2020-06-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/kvallsposten/covid-19-kurvan-bakom-danska-omsvangningen/

Gruppen barn+unga har inte testats allt för mycket tidigare. Att man då hittar smittofall där som drar upp antal fall är väl naturligt.

Barn i VGR och Sthlm har inte varit de högst prioriterade för testning, såvitt jag har förstått det iaf. Nu har VGR slutat testa barn helt och hållet, över sommarn. Så tror kanske inte barntester står för så många av de nya fallen. Men har inte sett siffror på det.
Citera
2020-06-26, 14:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Är det möjligen så att minskat antal covid19 patienter på sjukhusen beror på semestern? 50 döda idag låter mycket jämfört med hur få som ligger på IVA?

Hade varit intressant att veta hur många som dött på IVA vs någon annanstans
Citera
2020-06-26, 14:22
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att man skulle kunna fånga folk med PCR-test tidigare i förloppet än att de uppsöker vård, det är nästan orealistiskt.
Och ändå så gör alla länder som har läget under kontroll just detta.
Citera
2020-06-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Considering that, despite the well-deserved hits to their reputation as an organization — they are still a collection of prestige scientists, doctors and epidemiologists — I don’t think they are guessing in the same way we are in this thread. I assume they assume this level of infection is unsustainable and will lead to a second wave eventually, or else they wouldn’t have come to their conclusion.

It could also be the fact that countries like Croatia are importing in coronavirus cases from our country, and this also leads them to designate Sweden as a “at risk” country.

But it could also the be the fact that they are wrong in their analysis. We have amongst the highest numbers of new infections detected daily in Europe, however — even when comparing against other countries who are testing at a similar rate to us.
Ibland går det lite fort, och man drar lite förhastade slutsatser. Det gäller ju även FHM, så det är inte helt konstigt om det även kan hända på WHO.

Givetvis är WHO en organisation med mycket hög kompetens, men Folkhälsomyndigheten är faktiskt en högre auktoritet än WHO när det kommer till hälsoläget i landet Sverige. Om WHO vill ha djupare information om Sverige, så är det Folkhälsomyndigheten de vänder sig till.
Citera
2020-06-26, 14:23
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Kan inte hitta någonstans på nyheterna där det står att AT ska på semester WTF

Svenskt ledarskap i en kris med 5295 döda.

Den ansvarige flyr fältet och funderar på hur han kommer att ta hand om tomaterna.

Citat:
– På fredag jobbar jag den sista dagen innan semestern, och lämnar över stafettpinnen till mina kollegor, avslöjar han och berättar om sina planer för sommaren.
– Det blir inga långresor i år, och kanske inte ens en resa till släkten i Holland. Vi blir nog mest hemma på gården där de senaste dagarnas värme satt fart på tomaterna som haft det tufft under den kalla våren.
Citera
2020-06-26, 14:24
Medlem
Så vad för sorts konsekvenser kan detta få för Sverige när det kommer till omvärlden? Detta visar ju att Sverige inte är ett civiliserat land som bryr sig om sina äldre eller de svaga som behöver skyddas. Sedan att man tror att man kan rädda ekonomin är ju sjukt då ekonomin redan tar en krasch i Sverige (det är ju förfan en pandemi). Sedan hur fan skall folk jobba när dom är sjuka?
Citera
2020-06-26, 14:24
Medlem
Tomten Tegnell:

”Det är ju inte en uppgång i Sverige, utan en väldigt tydlig nedgång”, säger han till TT.

Hur vet han det? Vi vet ju inte hur många som är smittade och hur smittan sprids. Vi har ju börjat precis testa lite mer och inte har någon app heller som kan hjälpa i uppskattning av hur många som är smittade. Alla får inte ens symptom men för smittan vidare ändå. Senaste tiden har vi fått rapporter av smittspridning i Gällivare, Halland, Motala. Att har fått stopp smittspridningen på äldreboenden är inte samma sak som att stoppat smittan i samhället.

Tegnell vidare.

– Det hade varit bättre om man hade haft en dialog inför den här typen av uttalande, speciellt nu när det pågår en diskussion i Europa om vilka länder man kan resa till och inte resa till. Då behöver vi verkligen en nyanserad bild av den egentliga risken i olika länder, säger Tegnell.

Nu har Tegnell blivit chef för Sverigebilden också. Jösse. Om jag var en utländsk turist eller affärsresande vill jag inte ha en nyanserad bild innebärande att en liten del svenskar blir jättesjuka medan de flesta får mildare symptom. Det skiter jag högaktningsfullt i. Jag vill ha en klar och tydlig bild på vilken risk jag tar att smittas om jag åker till Sverige. Det kommer även mitt försäkringsbolag vilja veta.

https://www.nyteknik.se/samhalle/tegnell-bemoter-who-s-coronavarning-ingen-uppgang-i-sverige-6997800?source=carma&c_rid=63zl0t09019mY9MQaDg1999 819735%7C90049889&utm_custom[cm]=336989950,33270&=

Jeeezus. Vi har kidnappats av ett gäng idioter som nu håller oss fångna genom att se till att omvärlden sätter oss i lockdown. I Europa har vi nu blivit som Wuhan med omgivande Hubei som stängdes ned.
Citera
2020-06-26, 14:25
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
+50 döda
Avgå Tegnell!

Sverige
+50 döda
+6 iva
+1247 fall

Danmark
+1 döda
+39 fall

Norge
+0 döda
+0 fall

Finland
+0 döda
+19 fall

Helt jävla sjukt att Tegnell och regeringen försvarar detta haveri av Sverige och att svenskar lyssnar på dom.

Man blir hopplös över framtiden och deprimerad över sitt land.
Citera
2020-06-26, 14:26
Medlem
Tror ni att de flesta invånare i Sverige förstår att politikerna i Sverige ljuger när dom hyllar sverige strategin?
Citera
2020-06-26, 14:28
Medlem
Samuel332s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Tror ni att de flesta invånare i Sverige förstår att politikerna i Sverige ljuger när dom hyllar sverige strategin?

Nja inte majoriteten vilket är vänster-trogna katt-kärringar på Facebook
Citera
2020-06-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Och ändå så gör alla länder som har läget under kontroll just detta.
Det är inte jag så säker på, faktiskt. Att man skulle hitta folk tidigare i förloppet i andra länder, det vill säga. Det tror jag är ungefär samma.

I första hand så hittar väl "länder som har läget under kontroll" en större andel av sina fall, eftersom de smittspårar.
Citera
2020-06-26, 14:29
Medlem
50 nya döda idag!

Tack Mördar-Anders.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in