2020-06-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag kan inte minnas att jag har varit missnöjd med någon svensk översättning och då har jag läst vissa av böckerna både på svenska och engelska.

Citat:
Ursprungligen postat av Myrdalsklanen
Jag skulle rekommendera engelska. En del uttryck (t.ex. svordomar och talesätt) funkar helt enkelt inte att översätta till svenska och detta stör i alla fall mig i läsningen

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Har läst de flesta King på både engelska och svenska och den enda boken som är slarvigt översatt i mitt tycke är Varsel (The Shining) som är översatt av Bo G A Ericsson.

John Henri Holmberg har översatt ett 20-tal av Kings böcker och gjort ett stabilt jobb.

Har nu läst några King-böcker både på svenska och engelska (flest på engelska) så att jag själv kan uttala mig. Och jag får nog säga att det är hugget som stucket vad man ska välja. Å ena sidan kan en del passager och referenser vara svåra att förstå på originalspråket å andra sidan tycker jag att en del översättningar varit slarviga och Kings ton/berättarstil försvinner i översättningarna.
Citera
2020-06-29, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Helt enig med BudFox och FromAnotherPlace, de svarta böckerna från 70- och första halvan av 80-talet är det egentliga King. Cujo hör väl hit också.

It var kulmen och så att säga förklaringen på hela mytologin. Därefter är det redundans. Läser nu Tommyknockers men har svårt att upprätthålla intresset, ser att författaren själv menar den var usel.

https://www.rollingstone.com/culture/culture-features/stephen-king-the-rolling-stone-interview-191529/

Körde en liten sökning här i tråden på Tommyknockers, trodde de flesta skulle ogilla den, men konstigt nog tycker många den är rätt bra. Kanske borde läsa om den. Hursomhelst, läste Knackarna för jävligt länge sen och tyckte den var rätt beige. En av de sämre Kingarna jag hade läst.

King känns ju som en kille som inte har nån självcensur, utan bara skiter ut tegelsten efter tegelsten.

Men vad är "de svarta böckerna"? Så de såg ut utan skyddsomslag, eller?
Citera
2020-06-29, 05:04
Avslutad
Det är en författare som tråkar ut mig. Innan jag fyllde 14 tyckte jag han var rätt ok och läste några av hans böcker.
Citera
2020-06-29, 07:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Men vad är "de svarta böckerna"? Så de såg ut utan skyddsomslag, eller?

Ja, jag har en handfull fortfarande i hyllan, de har svart omslag och i förekommande fall identiskt svart skyddsomslag, typiskt med den välkända "Stephen King"-fonten, stora bokstäver i rött:

https://en.wikipedia.org/wiki/Christine_(novel)#/media/File:StephenKing-Christine.jpg

Sen på 90-talet fick de mer variation i designen tror jag, jag kom ihåg jag köpte Insomnia (1994), var på en flygresa eller nåt, hade också egentligen förlorat intresset och inte läst något sedan It - men den boken var vit. Jaha, är det så det ska vara nuförtiden tänkte jag. Alla traditionella värden trampas i smutsen.
Citera
2020-06-29, 09:48
Avslutad
När det gäller Stephen King är det alltså plötsligt bokformgivningen som gäller och är det viktiga?
Det är ett stort plus hos målgruppen att den bryr sig om det. Är det för att få en behaglig estetisk upplevelse av King-boken som föremål eller för att kompensera något som fattas i texten? (Torftigt språk är något jag hört andra klaga på, men inte anser mig kunna bedöma då jag väl var 12-13 då jag läste något av honom och alltså inte färdigvuxen.)

Kanske måste jag rucka på fördomen att den typiske Kingläsaren är en slags man som hatar för honom okända kvinnor (18 stycken?) och fyller bokhyllan med prydliga rader av väldesignade tegelstenar? Eller?
Senast redigerad av HuldumeyStone 2020-06-29 kl. 09:51.
Citera
2020-06-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
När det gäller Stephen King är det alltså plötsligt bokformgivningen som gäller och är det viktiga?
Det är ett stort plus hos målgruppen att den bryr sig om det. Är det för att få en behaglig estetisk upplevelse av King-boken som föremål eller för att kompensera något som fattas i texten? (Torftigt språk är något jag hört andra klaga på, men inte anser mig kunna bedöma då jag väl var 12-13 då jag läste något av honom och alltså inte färdigvuxen.)

Kanske måste jag rucka på fördomen att den typiske Kingläsaren är en slags man som hatar för honom okända kvinnor (18 stycken?) och fyller bokhyllan med prydliga rader av väldesignade tegelstenar? Eller?

Jag bryr mig inte ett jota om bokformgivning etc. Det är texten/innehållet som är det viktiga.

Jag känner dock inte igen mig själv i din fördom om den typiske King-läsaren. Och jag vet inte hur sanningsenlig den fördomen är.

Citat:
Det är en författare som tråkar ut mig. Innan jag fyllde 14 tyckte jag han var rätt ok och läste några av hans böcker.

