Citat:
Ursprungligen postat av
AusnahmeMensch
Jaha. Jag trodde att detta virus sket i värmen, det var iallafall vad ni alarmister försökte övertyga oss om i våras. Brasilien har det säkert jättekallt nu när viruset härjar där.
Om jag är en av "alarmisterna" i dina ögon, så har i alla fall jag aldrig påstått det. Det såg man ju hur bra det spreds i alperna. Det ska visst trivas bäst i 4 plusgrader, har jag läst någonstans. Det är därför det inte går så bra att stoppa in saker i kylen eller frysen, om man vill bli av med det. Då lever det _längre_ än i rumstemperatur.
Solskenet och värmen torkar ut det, och UV-strålningen dödar alla möjliga mikroorganismer, även virus. Dessutom reser dropparna kortare bit i luften innan de faller till marken, i sol och värme - någon har gett en förklaring till det i tråden, som jag inte minns nu.
Sedan samverkar naturligtvis många faktorer. I Brasilien är det stor fattigdom fortfarande, trångboddhet, dålig tillgång till rent vatten för att inte tala om handsprit, latexhandskar och munskydd, och dessutom bagatelliserar presidenten hela problemet.