2020-06-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är precis min poäng.

Jag tillhör inte själv den falangen, men halva FB borde ju korka upp årgångsvinet nu när Sveriges rykte som en säker plats för gamla människor raseras.

Jag är säker på att det görs också - i smyg. Problemet är att samtidigt som detta sker så sjunker opinionssiffrorna för Jimmys parti.
Citera
2020-06-27, 08:45
Medlem
arbetets avatar
Länderna ligger i olika faser och vi mäter mycket bättre än andra länder. Eller vad är det Tegnell brukar säga? Så här ser det iaf ut (diagram):

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106296616_3308902999161203_8313497479735889019_n.j pg?_nc_cat=104&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=f72WXYOemusA X-uaklc&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=15db0f364c87575e494b499ef4d587e0&oe=5F1AC1 51
Citera
2020-06-27, 08:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Nu börjar studentfirandets resultat komma in, snart blir det BLM effekten. De yngre blir allt fler vilka behöver sjukhus- och IVA vård. Sorgligt. Men ingen överraskning direkt med den linjen Sverige har.

”11 min
08.29
Coronasmitta spreds på stor studentfest

Flera ungdomar i Laholm har sökt vård och testat positivt för covid-19 efter en stor privat studentfest, skriver Hallandsposten. Smittskyddsläkaren Mats Erntell har talat med både 1177 och vårdcentralerna i kommunen och den gemensamma nämnaren för ungdomarna som sökt vård är att de varit på samma studentfest.

- Laholm har tidigare varit förskonat från en större spridning men i och med det här finns en risk för att smittan bryter ut i högre grad, säger Erntell till tidningen.

I Hälsingland tros en lek på ett studentfirande ligga bakom ett utbrott av covid-19 förra veckan. Ett 30-tal smittade personer har kunnat kopplas till festen.

Även i Östergötland har regionen slagit larm om ökad smittspridning och misstänker att studentfirandet kan vara en orsak.

- Vi ser en förskjutning nedåt i ålder och även en ökning av antalet yngre som vårdas på sjukhus och inom intensivvården, sade Rickard Lundin, regional sjukvårdsledare, till P4 Östergötland förra veckan. (TT)”
Citera
2020-06-27, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige är precis där FHM sa att vi skulle hamna, redan i mars. Då dömde ”ni” ut Sveriges chanser att landa under 10.000 döda som obefintligt.

Det enda som hänt sedan dess är att Norge har typ noll döda, och så använder ni det som verktyg för att döma ut vår strategi. Eftersom ni, precis som den där klåparen på WHO, bara använder en parameter i bedömningen.

Det finns ingen annan strategi än immunitet. En pandemi tar aldrig slut. En pandemi får slut på människor.

Extremt kvalificerat bullcrap, artikeln publicerades i Mars första gången.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-sannolikt-inget-vaccin-i-ar/

Du har sannolikt också fel när det gäller immunitet, om du har en population på 500 och släpper lös corona. Sätter du alla i varsit tält utan möjlighet att träffa varandra så "bränner" smittan ut sig efter ett par veckor.
Citera
2020-06-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag TROR att man bör ha haft en kraftig eller långvarig smitta. De 85% som inte känner av det alls får nog inga antikroppar.
Jag känner till totalt tre personer i min närhet som testat positiv för antikroppar (10, 31 och 60år). Samtliga tre har inte haft några symptom alls. Så mitt lilla stickprov talar emot din hypotes (jag är medveten om att det kan vara slumpen).
Citera
2020-06-27, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag känner till totalt tre personer i min närhet som testat positiv för antikroppar (10, 31 och 60år). Samtliga tre har inte haft några symptom alls. Så mitt lilla stickprov talar emot din hypotes (jag är medveten om att det kan vara slumpen).

Ok, ja det var ju bara en vild gissning.
Citera
2020-06-27, 08:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Problemet är, att antalet insjuknade (även allvarligt sjuka) ökar ibland unga nu. Det framgår inte HUR unga, men i alla fall gymnasieskolorna måste hållas stängda om det blir en andravåg, med tanke på denna nya information:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGv6xq/oroande-trenden-fler-yngre-smittas-under-pandemins-andra-vag

Och unga som inte själva blir svårt sjuka, kan ändå smitta äldre i familjen och i samhället runt om.

