Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Intressant fråga. Man kommer ju fortsätta förhandlingen efter RPU. Normalt meddelar man då bara domen. Men om man hittat W och kunnat konstatera hur hon dödades, så tror jag man enbart förlänger förhandlingen. Man tar inte om hela. Men det är bara min egen tanke.
Som sagt, jag vet inte hur dom skulle göra. Sedan handlar det ju om någon av parterna anser att det finns hinder för förhandling eller inte.Men också hur lång tid analys av kroppen skulle ta och vad analysen skulle visa. Man får ju egentligen inte pausa en förhandling längre än 1 vecka. Isåfall måste särskilda skäl föreligga.
Utgår man från att varenda ord som sagts och varenda fråga som ställts under rättegången endast har utgått ifrån att ett huvud finns hittat, så känns det inte som att det skulle räcka att förlänga rättegången, utan då måste man nog ta om det(?)
Har sett mig runt lite för att se hur man gjort vid liknande händelser. Men finns inga case man direkt kan applicera på detta scenariot:
Rättegången 2016 i fallet Ljusnemordet mot en 21-årig man, som knivmördat en 20-årig man. I slutet av rättegången kom mannen med en ny historia och berättade att den 21-årige tilltalade vart mordvapnet fanns. Kniven hittades på denna plats, med endast det 20-åriga offrets DNA på. Rättegången sköts först upp 4 veckor, men togs sedan om då fler misstänkta personer kom fram under den återupptagna förundersökningen och hela stämningsansökan fick göras om.
Rättegången om Grov stöld av regalierna i Strängnäs Domkyrka 2018. Inför den sista rättegångsdagen hittades hela bytet i en soptunna. Denna rättegången pausades i 1,5 vecka, för att återuppta förundersökningen. Rättegången kunde sedan återupptas, då en av de tilltalade redan erkänt brottet och att fyndet endast förbättrade bevisläget mot de två tilltalade.