Citat:
Ursprungligen postat av
Frederica
Det är många fullt friska unga människor som lider av någon typ av ångest och som nu är oroliga för att förlora sin syster, föräldrar eller sin partner, det gör knappast deras egen situation lättare.
Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Ja och då ska inte såna som du skrämma upp dem ytterligare.
De absolut flesta känner inte ens någon som legat på sjukhus pga C-19. Dessutom går dödstalen i Sverige ner för varje vecka som går. Nu är det dags att njuta av sommaren och lämna den här pissvåren bakom oss. DET tror jag även de med dödsångest skulle må bra av.
JeffDavis: Och du bör inte heller förminska deras oro. Du är ingen kung som enväldigt bestämmer över vem som får vara orolig eller ej. De flesta med äldre anhöriga är, helt befogat!, oroliga, i denna tid.
Det hjälper ingen att leva i förnekelse. Att bedöma oron korrekt innebär att man kan ta bättre beslut. Hade min mamma eller pappa varit på ålderdomshem, så hade jag t.ex. försökt ta hem dem, i detta läge, om möjligt. Särskilt eftersom smittan kan öka återigen, i höst. Ingen vet. Det vi vet är att Sverige har ej agerat för att skydda äldre personer, hittills. Mer än att säga några fina tomma ord. Sånt hjälper ingen att överleva.
Du bör inte JeffDavis, sprida ett falskt lugn, och på så vis medverka till att avråda anhöriga från att skydda sina äldre. Det är extremt oansvarigt när vi har 5.200 döda. Hittills.