2020-06-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lollows
Nytta för sin klient eftersom ingen i hela världen tror att det skulle röra sig om ett självmord som denne vill få det till. Det är extremt kränkande mot familjen.

Du verkar inte förstå advokatens roll. T har inte erkänt, hon lägger fram alternativ till gärningens händelseförlopp, vilket är hennes jobb.
Citera
2020-06-25, 22:37
Medlem
Lollowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Du verkar inte förstå advokatens roll.

Jag förstår rollen men hon kommer med såna idiotalternativ att det lika gärna kan kvitta.
Citera
2020-06-25, 22:38
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag har en teori för motivet. Det handlade om lägenheten. Hon kunde egentligen kasta ut honom eftersom de var sambo och lägenheten går till den som har svårare att skaffa bostad. Det har varit bråk om nyckeln tidigare och på mordkvällen.
Hon var inte skriven på adressen, omyndig och utan egen inkomst så nej hon hade inte kunnat ta lägenheten.
Citera
2020-06-26, 00:44
Medlem
Jag är ganska ny på den här tråden och läste nyligen färdigt FUP.
Jag måste säga att den här killen Tishko verkar vara en person med väldigt låg intelligens. Han är så nära gränsen till en idiot och ibland passerar han gränsen i förundersökningen och rättfärdigar sig att vara en riktig idiot.
Så här som han har ljugit och hittat på under förundersökningen då skulle han ändå blivit dömd ifall han var oskyldig.
Nu är det så här att han är tydligen skyldig ändå.
Med tanke på det då har han inte gjort sig av kroppen på ett genialt sätt utan han har gjort det på ett sätt som en dumskalle skulle gjort.
Det som är positivt är att kroppen går att hitta och den kan inte vara långtifrån hans lägenhet.
Citera
2020-06-26, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag är ganska ny på den här tråden och läste nyligen färdigt FUP.
Jag måste säga att den här killen Tishko verkar vara en person med väldigt låg intelligens. Han är så nära gränsen till en idiot och ibland passerar han gränsen i förundersökningen och rättfärdigar sig att vara en riktig idiot.
Så här som han har ljugit och hittat på under förundersökningen då skulle han ändå blivit dömd ifall han var oskyldig.
Nu är det så här att han är tydligen skyldig ändå.
Med tanke på det då har han inte gjort sig av kroppen på ett genialt sätt utan han har gjort det på ett sätt som en dumskalle skulle gjort.
Det som är positivt är att kroppen går att hitta och den kan inte vara långtifrån hans lägenhet.

Med tanke på att han hade hennes döda huvud i sin egen lägenhet - så behövs det inte många ord....
Citera
2020-06-26, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Men det finns väl inte tillräckligt med bevis för att döma för mord? Dråp och brott mot griftefriden, visst. Eftersom dom inte vet hur hon mördades blir det ju svårt......eller har jag fel?

Tingsrätten har ju redan uttalat sig om det. De sa ju att han var skyldig till mord.
Citera
2020-06-26, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo, det har man tidigare gjort skillnad på. 29 kap. 3§ Brottsbalken ger möjlighet till detta!

Här har du några exempel:

- Mordet/Dråpet på Vatchareeya Bangsuan 2013. Om man bortser från att Hovrätten helt ändrade straff/rubriceringen till 10 års fängelse för Dråp och bara kollar på tingsrättsdomen, så yrkade åklagaren på 18 års fängelse. Tingsrätten ansåg att straffvärdet för mordet låg runt 18 års fängelse men sänkte straffet till 14 års fängelse (pga K.J låga ålder och) pga att han hade en funktionsnedsättning (asperger) då "Detta kan ha påverkat hans förmåga att kontrollera sitt handlande samt att inse hur hans hantering av den döda kroppen uppfattas av andra" enligt Tingsrätten.

- Mordet på Madeleine Delbom i Långshyttan 2016. Åklagaren yrkar på livstids fängelse för en av gärningsmännen J.H. Både Tingsrätten och Hovrätten ansåg att straffvärdet av mordet låg på 18 års fängelse, men sänkte straffet till 17 år pga att J.H hade en psykisk störning.

