2020-06-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Men frågan (från mig då) är: KAN den kaminen ha orsakat en ovanligt hög elräkning? Som tydligen har presenterats i FUP och som vi alla funderar på.

En del andra - tippar på att den vanliga ugnen i spisen har dragit ovanligt mycket el och gjort elräkningen ovanligt hög.
Har inte sett någonstans att det skulle varit högre förbrukning men om kaminen går för fullt på 1800 W och ugnen likaså så blir det så klart en höjning. En ugn vet jag inte vad den drar men kanske 1000W + 1000W, över och undervärme. 3800W i 24 timmar blir 91,2 kW. Oops!!! 90 spänn om dagen i en liten lägenhet. Jag har c:a 50kW/dag för hela huset med allt.

Men som sagt har inte sett det någonstans mer än att någon i tråden som bott där hade kollat upp förbrukningen på något sätt. Tror inte det fanns något i FUP:en. Eller?
Citera
2020-06-25, 12:59
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Har inte sett någonstans att det skulle varit högre förbrukning men om kaminen går för fullt på 1800 W och ugnen likaså så blir det så klart en höjning. En ugn vet jag inte vad den drar men kanske 1000W + 1000W, över och undervärme. 3800W i 24 timmar blir 91,2 kW. Oops!!! 90 spänn om dagen i en liten lägenhet. Jag har c:a 50kW/dag för hela huset med allt.

Men som sagt har inte sett det någonstans mer än att någon i tråden som bott där hade kollat upp förbrukningen på något sätt. Tror inte det fanns något i FUP:en. Eller?

Nej det verkar ha blivit en trådsanning om hög elförbrukning. Titta på mitt svar i inlägg #47493 till Matamata ... som hade hittat i FUP sid 79 att elförbrukningen INTE var ovanligt hög.

Ja du - vart hamnade vi då i tråden? Som jag ser det har vi andra tydligen inte kollat FUP så noga men det hade Matamata gjort.
Citera
2020-06-25, 13:02
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper

FUP innehåller ett diagram över elförbrukning i lägenheten. Troligtvis handlar detta om att T har elkaminen på konstant då han är hemma och vaken, och flera vittnar om att det är varmt i lägenheten.
Citera
2020-06-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Vad menar du skulle vara förmildrande? Med tanke på att du till och med säger att det finns många förmildrande omständigheter. Eller är det en miss i meningen du skrev?

(Kopierar in från ett tidigare inlägg jag skrivit)
Försvårande omständigheter åklagaren kommer trycka på:
- Att Wilma var minderårig, ej myndig.
- Att Wilma varit i beroendeställning till Tishko (både utifrån bostad och ekonomi).
- Att mordet skedde i offrets hem.
- Att Wilma varit försvarslös (både utifrån storlek/fysisk styrka, men också att hon varit ensam med gärningsmannen i den stängda lägenheten)
- Att Tishko visat stor hänsynslöshet (kraftfullt våld utifrån fragmenten/vävnadsresterna, styckning)
- Våldsförloppet har varit utdraget, där Wilma troligen usatts för särskilt lidande och dödsångest.

Ev. Förmildrande omständigheter som försvaret kommer trycka på:
- Allvarlig psykisk störning eller i vart fall psykisk störning/nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande.
- Att det finns alldeles för många luckor i händelseförloppet. Dvs motiv är inte bevisat, man vet inte hur förslagen och hänsynslös Tishko varit etc.
Citera
2020-06-25, 13:16
Medlem
Citat:
Jaha du - där sprack hela teorin om högre elräkning och orsak till det. Det har alltså uppstått en så kallad trådsanning?
Om man tittar på timförbrukning finns en konstighet (tycker jag). Den 15:e ca kl 18 slås en förbrukare på som mosvarar kaminens (någon skrev ca 1800 W). Den står sedan på kontinuerligt till den 17:e ca kl 06. Under dagen den 17:e slås förbrukaren av två gånger under en till två timmar, får att sedan åter slås på. Möjligt T dammsög under de tillfällena och slog av kaminen för att säkringen inte skulle gå.
Kan ju också vara så att han stängt fönstren och lämnat lägenheten, och att rummet då blev så varmt att kaminens termostat slog ifrån den.
Citera
2020-06-25, 13:21
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om man tittar på timförbrukning finns en konstighet (tycker jag). Den 15:e ca kl 18 slås en förbrukare på som mosvarar kaminens (någon skrev ca 1800 W). Den står sedan på kontinuerligt till den 17:e ca kl 06. Under dagen den 17:e slås förbrukaren av två gånger under en till två timmar, får att sedan åter slås på. Möjligt T dammsög under de tillfällena och slog av kaminen för att säkringen inte skulle gå.
Kan ju också vara så att han stängt fönstren och lämnat lägenheten, och att rummet då blev så varmt att kaminens termostat slog ifrån den.

