2020-06-26, 17:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Men många vill inte testa sig av olika anledningar. Vänner till mig (en hel familj) låg hemma sjuka i fyra veckor. Ingen av dem testade sig. Så smittan är betydligt mer omfattande än vad provtagningen visar.

Ja, och? Vad har det att göra med att vem som helst som vill testa sig får det.

Men det är väl Tegnells fel att inte alla vill testa sig. Vi kanske skulle tvångstesta alla.
Citera
2020-06-26, 17:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bara för att just du råkar känna någon som dött tar inte det bort faktumet att de ABSOLUT flesta inte ens känner någon som blivit inlagd på sjukhus pga C-19.

Varje dödsfall är givetvis en tragedi för de närstående men att som frisk, ung människa gå runt med dödsångest pga C-19 är inte rationellt på nåt sätt.

Fast jag tror JeffDavis att många faktiskt känner någon som har haft ett svårare insjuknade av COVID-19! Kanske vill dock inte alla stoltsera med detta i denna tråd eftersom det kan medföra att man riskerar att bli identifierad.
Citera
2020-06-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Bra där! Märkligt att man behöver förklara för WHO att ökad testning leder till ökat antal konstaterade smittade!

Det är inte bara det absoluta antalet, det är procenten positiva. WHO backar inte om smittspridningen och att Sverige är ett riskland.
Citera
2020-06-26, 17:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sådana som JeffDavis kommer aldrig att ta detta på allvar gällande COVID-19 dödlighet och bieffekter. Nu talar man om att hjärnskador kan uppstå vid en lättare COVID-19 infektion.

Kanske vill JeffDavis intala sig själv att han aldrig kan bli sjuk.

Det beror på vad du väger in i begreppet ”på allvar”. Jag följer FHMs rekommendationer, jag har kraftigt begränsat min personliga frihet de senaste månaderna osv osv.

Men just denna diskussion handlade om att gå runt med konstant dödsångest pga C-19. Här vill jag påstå att om man är ung och frisk är det inte rationellt att gå runt med denna rädsla. Tillhör man en riskgrupp är det en annan femma såklart. Även om flera i min närhet som tillhör riskgrupper flera gånger om inte skulle kunna brytt sig mindre om detta virus.
Citera
2020-06-26, 17:05
Medlem
Alltså WHO. Vad är vitsen med dom?
Citera
2020-06-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Tegnell och regering har nu läxat upp WHO som backar.

Världshälsoorganisationen WHO backar nu från uttalandet om att smittspridningen nu Sverige går kraftigt uppåt. Organisationen säger att antalet som testas positivt i Sverige fortfarande är stabilt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7503864

Vad bra. Tycker uppriktigt att WHO bör knipa käft när det kommer att bedöma individuella nationers förmåga att hantera viruset om dem ändå inte kontaktar nationerna i fråga om läget.
Citera
2020-06-26, 17:06
Medlem
Psykopaterna på FHM hotade WHO med att dra in bidragen till organisationen om dom inte backade på sina uttalanden, helt jävla galet.
Citera
2020-06-26, 17:06
Medlem
Varför är regeringen & FHM helt mongo? Sverigebilden förstörs för att de inte rekommenderar munskydd och ansiktmasker.
Citera
2020-06-26, 17:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast jag tror JeffDavis att många faktiskt känner någon som har haft ett svårare insjuknade av COVID-19! Kanske vill dock inte alla stoltsera med detta i denna tråd eftersom det kan medföra att man riskerar att bli identifierad.

Jag vet en polares förälder (som jag aldrig träffat) som låg inlagd i ett par veckor. Jag vet också att en polares polare (som jag inte heller träffat) dog till följd av C-19.

Men jag kanske är lyckligt lottad såklart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Är vi säkra på det fetade? Börjar det inte komma mer och mer tecken på att folk inte nödvändigtvis utvecklar antikroppar?

(Däremot tror jag att du kan ha rätt om att studier som försöker extrapolera IFR med hjälp av serologiska tester på en bra testpopulation över tid antagligen är så nära sanning vi kan komma. Sedan kan vi fråga oss om IFR egentligen alls är meningsfullt att veta, eftersom det som du säger varierar så mycket. Men för Sverige och Brasilien kan det ju vara nyttig information.)

Yes, there have been multiple studies undertaken into what percentage of a population seroconverts following infection around the time reports of reinfection in South Korea came in. The reports of reinfection were confirmed as false-positives and studies found that 99.9% of a population will seroconvert excluding those who are immunocompromised etc.
Citera
Medlem
Tegnell säger nu att Sverige inte ska jämföras med andra länder som precis börjat smittas och Sverige är snarare i slutet.

Hur förklarar han att vi är i slutet när inte ens 10% av befolkningen har antikroppar?
Senast redigerad av L.D. 2020-06-26 kl. 17:11.
Citera
2020-06-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Det är många fullt friska unga människor som lider av någon typ av ångest och som nu är oroliga för att förlora sin syster, föräldrar eller sin partner, det gör knappast deras egen situation lättare.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja och då ska inte såna som du skrämma upp dem ytterligare.

De absolut flesta känner inte ens någon som legat på sjukhus pga C-19. Dessutom går dödstalen i Sverige ner för varje vecka som går. Nu är det dags att njuta av sommaren och lämna den här pissvåren bakom oss. DET tror jag även de med dödsångest skulle må bra av.

JeffDavis: Och du bör inte heller förminska deras oro. Du är ingen kung som enväldigt bestämmer över vem som får vara orolig eller ej. De flesta med äldre anhöriga är, helt befogat!, oroliga, i denna tid.

Det hjälper ingen att leva i förnekelse. Att bedöma oron korrekt innebär att man kan ta bättre beslut. Hade min mamma eller pappa varit på ålderdomshem, så hade jag t.ex. försökt ta hem dem, i detta läge, om möjligt. Särskilt eftersom smittan kan öka återigen, i höst. Ingen vet. Det vi vet är att Sverige har ej agerat för att skydda äldre personer, hittills. Mer än att säga några fina tomma ord. Sånt hjälper ingen att överleva.

Du bör inte JeffDavis, sprida ett falskt lugn, och på så vis medverka till att avråda anhöriga från att skydda sina äldre. Det är extremt oansvarigt när vi har 5.200 döda. Hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in