2020-06-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Det att GM tog med sig vapnet från MP (här förutsätter jag att det skulle hittats vid det här laget ifall det dumpats efter flyktvägen) är det som nästan mest av allt pekar i gatugangsterns riktning, att dådet utfördes i hast och saknar inslag av planerande. I sammanhanget statsministermord måste kostnaden för ett dumpat vapen, milt uttryckt, anses som någonting försumbart och i budgeten bokföras under posten "förbrukningsmaterial". Förutom att det i ögonblicket efter mordet momentant förvandlas till en bajskorv och då blir någonting som ingen, gärningsman eller ej, efteråt vill kunna knytas till.

Rekylen på en Magnum är mera att likna som en hästspark jmfrt med .22:ors pjuffiga dito, men är ändå ingenting överraskande för vana skyttar. Hur ett hölster ser ut, var det kan placeras och hur snabbt det kan knäppas är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är. För att undvika risken att smitta kläder/vapnet med spårbara oljor/krutrester/klädfibrer så torde hölstret i fallet med en professionell GM endast bestå av en s k bag-in-bag, alltså en kraftigare plastpåse som snarast möjligt dumpas tillsammans med vapnet.

Men. Varför behöll GM vapnet under flykten? Ett av dådets mest kritiska moment.

Det är möjligt att mordvapnet, i sådana fall en Colt Trooper, faktiskt hittades 36 timmar efter mordet:

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Försvann det en revolver som var inlämnad till polisen strax efter mordet?

" 36 timmar efter mordet hittades en revolver sju kvarter från mordplatsen ( Markvardsgatan)
Det var jag som hittade den säger Dennis Carlsson, 20år.
Dennis Carlsson gick direkt till mordplatsen och lämnade revolvern till polisen.
Sedan dess är revolvern försvunnen."

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMNnNqc0tDQzYtNGs/view?fbclid=IwAR3hBWtbrXcBnBJXJF7RSEchon14uEz_cAv6 0Ye5Z4b0MzrPFjbCW-Bbgrg

Aftonbladet 19861207
Citera
2020-06-27, 15:41
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung i Mannheim, Baden-Württemberg har väl inget med Sören Mannheimer att göra? Ta en kall dusch.
Nu kanske jag minns.
Måste kolla igen.
Men kan Sören Mannheimer ha någon släkting ute på Norra Lagnö?
Vi vet ju vad som utspelades där kort tid efter MOP?
Som sagt osäkert.
Citera
2020-06-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Som alla nu kan märka börjar okunniga SE-anhängare lämna tråden. I svallvågorna efter Krister Peterssons pressträff. Som CrispyKreem. Där vi också kan märka att många skribenter före den presentationen också lyser med sin frånvaro. Detroniserade av en infantil åklagare. Där rena lögner, döljande av fakta och rena fantasier presenterades.

I takt med att frisläppta dokument ingående i PU presenteras i tråden kommer den bli mer seriös. Som Kohuts förhör. Det enda som var intressant med det är att hon konfirmerade Olofssons uppgifter. Resten ointressant och ovidkommande när det gäller mordet. Eftersom hon hade noll koll.

Fortsättning följer.....

Direkt i anslutning till KP's pressträff så fullkomligt myllrade det av oinsatta nytillkomna här i forumet. Det blev för mycket, gick inte att sålla i alla galenskaper.

Nu har det blivit lite lugnare och majoriteten som skriver verkar ha gjort sina år av studier i ämnet.

Med det sagt så är jag öppen för det mesta gällande lösningen av detta mord och jag utesluter inte att SE kan vara en del av den lösningen.
Citera
2020-06-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selim69
Den röda Volvon hon såg var inte helt ointressant innan utredningen lades ner.

SE var till 90 % den som dödade Palme. SE stämplade ut perfekt för att mörda Palme. Var runt mordplatsen innan skotten. Var spårlöst försvunnen efter skotten..innan han bankade på dörren till Skandia mellan 23.40-23.45.
Citera
2020-06-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Direkt i anslutning till KP's pressträff så fullkomligt myllrade det av oinsatta nytillkomna här i forumet. Det blev för mycket, gick inte att sålla i alla galenskaper.

