2020-06-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cptwillard
Vilka läkare? Har bara hört den måttligt stressade ambulanssjukvårdaren säga det på LAC-bandet.
Länka gärna till var en läkare säger det?
Dessutom utfördes öppen hjärtmassage på OP, dvs läkare masserade OPs hjärta med sin hand. Tror inte denna läkare funderade så mycket på om han var skjuten i bröst eller rygg.

Jo det finns det. Blyisotop analys. Läs på mer.

Jag är ung i sammanhanget och MOP intresserad sedan ett par år. Men det jag inte vet något om, ger jag fan i att prata för/om. Annars fråga. Många andra vet/kan mycket om saken.

Jag antar att missförståndet ang att Palme blev skjuten av två skott härrör ur de initiala uppgifterna om att två skott hördes med några sekunders intervall jämte antagandet att LP inte blivit träffad. Det har sedan vuxit till en lavin av misstänksamheter som slutligen, i åtminstone några av konspirationsfallen, landade i att skotthålen i hennes rock arrangerades efteråt. Jävligt dåligt planerat scenario de iscensatt från första början isf. Men samtidigt, vem vet om något, förutom LL's inspelade samtal med LAC stämmer? Skotthålen i LP's kappa kan så vitt vi vet, lika gärna ha uppstått efter att ett av två skott som träffat OP fortsatte sin bana i den riktningen, även om det för mig känns tveksamt.
Citera
2020-06-27, 00:52
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OllePalleDodskalle
Jag tycker också att det är konstigt, men det är ju faktiskt flera vittnen som säger sig ha gjort just det. Det finns ett par förklaringar, men ingen är särskilt övertygande.
  • hela bunten är i maskopi, och ljuger om det av någon anledning
  • skotten kom inte från en .357
  • kalibern stämmer, men patronerna var egenladdade med mindre krut
  • man använde en ljuddämpare (bör inte funka på en revolver som jag förstår det, men det kanske finns någon speciallösning?)
  • det är något lurigt med akustiken på mordplatsen
  • de underskattar volymen eftersom de var distraherade
  • de minns fel
Det beror väl iofs på hölstret. Pickadollen är tung och har man planerat för det kan man naturligtvis kirra ett hölster där den stannar om nu ett vanligt hölster inte skulle funka.
Håller med helt, men iden med SE som gärningsman är väl att det är mestadels oplanerat?
En 357a är nog ett bra val om man ska skjuta på 5 meters avstånd genom en skyddsväst, slumpen kanske gjorde att skytten kunde komma nära men det är ett ovanligt dåligt vapen att välja för sitt eget personskydd, antaget att SEs granne hade många att välja på.
Vid ett planerat mord så har det ju två fördelar, det tillåter distans på upp till 10-15 meter och kan laddas med metallbrytande ammunition.
Det enda scenariot med SE och en 357a är väl i så fall att han ringde och fick ett vapen levererat, då kan nog någon välja att leverera en 357a, och då blir det nog en lite chockartad upplevelse för skytten om denne bara har skjutit med normala mindre revolvrar innan.
Jag kan fatta att skytten (SE?) i så fall stod kvar ett tag. Men frågan vad han gjorde med det stora tunga vapnet efter skotten innan han sprang iväg kvarstår ju, eller så fick han ett perfekt hölster levererat med vapnet.
Senast redigerad av qutm 2020-06-27 kl. 01:06.
Citera
2020-06-27, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Har skjutit med en 357 på en stor Cola-flaska i plast, och
  • flaskan mer eller mindre exloderar
  • det smäller väldigt högt (ljudet kan inte förväxlas med smällare)
  • rekylen är extremt kraftig, två händer rekommenderas för nybörjare
Jag är varken vapen- eller OP-expert, men tycker att man inte tar med dessa tre faktorer när man resonerar i tråden, vad gäller vittnesmål, skador, tyngd, storlek på SEs väska m.m.
Vart tar det stora tunga vapnet vägen efter skotten till exempel? Man är nog lite självmordsbenägen om man stoppas det i byxlinningen innan man springer iväg. Att stoppa ner det i ett hölster tar nog många sekunder, för man måste nog försluta hölstret på något sätt innan man kan springa iväg med det, annars trillar det nog ut.
Sen tror jag att det är det sämsta tänkbara vapnet om SE hade ett vapen som skydd nar han åkte hem sent på kvällarna, det är för stort och klumpigt och tar för lång tid att plocka upp.
I USA i alla fall så använder affärsmän små pistoler med en speciell ammunition som orsakar maximal skada redan vid första skottet som skydd, absolut inte metall-brytande ammunition för person skydd. Om SE berättade för sin granne att han var rädd på vägen hem när han hade jobbade sent, så skulle han inte ha fått låna en 357a.

