Citat:
Ursprungligen postat av
HuldumeyStone
När det gäller Stephen King är det alltså plötsligt bokformgivningen som gäller och är det viktiga?
Det är ett stort plus hos målgruppen att den bryr sig om det. Är det för att få en behaglig estetisk upplevelse av King-boken som föremål eller för att kompensera något som fattas i texten? (Torftigt språk är något jag hört andra klaga på, men inte anser mig kunna bedöma då jag väl var 12-13 då jag läste något av honom och alltså inte färdigvuxen.)
Kanske måste jag rucka på fördomen att den typiske Kingläsaren är en slags man som hatar för honom okända kvinnor (18 stycken?) och fyller bokhyllan med prydliga rader av väldesignade tegelstenar? Eller?
Stephen King är delvis en nostalgigrej, härav vikten av rätt design, men jag håller med om att formgivning är viktigt för böcker som man vill äga. De gamla svarta King-volymerna är väl inte egentligen
så snygga, bara "rätt".
Oavsett nostalgin, "bra" underhållningslitteratur är bättre än dålig finlitteratur, även om "språket", stilen, inte nödvändigtvis imponerar och narrativet kan vara mekaniskt. Men man möter ibland, som hos King, betydande intelligens, medan författare med höglitterära ambitioner ofta kan "skriva bra" men ha mediokra intellekt. Om man är intresserad av fantastik är ju också en smaksak.
Män bevarar gärna och underhåller aktivt sitt sinne för barnslighet, i högre utsträckning än kvinnor. Den barnsligheten är egentligen lite oattraktiv för de flesta kvinnor tror jag, typ beta-incel-mes-varning, även om de kan tolerera den...