2020-06-27, 12:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns flera vittnen som vittnar om att mördaren direkt efter skottlossningen hölstrade vapnet. Utan att se ett hölster. Men det försvann snabbt ur synhåll.

Det finns flera vittnen som vittnar om att gärningsmannen först tog fram vapnet när det behövdes.

Enligt mig tyder det på att gärningsmannen utförde dådet enligt ett intränat mönster. Passiv, aktiv, passiv, vapnet stoppas snabbt undan. Kort kontemplation före avvikandet i 34 år. Enligt mig kan det sammanfattas med kompetent för uppgiften. Där SE i sammanhanget måste ses som utesluten.

Håller med. Det där var ingen klantig amatör. Snabbt o effektivt. Inget vittne såg något som kan avslöja GM. Borta på 1 minut- och i 34 år.
Citera
2020-06-27, 12:08
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Enligt mig tyder det på att gärningsmannen utförde dådet enligt ett intränat mönster. Passiv, aktiv, passiv, vapnet stoppas snabbt undan. Kort kontemplation före avvikandet i 34 år. Enligt mig kan det sammanfattas med kompetent för uppgiften. Där SE i sammanhanget måste ses som utesluten.

Håller helt med. Skytten kunde sin sak.
I den aspekten är mordet "proffsigt".
Platsen, tidpunkten och valet av vapen talar dock emot en handling som planerats särskilt utförligt i förväg.
Citera
2020-06-27, 12:09
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Håller med helt, men iden med SE som gärningsman är väl att det är mestadels oplanerat?
En 357a är nog ett bra val om man ska skjuta på 5 meters avstånd genom en skyddsväst, slumpen kanske gjorde att skytten kunde komma nära men det är ett ovanligt dåligt vapen att välja för sitt eget personskydd, antaget att SEs granne hade många att välja på.
Vid ett planerat mord så har det ju två fördelar, det tillåter distans på upp till 10-15 meter och kan laddas med metallbrytande ammunition.
Det enda scenariot med SE och en 357a är väl i så fall att han ringde och fick ett vapen levererat, då kan nog någon välja att leverera en 357a, och då blir det nog en lite chockartad upplevelse för skytten om denne bara har skjutit med normala mindre revolvrar innan.
Jag kan fatta att skytten (SE?) i så fall stod kvar ett tag. Men frågan vad han gjorde med det stora tunga vapnet efter skotten innan han sprang iväg kvarstår ju, eller så fick han ett perfekt hölster levererat med vapnet.

Teorin att SE är mördaren är fullständigt galen!

För det krävs att SE stått vid Dekorimahörnet i cirka 5 minuter och väntat in makarna Palme, vilket Dekorimamannen, dvs mördaren, gjorde enligt stjärnvittnet Inge Morelius, som här för TV i detalj återger sina noggranna iakttagelser från sin bil mittemot mordplatsen:
https://www.youtube.com/watch?v=0jfQjCnsY98

Även om Dekorimamannen så bara skulle ha stått där i 1 minut och väntat in makarna Palme, så är SE fortfarande en total omöjlighet som GM, eftersom han omöjligt kan ha vetat att makarna Palme skulle komma gående förbi Dekorima.

Det går därmed inte att komma runt att Stig Engström omöjligt kan ha mördat Olof Palme!

SE-teoretiker, dags att en gång för alla släppa Stig Engström...?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-27 kl. 12:40.
Citera
2020-06-27, 12:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Håller med. Det där var ingen klantig amatör. Snabbt o effektivt. Inget vittne såg något som kan avslöja GM. Borta på 1 minut- och i 34 år.
När jag tidigare hörde KP och PU tala om att man tolkat mordplatsen och dess vittnen på ett annorlunda sätt var det just detta jag tänkte på. Med dess teoretiska utveckling via praktisk handling.

Plus att man sade att man enbart brydde sig om personer som bevisligen befann sig på mordplatsen och i dess närhet. På Sveavägen.