Ur samma artikel:

”Det finns de som hävdar att de ökade fallen beror på att fler personer testas. Samtidigt är det i just de delstater som nyligen tillåtit barer och restauranger öppna igen som rapporterar in fler unga som insjuknat. I Florida gick medelåldern för nya fall covid-19 ner från 55 år i mars till under 35 i juni. I Arizona har antalet smittade under 45 år ökat med 20 procentenheter från i mars - från att utgöra 40 procent av alla som insjuknat till 60 procent.”
Citera
2020-06-27, 08:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag tror att WHO kollar mycket på att andelen av de testade som testar positivt bör minska då man ökar testningen, annars går inte utvecklingen åt rätt håll. Jag har tidigare mest kollat på dödssiffrorna (som ligger 3-5 veckor efter) men nu när äldreboenden blivit noggrannare med sina rutiner, man börjar lära sig att behandla inlagda på IVA bättre samt att D-vitaminhalten i blodet hos folk ökar pga. solen så borde dödstalen minska ännu mer än de gör om smittospridningen skulle ha minskat!

Kolla på denna graf, den minskade i början men har sedan legat still och ser nu ut att börja öka igen https://covidstatistik.se/cases#tests_ratio
Vi ligger still och harvar och det är helt rätt att vi får en knäpp på näsan av WHO!

edit. det börjar bli uppenbart att FHM inte gör så mycket för att minska smittspridningen utan de hoppas fortfarande på flockimunitet.
Det borde vara uppenbart för alla, särskilt för experter som WHO, att det inte rör sig om en randomiserade kontrollgrupp, så andelen säger for det första ingenting av den anledningen.

Dessutom antas ha funnits fler lindrigt sjuka och asymptomatiska, så när testkriterierna vidgas så kommer denna stora grupp att märkas där man tidigare testade allvarligt sjuka i behov av sjukhusvård.

Först ansågs 20 % av smittade bli allvarligt sjuka, i behov av sjukhusvård. Sen insåg man att det fanns en stor grupp asymptomatiska, ingen vet riktigt hur stor men den uppskattades till lika stor som de symptomatiska, vilket ger ett uppskattat värde på 90 % smittade med lindriga symptom.

Man börjar alltså inkludera personer i denna ca 10x så stora grupp, och så förundras man över att andelen ser ut att öka! Koko i bollen alltså, i kubik. Fattar ingen? Utökar man testkriterierna till en 10x så stor andel av befolkningen, så man kan lugnt se en ökning på flera hundra procent i andelen som testar positivt och det kan fortfarande innebära en minskning.

Sånt fattar generna på FHM, medan den dumma massan tydligen fick underkänt i matematik eller klarade sig genom den slappa svenska skolan med godkänt trots att de inte förstod ett jota.

WHO kan inte räkna, så de är inget att räkna med. Idioter!!! Det sorgliga är bara att även Sverige bara har en försvinnande liten minoritet som klarar denna simpla matematik, medan majoriteten springer runt som yra höns och stirrar sig blind på siffror och skränar och kacklar över nåt som helt klart övergår deras förstånd.

Vet ni vad, de borde testa folks mattekunskaper på samma gång som de testar för viruset! Kravet för att få göra ett virustest borde vara att först skriva ett matteprov. Då skulle man få en uppfattning inte bara om hur utbredd smittan är utan även hur utbredd dyskalkylin är. Det senare är nog en bra mycket större katastrof och hot mot samhället än ett litet virus.
Citera
2020-06-27, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Länderna ligger i olika faser och vi mäter mycket bättre än andra länder. Eller vad är det Tegnell brukar säga? Så här ser det iaf ut (diagram):

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/106296616_3308902999161203_8313497479735889019_n.j pg?_nc_cat=104&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=f72WXYOemusA X-uaklc&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=15db0f364c87575e494b499ef4d587e0&oe=5F1AC1 51

Det är så jävla sjukt att förnekarna lyckas hitta något positivt i allt.
Den senaste trenden bland dessa skitstövlar är att det ju BRA att det dör fler i Sverige.
Va? säger du. Hur menar ni?
Då svarar de otroligt smarta förnekare:
Jo, om det dör så många i Sverige, finns det snart inte så många som kan dö. Medan i adnra länder är det kört för att de som skulle dött i covid har inte dött än.