Nu har det blivit lite lugnare och majoriteten som skriver verkar ha gjort sina år av studier i ämnet.

Med det sagt så är jag öppen för det mesta gällande lösningen av detta mord och jag utesluter inte att SE kan vara en del av den lösningen.

Att han kan vara en del av t ex Stay Behind, CIA, Stasi eller Mossad är inte uteslutet.
Citera
2020-06-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunel
Det är möjligt att mordvapnet, i sådana fall en Colt Trooper, faktiskt hittades 36 timmar efter mordet:
Har aldrig läst om detta förut.Det måste ha varit högvaluta för den polis som tog emot den. Han borde dessutom veta att upplämnaren skulle få ett kvitto.
Det är inte så konstigt att polis blir misstänkta när såna här fatala misstag görs.

Jag kan ingenting om vapen men kan det här vara ett troligt vapen?
Finns det några vittnesuppgifter från dessa kvarter efter mordet?
Är inte från Stockholm jag har svårt att lokalisera var fyndplatsen är.

Ja alla dessa dykningar som är gjorda för att hitta vapnet...……...då var det ev. inlämnat dagen efter.
Citera
2020-06-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Detta är en replik från TP till Christian Dahlmans artikel. Jag hoppas Christian gör slutreplik.

TP skriver:

Vilket alltså är att tänja på sanningen.

Christian skrev:

https://www.svd.se/misstankarna-mot-engstrom-haller-inte

Tack för det. Här har ju TP åtminstone ganska rätt. Om LL däremot hade sagt sig se SE 1986 men i tingsrätten några år senare sagt att han inte hade sett honom hade TP antagligen sett det förhöret vara av större vikt. Här lutar han sig då antar jag mot att bevisvärdet är högre vid tidigare förhör men i andra sammanhang spelar tidsaspekten ingen roll. Som nu med vittnet AK som pekar ut SE 34 år efter när han valsat runt i media i 2 år.

TP är förlorad för en diskussion baserad på fakta, logik och konsekvens i analysen.
Om Filter inte gått ut så hårt med "Lösningen" hade hans situation inte varit fullt så besvärlig nu.
Det kan vara värt att nämna i sammanhanget att det var Mattias Göransson som insisterade på det, TP ville egentligen inte. Det var allt eller inget som jag har förstått det.
Citera
2020-06-27, 17:00
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selim69
Att CGÖ:s förehavanden inte utreddes ordentligt är ett mysterium. Betyder nog att samtliga utredningsledare fått direktiv uppifrån att inte snoka för mkt med tanke på hans koppling till SB mm. Var det länge sedan du var i Tornet?

Ja det var ca 1997-1998
Citera
2020-06-27, 17:00
Medlem
hehehos avatar
från Bo T,

visste inte detta:

On the day he was killed, Palme had signed the
Six-nation group's appeal to President Reagan and General Secretary Gorbachev to
refrain from nuclear testing until their next summit meeting.”
Citera
2020-06-27, 17:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack för det. Här har ju TP åtminstone ganska rätt. Om LL däremot hade sagt sig se SE 1986 men i tingsrätten några år senare sagt att han inte hade sett honom hade TP antagligen sett det förhöret vara av större vikt. Här lutar han sig då antar jag mot att bevisvärdet är högre vid tidigare förhör men i andra sammanhang spelar tidsaspekten ingen roll. Som nu med vittnet AK som pekar ut SE 34 år efter när han valsat runt i media i 2 år.

TP är förlorad för en diskussion baserad på fakta, logik och konsekvens i analysen.
Om Filter inte gått ut så hårt med "Lösningen" hade hans situation inte varit fullt så besvärlig nu.
Det kan vara värt att nämna i sammanhanget att det var Mattias Göransson som insisterade på det, TP ville egentligen inte. Det var allt eller inget som jag har förstått det.

TP situation är väl god, han har tjänat fett på att vara pajas och bära foliehatt.