Varför tråkar han ut dig? Vilka böcker har du läst? Vad var det som gjorde att King var OK när du läste hanns böcker för länge sedan, medan det inte är OK nu?
Citera
2020-06-30, 07:36
Avslutad
Citat:

Stephen King är delvis en nostalgigrej, härav vikten av rätt design, men jag håller med om att formgivning är viktigt för böcker som man vill äga. De gamla svarta King-volymerna är väl inte egentligen snygga, bara "rätt".

Oavsett nostalgin, "bra" underhållningslitteratur är bättre än dålig finlitteratur, även om "språket", stilen, inte nödvändigtvis imponerar och narrativet kan vara mekaniskt. Men man möter ibland, som hos King, betydande intelligens, medan författare med höglitterära ambitioner ofta kan "skriva bra" men ha mediokra intellekt. Om man är intresserad av fantastik är ju också en smaksak.

Män bevarar gärna och underhåller aktivt sitt sinne för barnslighet, i högre utsträckning än kvinnor. Den barnsligheten är egentligen lite oattraktiv för de flesta kvinnor tror jag, typ beta-incel-mes-varning, även om de kan tolerera den...
Citera
2020-06-30, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Stephen King är delvis en nostalgigrej, härav vikten av rätt design, men jag håller med om att formgivning är viktigt för böcker som man vill äga. De gamla svarta King-volymerna är väl inte egentligen snygga, bara "rätt".

Oavsett nostalgin, "bra" underhållningslitteratur är bättre än dålig finlitteratur, även om "språket", stilen, inte nödvändigtvis imponerar och narrativet kan vara mekaniskt. Men man möter ibland, som hos King, betydande intelligens, medan författare med höglitterära ambitioner ofta kan "skriva bra" men ha mediokra intellekt. Om man är intresserad av fantastik är ju också en smaksak.

Män bevarar gärna och underhåller aktivt sitt sinne för barnslighet, i högre utsträckning än kvinnor. Den barnsligheten är egentligen lite oattraktiv för de flesta kvinnor tror jag, typ beta-incel-mes-varning, även om de kan tolerera den...

Har inget problem med barnslighet eftersom jag själv är mycket barnslig. Men jag gillar inte fantastik så mycket. Det tråkar ut mig och lämnar inga bestående minnen. Gillar vissa sorters sagor men genrer som skräck, science fiction och fantasy har jag ingen större fäbless för. Det är väl därför jag inte gillar Stephen King.
Senast redigerad av HuldumeyStone 2020-06-30 kl. 09:06.
Citera
2020-06-30, 09:02
Bannlyst
Citat:
Har inget problem med barnslighet eftersom jag själv är mycket barnslig. Men jag gillar inte fantastik så mycket. Det tråkar ut mig och lämnar inga bestående minnen. Gillar vissa sorters sagor men genrer som skräck, science fiction och fantasy har jag ingen större fäbless för.

Det finns massor av barnböcker på biblioteket så det vore toppen för din del. Jag nöjer mig med siencie fiction getting real.
Citera
2020-06-30, 11:39
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Har nu läst några King-böcker både på svenska och engelska (flest på engelska) så att jag själv kan uttala mig. Och jag får nog säga att det är hugget som stucket vad man ska välja. Å ena sidan kan en del passager och referenser vara svåra att förstå på originalspråket å andra sidan tycker jag att en del översättningar varit slarviga och Kings ton/berättarstil försvinner i översättningarna.

Vet inte om den räknas men jag tyckte översättningen av Langoljärerna var riktigt dålig. Dialogen är problemet i det fallet.
Citera
2020-07-04, 17:51
Avstängd
ms18s avatar
Någon som läst hans senaste än? Såg nämligen idag att den blivit översatt på svenska under titeln
''Blod säljer'' på engelska '' If it bleeds ''

Sugen då det är en liten novellsamling men har läst att den ena ska ha med den jobbiga och tråkiga Holly från Mr mercedes böckerna samt Outsider...
Citera
2020-07-08, 14:06
Medlem
MagnusJ666s avatar
Kings absolut mest underskattade verk är hans mästeropus är på åtta böcker om Det mörka tornet. Detta är Kings viktigaste arbete och till vissa delar hans bästa. Här träder hans mångsidighet fram. Egentligen mer science fiction och fantasy än skräck.

Läsaren får uppleva fantasy, sagor, maffia, romantik och western. Detta är Kings egen ”Sagan om ringen”, fast nu är målet Det mörka tornet.

King lyckas binda samman allt till en fantastiskt bra historia. Revolvermän i bästa Clintan stil och både mänskliga och omänskliga monster. Tidsresor och olika världar. Bra porträtterade skurkar och miljöer. Många är lite tveksamma till denna serie eftersom det diffar mot fler av Kings andra verk. Kräver dock mer av dig som läsare då första boken är lite ”svår” för en del. Jag är inne på femte boken och fullständigt älskar serien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in