Allt utmynnade bevisligen i ett antiklimax.
Citera
2020-06-27, 12:20
Medlem
SigersonHolmess avatar
Jag lutar också åt detta men får inte riktigt in varför LP skonades efter att ha skadeskjutits av ett proffs.

Alternativ generellt :
1) kulan ej avsedd för henne samt att hon som vittne ej var ett problem. (missar då OP med en kula. Ej proffs)
2) kulan ej avsedd för henne samt att mördaren visste/såg att LP inte såg GM ansikte
3) kulan ej avsedd för henne och GM bryr sig inte om han blir identifierad av LP. (Den risktagande GM, eller en GM som kan gömma sig och har en exit plan.)
4) kulan avsedd för LP, men missar och GM fullföljer inte. (ej proffsigt)
5) kulan avsedd för LP men missar och GM inser inte detta. (ej proffsigt)
6) kulan är ett vådaskott. (ej proffsigt)

Fler alternativ?

Citat:
Det finns flera vittnen som vittnar om att mördaren direkt efter skottlossningen hölstrade vapnet. Utan att se ett hölster. Men det försvann snabbt ur synhåll.

Det finns flera vittnen som vittnar om att gärningsmannen först tog fram vapnet när det behövdes. Han sprang inte omkring med vapnet synligt före mordet.

Enligt mig tyder det på att gärningsmannen utförde dådet enligt ett intränat mönster. Passiv, aktiv, passiv, vapnet stoppades snabbt undan. Kort kontemplation före avvikandet i 34 år. Enligt mig kan det sammanfattas med kompetent för uppgiften. Där SE i sammanhanget måste ses som helt utesluten. Mördaren var av en helt annan kaliber.
Citera
2020-06-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Platsen, tidpunkten och valet av vapen talar dock emot en handling som planerats särskilt utförligt i förväg.
Som riktigt skriker att fånga tillfället i flykten.

Ingen kunde i förväg förutse paret Palmes återgång till bostaden. Som jag upplever det togs det beslutet i stunden. Likaså kunde ingen förutse sidbytet på Sveavägen. Där förutbestämt möte enligt mig är uteslutet.

Så vad återstår då? Fundera på det. Samtidigt som man inte ska krångla till det i onödan.

Närvaro, motiv och möjlighet.

Utgå från de som bevisligen befann sig runt mordplatsen. Som narkotikaspaningen. Eller ska vi tänka narkotikaspaningar?

Plus alla vittnesmål om WT-bärare. Och PUs oförmåga att identifiera dessa. Ölvebro hävdade att de aldrig existerat.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-27 kl. 12:36.
Citera
2020-06-27, 12:36
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Som riktigt skriker att fånga tillfället i flykten.

Ingen kunde i förväg förutse paret Palmes återgång till bostaden. Som jag upplever det togs det beslutet i stunden. Likaså kunde ingen förutse sidbytet på Sveavägen. Där förutbestämt möte enligt mig är uteslutet.

Så vad återstår då? Fundera på det. Samtidigt som man inte ska krångla till det i onödan.

Närvaro, motiv och möjlighet.

Utgå från de som bevisligen befann sig runt mordplatsen. Som narkotikaspaningen. Eller ska vi tänka narkotikaspaningar?

Plus alla vittnesmål om WT-bärare. Och PUs oförmåga att identifiera dessa. Ölvebro hävdade att de aldrig existerat.
Personer med WT.
Kommunikationsradio
Citera
2020-06-27, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Personer med WT.
Kommunikationsradio
Och?

Förstår inte din kommentar.
Citera
2020-06-27, 12:46
Medlem
SigersonHolmess avatar
Läser i SvD och funderar på vad TP lägger in i begreppet "entydigt".

https://www.svd.se/signalementet-ar-grunden-for-misstankarna

Citat:
"Vittnet LL får dessutom redan i april 1986 en konkret fråga om han sett Engström på brottsplatsen. Då svarar han entydigt nej på frågan."

Återgår till förhöret 27:e april med LL.

