2020-06-26, 12:36
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det är "hippt" att vara bear nu de senaste åren tydligen. Jag som är inne på den sociala plattformen för trading, eToro, ser ju att trenden där är att det ska krascha varenda dag pga samma orsaker, samtidigt som börsen gått upp konstant förutom de stora svackorna som varit. Dessa personer kommer spamma om en krasch varenda dag i 5-10 år och till slut så har de ju rätt och kommer då vara sjukt stolta över sig själva. Sämsta strategin att ha dock enligt mig och även patetisk.

Du menar att det inte är höjden av analytisk förmåga att klara av att förutspå tio av de senaste två krascherna?
Citera
2020-06-26, 12:47
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Du menar att det inte är höjden av analytisk förmåga att klara av att förutspå tio av de senaste två krascherna?
Jo det är ju fantastiskt. Fast snarare 100 av de senaste 1.
Citera
2020-06-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, vad ska man satsa på? Det är i princip vad tråden går ut på med en något annan formulering.

Just nu befinner sig av allt att döma börserna (särskilt de amerikanska som i sin tur påverkar de svenska) i konsolidering. Kortfattat kan man säga att det i ett sådant läge blir något knepigare.

Dina innehav har jag inge större koll på själv, men om du önskar en generell metod för att svara på frågan "Vad ska man satsa på?" skulle man kunna göra så här:

1. Se vilka branscher som är mer översålda än överköpta
2. Hitta bolag inom dessa mer översålda branscher och investera i dessa

Här är två listor som visar svenska branschindex och RSI-värden för dessa:
1. Veckointervall för RSI: https://i.imgur.com/Taf8G7y.png
2. Dagligt intervall för RSI: https://i.imgur.com/j5PCPQd.png

För veckointervall är rader markerade blått där även SMA3 är positivt (dvs det råder en positiv trend). För det dagliga intervallet är rader blåmarkerade där SMA10 är positivt samtidigt som RSI14 är under 50.

Dessa branschindex kommer från Avanza.se, se deras sida 'marknadsöversikt' och där 'Branschindex' för att se vilka index det är osv:
https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html
Tack för tipset!! Alltid kul att kunna vidga sina vyer. Detta var fantastiskt bra! Trevlig fortsättning på Fredagen och ha en super fin Helg!
Citera
2020-06-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det är "hippt" att vara bear nu de senaste åren tydligen. Jag som är inne på den sociala plattformen för trading, eToro, ser ju att trenden där är att det ska krascha varenda dag pga samma orsaker, samtidigt som börsen gått upp konstant förutom de stora svackorna som varit. Dessa personer kommer spamma om en krasch varenda dag i 5-10 år och till slut så har de ju rätt och kommer då vara sjukt stolta över sig själva. Sämsta strategin att ha dock enligt mig och även patetisk.

Jo.... Dr Doom skall ha fått rätt om Lehman-kraschen och blev kändis på kuppen. Sedan dess är det nog som du säger. Det är betydligt fler björnar i skogen än tjurar.

Men om du tittar på index har ju i alla fall inte den svenska börsen varit någon höjdare sedan 2015. Så någon krasch är det ju inte, snarare pyspunka.
Citera
2020-06-26, 13:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Tack för tipset!! Alltid kul att kunna vidga sina vyer. Detta var fantastiskt bra! Trevlig fortsättning på Fredagen och ha en super fin Helg!

Detsamma.
Citera
2020-06-26, 14:07
Medlem
Det fina vädret smittar av sig på börsen.

Jag ville ju bottenfiska LUNE och den är svag idag.... men jag vill ha ner den lite till. För en short put september på 210 får man knappt 10 kr. Det är lite för lite... när den trycktes ned för en dryg vecka sedan fick man nära 15 för 200 till augusti. Det är mer mina siffror...

Men som börsen drar... nej, det är inte väder för bottenfiske med optioner.

Jaha, som en liten björn... jag är ju ingen Grizzly precis utan mer en sådan där mindre indisk björn.... men jag vill gärna se en svagare börs. jag har inte handlat färdigt!!

Man får väl glädjas åt den långa portföljen som nu ligger +3%. ABB har vaknat till och SAABs VD är problemmedveten, även om det kommer ta tid att få upp marginalerna. Jag tror det är svårt för SAAB, de är väldigt kompletta som leverantör, men mycket mindre än de andra företagen. Liten och med brett produktutbud... de måste växa, och det hade varit fantastiskt för SAAB om vi gick med i NATO.

Nu lägger de dotterbolag utomlands, det kostar på att bygga upp. Men man börjar bli inhemska i USA, UK och Australien.

De har bantat produktportföljen från 600 till 400... men det märks knappt. Vinstmarginalerna är inte i närheten av de 10% de har som mål utan ligger på dryga 6%.