Även, eller kanske särskilt, om du så skjuter med en omantlad .22:a på en vätskefylld behållare, så kommer den att explodera. Trots att anslagsenergin är avsevärt mindre än vad en .357 mäktar uppbåda. 33cl eller ännu större, det kvittar. T o m enklare luftvapen ger samma resultat. Jag vet inte vad som händer med ljudbilden när vapnet avfyras nära textilier men kan tänka mig att den påverkas åt det dämpande hållet. Rekylen är dock inte att leka med, osett om ammunitionen blivit omladdad med mindre drivladdning, vilket isf borde gå i motsatt riktning mot vad ammunitionen är tänkt för, att undanröja det problem ett ev kroppsskydd skulle kunna tänkas utgöra. Något som vore otänkbart för en GM som är ute efter en statsminister, m a o.

Ett stort handeldvapen, även en. 44:a, kan hölstras tämligen kvickt om du utfört rörelsen endast ett fåtal gånger, det är betydligt lättare än att försöka stoppa ner det i en från början på tok för liten handledsväska, t ex.
Citera
2020-06-27, 01:08
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Även, eller kanske särskilt, om du så skjuter med en omantlad .22:a på en vätskefylld behållare, så kommer den att explodera. Trots att anslagsenergin är avsevärt mindre än vad en .357 mäktar uppbåda. 33cl eller ännu större, det kvittar. T o m enklare luftvapen ger samma resultat. Jag vet inte vad som händer med ljudbilden när vapnet avfyras nära textilier men kan tänka mig att den påverkas åt det dämpande hållet. Rekylen är dock inte att leka med, osett om ammunitionen blivit omladdad med mindre drivladdning, vilket isf borde gå i motsatt riktning mot vad ammunitionen är tänkt för, att undanröja det problem ett ev kroppsskydd skulle kunna tänkas utgöra. Något som vore otänkbart för en GM som är ute efter en statsminister, m a o.
Ett stort handeldvapen, även en. 44:a, kan hölstras tämligen kvickt om du utfört rörelsen endast ett fåtal gånger, det är betydligt lättare än att försöka stoppa ner det i en från början på tok för liten handledsväska, t ex.
Hölstra har jag inte gjorde, det gjorde var guide. Det kan nog gå fort som du säger, men jag tror att man måste spänna eller knäppa fast vapnet i hölstret och tighta till hölstret mot kroppen på något sätt också om man ska springa med det.
Det kräver ju en del planering, kyla och självförtroende för mördaren kan nog inte räkna med att kunna ta upp vapnet för att försvara sig under flykten eller mörda eventuella vittnen.
Senast redigerad av qutm 2020-06-27 kl. 01:23.
Citera
2020-06-27, 01:38
Medlem
Citat:
Håller med helt, men iden med SE som gärningsman är väl att det är mestadels oplanerat?
En 357a är nog ett bra val om man ska skjuta på 5 meters avstånd genom en skyddsväst, slumpen kanske gjorde att skytten kunde komma nära men det är ett ovanligt dåligt vapen att välja för sitt eget personskydd, antaget att SEs granne hade många att välja på.
Vid ett planerat mord så har det ju två fördelar, det tillåter distans på upp till 10-15 meter och kan laddas med metallbrytande ammunition.
Det enda scenariot med SE och en 357a är väl i så fall att han ringde och fick ett vapen levererat, då kan nog någon välja att leverera en 357a, och då blir det nog en lite chockartad upplevelse för skytten om denne bara har skjutit med normala mindre revolvrar innan.
Jag kan fatta att skytten (SE?) i så fall stod kvar ett tag. Men frågan vad han gjorde med det stora tunga vapnet efter skotten innan han sprang iväg kvarstår ju, eller så fick han ett perfekt hölster levererat med vapnet.