- Mord på 40-årig man i Trollhättan 2019. Den yngre brodern som knivmördade sin äldre bror dömdes till 17 års fängelse i Tingsrätten. Hovrätten höll med om att det samlade straffvärdet låg på 17 års fängelse, men sänkte straffet till 16 års fängelse med motiveringen: "Mannens nedsatta förmåga att kontrollera sitt handlande, som framgått enligt den rättspsykiatriska utlåtandet, skall beaktas i mildrande riktning".

Ja ok, då får vi se om han får något år i rabatt då. Döms han till livstid så tror jag inte rabatten tar honom ner till 18 år dock så det är nog mer en teoretisk chans än en reell chans.
Citera
2020-06-26, 07:57
Medlem
Citat:
Men det finns väl inte tillräckligt med bevis för att döma för mord? Dråp och brott mot griftefriden, visst. Eftersom dom inte vet hur hon mördades blir det ju svårt......eller har jag fel?
Tingsrätten ansåg att bevisen för mord och brott mot griftefriden var överväldigande. Motivering etc kommer när domen meddelas. Nu är Tishko inne på rättspsyk för en RPU. När psykiatrin är klar med honom så kommer TR meddela påföljd samtidigt som man motiverar varför man anser honom skyldig till mordet och griftefridsbrottet.
Citera
2020-06-26, 12:17
Medlem
Dårskapens lov inom rättsväsende och psykiatri i Sverige härjade som värst fram till 90-talet. Då sändes regelmässigt våldsbrottslingar till rättspsyk. Till sist tröttnade förståeligt personalen med hjärnskrynklarna i spetsen och drev via politiker igenom en förändring vilket gjorde att undantagen slapp fängelserna. Personalen ville inte ha livsfarligt klientel som gjort sig skyldiga till vedervärdiga dåd bland sig. Och vem vill det.
Skräckexemplet är den balkanske unge berikaren och mångmördaren som på 90-talet dödade en äldre svensk man och ett yngre svenskt par och fick 6 år på psyket och sen var ute. Nu går han sedan länge lös i svenska samhället med nytt namn och skyddat identitet. Anhöriga till offren kunde stöta på honom ute i Stockholmsområdet efter frisläppandet. Gick en dag på en kyrkogård och såg det unga parets grav och namn och började leta efter orsaken.

Låt nu denna T inte gå samma väg. Det finns alltid psykiater och psykologer som skall vara framme och synas i tv och tidningar och göra namn och pengar på sitt i stort sett kvacksalveri som kan slå dunster i juristerna. Det har blivit svårare nu sedan dårskapen vågats avslöjas men man vet aldrig.
Alla utom T och hans far mår bäst av att han hålls inspärrad i minst 20 år. Men det är ett för billigt straff för denne maximalt hänsynslöse egoist.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-06-26 kl. 12:45.
Citera
2020-06-26, 12:53
Medlem
Citat:
Du får läsa liverapporteringen igen. Man ansåg att han är skyldig till mord och griftefridsbrott. Själva motiveringen och om påföljden kommer man återkomma till när Rättspsykiatriska undersökningen är över. Livstids fängelse (ingen tidsbegränsning) eller vård (ingen tidsbegränsning) är väl ungefär vad jag tippar på. Men vi får se om nån månad.
Citera
2020-06-26, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du får läsa liverapporteringen igen. Man ansåg att han är skyldig till mord och griftefridsbrott. Själva motiveringen och om påföljden kommer man återkomma till när Rättspsykiatriska undersökningen är över. Livstids fängelse (ingen tidsbegränsning) eller vård (ingen tidsbegränsning) är väl ungefär vad jag tippar på. Men vi får se om nån månad.

Intressant fråga är ju, att om dom skulle hitta Wilmas kropp eller kroppsdelar på lördag, kommer man då få ta om rättegången i tingsrätten.
Citera
2020-06-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Intressant fråga är ju, att om dom skulle hitta Wilmas kropp eller kroppsdelar på lördag, kommer man då få ta om rättegången i tingsrätten.
Intressant fråga. Man kommer ju fortsätta förhandlingen efter RPU. Normalt meddelar man då bara domen. Men om man hittat W och kunnat konstatera hur hon dödades, så tror jag man enbart förlänger förhandlingen. Man tar inte om hela. Men det är bara min egen tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in