2020-06-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Exempel

https://www.friatider.se/folkrattsforskaren-lofvens-coronastrategi-bryter-mot-manskliga-rattigheter
Så du tänker att en åklagare drar ihop ett åtal gällande brott mot mänskliga rättigheter? Bara så jag fattar?

Har du kontaktat någon tribunal eller vad det kan kallas för i Haag? Jag är nyfiken på hur reaktionen skulle bli. Posta gärna svaret här du får. Eller iofs, de kanske inte svarar öht.
Citera
2020-06-25, 23:47
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Tegnell sa idag att spridningen avtar. ”Det är så pass många immuna i befolkningen så att sakta men säkert minskar spridningen.”

Hur tänker han är? De senaste siffrorna i Stockholm som har antikroppar är 17%. På
vilket sätt skulle det bidra till en minskning? Det är långt kvar till flockimmunitet.

Det är väl fler än så som varit sjuka i Stockholm? Jag är skeptisk till dessa tester, att de är helt tillförlitliga.

Men han har ju rätt; det sker ju en minskning vad gäller antalet allvarligt sjuka, antalet döda. Någonting är det ju som bevisligen gör så att inte halva Stockholm ligger nerbäddade och svårt sjuka?
Citera
2020-06-25, 23:48
Medlem
Ultrasmisks avatar
Ser att det väckts allt mer kritiska röster i denna tråd.

Är det samma röster som kallade oss för "foliehattar" i Januari och Februari måntro?
Citera
2020-06-25, 23:49
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Så många som sa att skolstängning och lovkdown var för dyrt för det kostade 1,5 miljarder om dagen.

Enbart tappet i turistnäringen hade finansierat det!

Vad säger ni nu? Hade det varit bättre ich glra som Norge och störtblöda pengar en kort tid, eller är det bättre att göra som nu, ett öppet blödande sår under mycket längre tid?

Sverige blöder.
En tids nedstängning är bättre än detta vansinne utan ände i sikte.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
FHM har troligen gett för många rekommendationer istället för påbud.
Denna är klockren från Olsens.
Om ansiktsmasker vid 6:20
https://www.youtube.com/watch?v=f58hwT89Rv8

Olsen borde leda arbetet mot viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Fy fan vad jag äcklas att se bilden på den idioten med den där äckliga munnen han har...
Inte nog med det. Sverige hade alltså inte ett skit bättre förutsättningar. Och mördaren ljög som vanligt.
Men här är ett exempel varför andra länder lyckas medan Sverige är sämst i världen:

https://corrieredelmezzogiorno.corriere.it/napoli/cronaca/20_giugno_25/mondragone-salvini-quattro-contagiati-scappati-caso-si-aggrava-de-luca-tante-parole-zero-fatti-ccc3b 83a-b6c0-11ea-b7d5-4bb2f42c97ce.shtml

En liten by i Neapel, södra Italien. En smitthärda hittad. 40 pers som var smittade. De flesta från Bulgarien (kanske papperslösa arbetare). Polis, militärer, man stänger byn. Och vi pratar om 40(!!!!!!!) personer.
Under tiden i Sverige finns det ett par tusen nya fall varje dag. Och dumma svenne tycker att det är över.
Nej, Sverige har alltså misslyckats TOTALT och fortsätter med misslyckandet.

Medelsvensson litar på det som sägs i tv.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
250 dör om dagen i landet av allt möjligt. Tycker du inte det vore dumt att stänga ner landet pga att 10 dör i covid?

Du ser ingen skillnad mellan normal dödlighet och en epidemi?

Citat:
Vad borde just de två åtalas för?

Försummelse.
Det ska inte vara straffrihet bara för att man är politiker. Sverige borde ha en författningsdomstol.
Citera
2020-06-25, 23:51
Bannlyst
Citat:
Så du tänker att en åklagare drar ihop ett åtal gällande brott mot mänskliga rättigheter? Bara så jag fattar?

Har du kontaktat någon tribunal eller vad det kan kallas för i Haag? Jag är nyfiken på hur reaktionen skulle bli. Posta gärna svaret här du får. Eller iofs, de kanske inte svarar öht.