Som mordvapen betraktat är det på förhand fullkomligt idiotiskt att använda sig av en .357:a. Dels pga ljudbilden men även pga att en pistol/revolver tappar enormt mycket, pga sin korta piplängd, av sin träffsäkerhet från ~7 meter och uppåt, speciellt om målet är i rörelse. Ett avstånd på 10-15 meter innehåller även för en van skytt, på tok för mycket osäkra variabler och skulle utmynnat i ett helt annat val av vapen.

Valet för en professionell yrkesmördare, givet på förhand att man kommer så nära offret som man gjorde i fallet Palme, är två skott i huvudet av en pistol med kaliber .22 och vapnet skulle självklart ha lämnats kvar på platsen efter uträttat ärende. LP skulle heller inte lämnats kvar i livet med möjlighet till ett utpekande. Ett sådant vapen, även ett odämpat sådant, lämnar inga uppseendeväckande ljud ifrån sig och skulle lämnat avsevärt färre antal vittnesskildringar efter sig.
Citera
2020-06-27, 01:44
Moderator
OYs avatar
Citat:

Eller så hade SE ett vapen och någon ringde honom och sa att det var dags att använda revolvern.

Sannolikt inga problem att lägga revolvern mot sitt bröst och jogga iväg, varför är det en fråga vad GM gjorde med vapnet?
Citera
2020-06-27, 01:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Men varför träffas där mitt i natten när de umgicks privat? Det får jag inte ihop. När Aspling ringde upp Palme pratade de kanske bio, telefonen avlyssnad och där satte Operation Döda Landsförrädaren igång...

Vilka lyssnade? Jag gissar SÄPO.

Kanske därför att det lämpligaste var att likvidera Palme på öppen gata än hemma hos Olof eller Aspling.
Citera
2020-06-27, 01:59
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller så hade SE ett vapen och någon ringde honom och sa att det var dags att använda revolvern.
Sannolikt inga problem att lägga revolvern mot sitt bröst och jogga iväg, varför är det en fråga vad GM gjorde med vapnet?
Fråga SoldatenSvejk jag har bara skjutit med revolvrar en gång med en guide, från 22a upp till 357a. Som SoldatenSvejk säger så verkar 22a vara ett bättre val, även om en 22 är en väldigt klen i jämförelse, med en 22a så måste man nog veta att man kan komma nära. 15 meter med en 357 kanske var en överdrift men 10 meter verkar vi ju kunna komma överens om.
Det verkar vara en blandning mellan amatör och proffs, eller så har ett halvproffs (vapensamlaren) valt ett vapen och levererat det till en amatör (SE) som hade tur, eller så var denne tränad i Neapel till iskyla som man menar i tråden.
Citera
2020-06-27, 02:11
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
...lägga revolvern mot sitt bröst och jogga iväg.
Nej, prova. Att hålla en 357a mot bröstet och springa utan att någon ser något, det tror jag inte på. Tur möjligen att ingen ser vad han gömmer. Och man kan nog lätt råka skjuta sig själv om man inte hölstrar. Om man står och håller i en 357a så tänker man inte att nu ska jag springa iväg, man tänker nog snarare "shit, va fan ska jag göra nu?"
...varför är det en fråga vad GM gjorde med vapnet?
Folk diskuterar vad som stämmer och vad som kan vara fel. Jag tycker inte att det verkar stämma att SE har en 357 i byrålådan på kontoret som han använder som personskydd när han jobbar sent, ser OP av en lump på vägen hem, bestämmer sig, kallt går fram och skjuter och stoppar ner vapnet i ett smart hölster som ingen ser som sedan gör att han kan springa med en 357a.
Blir man rånad och bär på en 357a så tror jag inte att det är ett vapen man kan plocka upp ur fickan medan rånaren står och tittar på, så det är nog för stort och klumpigt för personskydd. Som sagt affärsmän som har vapen för personskydd har ca 10-12 centimeter små pistoler.
Fråga SoldatenSvejk som verkar veta, jag spikulerar bara.
Senast redigerad av qutm 2020-06-27 kl. 02:27.
Citera
2020-06-27, 03:01
Medlem
Vet någon här vem denne person från ”åklagarakten” är och känner någon till hens ev. koppling till MOP?

