2020-06-27, 09:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Därmed inte sagt att inte KGB var inblandade. Sovjet var i upplösningstillstånd och idealisten Gorbatjov släpptes fram för att rucka den kommunistiska grundbulten, vilket ingen opportunist våga göra själv. USA och CIA var de blivande vinnarna som det gällde att behaga i det fördolda..
Nej jag har skrivit om detta förut och det var "israeliska" affärsmän som plundrade ett Sovjet i upplösningstillstånd.
Citera
2020-06-27, 09:23
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jo, det är just vad KP gjorde. Han höftade,och grundar allt i sina teorer.

Jag skrev ingenting i mitt inlägg om hur KP kom fram till att SE är misstänkt och sannolikt inblandad, det vet bara han själv och Palmegruppen. Jag skrev att KP inte bör/kan utgå ifrån att allmänheten har läst de två böckerna om Skandiamannen/Stig Engström.

Dessutom skriver du som en påse skridskor, det är svårt att veta vad du egentligen "vill ha sagt" med ditt inlägg (om du ens vet det själv). Träna på ditt skriftspråk, försök att uttrycka dig någorlunda begripligt, alternativt ställ ifrån dig flaskan. Lycka till i framtiden.
Citera
2020-06-27, 09:33
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Skulle egentligen inte skriva här något mer. Men av en slump hittade jag en bild på YouTube (första bilden på klippet: "Mordet på Olof Palme: Konspirationsteorierna" / GeWe) där det verkar som en man (som ser ut som SE) står bredvid en kommisariebil med registreringsnummer: E08 611) på mordnatten?

Bilden är visserligen tagen bakifrån, men ser onekligen ut som den klädsel man sett honom med på så många andra bilder (grå keps, mörk trekvartsrock samt mörka byxor och skor). Längden verkar också stämma in på SE.

Om det nu är honom vet jag inte vad det har för betydelse (om någon)? Men hade varit intressant att i så fall veta vilken tidpunkt bilden var tagen? Och vilken polisbil han stod bredvid?

Någon som sett denna bild tidigare och kopplat ihop mannen med SE? Kan det finnas något intressant här? Har sett bilden tidigare, men aldrig fokuserat på mannen.

OBS! Pratar inte om den bild som sannolikt var en polistekniker.
Är det denna du menar?
https://youtu.be/X2XeU4Hp2iM?t=526
Allt talat för att detta är filmat långt efter mordet.
Citera
2020-06-27, 09:46
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En bra samanfattning tror jag. BT försöker konstruera ett KGB-spår, men långt mer talar för CIA-spåret.

Därmed inte sagt att inte KGB var inblandade. Sovjet var i upplösningstillstånd och idealisten Gorbatjov släpptes fram för att rucka den kommunistiska grundbulten, vilket ingen opportunist våga göra själv. USA och CIA var de blivande vinnarna som det gällde att behaga i det fördolda.

Någon från Sovjets Stockholmsambassad ska ha ringt sin fru och sagt att Palme skulle mördas och det skulle inte förvåna mig om både vapnet och skytten kom från KGB.
Marc Rich
https://m.youtube.com/watch?v=ga_b4i6IaVA
Citera
2020-06-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Theutenberg, utredningen ovan och Frånstedt betonar att Krigs-IB var
en omdöpt rest av IB3 och separat från GBU. Theutenbergs nyhet är
att han menar att det finns en koppling mellan Johansson, Mannheimer
och Hulterström och en ekonomisk manipulation riktad mot
Theutenberg efter dennes avgång som folkrättsrådgivare.
Här är Sparbanken-Väst och tom Leif GW Persson omnämnda
i en underlig och komplicerad historia.

Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det handlar om lånehandlingar som bortförts från banken.

Det gäller Sparbankens interna låneredovisning.
Här nämns Leif GW Perssons bolag Servisen AB och Exekutören AB.
Det hela skulle ha gått ut på att knyta lån till
"Bo Theutenberg-gruppen" som inte existerar.

Detta är en komplicerad historia som gått till Riksåklagaren
och JK men hunnit preskriberas om jag förstod det hela rätt.

Här finns nog inget kortfattat. För att spä på det hela är
en Sören Mannheimer inblandad med ett antal pärmar.

Det blir nog att slanta ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nej jag har skrivit om detta förut och det var "israeliska" affärsmän som plundrade ett Sovjet i upplösningstillstånd.