Det visar ju att även en byfåne kan lyckas i en marknadsekonomi.
Citera
2020-06-27, 17:25
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Kari Poutiainen till Gunnar Wall, befäster att SE på mordplatsen verkligen pratade med Lisbeth Palme:

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/12/ar-du-saker-pa-att-inte-engstrom-hade-alibi-krister-petersson/#comment-17130

"Hej Gunnar

Jag vill fästa din uppmärksamhet på ett faktum som tycks ha gått presskåren förbi och märkligt nog också åklagare Petersson. Det förhåller sig nämligen så att om man synar polisförhören den 1 mars 1986 med Stig Engström respektive Lisbet Palme ger de Engström ett alibi. Engström ringde polisen klockan 12.20 den 1 mars 1986 (13 timmar efter mordet). Enligt förhörsprotokollet har Engström uppgivit följande: ”När han kom fram till Palme, sade Lisbet Palme att gärningsmannen hade mörkblå täckjacka.”

Samma dag klockan 15.35 (alltså 3 timmar efter Engström) hördes Lisbet Palme av polisen. Av utskriften av det förhörsprotokollet framgår att Lisbet Palme till förhörsledarna sagt att gärningsmannen bar en blå, något bullig, täckjacka.

Frågan som ingen ställde i onsdags var: Hur kunde Engström veta att Lisbet Palme till polisen den 1 mars skulle säga att mördaren bar blå täckjacka, om han inte talat med henne på brottsplatsen?

Såvitt jag kan se så går det inte att komma förbi att Engström faktiskt talat med Lisbet Palme, precis som han själv beskriver. Därmed faller både åklagarens mordteori och Thomas Petterssons ihop som ett korthus. ”Hörnstenen” för dem var ju att Engström inte varit på mordplatsen (annat än som mördare), därför att ingen sett honom där efter mordet. Om han kan bevisas ha varit på mordplatsen under de dryga 6 minuter Lisbet befann sig där (som jag menar dessa förhörsprotokoll gör) förvandlas han från den ”osannolike mördaren” till den ”omöjlige mördaren”.

När Engström enligt egen utsago kommer tillbaka till brottsplatsen, efter att ha försökt springa ikapp de poliser som skickades att jaga mördaren, hör han ett vittne berätta för polisen att mördaren burit en mörk rock. Han trodde då att vittnet blandat ihop honom med mördaren. Så behöver det inte alls vara. I det läget trodde Engström nämligen att mördaren haft blå täckjacka, inte mörka kläder. Därför drar han slutsatsen att vittnet måste ha sett honom, inte den i blå täckjacka klädde mördaren. Nu var ju ”den blå täckjackan” en felaktig uppgift. Det visste inte Engström då. Därför kan vittnets signalementsuppgifter helt korrekt ha beskrivit den verklige mördarens klädsel, inte Engströms som denne trodde.

Det har också påståtts att det inte kan vara sant att polisen mer eller mindre struntade att höra Engström på brottsplatsen, om han var där. Det är faktiskt inte alls osannolikt. Jag hade ett 45 minuter långt telefonsamtal med Stefan G 1988. (G var den som försökte ge Olof Palme konstgjord andning. Jag hittade mina minnesanteckningar från samtalet häromveckan.) Han berättade att efter Olof Palmes kropp förts bort, gick han till en polispiket och fick en gasbinda att torka bort blod med. Till hans förvåning visade poliserna inget intresse att höra honom. De tog inte ens hans namn, vilket gjorde honom arg. I vredesmod lämnade han brottsplatsen innan journalisterna anlände. Detta går i linje med vad Engström uppgivit om polisens ointresse.

Varför ville då Hans Holmér få Engström utmålad som ”elefant”? Det har med ”den blå täckjackan” att göra. Uppgiften var ju fel, och den hade kommit från Lisbet, huvudvittnet. Skulle det ha fastslagits att Lisbet trott att mördaren haft blå täckjacka, skulle det ha stått klart att hon blandat ihop mördaren med vittnet Anders B, som hade en blå, bullig täckjacka. Hennes värde som vittne hade drastiskt sjunkit. Detta ville Holmér undvika. Han behövde Lisbet som vittne med trovärdiga iakttagelser. Därför att hon var så lätt att manipulera. Mycket riktigt förhörde Holmér henne personligen tre veckor efter mordet. (Han hemlighöll dessa förhör för åklagare K G Svensson.) Det var då ett ansikte på mördaren började växa fram hos henne. I förhöret 1 mars sade hon att inte sett något ansikte. Hon tog tillbaka i stort sett alla uppgifter från den 1 mars. Hon förklarade att hon inte haft förtroende för poliserna som hörde henne då.

