2020-06-27, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
nej IKEA fortsätter nog sin erövring, jag tänkte på "sverigebilden".
Du ligger sömnlös för att somalier inte kommer vilja flytta till Sverige längre?
Citera
2020-06-27, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag är otroligt tveksam till att det kommer bli särskilt mycket turistande i världen öht i sommar. Men det återstår väl att se.
Tyske turister holdt i kø inden grænseåbning
Feriehusudlejernes Brancheorganisation forventer, at der alene det første døgn vil køre mellem 16.000 og 19.000 tyske biler over grænsen.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-06-14-tyske-turister-holdt-i-koe-inden-graenseaabning
Citera
2020-06-27, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vet ju ingenting om företaget, men skulle i min tur bli MYCKET förvånad om det uppdagades att herr Giesecke ljög mitt i nyllet på journalisten.

Det skulle vara sista uppdraget han fick åtminstone i Sverige - men han kanske skulle kunna börja jobba åt kineserna istället? Där ljuger man folket mitt i nyllet varje dag!

Citat:
avslöja att hans fru sitter i styrelsen för det enda företaget i Sverige som rehabiliterar intensivvårdade patienter med andningssvårigheter

Citat:
Se Vårdförbundets video om hur det kan vara att vårda svårt sjuka covid-patienter. REMEOs fysioterapeut Jenny och tre sjuksköterskor från Stockholm samtalar om sina erfarenheter.
https://lnkd.in/gfyfXXF

https://www.rkliniken.se/

Citat:
När pandemin covid-19 spred sig med rask takt i början av året visste kliniken Remeo direkt att deras patientgrupp skulle öka avsevärt. Genom sin kunskap om patienter med långvarig kritisk sjukdom, tar de idag emot patienter i behov av andningsstöd och intensivvårdnära rehabilitering. Målet är att göra övergången från intensivvården till vardagen så smidig som möjligt, berättar Anna Cedborg, vd på Remeo.

Sno, ledsen att behöva regna på din parad med Johan Giesecke ljuger
Citera
2020-06-27, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det mördas folk över 50 också. Dessutom jämför du Covid 19 under två månader med antalet mördade under ett år. Är du inte gängkriminell är risken för att bli mördad försvinnande liten i Sverige. Jag skulle tippa att vi har minst 25 tusen Covid 19 dödsfall i Sverige innan året är slut om vi inte byter strategi.
25 tusen innan året är slut, hahaha foliehattarna kör på än ser jag.
Citera
2020-06-27, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du ligger sömnlös för att somalier inte kommer vilja flytta till Sverige längre?

Absolut inte men när jag flyttade ut i världen 1999 så var svensk synonymt med "wow kom med i gänget" i alla sammanhang. Jag fick jobb hur enkelt som helst.

Idag skrattar världen åt Sverige.

Översätt min lilla upplevelse till vår export, dörrar som varit öppna per automatik blir stängda för "svenskar är fan dumma i huvudet".
Citera
2020-06-27, 08:20
Medlem
Citat:
Hon äger inte företaget utan sitter i styrelsen.

Dom har eftervård efter operation och expanderade lagom till corona drog in.

Jag skulle bli MYCKET förvånad om du inte hittar en enda IVA patient med corona där.
Fast det är ju extremt långsökt att Giesecke skulle vilja göra folk handikappade med flit, och riskera sitt eget liv, för att ett bolag som hans fru sitter i styrelsen för ska få några fler patienter.

Dessutom har han tre barn som är läkare, som drabbas mycket negativt när vården överbelastas.
Citera
2020-06-27, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass

Jag läste detta när vi sa 10 000 till sommaren.

det var såklart fel men 5000 är många.
Citera
2020-06-27, 08:22
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Jag bryr mig om äldre men nu är det ju så att de äldre som dör är 80+ och har flera bakomliggande sjukdomar så som cancer, diabetes etc. och skulle ändå dö snart.

Då tycker jag att ekonomin faktiskt är viktigare att rädda. Tänk också på hur mycket problem vi kommer få med psykisk ohälsa, efter isoleringen. Självmordslinjen har redan slagit all-time record

Ja, den linje som Sverige valde som ensamt land i världen. Nu är vi en paria ute i världen - helt självförvållat.

Det hade varit lite hederligare av regeringen att deklarera att covid-19 inte kommer att behandlas på våra sjukhus, att denna rekommendation gäller för alla åldersgrupper, inte bara våra äldre äldre. Virusutbrottet får inte äventyra den normala vården.

Den som har oturen att bli smittad får rida ut stormen på egen hand, möjligen kan vården tillhandahålla en morfinspruta om det blir för jobbigt.
Senast redigerad av berenpxx 2020-06-27 kl. 08:38.
Citera
2020-06-27, 08:22
Medlem
arbetets avatar
Klusterutbrott i Laholm. Studentfest naturligtvis:
Flera nya coronafall i Laholm kan spåras till en stor studentfest i kommunen, skriver Hallandsposten.

Mellan 100 och 200 ungdomar deltog på den privata studentfesten. Flera av dem fick sedan sjukdomssymtom och testade positivt för covid-19.

Under smittspårningsarbetet har det visat sig att alla varit på samma studentfest.