Va fan är det för idiotiskt resonemang? Vad är du för dum aspie som väger varje ord?
Sverige har failat kolossalt. Och failande har medfört att en massa människor som kunde räddats är döda nu.
Punkt slut. En massa människor i detta land är jävligt sura på hur man hanterat pandemin då det orsakat dödsfall enligt ovan. Hela världen förfäras över hur skitlandet Sverige hanterat krisen och vad det har medfört.
Så. Vad är det du vill ha svar på? Har det skett en enorm rättvisa? Ja. Kommer nån att ställas till svar. Inte fan vet jag. Det hoppas jag innerligt. Att en aspie som du inte bryr sig att rättvisan skipas är ganska så irrelevant dock.
Citera
2020-06-25, 23:51
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Nu drar det igång Coronaviruset 2.0

Coronavirus: US cases ‘may have topped 20 million’
Citat:
At least 20 million people in the US may already have been infected with Covid-19, according to the latest estimate by health officials.
The Centers for Disease Control (CDC) says the true number of cases is likely to be 10 times higher than the reported figure.
It comes as the state of Texas halted its reopening as infections and hospitalisations surged.
Citera
2020-06-25, 23:52
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Amerikanska CDC släpper mardrömsnyheter.

CDC: For every coronavirus case, 10 go undiagnosed

källa cnn
Anders Tegnell hade alltså rätt, men i fel land bara. I ett land som Sverige skulle nog ett sådant faktum vara enbart positivt (det var ju detta som Folkhälsomyndighetens ursprungliga strategi föll på).
Citera
2020-06-25, 23:53
Medlem
Citat:

Citat:
Till skillnad från jämförbara I-länder har regeringen avstått bindande åtgärder mot smittspridningen. När många liv offras på grund av regeringens och Folkhälsomyndighetens strategi, är det ett brott mot mänskliga rättigheter införda i svensk grundlag samt EU-fördraget och mot principen om mänsklig säkerhet.
Menar du att det är något fel med det uttalandet?
Citera
2020-06-25, 23:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
En problematisk sak är väl att det är mot någon svensk lag att stänga ett land pga pandemi, får endast ske vid krig. Så då gjorde de det till något positivt, trodde de. Att säga att det var frivilligt. Kanske ett smart grepp eftersom det var vad lagen tillät. Men man hade faktiskt kunnat göra många fler restriktioner på frivillig basis. Men nu låtsades man inte om lagen utan man sa istället att svensken är så bra på att själv ta ansvar. Men lagen hindrade inte smittspårning och testning, så att de lät smittan spridas med vilje är en sak vid sidan om det.

Det går att stänga andra länder så visst kan man stänga Sverige också. Om man vill.
Citera
2020-06-25, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Väldigt bra invändning. Jag blir SÅ trött på rubriker i kvällsblaskorna om att 17,2% har antikroppar. Det är ju knappast något representativt urval vi pratar om.

Man springer i allmänhet inte och testar sig om man inte tror att man kan varit sjuk i Covid 19. Har 17,2% av de testade antikroppar säger det inget om populationen annat än att den siffran är lägre. Kanske har 10% antikroppar om ens det.

Det går enkelt att räkna ut. Enligt FHM PCR-undersökningar var ca 1,5 procent smittade i snitt mars-juni i Stockholm. I snitt testas man positivt under 17 dagar. Det ger ca 11 procent som haft smittan i Stockholm i slutet av juni. Det är ungefär där man hamnar med antikroppstesterna när ett slumpmässigt urval görs.
Citera
2020-06-25, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Danmark och Norge har inte stängt ner landet nämnvärt mycket mer än Sverige. Däremot har man försökt hindra smittspridningen genom spårning och provtagning vilket gjorde att deras epidemi hittills blivit 5 ggr mindre i Danmark och 10 ggr mindre i Norge per capita.

Anders Aspberger tyckte ju att bred testning var onödigt ("Vi är inte i den fasen"), trots att WHO insisterade på att Sverige skulle göra det.
Du skrev ”Nedstängning nu tack.”. Du svarade aldrig på min fråga huruvida det inte vore dumt att stänga ner landet nu pga 10dödsfall i covid om dagen då ändå 250 dör av allt möjligt? Inklusive tråkiga sjukdomar.

Men jag frågar igen: Så vi borde stänga ner landet nu eftersom 10 (av 250 dödsfall om dagen i landet) beror på covid?
Citera
2020-06-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Finland har fått bort viruset helt snart, grattis Finland!

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/06/25/myndigheterna-eniga-coronaepidemin-i-finland-ar-pa-vag-att-tyna-bort

Ojoj fantastiska nyheter, håller alla tummar och tår för dem! Bra jobbat Finland, håll i detta nu. Vi håller på er! Jag skulle sannerligen bli otroligt ledsen om Finland fick en andra våg. De kan säkert undvika det, om de fortsätter vara försiktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in