Vi kan nog alla konstatera att VILL man så- så KAN man som t ex elbolagen tydligen ha superkoll på vår privata/egna förbrukning av el och de har kunnat ta fram exakta förändringar i just den lägenheten och till och med för vissa datum ... Typ Storebror ser dig! Lite scary faktiskt - men i detta fall väldigt bra information.
Citera
2020-06-25, 13:31
Medlem
Citat:
Vi kan nog alla konstatera att VILL man så- så KAN man som t ex elbolagen tydligen ha superkoll på vår privata/egna förbrukning av el och de har kunnat ta fram exakta förändringar i just den lägenheten och till och med för vissa datum ... Typ Storebror ser dig! Lite scary faktiskt - men i detta fall väldigt bra information.

Det är ett regeringsbeslut 2016. Elleverantörerna har t.o.m. 2024 på sig att byta alla elmätare, men i tätorter och i lägenhetshus är det mesta redan utbytt. De som har en större destillerinhsapparat eller planteringar av lyxfågefrö får tänka sig för.
Citera
2020-06-25, 15:16
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det enda märkbar med elförbrukningen är den 15de förmiddag som han jobbade och körde hem 5 gånger. Då är elförbrukningen lika hög som om han var hemma och hade kaminen på.
Därför säger jag att den 15de var städdagen och han torkade mattan med el kaminen.
En sak som tycker är märkligt är att i badrummet finns det inga blodspår runtomkring golvbrunnen däremot finns det massa med blodspår i handfatet och under och runtomkring handfatet !
är det nån som har nån förklaring till det ?
Det var inte den 15e han jobbade och körde hem 5ggr, det var måndag den 18e, dagen innan han greps. Den 15e var fredagen, dagen efter mordet.
Citera
2020-06-25, 15:41
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tror/hoppas också på livstids fängelse. Många försvårande omständigheter finns. Dock finns några få POTENTIELLA förmildrande omständigheter, men tror inte hänsyn kommer tas till dom.

Dock skall man passa sig lite för att säga att 18 års fängelse är litet. Det är ju det längsta tidsbestämda straffet man kan få. Praxis säger också att det krävs "särskilda skäl" för att 18 års fängelse skall dömas ut och "synnerliga skäl" för att livstids fängelse skall dömas ut. Så i realiteten krävs det väldigt mycket för att ens komma upp till ett 18årigt straff.
Vad skulle dom förmildrande omständigheterna vara? Jag kan inte sa någon bara försvårande. Livstid gissar jag.
Citera
2020-06-25, 15:42
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
]Hamnar han i vanlig cell på ett vanligt fängelse så lever han inte till jul.
[/b]
Däremot hamnar han på psykvården så kan ha få hjältestatus. Han som kom undan med ett avskuret huvud i garderoben.

GW kan nog betecknas som varande ganska gaggig, men i detta fall tror jag honom; fanskapet hade hjälp att få bort Wilmas lik. Genom sitt uppträdande i rätten så misstänker jag det.

Och hursomhelst så släpper jag inte mitt inledande inlägg i den här tråden om den enorma elförbrukningen av ugnen i fanskapets lägenhet.

Varför?

Varför lever han inte till jul tror du? Sveriges fängelser är överfyllda av blattar som gjort samma sak. Klart att ingen skadar honom. De få svenskar som sitter är inte intresserade att få längre straff av den orsaken. Där T hamnar är de mördare hela bunten.
Citera
2020-06-25, 15:53
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Varför lever han inte till jul tror du? Sveriges fängelser är överfyllda av blattar som gjort samma sak. Klart att ingen skadar honom. De få svenskar som sitter är inte intresserade att få längre straff av den orsaken. Där T hamnar är de mördare hela bunten.

Man får väl hoppas att de låter bli honom av orsaken att så "lindrigt" ska han inte komma undan och att de andra intagna tänker likadant att i och med att han blir dömd - så ska straffet vara kännbart och inte få befrielse med döden som nog många straffade kanske tänker, när insikten kryper på om nätterna i T's huvud.
Citera
2020-06-25, 15:59
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Hamnar han i vanlig cell på ett vanligt fängelse så lever han inte till jul.

Däremot hamnar han på psykvården så kan ha få hjältestatus. Han som kom undan med ett avskuret huvud i garderoben.

GW kan nog betecknas som varande ganska gaggig, men i detta fall tror jag honom; fanskapet hade hjälp att få bort Wilmas lik. Genom sitt uppträdande i rätten så misstänker jag det.

Och hursomhelst så släpper jag inte mitt inledande inlägg i den här tråden om den enorma elförbrukningen av ugnen i fanskapets lägenhet.

Varför?

Tror du det hör till vanligheterna att folk mördas på svenska anstalter ?
Det är på Tidaholm, Kumla etc han hamnar inte nån jävla anstalt i Ecuador..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in