2020-06-15, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
En råtta är en råtta! Och en sådan ska elimineras!

jag tycker det med, Hon kom i mellan FBI och maffian, förjävligt men så är livet .

PS: Sluta bråka det är en serie gubbar, njut av serien och diskutera lugnt om den.
Inte oväntat att det hände. Däremot hade en del kunnat göras för att förebygga situationen. Det är givetvis osannolikt att Christopher skulle ha framförhållning nog att berätta för henne vad som gällde om en sådan situation skulle uppstå - men det hade hjälpt och det var en stor miss av honom.

Likaså hade det hjälpt om hon berättade för de andra att hon blev inkallad, problemet var väl där att hon då redan hade sagt för mycket. Hon trodde det var kört så fort hon fick åka med FBI första gången. Med utebliven kunskap grundad i bristande kommunikation var det inte lätt att undvika sluthändelsen.

Men i sak har du ju rätt, baserat på det vi fick se hade det varit för mycket sci-fi om familjen lät henne leva efter att allt hade utspelat sig.
Citera
2020-06-25, 22:03
Medlem
Dimaks avatar
Börjat kolla på serien igen efter man kollade lite clip på youtube.

Inne på säsong 3 och Ralphie är igång igen.

Kommer ihåg senast när jag kollade på denna var ca 2014, tror jag efter att James Gandolfini hade dött och hade svårt att kolla på serien tack vare detta men nu känns det okej det har ju gått några år nu!
Citera
2020-06-26, 01:33
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Carmela saknade ett eget syfte och var mest enerverande som hustru. Därför hade det varit bra för serien och för henne om hon hade börjat undersöka ett försvinnande, t ex Pussy eller Adrianna. Inte för att gå till polisen, utan för att ha något på Tony och som hon kunde dragit upp under de sista avsnitten. För att få honom ställd inför vilket svin han ändå var och att han var kapabel till bra mycket smutsigt. Serien använde sig av drömmar och det undermedvetna, därför kunde informationen/ledtråden komma till henne i en dröm, i något hon redan djupt inom sig misstänkte.

Hon hade redan visat sig lite lömsk när hon stal pengar ur lådan i trädgården för att köpa aktier. Det kunde man utvecklat ytterligare.
Dummaste idén jag har läst.
Citera
2020-06-26, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Dummaste idén jag har läst.

Jo.. Att Carmela "saknade syfte" var en stor del av hennes karaktär och skapade mycket av intrigerna mellan henne och Tony.. att hon längtade efter att bli oberoende och klara sig utan Tony..
Citera
2020-06-26, 15:27
Medlem
sebastian_s avatar
Om man vänder på hyllningarna och tar upp saker som serien hade kunnat göra bättre, vad hade ni ändrat då?

1.Jag vet inte om det är för att jag precis börjat kolla om säsong 4(den klart svagaste) och inte sett 1-3 på ett par år men jag tycker att åldersstrukturen är för gammal. Säsong 4 har ingen jackie april jr, Brendan, Mickey Palmice osv. Felet som jag ser det är kanske inte enbart säsong 4 utan att bland de återkomma karaktärerna så är det endast Christopher som är under 40 år. Och Furio, men han känns inte på riktigt.

2. Dra ut på handlingen med Jackie Aprils cancer i säsong 1 längre. Jag gillar hans karaktär i Sopranos universumet. För mig hade hans sjukdom och allt drama kring det gärna fått pågå i 10 episoder till. Det hade gett mer tyngd till hela Aprile familjen.

3. Tonys andning och röst borde ha varit mer lik den som var de säsong 1-3 i de sista säsongerna. Jag förstår att man ville göra det mörkt och visa hur livet tär på Tony. Men det var en aning för mycket.
Citera
2020-06-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Om man vänder på hyllningarna och tar upp saker som serien hade kunnat göra bättre, vad hade ni ändrat då?