Men det säger jag... ser ni att vinstmarginalen klättrar uppåt rejält är allt under 300 kronor svinbilligt. Då är det KÖÖÖP!!!
Citera
2020-06-26, 15:15
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Dock är det ju så att man tjänat grymt mycket mer pengar på att vara Bull än Bear åtminstone de senaste 10 åren. Nu kom en dipp på 30% från ATH som återhämtade sig nästan helt på rekordtid. Dvs. ytterligare en fjäder i hatten för Bullsen. Och detta skriver jag som varit Bear typ de senaste 5 åren och gått miste om grymt mycket avkastning såväl på börsen som bostadsmarknaden. Men jag är inte sämre än att jag kan inse att jag haft fel och ändra mig vilket jag gjort den senaste månaden typ.
Du har rätt, det fanns inget bättre ekonomiskt råd än Köp så mycket aktier du kan gärna de dyraste, sedan 2008. Men eftersom jag är Mr Bear så påstår jag att det är en bubbla, den längsta uppgången i historien , och att det naturligtvis inte kan fortgå. Se kurvorna i mitt förra inlägg, som alla ligger i taket.
Citera
2020-06-26, 16:38
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skate.4.life
Som innebär?

Gå in på deras hemsida, där står all info.
Citera
2020-06-26, 17:08
Medlem
Det tål att påminnas om den kommande trippelsmällen för börsen:

1) en andra våg av Corona i höst/vinter som lär bli värre än den första vägen (folk i väst är för korkade för att bära mask och hålla avstånd)

2) Biden som president.

3) stor risk att senaten blir demokratisk. Dems har då för första gången på länge kontroll över både presidentposten, senaten och the house och då blir det närmast fritt fram att förstöra USAs ekonomi med pengar till svarta som botgöring för slaveriet, miljösanktioner, gratis dagis, avskrivning av studielån, höjda företagsskatter osv.

Jag ser mycket risker framöver men inte mycket uppsida. Vad som talar för aktier är väl iofs att centralbankerna trycker mängder med pengar, cash is trash och det finns inga alternativ.

Överlag så är det frestande att vara ur börsen fram till mars och sedan börja köpa gradvis. Ligger i princip sömnlös över börsen numera. Portföljen svänger upp och ner med 100k på en dag ibland och det tär på psyket.
Citera
2020-06-26, 17:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

1) en andra våg av Corona i höst/vinter som lär bli värre än den första vägen (folk i väst är för korkade för att bära mask och hålla avstånd)

2) Biden som president.

3) stor risk att senaten blir demokratisk. Dems har då för första gången på länge kontroll över både presidentposten, senaten och the house och då blir det närmast fritt fram att förstöra USAs ekonomi med pengar till svarta som botgöring för slaveriet, miljösanktioner, gratis dagis, avskrivning av studielån, höjda företagsskatter osv.

Jag ser mycket risker framöver men inte mycket uppsida. Vad som talar för aktier är väl iofs att centralbankerna trycker mängder med pengar, cash is trash och det finns inga alternativ.

Överlag så är det frestande att vara ur börsen fram till mars och sedan börja köpa gradvis. Ligger i princip sömnlös över börsen numera. Portföljen svänger upp och ner med 100k på en dag ibland och det tär på psyket.
En sak du missar är att Trump bränner av stålar as if there was no tomorrow. Bokstavligen. Summerar man BNP-fall och minus i statsfinanserna så slår USA alla andra länder med marginal. I att vara sämst alltså.

Det finns ingen möjlighet för USA att fortsätta låna och slösa för en ny president och senat. Trump har så att säga lånat upp "max" och köpt röstar för. En Dem president och senat kan fortfarande ställa till det. Men då blir det genom regleringar. Inte med att slösa.

Men att Biden vinner kan mycket väl leda till kraftig nedgång på börsen. Men det är väl bara köpa på sig OTM puts inför valet. Då är du hedgad.
Citera
2020-06-26, 17:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

2) Biden som president.

Säkert kort att gå in i BEAR med 20x hävstång med andra ord för det bör du trots allt sitta med om det är så solklart som du påstår?
Citera
2020-06-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
En sak du missar är att Trump bränner av stålar as if there was no tomorrow. Bokstavligen. Summerar man BNP-fall och minus i statsfinanserna så slår USA alla andra länder med marginal. I att vara sämst alltså.

Det finns ingen möjlighet för USA att fortsätta låna och slösa för en ny president och senat. Trump har så att säga lånat upp "max" och köpt röstar för. En Dem president och senat kan fortfarande ställa till det. Men då blir det genom regleringar. Inte med att slösa.

Men att Biden vinner kan mycket väl leda till kraftig nedgång på börsen. Men det är väl bara köpa på sig OTM puts inför valet. Då är du hedgad.

Jag tror att det finns en risk att du överskattar demokraterna. Många av dem tror ju på modern monetary theory och förespråkar helt galna saker som helikopterpengar osv. Det verkar inte finnas någon hejd på deras galenskap. Men sedan finns det ju lite mer sansade röster iofs. Biden är väl rent av något av en högerdemokrat men orkar han stå emot, det är frågan. Och vem som blir VP kan bli väldigt viktigt också av uppenbara skäl.

Jag får läsa på om hur jag kan hedga mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in