Laholm har tidigare varit förskonade från en större spridning men i och med det här finns en stor risk att smittan bryter ut i högre grad. Det är därför extra viktigt att hålla sig till restriktionerna för att inte smitta de äldre och de äldre-äldre, säger Region Hallands smittskyddsläkare Mats Erntell till Hallandsposten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Jag tror att Sverige kommer att följa samma bana som framförallt USA:

More young people infected with Covid-19 as cases surge globally
The age profile of new infections in the coronavirus pandemic appears to be younger following resurgences in countries such as the United States, Israel and Portugal linked to greater social contact among under 40s following the loosening of restrictions.

The trend has been most marked in the US and noted by scientists at the World Health Organization, who have also seen infections of younger people in the developing world contributing to the shifting demographics.

Data from the US in recent days, in particular from Florida, Texas and Arizona, has shown a sharp increase in cases among the under-40 age group in comparison with early phases of the pandemic blamed by experts on so called “second wave behaviour” as younger age groups – who see themselves as less likely to contract a severe case of the disease – have let down their guard.
https://www.theguardian.com/world/2020/jun/26/more-young-people-infected-with-covid-19-as-cases-surge-globally

Det kommer att göra sitt till smittspridningen i Sverige då ungdomar är mer sociala och tror att de är motståndskraftiga mot viruset. Samtidigt kommer dock inte intagna på sjukhus och IVA att öka förhoppningsvis. Alla dessa ungdomar kommer tyvärr att utgöra ett stort hot för klusterutbrott i den övriga befolkningen.

Och så står WHO kvar i sin bedömning av Sverige som ett skitland. Men den nyheten är sedan igår.

Här lite kommentarer kring det:

ANALYSIS: Is the WHO right to label Sweden a 'special risk' country for Covid-19?
/.../ But that data doesn't tell the full story, and WHO isn't the only body drawing conclusions from Sweden's growing confirmed case numbers.

The European Centre for Disease Control (ECDC) recently labelled Sweden as one of just two EU countries where the disease had not passed its peak, also based on the number of newly reported cases, although it noted that "increases in testing in Sweden may partly explain this increase".

Many countries are also using the rate of newly confirmed cases to determine which countries they will accept tourists from, as Europe gradually opens its borders. This has left Swedes, who have long been holders of one of the world's most powerful passports, subject to harsher restrictions and outright entry bans in many EU countries.

And that may not be entirely unreasonable.

The explanation of increased testing makes sense in understanding why confirmed case numbers are higher than in previous weeks, but it doesn't explain why Sweden has a higher rate of cases than its neighbouring countries.

Sweden does still appear to have much wider spread of the virus compared to other European countries, many of which have a similar testing policy.

In the graph below, you can switch between a linear view, where the X-axis goes up in regular intervals, and a logarithmic view, where the units on the X-axis are powers of ten, making it easier to show data with large changes like the spread of a disease. This shows that Sweden's confirmed Covid-19 cases aren't only high compared to previous weeks in Sweden, but also when compared to other European countries -- most of which also offer testing to all adults with symptoms.
https://www.thelocal.se/20200626/analysis-is-the-who-right-to-label-sweden-a-special-risk-country-for-covid-19

Graf:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-cases-per-million-three-day-avg?tab=chart&yScale=log&country=AUT~DNK~FRA~DEU~I TA~NLD~NOR~ESP~SWE~GBR
Senast redigerad av arbetet 2020-06-27 kl. 08:27.
Citera
2020-06-27, 08:23
Medlem
Citat:
https://www.rkliniken.se/

Sno, ledsen att behöva regna på din parad med Johan Giesecke ljuger

Orkar faktiskt inte sätta mig in i denna soppa, men du borde ju tipsa journalister som frågade herr Giesecke om fakta. Det vore ju ett scoop som sänkte Giesecke.
Citera
2020-06-27, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det är ju extremt långsökt att Giesecke skulle vilja göra folk handikappade med flit, och riskera sitt eget liv, för att ett bolag som hans fru sitter i styrelsen för ska få några fler patienter.

Dessutom har han tre barn som är läkare, som drabbas mycket negativt när vården överbelastas.

Giesecke har varit drivande tillsammans med hus-apan Anders Tegnell att Sverige skall ha strategin - flockimmunitet - .

Nu har vi 5000 döda, en helvetes massa smittade och tiotusentals vårdfall, eftervården är enorm.

Nu kan Johan Gisecke ha haft många bevekelsegrunder för att göra tvärtom mot resten av världen.

Men hans fru som han äter frukost med varje morgon sitter i styrelsen för det enda företaget i Sverige som ger eftervård till IVA med andningsvårigheter och dom expanderade kraftigt när detta började.

Om hon lyssnat på sin man så hade dom stängt företaget för enligt honom skulle det bli lika illa som en isglass.
Citera
2020-06-27, 08:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass

Vad tror du själv?

Nu är det sommar och spridningen blandas runt i hela Sverige. I aug sep kommer alla dessa runtblandade människor att interagera med varandra igen. Att smittan tar förnyad fart under hösten är nog ingen högoddsare. Samtidigt uppfattar jag viljan att byta strategi hos FHM och regeringen som obefintlig. De kommer inte stänga skolor osv. Så nog kommer dödstalen fortsätta rulla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in