1.Jag vet inte om det är för att jag precis börjat kolla om säsong 4(den klart svagaste) och inte sett 1-3 på ett par år men jag tycker att åldersstrukturen är för gammal. Säsong 4 har ingen jackie april jr, Brendan, Mickey Palmice osv. Felet som jag ser det är kanske inte enbart säsong 4 utan att bland de återkomma karaktärerna så är det endast Christopher som är under 40 år. Och Furio, men han känns inte på riktigt.

2. Dra ut på handlingen med Jackie Aprils cancer i säsong 1 längre. Jag gillar hans karaktär i Sopranos universumet. För mig hade hans sjukdom och allt drama kring det gärna fått pågå i 10 episoder till. Det hade gett mer tyngd till hela Aprile familjen.

3. Tonys andning och röst borde ha varit mer lik den som var de säsong 1-3 i de sista säsongerna. Jag förstår att man ville göra det mörkt och visa hur livet tär på Tony. Men det var en aning för mycket.

Har alltid tänkt att det där med åldern är en del av hela grejen.. att de är utdöende och det sker ingen direkt naturlig föryngring. Tony pratar ofta om att Christopher är den nya generationen osv.. och sedan hela saken att det känns som att han kommer in i slutet av en era..

Personligen är jag inget större fan av Vitos homo-äventyr när han är på flykt..
Citera
2020-06-26, 16:40
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Har alltid tänkt att det där med åldern är en del av hela grejen.. att de är utdöende och det sker ingen direkt naturlig föryngring. Tony pratar ofta om att Christopher är den nya generationen osv.. och sedan hela saken att det känns som att han kommer in i slutet av en era..

Personligen är jag inget större fan av Vitos homo-äventyr när han är på flykt..

Ja det är det utan tvekan. Juniors historia är fantastisk. Paulies old school stil som blir tragisk är också det. Jag vet inte om det egentligen är den nya generationen jag vill åt. Det blev lite fel i förra inlägget. Det är inte just Brendan och jackie Jr jag saknar, utan fler som är 35-45 år istället för 50-65.

Jackie April, Jimmy Altieri, Mickey Palmice, Ralph Cifaretto är virila män runt 40 som jag saknar i de senare säsongerna . Efter Ralphs död i säsong 4 så är Tony i princip den yngsta av alla. Som boss blir det konstigt. Att de är utdöende kan nog vara vad serien vill förmedla. Men som med Tonys röst och andning blir det det lite för mörkt och drastiskt för min smak.
Citera
2020-06-26, 21:49
Medlem
Dimaks avatar
Det enda jag tycker de kanske skulle ändrat är de skulle vissa mer andra capos än Tony , (s1) men också albert och de andra gängen i familjen istället för bara soprano gänget.

För er som ej förstår maffian är det så här

Boss
underboss
Consilgelere (Rådgivare)
Capos (Typ 3,4,5 st beroende)
sen soldater och underhuggare som Christopher var i början.
Citera
2020-07-15, 18:56
Medlem
Kollade färdigt serien för tredje gången.
Första gången var 2007, sedan 2011 och nu 2020.

Detta är bokstavligen den enda serien jag har kunnat kolla om gång på gång. Känns nästan tomt när det är slut. Helt sjukt vilket mästerverk.
Citera
2020-07-16, 00:19
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Kollade färdigt serien för tredje gången.
Första gången var 2007, sedan 2011 och nu 2020.

Detta är bokstavligen den enda serien jag har kunnat kolla om gång på gång. Känns nästan tomt när det är slut. Helt sjukt vilket mästerverk.

Har du sett The wire? Tycker den både är bättre än the sopranos samt har mer värde i att återse.
Men Sopranos ligger på en klar 2:a annars.
Citera
2020-07-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Har du sett The wire? Tycker den både är bättre än the sopranos samt har mer värde i att återse.

Har inte sett den men vet att många tycker att den ligger på topp precis som sopranos.
Skall nog ge den en chans.
Citera
2020-10-11, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad

The wire är grym. Men föredrar ändå Sopranos personligen. Tycker humorn är roligare i den. Men the wire kommer precis efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in