Citat:
Ursprungligen postat av
Tremendously
Hur verifierar man att mördaren gick från reklampelaren in mot skyltfönstret bakom paret?
Musikläraren vittnade ju om att mördaren stod där i hörnet flera minuter innan mordet.
Skandiamannen faktiska utstämplingstid är väl 23:19 eller 23:20.
I tesen du tror på, var Engström medveten eller omedveten om vad han strax skulle komma att göra när han stämplade ut?
Min tes är att mordet har skett några minuter efter vad som hela tiden påståtts. Att man har ljugit i polispappren om larmtiderna för att kunna ljuga om mordtiden utan att framstå som man kommit 7-8 minuter efter mordet. Polisen var hyfsat snabbt fram. Första polispatrull var framme 23:29 eller 23:30.
Alternativt manipulerat tiderna för att dölja det potentiella faktum att första patrullerna KAN ha ryckt ut på larmet och varit på plats innan ett larmet ens gått ut, vilket skulle kunna avslöja att poliser varit omedvetet inblandade, de kan innan ha trott att det varit en övning.
Engström kan ha deltagit i något som han trodde var något oskyldigt. Blivit rädd att de försökte sätta dit honom, och flippade ur. Jag vet inte. Enligt mig så var det inte Stig som höll i vapnet i a f.
Är jag för luddig och för konspiratorisk nu?
Okej, respekterar din tes om hur det kan ha gått till. Är ju bra om det finns fler som har olika infallsvinklar. Tycker inte det är luddigt och konspiratoriskt. Allt är så märkligt i denna soppa, så sanningen kan nog vara mer skruvad än vad som är rimligt.
IM är främst den som berättat om mördarens väg före skotten, i första förhören. Enligt mig får vi nu, 34 år senare och med den inledningsvis katastrofalt ledda utredningen som röjt både det ena o andra i media, förlita oss främst på de första förhören som hölls med vittnen/målsägande (LP/MP).
Jag är för min del övertygad om att SE var medveten om att LOP snart skulle passera när han stämplade ut. Om det var för att han sett dem vid Grand, följt efter från Grand och sen genskjutit dem genom bakdörr på Skandiahuset/följt dem från fönster från Skandiahuset eller haft kommunikation med någon/några som bevakat LOP går ju inte att veta, än i vart fall.
Jag håller emellertid alltjämt SE som GM för min del. Alternativt som sagt att han, pga fåfänga/narcissism, medvetet försökt misstänkliggöra sig. Eller i sista hand, om han var del av något större, så har han haft i uppgift att ”röra till det” på brottsplatsen och den verklige mördaren var likadant klädd som honom etc. Men jag ser ändå de två sista alternativen som befängda, men håller det öppet.