2020-06-27, 08:36
Medlem
arbetets avatar
Åsa har varit sjuk i hundra dagar:

Kvinnorna som inte blivit friska efter coronaviruset
100 dagar, 90 dagar, 82 dagar.

Mellan rapporterna om tester och antalet döda dök de då och då upp i flödena på sociala medier: De som fått lära sig att leva med covid-19, eller åtminstone vad de tror är följderna av det.

Samtidigt som vården ifrågasätter om de verkligen är sjuka i covid-19 har en växande skara av långtidssjuka, ofta kvinnor, slutit sig samman i jakt på svar.

– Först var det två veckor, sedan sex, sedan sex månader, och nu börjar man prata år, säger Åsa Kristoferson Hedlund som bekräftats med covid-19 och som haft feber i över 90 dagar.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kvinnorna-som-inte-blivit-friska-efter-coronaviruset/

Det har nog hamnat under radarn. Det verkar vara en hel del som fortfarande är sjuka. Hon intervjuades också i Nyhetsmorgon TV4. Där framkom det att det också finns en stor grupp som har haft en mindre allvarlig sjukdomsbild och blivit friska men lever med följdsymptom av olika slag.

Nej, detta virus ska man undvika i det längsta. Igår fick jag besked att jag är PCR-negativ vilket är skönt. Jag tänker inte riskera något för att få antikroppar. Jag kommer att undvika COVID-19 som pesten bokstavligt talat!
Citera
2020-06-27, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du menar M med sitt "öppna våra hjärtan" politik? Eller Sabuni som "blev förbannad" när analfabeterna på Järvafältet inte hade förstått FHM:s budskap om att tvätta händerna, eftersom texten bara hade översatt till 19 olika språk - inklusive teckenspråk. Men man inte hade gjort en video..

Du har två val, fortsätta med denna soppa eller hoppas att nästa gäng gör bättre ifrån sig.
dom har lögsgjort sig från C och L.

Hade helst sett S i gammal "gråsosse" style regera med 50% men dom finns inte kvar.
Citera
2020-06-27, 08:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur många av svenskarna ens här på FB skulle sörja för det?
Det är precis min poäng.

Jag tillhör inte själv den falangen, men halva FB borde ju korka upp årgångsvinet nu när Sveriges rykte som en säker plats för gamla människor raseras.
Citera
2020-06-27, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är sjukt långsökt. Han har många fler skäl att göra precis tvärtom. Han och hans fru är ju riskgrupper, och hans barn står på frontlinjen i vården. Det här är en höna av en fjäder. Alla ”experter” är insyltade i det här ekonomiskt.

Tegnells barn också. Så det är svårt att föreställa sig att de skulle gärna offra sina barn med flit för C19 för att "tjäna lite extra pengar själva".

Men man vet ju aldrig ;-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad tror du själv?

Nu är det sommar och spridningen blandas runt i hela Sverige. I aug sep kommer alla dessa runtblandade människor att interagera med varandra igen. Att smittan tar förnyad fart under hösten är nog ingen högoddsare. Samtidigt uppfattar jag viljan att byta strategi hos FHM och regeringen som obefintlig. De kommer inte stänga skolor osv. Så nog kommer dödstalen fortsätta rulla på.
Nej skolor kommer troligen inte stängas i Sverige i höst... En suboptimalt åtgärd, där FHM bedömer att kostnaden (negativ påverkan på folkhälsan, direkta och indirekta) överskrider fördelarna (dvs de positiva effekterna på folkhälsan i form av räddade covid-19 liv).
Senast redigerad av jerka11 2020-06-27 kl. 08:41.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Och av de 5000 skulle ca 70% dött inom ett år ändå. Vi har inte överdödlighet I Sverige längre, vilket tydligt visar att de som dött av covid-19 redan hade ena foten i graven.

Vem i helvete har sagt att vi inte längre har nån överdödlighet? Mördaren i vinröd tröja? I april var överdödlighet. I Maj var överdödlighet. I Juni är det ingen som vet förrän i mitten av juli. Så håll käften.
Citera
2020-06-27, 08:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om man jämför internationellt så ligger vår procent positiva högt vilket indikerar för låg nivå av testning. WHO säger ju att procenten positiva ska ner till 5 procent för att indikera tillräckligt testandet.