Uppgiften om ”den blå täckjackan” måste bort. Den var ju något av en käpphäst för Engström. Därför kallades han inte till den första rekonstruktionen. Han utmålades helt enkelt som icke trovärdig, en ”elefant”. Jag medger att jag också tills helt nyligen trodde på Holmérs karakterisering av honom. Men jag har tvingats tänka om när jag läst förhörsprotokollen vad gäller honom. Engström var förtalad medan han levde, och nu även i döden, tragiskt."

Vittnet Stig Engström framstår ju alltmer som genomärlig, den store hjälten!
Citera
2020-06-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Samuelson representerade*Carl Lundström*i*Pirate Bay-målet*2009.
Han med knäckebröd.
Hur gick det, vad blev utfallet?

Ska läsa på lite om denne Per.

Per E. Samuelson svensk advokat - Wikipedia
Samuelson avlade jur.kand. vid Stockholms universitet 1981. Efter tingsmeritering arbetade han vid flera advokatbyråer, bland andra nuvarande Mannheimer Swartling samt advokatfirman Silbersky. 1987 blev han ledamot av Sveriges advokatsamfund.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Per_E._Samuelson

Mannheimer Swartling svensk affärsjuridik advokatbyrå - Wikipedia
Bakgrund
Mannheimer Swartling i sin nuvarande form bildades genom en fusion av byråerna Mannheimer & Zetterlöf och Carl Swartling Advokatbyrå den 1 juli 1990.[5] De första kontakterna mellan Mannheimer & Zetterlöf och Carl Swartling Advokatbyrå togs 1977, men av olika anledningar ansågs inte tiden vara mogen för en fusion, förrän frågan återigen togs upp 1990.[5]

Love Mannheimer och Tage Zetterlöf grundade Mannheimer & Zetterlöf 1943 i Göteborg
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mannheimer_Swartling

De 15 familjerna Storfinans och monopol - Mannheimer - Zaramis blogg
Love Mannheimer var i sin tur far till den socialdemokratiske göteborgspolitikern och juristen Sören Mannheimer,
Källa: https://15familjer.zaramis.se/2015/09/17/mannheimer/

Sören Mannheimer svensk advokat - Wikipedia
I Göteborg arbetade han som jurist på Mannheimer & Zetterlöfs advokatbyrå, 1961–1970.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6ren_Mannheimer
Sören Mannheimer var gammal barndomsvän med Pehr Gyllenhammar på Volvo och blev 1986 invald i Volvos styrelse. Att han 1975 utbildades för framtida samverkan med IB i Göteborg och senare på Volvo var väl i förebyggande syfte att inte klanta till underrättelseoperationer som var fallet med Sjukhusspionen. (...)
Detta har relevans med MOP och de frågor jag ställt kommunikation på mordnatten och David Lagercrantz alster "Mannen som sökte sin skugga" där en av karaktärerna är "Leo Mannheimer" vilken är anspelning på "Sören Manheimer" och Leo-affären hösten 1985 inom Volvo-sfären samt rivaliteten mellan Göteborg och Stockholm och bankväsendet framväxt. I Leo-affären engagerade Olof Palme sig och ringde personligen till HD i ärendet.
Källa: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Och nu för att återvända till Per E Samuelsson som någon period 1981-1987 arbetade vid Mannheimer Zetterlöfs advokatfirma som också var anlitad av Volvo. Så Per E Samuelsson hade nog insyn i mycket som bitr. jurist/jurist om han handlade ärenden på Volvo. Jag har inte träffat honom men andra från Mannheimer Zetterlöf vid min anställning på Volvo.

Bara för att roa mig och köra en käpp i sidan på David Lagercrantz så har jag tagit för vana att recensera hans alster innan jag läst dom. Det ger friheten att konspirationsteoretisera fritt utan hänsyn till fakta. Länken går till en sådan recension som jag naturligtvis inte står för. Det vore inte seriöst att göra.
(FB) Millennium 5 - Mannen som sökte sin skugga
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-27 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in