2020-06-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad vi tror? Om du tror vi har/har haft under 1 miljon corona fall i Sverige tror jag du är helt väck.

Om man inser ovannämnda är några tusen bekräftade fall hit eller dit en struntsak.
Det är ingen "struntsakt" eftersom vi då inte vet hur stor smittan är.
Citera
2020-06-26, 15:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Vill påminna alla, som tycks ha förståelse för Sveriges sk strategi att det inte är bara gamla som riskerar att dö i corona, utan ett stort antal vanliga medelålders och unga människor, även barn, som annars lever så gott som normalt liv men har någon underliggande eller medfött sjukdom.
Tänk er hur det är att vara förälder till ett barn med tex medfödd hjärt- eller lungsjukdom, ständigt, dag in och dag ut, månad efter månad försöka skydda barnet från att smittas, varje dag vara alert och beredd att i olika vardagliga situationer skydda barnet, hindra barnet från att leka med någon som verkar vara förkyld etc.

Eller att ha syskon, sambo eller vara gift med någon som ingår i en riskgrupp, tex opererad för cancer, genomgått organtransplantation etc. Det är ofta relativt unga människor.

Så Sveriges corona strategins misslyckande handlar inte bara om äldreboenden och de gamla. Det är så många flera som riskerar att dö och så många som riskerar att förlora någon närstående. Går inte att förställa den dödsångesten som människor känner.

Fast om man som fullt frisk, ung människa går runt och har dödsångest pga C-19 då hade man nog en släng av dödsångest innan denna vår också.
Citera
2020-06-26, 15:41
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, vi får vara försiktiga här. Andra kanske går ut och blottar sig i mask trots att de har 40-graders coronafeber.
Exakt, jag kör alltid mer riskbetonat när jag har säkerhetsbältet på än när jag kör utan.

Den mentala gymnastiken är svårbegriplig som Tegnell försöker förmedla.
Citera
2020-06-26, 15:41
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Är det lika oärligt som att säga att det dog 50 idag? Varför får du inte mens över det?

Som sagt så är jag osäker på vad det du ens rapporterar in veckovis ska föreställa eftersom t.o.m. Tegnell hela tiden sagt att vi ligger på ett snitt som är nästan det dubbla du rapporterar.

Och som sagt så verkar det för mig då som att du endast rapporterar in de som bekräftats döda dessa dagar och struntar i alla de som inte hinner få ett datum för när de avled för den dagen och på så vis inte kommer med i din statistik.

På så sätt får du nästan hälften av alla som dött att försvinna från statistiken, som det ser ut för mig. Och det är betydligt mer oärligt än att ta med dessa i min bok iaf.
Citera
2020-06-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Vill påminna alla, som tycks ha förståelse för Sveriges sk strategi att det inte är bara gamla som riskerar att dö i corona, utan ett stort antal vanliga medelålders och unga människor, även barn, som annars lever så gott som normalt liv men har någon underliggande eller medfött sjukdom.
Tänk er hur det är att vara förälder till ett barn med tex medfödd hjärt- eller lungsjukdom, ständigt, dag in och dag ut, månad efter månad försöka skydda barnet från att smittas, varje dag vara alert och beredd att i olika vardagliga situationer skydda barnet, hindra barnet från att leka med någon som verkar vara förkyld etc.

Eller att ha syskon, sambo eller vara gift med någon som ingår i en riskgrupp, tex opererad för cancer, genomgått organtransplantation etc. Det är ofta relativt unga människor.

Så Sveriges corona strategins misslyckande handlar inte bara om äldreboenden och de gamla. Det är så många flera som riskerar att dö och så många som riskerar att förlora någon närstående. Går inte att förställa den dödsångesten som människor känner.

och om man har turen att överleva så kan man ådra sig obotliga skador:

https://www.forskning.se/2020/06/18/tydliga-tecken-pa-hjarnskada-vid-svar-covid-19/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sverige ser nu ut som ett land där man har klusterbombat med virus. Vi har smitta troligtvis spridd över hela landet med potentiella smitthärdar i varje avkrok.

Det har inte våra grannländer. Det är antagligen det som WHO och ECDC ser när man går ut med sina varningar.

Det är därför farligt att befinna sig i Sverige. Du riskerar att smittas överallt t.o.m. i avkrokar som Gällivare och Kalix. Det värsta är att vi inte heller vet riktigt var smittan finns.

Det är situationen i Sverige och det som andra länder, ECDC, WHO och internationella experter ser.

Och ja, SARS-CoV-2 ska man undvika till varje pris även om man har tur att få en lindrig infektion av den. Definitivt ska man som ansvarig för sitt land göra allt för att stänga ute viruset.

Vad är det som är så svårt att begripa?

Vad som är svårt att begripa? Att påståendena som du menar att WHO grundar sina bedömningar på är helt påhittade av dig, eftersom de i uttalandet är tydliga med att oron handlar om att de sett en exponentiellt ökad smittspridning i ett antal länder den senaste veckan, däribland Sverige, och inget annat. En ökning som i själva verket handlar om fler konstaterade fall till följd av utökad testning.

Nä, frågan är vad det är som du inte begriper och varför du känner behov av att fylla i WHOs feltolkning med hittepå från dig själv för att den ska bli logisk. Är det inte rimligare att faktiskt erkänna att WHO gjort en felbedömning i just detta fallet?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, man måste ringa först. Men de ifrågasätter inte vad man säger, så vill man testa sig så får man.
Det förstår jag men det utgör dock en tröskel. De enda som går ut med att man har testning för alla utan symptom verkar vara Stockholm som har sin app för det.

Om den fungerar d.v.s.
Citera
2020-06-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, vi får vara försiktiga här. Andra kanske går ut och blottar sig i mask trots att de har 40-graders coronafeber.

och alla har kanske inte tillgång till munskydd och då blir det ojämlikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vi bör gå om Spanien och Italien under juli.
Skönt. Klart Sverige ska ha bronsplatsen.

Haha
Spanien som konstant helt plötsligt har 0 dödsfall varjedag exakt samtidigt som det öppnar upp sin turistsäsong.
Jo, rätt troligt...
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Ja, Tegnells inställning till munskydd är inte bara att dom är verkningslösa utan även att de är farliga och påskyndar smittspridningen.
Hur kan han nu helt plötsligt överväga rekommendation i kollektivtrafiken?
Jag misstänker att Löfven & Co tycker det att börjar bli lite besvärande när WHO, Norge, Danmark, Finland, ECDC och New York Times senaste tiden har påpekat att Sverige sticker ut på ett väldigt negativt vis.

Men istället för att erkänna den felaktiga strategin så kanske man försöker smyga in små justeringar för "rädda Sverigebilden".
Citera
2020-06-26, 15:45
Medlem
Citat:
Och jag säger då att endast 29 dödsfall har bekräftats tillhörande denna vecka. De innebär 1 av 2 saker:

1. Eftersläpningen är enorm
2. Nu minskar det snabbt.

Det visar sig under nästa vecka.

Vart läser du det?
Citera
2020-06-26, 15:48
Medlem
Citat:
Ja, man måste ringa först. Men de ifrågasätter inte vad man säger, så vill man testa sig så får man.

Men många vill inte testa sig av olika anledningar. Vänner till mig (en hel familj) låg hemma sjuka i fyra veckor. Ingen av dem testade sig. Så smittan är betydligt mer omfattande än vad provtagningen visar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in