Så Tengeles snack om hur bra Sverige testar stämmer ej. Vi måste testa mycket mer.

https://ourworldindata.org/grapher/covid-19-positive-rate-bar?tab=chart&country=TWN~NZL~JPN~ITA~SWE~USA~GBR~ DNK~NOR~DEU~FIN~France%2C%20tests%20performed&regi on=Europe
Det försökte jag få fram igår. Man ser också nu att det är unga som blir smittade runt om i världen. Förhoppningsvis och sannolikt hamnar de inte på sjukhus i lika stor utsträckning. Men det gör jämförelser med inlagda patienter missvisande som Tegnell försöker göra.

De är dock potentiella superspridare allihopa då smittsamheten antagligen inte skiljer sig åt från äldre i befolkningen.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag tror att WHO kollar mycket på att andelen av de testade som testar positivt bör minska då man ökar testningen, annars går inte utvecklingen åt rätt håll. Jag har tidigare mest kollat på dödssiffrorna (som ligger 3-5 veckor efter) men nu när äldreboenden blivit noggrannare med sina rutiner, man börjar lära sig att behandla inlagda på IVA bättre samt att D-vitaminhalten i blodet hos folk ökar pga. solen så borde dödstalen minska ännu mer än de gör om smittospridningen skulle ha minskat!

Kolla på denna graf, den minskade i början men har sedan legat still och ser nu ut att börja öka igen https://covidstatistik.se/cases#tests_ratio
Vi ligger still och harvar och det är helt rätt att vi får en knäpp på näsan av WHO!

edit. det börjar bli uppenbart att FHM inte gör så mycket för att minska smittspridningen utan de hoppas fortfarande på flockimunitet.

Bra att WHO stod på sig när svenska mobbarna ringde.

Viktigt att Europa blir informerande om hur illa situationen är i Sverige.

Sverige är ett hot mot Europa.

Smittade svenskar som tillåts resa omkring i EU kommer att döda många oskyldiga europeer.

Viktigt att Europa samarbetar och stoppar svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur blir man resistent mot Covid?

Jag TROR att man bör ha haft en kraftig eller långvarig smitta. De 85% som inte känner av det alls får nog inga antikroppar.
Citera
2020-06-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför då?`

Det betyder ju kanske bara att Giesecke inte har varit ärlig mot medborgarna?

Anders Tegnell är inte dum i huvudet, han visste var vi skulle landa.

Eftersom vi har minst IVA platser i Europa och noll lager av skyddsutrustning och ett inofficellt myndighetsstyre av myndigheter så blev lösningen att peddla flockimmunitet.

Nu har jag rätt mycket integritet och hade jag varit Tegnell så hade jag avgått redan i Mars.
Sverige är precis där FHM sa att vi skulle hamna, redan i mars. Då dömde ”ni” ut Sveriges chanser att landa under 10.000 döda som obefintligt.

Det enda som hänt sedan dess är att Norge har typ noll döda, och så använder ni det som verktyg för att döma ut vår strategi. Eftersom ni, precis som den där klåparen på WHO, bara använder en parameter i bedömningen.

Det finns ingen annan strategi än immunitet. En pandemi tar aldrig slut. En pandemi får slut på människor.
Citera
2020-06-27, 08:41
Medlem
Citat:
Skillnaden är en etta..

Sen vet jag inte vilka du menar är "skyddade". Det finns än så länge inget vaccin, så hur menar du att vissa skulle tillhöra gruppen "skyddade" och därmed "leva i den goda världen"?

Vad sägs om de som kunde jobba hemifrån vs. de somaliska taxi, busshaufförer och oskyddade städare som direkt blev sjuka?
Citera
2020-06-27, 08:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej skolor kommer troligen inte stängas i Sverige i höst... En suboptimalt, där FHM bedömer att kostnaden (negativ påverkan på folkhälsan, direkta och indirekta) överskrider fördelarna (dvs de positiva effekterna på folkhälsan i form av räddade covid-19 liv).

Problemet är, att antalet insjuknade (även allvarligt sjuka) ökar ibland unga nu. Det framgår inte HUR unga, men i alla fall gymnasieskolorna måste hållas stängda om det blir en andravåg, med tanke på denna nya information:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGv6xq/oroande-trenden-fler-yngre-smittas-under-pandemins-andra-vag

Och unga som inte själva blir svårt sjuka, kan ändå smitta äldre i familjen och i samhället runt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in