2020-06-25, 02:05
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
OK. Vi får väl se. Men idioten kan väl ha gjort vad som helst? Han anser ju sig vara den smartaste av alla, inkluderande poliser och kriminaltekniker. Och han kanske är det?

Jag skulle ta in farsan, morsan och alla jävla kusiner och morbröder och farbröder i en cell för en månads förhör av jävligt elaka poliser så fick vi uppklarningen.

Tillägg: i en ordinär lägenhet så finns det inget som drar lika mycket el som en ugn. 3-fas, minst 10 A. kanske mer sannolikt 16 A.

Jaja, vi får se. Min teori är nog lika bra som nån annans. Och det handlar inte om korv på bröd. Nåt helt annat.

Tror att vi ska lugna oss med fakta angående vad en ugn drar i ett vanligt hushåll - tills vi vet vad just DEN kaminen (som var på el och INTE eldningsbar) drar i el ... inga fakta finns om den mer än att den är omtalad i FUP om att ha stått på VÄLDIGT hög temperatur (fast lgh hade öppen balkongdörr och fönster) vid besök av W's föräldrar. Sedan var den fortfarande på MYCKET hög värme (fortsättningsvis från W's mors besök på Söndagen och framöver) tills T blev häktad. Till och med poliserna omtalade detta i FUP.

Vad drar du för slutsats av DET? Är det inte relevant tycker du? Det tycker jag iaf - att man bör notera.
Citera
2020-06-25, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Tror att vi ska lugna oss med fakta angående vad en ugn drar i ett vanligt hushåll - tills vi vet vad just DEN kaminen (som var på el och INTE eldningsbar) drar i el ... inga fakta finns om den mer än att den är omtalad i FUP om att ha stått på VÄLDIGT hög temperatur (fast lgh hade öppen balkongdörr och fönster) vid besök av W's föräldrar. Sedan var den fortfarande på MYCKET hög värme (fortsättningsvis från W's mors besök på Söndagen och framöver) tills T blev häktad. Till och med poliserna omtalade detta i FUP.

Vad drar du för slutsats av DET? Är det inte relevant tycker du? Det tycker jag iaf - att man bör notera.
Troligen är det väl 10 A säkringar i lägenheten. Så om inget annat är inkopplat på samma säkring så kan kaminen vara på max 2300 w. Om den skulle gå på 2,3 kW dygnet runt tror jag allt levande i det rummet skulle förångas. Åtminstone hade hornhinnorna torkat ut...
Citera
2020-06-25, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tishko skall nu värderas under en månad eller så. Han skall observeras, han skall pratas med, och återigen observeras. Det blir oerhört intressant att läsa vad man kommit fram till. Jag tror INTE han kvalificerar sig för vård. Jag tror inte han är depressiv på det sätt att han behöver vård. Han har nog mest ångest att vara inlåst - och vem skulle inte ha det?

Nån som sätter emot? Jag tippar på fängelse. 18 år eller livstid.
Håller med. Han har ju fungerat så tillvida att han har fortsatt jobba och varit på Donken med kompisar.

Kan inte se några som helst förmildrande omständigheter. Tvärtom. Tycker det finns ett flertal, rent av många försvårande omständigheter istället. 18 år låter lite för något som detta där han utsätter ett barn för ett utdraget förlopp, baserat på vittnesmålet om gallskriket som pågick under lång tid. Vittnar väl också om lång tid av ren dödsångest fullständigt utlämnad till hans godtycke. Detta i sitt "hem" och av sin sambo. Hon borde vara säker där.

Jag tror det blir livstid men skulle vara intressant att jämföra med liknande fall. Finns det ens?
Citera
2020-06-25, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Håller med. Han har ju fungerat så tillvida att han har fortsatt jobba och varit på Donken med kompisar.

Kan inte se några som helst förmildrande omständigheter. Tvärtom. Tycker det finns ett flertal, rent av många försvårande omständigheter istället. 18 år låter lite för något som detta där han utsätter ett barn för ett utdraget förlopp, baserat på vittnesmålet om gallskriket som pågick under lång tid. Vittnar väl också om lång tid av ren dödsångest fullständigt utlämnad till hans godtycke. Detta i sitt "hem" och av sin sambo. Hon borde vara säker där.

Jag tror det blir livstid men skulle vara intressant att jämföra med liknande fall. Finns det ens?

Jag tror/hoppas också på livstids fängelse. Många försvårande omständigheter finns. Dock finns några få POTENTIELLA förmildrande omständigheter, men tror inte hänsyn kommer tas till dom.

Dock skall man passa sig lite för att säga att 18 års fängelse är litet. Det är ju det längsta tidsbestämda straffet man kan få. Praxis säger också att det krävs "särskilda skäl" för att 18 års fängelse skall dömas ut och "synnerliga skäl" för att livstids fängelse skall dömas ut. Så i realiteten krävs det väldigt mycket för att ens komma upp till ett 18årigt straff.
Citera
2020-06-25, 06:42
Medlem
Citat:
Vet inte om man verkligen KAN överklaga att OM han hamnar i rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning - ens??? Det anses väl vara en påföljd av TR's beslut? Man kan väl endast överklaga en fängelsedom i HR och HD?

Nej, du kan överklaga rättspsykiatrisk vård VS fängelsestraff ända upp till HD.
Där är Mihajlo Mihjalovic som dödade Anna Lindh ett bra exempel.
Citera
2020-06-25, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Vad händer om T befinns vara psykiskt otillräknelig, även vid tiden för mordet. Han döms då av tingsrätten till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivnings prövning. Kan målet ändå överklagas till Hovrätten? Och OM HR skulle vilja döma annorlunda, kan han då släppas fri? Slängs han ut från psykiatrin då?