Det var dumt av dem att inte döda fler människor, helt enkelt.
Deras inspiration är då fifflaren rockstjärnan Giesecke (som blir kåt när folk blir sjuka i covid så att frugan kan tjäna pengar på rehab).
Citera
2020-06-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Deras uttalande om ”accelerated transmission” är lite väl magstarkt och jag förstår om Tegnell flög i taket.

Men de vidhåller att Sverige har en fortsatt relativt hög smittgrad. Det är väl det faktumet som gör att så många länder vägrar att släppa in oss, inklusive våra närmaste grannländer. Dessutom ligger vi kvar i listan med 11 ”skräckexempel”. Ingen större pudel. En sådan hade dessutom riskerat att skada WHO:s prestige och gett vatten på Trumps kvarn.

Kontentan? Kanske att WHO framställer sig än mer som en oseriös organisation. (I stil med klimatalarmisternas IPCC ockh andra korrumperade FN-organ har de levt alltför gott på sitt fina rykte.)

För Sveriges del är det inget vidare att än en gång dras i smutsen. Löfven börjar nog snart att tugga fradga. Nu kommer det dessutom rapporter om att de storskaliga testerna inte fungerar som Hallengren hade utlovat.

Kontentan är att Sverige är virusförpestat (EU-kartan), inte WHO-förpestat. Att man riskerar att få in virus i sitt eget land om man släpper in Svenskarna går inte att vifta bort. Att man även har hög risk att som resande få coronan i Sverige går inte att vifta bort med en massa tramsiga utfall (attack är bästa försvar) mot WHO, Trump eller någon annan. Dags för Sverige att göra något åt vårt eget höga "stabila" smittoläge. Jag rekommenderar munskydd till att börja med. Och munkavle på Giesecke.

Kostigt att Tegnell inte gjort utfall mot EUs smittskyddsmyndighet som publicerat de här kartorna om smittoläget. I världskartan är vi i samma klass som Brasilien och i Europakartan framstår vi som värsta smittohärden.

https://covid19-country-overviews.ecdc.europa.eu/

Tegnell vill kanske bli chef för EU-myndigheten vad det lider.
Citera
2020-06-27, 08:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Verkar vara ett mönster att fler unga blir smittade och dödstalen minskar. Här jämförs det med Iran som upplevde samma effekt. Dock kommer de ungas smitta börja sippra in i äldre generationer och öka antalet döda igen om vi inte gör något åt det. Så glädjen över minskade dödstal kan bli kortvarig om vi följer Irans utveckling.

https://mobile.twitter.com/florian_krammer/status/1276326535901970432
Citera
2020-06-27, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Problemet är, att antalet insjuknade (även allvarligt sjuka) ökar ibland unga nu. Det framgår inte HUR unga, men i alla fall gymnasieskolorna måste hållas stängda om det blir en andravåg, med tanke på denna nya information:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGv6xq/oroande-trenden-fler-yngre-smittas-under-pandemins-andra-vag

Och unga som inte själva blir svårt sjuka, kan ändå smitta äldre i familjen och i samhället runt om.
Bland dem i skolåldern är IFR helt försumbar i förhållande till andra vardagliga risker (en individ i kat 0-20 har dött med covid i kroppen i Sverige). Problemet är som du säger att de, troligen asymptomatiska, kan smitta äldre och riskgrupper osv. Men som sagt, jag tror inte FHMs "cost - benifit värdering" avseende folkhälsa kommer ändras, ev att man stänger gymnasiet och högskolor igen. Även om jag personligen är tveksam även till d.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in