Citat:
L. Där har man ju egna teorier. Jag vet inte att jag har sett honom på platsen, men i och med att man har teorier om vad som har hänt med hans beteende va', om det är rätt att uppge det i det här sammanhanget det vet jag inte.
F. Men det är inget spontant att du minns den mannen?
L. Nää, man fäste inte så mycket uppmärksamhet just på personerna som var på platsen. Det gjorde jag faktiskt inte. Men vart ganska upprörd själv måste jag säga. Ja, det är klart man vart så här också, det måste hända nånting va'.
F. Mm.
L. Men jag kan inte minnas att jag har sett honom. [...].

Det verkar ju som att LL's "vet inte" har blivit ett "entydigt nej" i TPs beskrivning.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2020-06-27 kl. 13:07.
Citera
2020-06-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Fråga SoldatenSvejk jag har bara skjutit med revolvrar en gång med en guide, från 22a upp till 357a. Som SoldatenSvejk säger så verkar 22a vara ett bättre val, även om en 22 är en väldigt klen i jämförelse, med en 22a så måste man nog veta att man kan komma nära. 15 meter med en 357 kanske var en överdrift men 10 meter verkar vi ju kunna komma överens om.
Det verkar vara en blandning mellan amatör och proffs, eller så har ett halvproffs (vapensamlaren) valt ett vapen och levererat det till en amatör (SE) som hade tur, eller så var denne tränad i Neapel till iskyla som man menar i tråden.

Det att GM tog med sig vapnet från MP (här förutsätter jag att det skulle hittats vid det här laget ifall det dumpats efter flyktvägen) är det som nästan mest av allt pekar i gatugangsterns riktning, att dådet utfördes i hast och saknar inslag av planerande. I sammanhanget statsministermord måste kostnaden för ett dumpat vapen, milt uttryckt, anses som någonting försumbart och i budgeten bokföras under posten "förbrukningsmaterial". Förutom att det i ögonblicket efter mordet momentant förvandlas till en bajskorv och då blir någonting som ingen, gärningsman eller ej, efteråt vill kunna knytas till.

Rekylen på en Magnum är mera att likna som en hästspark jmfrt med .22:ors pjuffiga dito, men är ändå ingenting överraskande för vana skyttar. Hur ett hölster ser ut, var det kan placeras och hur snabbt det kan knäppas är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är. För att undvika risken att smitta kläder/vapnet med spårbara oljor/krutrester/klädfibrer så torde hölstret i fallet med en professionell GM endast bestå av en s k bag-in-bag, alltså en kraftigare plastpåse som snarast möjligt dumpas tillsammans med vapnet.

Men. Varför behöll GM vapnet under flykten? Ett av dådets mest kritiska moment.
Citera
2020-06-27, 13:06
Medlem
Som alla nu kan märka börjar okunniga SE-anhängare lämna tråden. I svallvågorna efter Krister Peterssons pressträff. Som CrispyKreem. Där vi också kan märka att många skribenter före den presentationen också lyser med sin frånvaro. Detroniserade av en infantil åklagare. Där rena lögner, döljande av fakta och rena fantasier presenterades.

I takt med att frisläppta dokument ingående i PU presenteras i tråden kommer den bli mer seriös. Som Kohuts förhör. Det enda som var intressant med det är att hon konfirmerade Olofssons uppgifter. Resten ointressant och ovidkommande när det gäller mordet. Eftersom hon hade noll koll.

Fortsättning följer.....
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-27 kl. 13:14.
Citera
2020-06-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand

Det finns ett gammalt militärt talesätt som lyder ungefär så här.

Fienden väljer tidpunkten och "du" väljer platsen.

Det betyder att LOP valde fritt att de skulle gå hem och korsa Sveavägen. Deras fiende, konspirationen, fick sen anpassa sitt agerande och välja "NÄR", dvs när LOP kom fram till Dekorima

Edit: Jag kanske skulle lagt till sentensen också som den fungerar i en stridszon. Här kommer den.

Eftersom "du" som soldat aldrig vet när fienden skall slå till måste du alltid ha med dig vapnet och vara beredd på strid.
Senast redigerad av Utredaren 2020-06-27 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in