2020-06-26, 23:47
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag trodde det som var intressant var huruvida andelen smittade ökade eller minskade? Då ska man väl kolla över tid? Kolla vecka 18-19 då. Du kan ju inte hålla på och cherrypicka.

Jag skall jämföra med april/maj för att inte cherrypicka istället för de senaste veckorna där testningen ökat?

Ok, då avslutar vi diskussionen.
Citera
2020-06-26, 23:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Tror det är som du skriver, men också att vi saknade alla redskap för att stoppa smittan. Vi hade ingen skyddsutrustning, inga tester. Kina levererade utrustning till flera länder i början av utbrotten men Sverige tillhörde inte något av de länderna tyvärr.

Bra debattartikel idag i DN om Sveriges cyniska hantering. Borde läsas av alla!

Läget nu:
Trots larmrapporter om att få utvecklar antikroppar (mest bara de riktigt utsatta och sjuka), kort period av aktivering av antikroppar (2-3 månader) virus som muterar (6 större mutationer och många mindre), så kommer Tegnell och vår regering med näringslivet i rygget, köra vidare på Sveriges strategi oavsett hur många som dör, oavsett vad forskning visar. Prestige.

Ja, vad är skillnaden mellan 5000+ döda eller 15000. Ingen om man själv är skyddad och lever i den goda världen.
Citera
2020-06-26, 23:52
Medlem
HGs avatar
Verkar gå snabbt nu med tillverkning av ett vaccin mot COVID-19:

"WHO: Astra Zenecas covid-19-vaccin världsledande – har redan startat produktion"

https://www.dn.se/nyheter/varlden/who-astra-zenecas-covid-19-vaccin-varldsledande-har-redan-startat-produktion/
Citera
2020-06-26, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Inte bra att ett dussintal företag tävlar om vem som först får fram ett vaccin. Vem vet? De kanske undanröjer information om vilka biverkningar vaccinet har då de vill "vinna", komma först?

Jag är riskgrupp och jag lutar åt att inte ta ett vaccin om det kommer redan i höst! Jag tog vaccinet mot svininfluensan där väldigt många fick narkolepsi! Tur var så klarade jag mig.... Tror jag...

Tror du på riktigt att ett bolag skulle ”fuska” igenom ett vaccin? Vad skulle den långsiktiga vinsten vara?
Citera
2020-06-26, 23:55
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Inte bra att ett dussintal företag tävlar om vem som först får fram ett vaccin. Vem vet? De kanske undanröjer information om vilka biverkningar vaccinet har då de vill "vinna", komma först?

Jag är riskgrupp och jag lutar åt att inte ta ett vaccin om det kommer redan i höst! Jag tog vaccinet mot svininfluensan där väldigt många fick narkolepsi! Tur var så klarade jag mig.... Tror jag...

Hade du fått biverkningar av vaccinet mot svininfluensan så hade det nog visat sig nu....
Citera
2020-06-26, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Verkar som att Tegnell och company börjar bli panikslagna inför situationen med att svenskar nu portas över hela världen:

"Danmark och Norge har redan stängt – och när Storbritannien lämnar besked i nästa vecka portas svenskar. Sverige målas ut som en ”pariastat”. Men Anders Tegnell tycker att andra länder överdriver i sin försiktighet kring resande.

Läs nedan och förundras över vad Tegnell säger. Det är okej att resenärer tar med enstaka fall!!! På samma sätt ser han på Sverige där han alltså tycker att det är okey att vi får lite turister med COVID-19 som smittar "några" svenskar.

"Jag tror att man totalt överskattar riskerna med resandet under en period när smittan egentligen finns överallt på en ganska låg nivå. Risken att resenärer tar med enstaka fall finns säkert, men den kommer inte på något sätt allvarligt påverka epidemin i något land, som jag ser det.""

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/whos-oro-for-sveriges-smitta12/

Jag håller med. Det finns ingen logik i Tegnells resonemang. Varför införde FHM reserestriktioner för att minska folkrörelserna, samtidigt som det inte ska spela någon roll om mängder med folk flyger hit? Flyget berör inte direkt någon enstaka person

Dessutom , hur svårt kan det vara för Tegnell att förstå att länder som undertryckt smittan inte vill umgås med högriskländer?
Citera
2020-06-26, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
För att man i första hand testar de med högst sannolikhet. Sverige testade tex de som behövde läggas in med symptom.

Breddar man testningen så kommer folk med otydliga symptom/hypokondriker testa sig också.

Ett tankeexperiment är att vi testar alla 10 miljoner. Då hade procenten troligen fallit till under 1.
Intressant. Låter logiskt. Vet du om det förhållit sig så i andra länder?
Citera
2020-06-26, 23:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
JeffDavis: Och du bör inte heller förminska deras oro. Du är ingen kung som enväldigt bestämmer över vem som får vara orolig eller ej. De flesta med äldre anhöriga är, helt befogat!, oroliga, i denna tid.

Det hjälper ingen att leva i förnekelse. Att bedöma oron korrekt innebär att man kan ta bättre beslut. Hade min mamma eller pappa varit på ålderdomshem, så hade jag t.ex. försökt ta hem dem, i detta läge, om möjligt. Särskilt eftersom smittan kan öka återigen, i höst. Ingen vet. Det vi vet är att Sverige har ej agerat för att skydda äldre personer, hittills. Mer än att säga några fina tomma ord. Sånt hjälper ingen att överleva.

Du bör inte JeffDavis, sprida ett falskt lugn, och på så vis medverka till att avråda anhöriga från att skydda sina äldre. Det är extremt oansvarigt när vi har 5.200 döda. Hittills.

Sprida ”falskt lugn”? Jag förstår verkligen inte vad du menar. Jag är lugn. Jag vet att många andra inte är det. Jag tycker inte det är rationellt att gå runt och ha dödsångest pga C-19 om man är ung och frisk. Du får tycka precis vad du vill om det. Jag försöker inte tvinga på dig mina åsikter.
Citera
2020-06-26, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Jag håller med. Det finns ingen logik i Tegnells resonemang. Varför införde FHM reserestriktioner för att minska folkrörelserna, samtidigt som det inte ska spela någon roll om mängder med folk flyger hit? Flyget berör inte direkt någon enstaka person

Dessutom , hur svårt kan det vara för Tegnell att förstå att länder som undertryckt smittan inte vill umgås med högriskländer?
Hela Malmö är fullt med danska turister fast att vi är så hemska. Tidigare va gymmen också fyllda med danska
Citera
2020-06-27, 00:01
Medlem
Klappasäftens avatar
Hur blir man resistent mot Covid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ja, vad är skillnaden mellan 5000+ döda eller 15000. Ingen om man själv är skyddad och lever i den goda världen.

Skillnaden är en etta..

Sen vet jag inte vilka du menar är "skyddade". Det finns än så länge inget vaccin, så hur menar du att vissa skulle tillhöra gruppen "skyddade" och därmed "leva i den goda världen"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
För att man i första hand testar de med högst sannolikhet. Sverige testade tex de som behövde läggas in med symptom.

Breddar man testningen så kommer folk med otydliga symptom/hypokondriker testa sig också.

Ett tankeexperiment är att vi testar alla 10 miljoner. Då hade procenten troligen fallit till under 1.
Ok, då förstår jag hur du tänkte. Om urvalet är skevt och ändrats över tid blir det såklart svårt att jämföra... men den senaste månaden borde väl ändå urvalet vara åtminstone konstant skevt? Iaf positivt att dödstalen går ner trots konstant alt ökande smitta (om den hypotesen stämmer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in