Kan Sparbanken Väst och Bo Theutenberg ha varit involverade i plundringen av Sovjet och detta är kvar av något upplägg. Svenska UD har nog inte helt rena händer, diplomati kan vara ett ganska smutsigt spel om makt och inflytande och "understundom ganska blodig" som min lärare i statskunskap uttryckte det på en föreläsning.
Citera
2020-06-27, 10:10
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det kallas "diskussion" där man lägger fram sina olika "synpunkter" och sedan försöka bemöta dem vilket kan leda till att man lär sig något. Sedan kan man också låtsas missuppfatta, krångla och stöka hur mycket man vill och undvika själva frågan, men det blir ju inte så konstruktivt förstås.

----------------

SE var tveklöst en knepig och annorlunda person och hans beteende efteråt är onekligen mycket märkligt, både som mördare och som oskyldig.

Det är för övrigt så att jag på inget sätt avfärdar SE som gärningsman, men det som lagts fram tycker jag personligen är väldigt svagt. Med risk för att vissa får spel igen så finns en annan bra princip: "extraordinary claims require extraordinary evidence". Om någon skulle påstå att SE bar en ihoprullad FIB-Aktuellt i sin rock den natten, men tyvärr inte kan bevisa det, så är det inget man kan ta för en sanning, men det är inte omöjligt att tänka sig att skulle kunna stämma. Om någon däremot påstår att Stig Engström kliver ut från en vanlig dag på jobbet med en skarpladdad Magnum .357 i fickan behöver man kunna lägga fram bra mycket mer tyngd i detta för att det inte skall helt enkelt ignoreras.

Jag håller med.

Och jag personligen är inte övertygad gällande SEs inblandning eller icke inblandning i MOP.

Jag bibehåller dock min åsikt att beteendet är tillräckligt märkligt samt försvårande att han borde ha utreds ordentligt 1986. Och KPs grundläggande budskap har jag inga egentliga problem med. Det är svårt att komma runt SE. Det är alltså tillräckligt för att utreda SE ordentligt.

Men ja, den tekniska bevisföringen är ju helt frånvarande och jag personligen hade tänkt efter ett extra varv innan jag hade namngett en misstänkt mördare inför hela landet utan ordentligt med underlag. Och även om jag håller med KP om att SEs beteende är stundvis försvårande finns det inte tillräckligt med underlag för kalla honom "skäligen misstänkt".
Citera
2020-06-27, 10:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag håller med.

Och jag personligen är inte övertygad gällande SEs inblandning eller icke inblandning i MOP.

Jag bibehåller dock min åsikt att beteendet är tillräckligt märkligt samt försvårande att han borde ha utreds ordentligt 1986-1987. Och KPs grundläggande budskap har jag inga egentliga problem med. Det är svårt att komma runt SE. Det är alltså tillräckligt för att utreda SE ordentligt.

Men ja, den tekniska bevisföringen är ju helt frånvarande och jag personligen hade tänkt efter ett extra varv innan jag hade namngett en misstänkt mördare inför hela landet utan ordentligt med underlag. Och även om jag håller med KP om att SEs beteende är stundvis försvårande finns det inte tillräckligt med underlag för kalla honom "skäligen misstänkt".
För att förstå varför SE var ointressant 1986. Det första året var det enbart HH som bestämde. Här ett förhör med honom.

https://www.youtube.com/watch?v=UknYeF7ed5Y&t=668s

Signalement togs initialt från Mårten Palme och en lapplisa på Snickarbacken. Plus vittnen på mordplatsen. Där mördaren var mörkklädd, hade någon jacka, inte lång inte kort. Täckjacksliknande. De som jagade gärningsmannen på natten hade rätt uppfattning om vilken typ av människa man jagade. Ett signalement vi inte vet mer om idag än då. Underförstått tidpunkten när HH förhörs av Juristkommissionen. Alltså 19870610.

KP redovisade ett PM från 1987 där SE blev friskriven av PU. Vilket ligger helt i linje med Holmers uppfattning vid den tiden. SE var en elefant som inte hade någonting med mordet att göra. Idag, och sedan länge, håller jag med HH.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-27 kl. 10:52.
Citera
2020-06-27, 11:04
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Svenska UD har nog inte helt rena händer, diplomati kan vara ett ganska smutsigt spel om makt och inflytande och "understundom ganska blodig" som min lärare i statskunskap uttryckte det på en föreläsning.
Det är uppenbart att man visste om vapensmugglingen till Iran.
Dock inte själva medlaren i Iran-Irak-kriget.
Carl-Johan Åberg hävdar samma sak.

