2020-06-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Tegnell säger bara att man inte kan dra de slutsatser WHO gör utifrån de ökade konstaterade fallen som WHO lyfter som orsak till sitt antagande. Det har han rätt i.

Du försöker däremot påstå att WHO kan dra sina slutsatser utifrån de ökade konstaterade fallen och kan de inte det, så har de säkert annat underlag som de inte vill uppge för att dra slutsatserna.

Det är mer du som drar slutsatser utifrån ett underlag som du inte har och fyller då på med egna gissningar för att få det att gå ihop. Du gör således, med dina egna ord, en "Tegnell".

Vi har fortfarande inte fått ner antal döda/vecka i COVID tillräckligt. Åtminstone 20-23 länder i "Europa" har fått ner dödligheten mer än vad Sverige har, relativt när det var som värst i respektive land. Vi ligger ännu på 20% av maxtalet, många andra 5-10% eller mindre.

Att vi har så många nya fall per dag underlättar ju heller inte. Det är ju fler än vi som testar mycket. 12% av de som testas är positiva i Sverige just nu vilket det legat på i flera veckor. Det är fortfarande mycket det. Låg på 19% när det var som värst.

PCR-testerna ger inte utslag mer än i 7-14 dagar för mildare fall så vi bör forfarande ha en kontinuerlig smittspridning i samhället. Inget konstigt att WHO gör den bedömningen de gör.

Hur AT kan påstå att vi har läget under kontroll förstår jag inte. En massa milda fall räknas tydligen inte enligt honom. Men samtidigt är COVID-19 klassad som en samhällsfarlig sjukdom.

Det visar på de logiska bristerna i argumenten kring varför så många äldre dött. Stor smittspridning i samhället initialt har naturligtvis påverkat den saken. Vi fick ju ingen tid att ställa om och anpassa äldrevården.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-06-26 kl. 17:00.
Citera
2020-06-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Tegnell och regering har nu läxat upp WHO som backar.

Världshälsoorganisationen WHO backar nu från uttalandet om att smittspridningen nu Sverige går kraftigt uppåt. Organisationen säger att antalet som testas positivt i Sverige fortfarande är stabilt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7503864
Bra där! Märkligt att man behöver förklara för WHO att ökad testning leder till ökat antal konstaterade smittade!
Citera
2020-06-26, 16:52
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bara för att just du råkar känna någon som dött tar inte det bort faktumet att de ABSOLUT flesta inte ens känner någon som blivit inlagd på sjukhus pga C-19.

Varje dödsfall är givetvis en tragedi för de närstående men att som frisk, ung människa gå runt med dödsångest pga C-19 är inte rationellt på nåt sätt.
Du kunde inte hålla käften, utan var tvungen att hacka vidare som en satans aspie utan koppel? Du verkar inte känna någon som drabbats överhuvudtaget, jag förstår således att pandemin inte känns verklig för dig men varför tar du inte ditt egna råd och går ut i solen istället för att sitta i den här tråden och förminska andras lidande? På riktigt, min kollega var en soft snubbe och jag skulle göra mycket om jag kunde få byta ut honom mot dig i den här situationen. Det här verkar bara vara en lek för dig, din satans förnekare... 😡

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sådana som JeffDavis kommer aldrig att ta detta på allvar gällande COVID-19 dödlighet och bieffekter. Nu talar man om att hjärnskador kan uppstå vid en lättare COVID-19 infektion.

Kanske vill JeffDavis intala sig själv att han aldrig kan bli sjuk.
Du har rätt.
Citera
2020-06-26, 16:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desperatsomfan
Men herregud det är ju bara att säga att du har några symptom!

Och dyka upp på labbet utan några..?
Citera
2020-06-26, 16:56
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterw69
Tegnell och regering har nu läxat upp WHO som backar.

Världshälsoorganisationen WHO backar nu från uttalandet om att smittspridningen nu Sverige går kraftigt uppåt. Organisationen säger att antalet som testas positivt i Sverige fortfarande är stabilt.