Det kan överklagas ända upp till Högsta Domstolen.
Skulle han frias helt i Hovrätten får han givetvis inte vara på rättspsyk. eftersom han inte är dömd.
Citera
2020-06-25, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Blir det så lite som 18 år blir jag chockad!
Det måste bli livstid! All denna utstuderade grymhet!

Jag tror/hoppas också på livstids fängelse. Är som du säger många förmildrande omständigheter här!

Dock skall man nog passa sig för att säga att 18 års fängelse är lite. Det är ju det längsta tidsbestämda straffet man kan få. Praxis säger dessutom att det krävs "särskilda skäl" för att 18 års fängelse skall dömas ut och "synnerliga skäl" för att livstids fängelse skall dömas ut. Så i realiteten krävs det väldigt mycket för att ens komma upp till ett 18årigt straff.
Citera
2020-06-25, 08:40
Medlem
Det måste bli en lagändring i Sverige om medborgarskapen. De måste kunna ogiltigförklaras i såna här och liknande fall.
I Danmark har man börjat frånta danskt medborgarskap om förövaren haft dubbelt och grov brottslighet förelegat. Men eftersom detta är Sverige och vänsterliberaler styr kommer det aldrig att hända.

Den här galningen T kommer kosta Sverige enorma belopp utöver de han orsakat i mänskligt lidande och förlust.
Ingen kan väl tro att han efter 10-15 år i förvaring till enorma kostnader kommer bli en laglydig medborgare och skattebetalare fram till pensionen. Naturligtvis fortsätter han sin brottsliga bana sen han släppts och samvetskval belastas han inte av.

Samhällets kostnader för vettvillingen tickar på och kan bli ett 3-siffrigt miljonbelopp utöver mänskliga skador innan han försvinner.
Citera
2020-06-25, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag tror han hade en stor resväska oxå. Såna väskor säljes ofta i en serie. En stor en mellan väska med plus en kabinväska.
Han skulle omöjligt åka till usa med en liten kabinväska.
Det är möjligt att kroppen fick inte tag plats i den större resväskan och han fick dela på kroppen. Att kroppsdelen är separerad har bara sin anledning i platsbrist ingenting annat.
Det var just det han gjorde enligt hans kusin som körde honom till Landvetter. En liten kabinväska. Nå, inget att tjafsa över. Hon är död. Han är en mördare. Må han leva i helvetet fortsättningsvis.
Citera
2020-06-25, 09:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjong2020
Han kan mycket väl bedömas lida av en och annan psykisk störning, men om dessa psykiska störningar når upp till en allvarlig nivå/grad, så att vård blir aktuellt (fängelseförbud)? Näe.
Han verkar ju ändå inte agera psykotiskt, eller det vet jag väl inte. Men om han ska få rättspsykiatrisk vård, då måste han typ ha psykossjukdom eller nåt sånt. Och styckmord är väl inte ett "friskt" brott, men jag tror faktiskt att han kommer bedömas tillräckligt "friskt" för att få fängelse.
Kan mycket väl vara livstid på honom, men om han typ har nedsatt konsekvenstänk eller har nedsatta förmågor inom vissa områden, typ impulsivt eller ah nåt sånt, så kanske dom sänker till 18 år. Men tro fan inte han kommer under 18 år

Precis - han är inte tillräckligt allvarligt psykiskt störd i juridisk mening

”Allvarlig psykisk störning är ett juridiskt begrepp som återfinns i brottsbalken, det är inte en medicinsk diagnos. Det som avgör om en person lider av en allvarlig psykisk störning är effekterna av den psykiska ohälsan eller beteendestörningen.
Vilken sorts effekt kan det handla om?
– Det handlar om effekter på en persons funktionsförmåga. Det rör sig om symptom som medför att man inte klarar vardagen, relationer, familj, arbete och att anpassa sig till lagar och normer. Det är sådant som vägs in i bedömningen.”

“De flesta som bedöms ha en allvarlig psykisk störning har psykotiska symtom med till exempel vanföreställningar, tankestörningar, hallucinationer eller förvirring. Det kan ibland också röra sig om personer med andra typer av psykisk störning med svår tvångsmässighet eller återkommande psykotiska episoder.”

~ Marianne Kristiansson, professor och överläkare i rättspsykiatri och chef på Rättsmedicinalverket.
https://www.rmv.se/aktuellt/allvarlig-psykisk-storning/

”Marianne Kristiansson: Hon ser bakom våldets ansikte. Rättspsykiatern Marianne Kristiansson utreder landets mest extrema våldsbrottslingar.”
https://ki.se/forskning/marianne-kristiansson-hon-ser-bakom-valdets-ansikte

Och som vi vet har Tischo klarat vardagen normalt, ja t o m bra: jobbat både före och efter mordet, mäktat med en styckning och organiserat borttransportering. Och dessutom storstädat en blodig styckplats.

Och även varit hemma på fika hos föräldrarna (som tyckte han var som vanligt). Han har också käkat på Donken med kompisen och kusinen (som båda också tyckte han var ok, dock lite dämpad)

Så nä jag ser inget heller något som indikerar en vård-dom. Hans troliga störningar- narcissism och arrogans är inget som ger ett kryss.
Senast redigerad av T34Panzer 2020-06-25 kl. 10:08.
Citera
2020-06-25, 11:07
Medlem
Citat:

Den infon som finns är att Kaminen/dekorationsbrasan enligt Rusta är på 900/1800 w, med värmen på.
Det går naturligtvis att köra med bara dekorationsbrasan men så var ju inte fallet här
Citera
2020-06-25, 11:34
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Det är faktiskt vad kriminalteknikern sa. Och det som står i fup
Kan du visa mig det tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto