att stjäla pga sin teknologi.
Citera
2020-06-29, 08:35
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Det är inte raketforskning direkt att göra en då funktion. Min 7000 kr telefon ifrån Apple har ansiktsigenkänningen. Att ha olika flera profiler beroende på vem som kör borde vara självklart. Att man ha både geografisk begränsningar och ha hastighet begränsningar .
Du kommer dock få jobbigare juridiska problem om du ska begränsa hur bilen fungerar och du har även helt andra säkerhetskrav på ett fordon en din mobiltelefon.

Hur som helst har de stora tillverkarna säkerhetstjänster nu för att spåra din stulna bil.
Citera
2020-06-29, 10:25
Medlem
Lichtblicks avatar
Nu så ska man väl tänka på att man kan inte bara börja ta lagen i sina egna händer (fast det behövs i dagens Sverige) och bli som en maskerade hämnare. Men nu så är ju direkt inte straffet för det han gjorde något allvarligt utan han kommer lätt undan vilket är ändå att man gav honom lite slack.

Känner här att man kunde ha åtalat honom för något klart värr ifall man ville.
Citera
2020-06-29, 11:06
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
Det är Polisen som har våldsmonopol.. vi övriga har nödvärnsrätt.

Samhällskontraktet är brutit sedan länge. Polisen skyddar dig inte.

Så vem som på pappret har våldsmonopol är oväsentligt

Du verkar vara typen som tittar på när din fru blir våldtagen pga "lagen"

avlid alt avla inte för allas bästa
Citera
2020-06-29, 11:21
Avstängd
Vad har vi för etnicitet på GM?

Det finns inget samhällskontrakt - på kontrakt kan man stämma på avtalsbrott eller säga upp.

Jag säger härmed upp samhällskontraktet pga avtalsbrott o kommer därför att bli skattebefriad
(zuug på den karamellen - det borde de drabbade i denna tråd kunna göra)
Citera
2020-06-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Anser du att bilkaparna är oskyldiga människor?

Han tycks inte på något sätt påstå att rånarna är de oskyldiga människorna. Han syftar nog snarare på eventuella medtrafikanter, fotgängare och andra som hade kunnat skadas av denna jakt.

Det finns anledningar till att även polisen, vars uppgift det är att jaga efter rånare, måste vara försiktiga med biljakter, och kan behöva avbryta jakten för att inte skapa en farlig trafiksituation. När en civilist i affekt jagar efter rånare som rånat hans gravida fru finns en uppenbar risk att civilisten inte gör avvägda beslut för att inte utsätta andra för farliga situationer i onödan. Det är nog därför många anser att man inte ska ta lagen i egna händer. Risken för "collateral damage" är nog högre. Eller för den delen att han själv råkat illa ut om vapnet varit äkta, och hans ofödde barn hade kunnat bli utan pappa...
Vad hade hänt om det blivit en våldsam jakt där rånarna gasade iväg för att komma undan honom och körde på en annan trafikant, eller ifall RS7:an sladdat av vägen, när han körde in i den, upp på en gångbana och träffat en oskyldig människa?

Dock kan nog väldigt många har stor förståelse för att han agerade som han gjorde i stundens hetta och se det som förmildrande omständigheter. Dessutom är det ju tack vare honom man fick fast rånarna trots allt. Man bör i rätten kunna ta hänsyn till situationen och fria, eller åtminstone döma honom väldigt lindrigt.
Citera
2020-06-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apansiktet
Det är min kompis, fimns stor tråd här på FB. Frun blev rånad med pistolatrapp på en fin bil och bilen skulle användas för att lösa en knarkskuld. Maken tog en annan av sina bilar, jagade efter rånarna och prejade bilen.

länk till tråd?
Citera
2020-06-29, 11:34
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
länk till tråd?
(FB) Kvinna rånad på sin bil, två män gripna för grovt rån/vapenbrott, Borlänge 2020-03-20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in