Citat:
"Statsminister Palmes starka engagemang i flera stora vapenaffärer gjorde att Carl-Johan Åberg var en av de första som*Hans Holmér*träffade efter mordet på Sveriges statsminister för drygt 20 år sedan.
– Hans Holmér ville diskutera om någon av Sveriges vapen-affärer kunde ligga bakom mordet. Jag förklarade att i vapenaffärer är det andra stater som är konkurrenter. Att säga att vapenaffärerna skulle ligga bakom var detsamma som att säga att andra stater tagit detta steg. Den tanken var för svindlande för mig."
Källa: Mvaqrippa
Senast redigerad av Gothus 2020-06-27 kl. 11:10.
Citera
2020-06-27, 11:13
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Vart tar det stora tunga vapnet vägen efter skotten till exempel?

Stämmer det (som jag hört) att ingen egentligen har sett vapnet i handen på mördaren?

Innebär det att personen omedelbart efter skotten "hölstrat" / stoppat undan revolvern, närmast reflexmässigt?

Om detta är riktigt, tyder det på mer vana och träning med handeldvapen än vad en genomsnittlig person kan tänkas vara? (Om jag försöker tänka mig själv i samma läge tror jag möjligheten är stor att jag skulle haft vapnet kvar i handen när jag springer från en sådan extrem situation.)

Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Om SE berättade för sin granne att han var rädd på vägen hem när han hade jobbade sent, så skulle han inte ha fått låna en 357a.

Förutom det lätt ologiska i att överhuvudtaget låna ut vapen till höger och vänster så är det ju en väldigt bra poäng du har, är SE lite rädd för att bli antastad på tunnelbanan och har en hel vapensamling att välja och vraka ur så ter det sig som ett ganska olämpligt vapen.
Citera
2020-06-27, 11:50
Medlem
Gothuss avatar
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://psimg.jstor.org/fsi/img/pdf/t0/10.5555/al.sff.document.nizap1045.pdf&ved=2ahUKEwj6gLPt2qH qAhWiyKYKHcnCAzY4ChAWMAN6BAgCEAE&usg=AOvVaw0XJhA88 DzSV_lehq3Oeqfe

Något för Utredaren?

"the oil traders mentioned in the allegations: Mr. John Deuss, Mr. Marc Rich and. Mr. Marino ... Karl Eric Schmitz, a Swedish arms."
Citera
2020-06-27, 11:53
Medlem
Citat:
Stämmer det (som jag hört) att ingen egentligen har sett vapnet i handen på mördaren?

Innebär det att personen omedelbart efter skotten "hölstrat" / stoppat undan revolvern, närmast reflexmässigt?

Om detta är riktigt, tyder det på mer vana och träning med handeldvapen än vad en genomsnittlig person kan tänkas vara? (Om jag försöker tänka mig själv i samma läge tror jag möjligheten är stor att jag skulle haft vapnet kvar i handen när jag springer från en sådan extrem situation.)

Förutom det lätt ologiska i att överhuvudtaget låna ut vapen till höger och vänster så är det ju en väldigt bra poäng du har, är SE lite rädd för att bli antastad på tunnelbanan och har en hel vapensamling att välja och vraka ur så ter det sig som ett ganska olämpligt vapen.

Tycker att en överväldigande mängd observationer tyder på att det var ett proffs som sköt. Så bara utifrån själva mordögonblicket i sig ter sig en konspiration högst sannolik. Detta utan att ta hänsyn till alla andra indicier runt omkring som också tyder på detta.
Citera
2020-06-27, 11:54
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Det finns flera vittnen som vittnar om att mördaren direkt efter skottlossningen hölstrade vapnet. Utan att se ett hölster. Men det försvann snabbt ur synhåll.

Det finns flera vittnen som vittnar om att gärningsmannen först tog fram vapnet när det behövdes. Han sprang inte omkring med vapnet synligt före mordet.

Enligt mig tyder det på att gärningsmannen utförde dådet enligt ett intränat mönster. Passiv, aktiv, passiv, vapnet stoppades snabbt undan. Kort kontemplation före avvikandet i 34 år. Enligt mig kan det sammanfattas med kompetent för uppgiften. Där SE i sammanhanget måste ses som helt utesluten. Mördaren var av en helt annan kaliber.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-06-27 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in