Någonting fick vi tillbaka för de 40 miljoner som vi skickade till WHO i slutet av februari.
Citera
2020-06-26, 16:57
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
That’s not exactly correct. Most studies regarding the lethality of the virus are based on several stages of antibody seroprevalence tests that estimate within a good 95%/99% CI the range of infection within a region/population. This includes asymptomatic and mild/cases as they still seroconvert and will be represented in these tests.

Är vi säkra på det fetade? Börjar det inte komma mer och mer tecken på att folk inte nödvändigtvis utvecklar antikroppar?

(Däremot tror jag att du kan ha rätt om att studier som försöker extrapolera IFR med hjälp av serologiska tester på en bra testpopulation över tid antagligen är så nära sanning vi kan komma. Sedan kan vi fråga oss om IFR egentligen alls är meningsfullt att veta, eftersom det som du säger varierar så mycket. Men för Sverige och Brasilien kan det ju vara nyttig information.)
Citera
2020-06-26, 16:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du kunde inte hålla käften, utan var tvungen att hacka vidare som en satans aspie utan koppel? Du verkar inte känna någon som drabbats överhuvudtaget, jag förstår således att pandemin inte känns verklig för dig men varför tar du inte ditt egna råd och går ut i solen istället för att sitta i den här tråden och förminska andras lidande? På riktigt, min kollega var en soft snubbe och jag skulle göra mycket om jag kunde få byta ut honom mot dig i den här situationen. Det här verkar bara vara en lek för dig, din satans förnekare... 😡

Jag missunnar inte dig att känna sorg över en soft kollega. En helt naturlig reaktion såklart. Jag hade också blivit ledsen om en nära anhörig till mig kilat vidare.

Men du hoppade in med en kommentar i en diskussion som du inte var med och startade och då måste jag vara konsekvent och fortsätta driva min tes som i detta fall gick ut på att C-19 inte är någonting att gå runt och ha dödsångest över om man är ung och frisk. Jag kan lägga till - om du inte känner någon som dött också.
Citera
2020-06-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Bra där! Märkligt att man behöver förklara för WHO att ökad testning leder till ökat antal konstaterade smittade!

Eller hur?
Känns som det är lektion nr 1, basic kunskap.
Obegripligt faktiskt.
Vad mer är de ute och cyklar med?
Sveriges radio om att WHO backar från sitt felaktiga uttalade om Sveriges smittspridning igår:

Citera
Medlem
Citat:
That’s not exactly correct. Most studies regarding the lethality of the virus are based on several stages of antibody seroprevalence tests that estimate within a good 95%/99% CI the range of infection within a region/population. This includes asymptomatic and mild/cases as they still seroconvert and will be represented in these tests.

I’ve seen more and more studies come forward with the notion that the lethality of the virus is not fixed, and that the higher the amount of spread in a population is, the higher the IFR will rise. This is due to different demographics becoming infected (such as the elderly and those at risk), as well as hospital strain in the face of exponential growth.

For example, the hospitalization rate is undoubtedly higher than the lethality of this virus, and that’s where one of the largest risks to a population (and an increase in the general IFR) lies.
Huvudsaken är att man har samma prametrar i nämnaren vid jämförelser mellan olika sjukdomar eller områden med samma sjukdom.

Annars blir värdena gravt missvisande.
Citera
Medlem
Nyss inkommet på flutrackers.com om barn Covid19

Children may play an important role in the transmission of infection and outbreak dynamics and could be a key target population for effective measures to control outbreaks. The unintended consequences of the unprecedented scale and duration of pandemic control measures for children and families around the world should be carefully examined.
(Källa: Flutrackers.com)
Citera
2020-06-26, 17:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Vart läser du det?

Folkhälsomyndigheten

Du kan se här också
https://covidstatistik.se
Citera
2020-06-26, 17:00
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Have you never seen a bus-seat that looked tasty after somebody beautiful has sat upon it? It takes a great and brave mind to calculate in factors such as these. Obviously the incidence of bus-seat licking falls naturally in the summer, or he wouldn’t even consider such a move.

Really? I would have thought the opposite, but then I'm thinking of the incidence out of those who actually take the bus, not incidence on a population level, which would obviously fall in summer.

Inomtrådes igen: Skall Sverige få ens en svag munskyddsrekommendation, typ "kanske det inte skadar" så skall det nog ske medan Tengnell är på semester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in