FÖRNAMN Lundin, företagare i Köpenhamn som PU ville förhöra 2017-03.
Citera
2020-06-27, 06:07
Medlem
Gratis121s avatar
Bo Theutenberg har i sin dagbok från UD menat att KGB ligger bakom mordet, han själv sade upp sig från UD en tid innan MOP precis efter ett hemligt möte med Sovjet angående den vita Zonen och gränsdragning i Östersjön, BT ville inte släppa en endaste mm till Sovjet, Shori däremot ville släppa mer.
BT påstår att OP var den som stöttade honom och det gjorde ryssarna besvikna samt att OP skulle inverka till att mellanhändsländerna (DDR) i Bofors vapen affärer med Indien skulle gå miste om i sina roller som just mellanhänder så därför planerades det att mörda OP.

Inget illa om BT, men nog luktar det som lite vinklade påståenden.
Var inte ryssarna rätt så beroende av OP i detta hänseende? jag menar att ryssarna borde förstått att det lär ju inte gynna dem med en mer högerorienterad statsminister som tar över efter OP. Så blev det ju också.

Men visst! stora delar av det BT skriver kan säkert stämma.
Jag tror t.o.m att alla hans påståenden är riktiga förutom att OP inte alls stöttade honom i detta så det är tvärtom CIA som ligger bakom mordet.

Mitt scenario: BT är jätte frustrerad efter detta hemliga möte i nov - 85 (tror jag det ägde rum) då han ser att Shori och co är på väg att släppa för mycket till med stöd av OP. Säkert har BT upptäckt OP varit för ryssvänlig tidigare, men detta möte blev droppen!
BT säger upp sig, han vill inte vara med om detta utan är bestört när han ser vad som hålller på att hända, han meddelar detta till alla sina västliga kontakter samt folk inom svensk säkerhetstjänst med varnande förmaningar om vad som håller på att hända bakom kulisserna.
Resten är historia.
Citera
2020-06-27, 08:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Bo Theutenberg har i sin dagbok från UD menat att KGB ligger bakom mordet, han själv sade upp sig från UD en tid innan MOP precis efter ett hemligt möte med Sovjet angående den vita Zonen och gränsdragning i Östersjön, BT ville inte släppa en endaste mm till Sovjet, Shori däremot ville släppa mer.
BT påstår att OP var den som stöttade honom och det gjorde ryssarna besvikna samt att OP skulle inverka till att mellanhändsländerna (DDR) i Bofors vapen affärer med Indien skulle gå miste om i sina roller som just mellanhänder så därför planerades det att mörda OP.

Inget illa om BT, men nog luktar det som lite vinklade påståenden.
Var inte ryssarna rätt så beroende av OP i detta hänseende? jag menar att ryssarna borde förstått att det lär ju inte gynna dem med en mer högerorienterad statsminister som tar över efter OP. Så blev det ju också.

Men visst! stora delar av det BT skriver kan säkert stämma.
Jag tror t.o.m att alla hans påståenden är riktiga förutom att OP inte alls stöttade honom i detta så det är tvärtom CIA som ligger bakom mordet.

Mitt scenario: BT är jätte frustrerad efter detta hemliga möte i nov - 85 (tror jag det ägde rum) då han ser att Shori och co är på väg att släppa för mycket till med stöd av OP. Säkert har BT upptäckt OP varit för ryssvänlig tidigare, men detta möte blev droppen!
BT säger upp sig, han vill inte vara med om detta utan är bestört när han ser vad som hålller på att hända, han meddelar detta till alla sina västliga kontakter samt folk inom svensk säkerhetstjänst med varnande förmaningar om vad som håller på att hända bakom kulisserna.
Resten är historia.
En bra samanfattning tror jag. BT försöker konstruera ett KGB-spår, men långt mer talar för CIA-spåret.

Därmed inte sagt att inte KGB var inblandade. Sovjet var i upplösningstillstånd och idealisten Gorbatjov släpptes fram för att rucka den kommunistiska grundbulten, vilket ingen opportunist våga göra själv. USA och CIA var de blivande vinnarna som det gällde att behaga i det fördolda.

Någon från Sovjets Stockholmsambassad ska ha ringt sin fru och sagt att Palme skulle mördas och det skulle inte förvåna mig om både vapnet och skytten kom från KGB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in