2020-06-25, 11:41
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, du kan överklaga rättspsykiatrisk vård VS fängelsestraff ända upp till HD.
Där är Mihajlo Mihjalovic som dödade Anna Lindh ett bra exempel.

Attans då - det visste jag inte.
Citera
2020-06-25, 11:46
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Hamnar han i vanlig cell på ett vanligt fängelse så lever han inte till jul.

Däremot hamnar han på psykvården så kan ha få hjältestatus. Han som kom undan med ett avskuret huvud i garderoben.

GW kan nog betecknas som varande ganska gaggig, men i detta fall tror jag honom; fanskapet hade hjälp att få bort Wilmas lik. Genom sitt uppträdande i rätten så misstänker jag det.

Och hursomhelst så släpper jag inte mitt inledande inlägg i den här tråden om den enorma elförbrukningen av ugnen i fanskapets lägenhet.

Varför?

Han får knappast hjältestatus inom psykvården heller.

Edit: Han kommer inte få psykvård, han är personlighetsstörd, inte psykotisk.
Citera
2020-06-25, 11:46
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Troligen är det väl 10 A säkringar i lägenheten. Så om inget annat är inkopplat på samma säkring så kan kaminen vara på max 2300 w. Om den skulle gå på 2,3 kW dygnet runt tror jag allt levande i det rummet skulle förångas. Åtminstone hade hornhinnorna torkat ut...

I jämförelse med att ugnen skulle ha varit på och dragit mycket el (just dessa dagar som en föreslog i ett inlägg tidigare/nyss i tråden) så ville jag uppmärksamma på just att kaminen kanske är orsaken till att elräkningen var ovanligt hög vissa dagar i samband med att W försvann. För att det var så ovanligt varmt i lägenheten alltså att den stod på (fast balkongdörr och fönster var öppna också) noterades i FUP i förhör med W's mamma och även poliserna hade noterat det i FUP. Det var något märkligt med det tyckde de alla! Nu ÄR det INTE en vedeldningskamin (som en del har trott i tråden) utan en värmekälla av typen "trevligt inslag fast med värmefunktion" och värmeslingor i och den gick på el.
Citera
2020-06-25, 11:48
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Han får knappast hjältestatus inom psykvården heller.

Edit: Han kommer inte få psykvård, han är personlighetsstörd, inte psykotisk.

Jag tror inte heller att han kommer att få hjältestatus någon stans - vare sig i fängelset eller inom psykvården. Det han döms för är inget hjältedåd utan tvärtemot - ger kalla kårar längs ryggraden. Tror nog snarare att han blir väldigt ensam om han inte tyglar sitt temperament eller inte slutar att vara dryg.
Citera
2020-06-25, 12:04
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Den infon som finns är att Kaminen/dekorationsbrasan enligt Rusta är på 900/1800 w, med värmen på.
Det går naturligtvis att köra med bara dekorationsbrasan men så var ju inte fallet här

Men frågan (från mig då) är: KAN den kaminen ha orsakat en ovanligt hög elräkning? Som tydligen har presenterats i FUP och som vi alla funderar på.

En del andra - tippar på att den vanliga ugnen i spisen har dragit ovanligt mycket el och gjort elräkningen ovanligt hög.
Citera
2020-06-25, 12:16
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Men frågan (från mig då) är: KAN den kaminen ha orsakat en ovanligt hög elräkning? Som tydligen har presenterats i FUP och som vi alla funderar på.

En del andra - tippar på att den vanliga ugnen i spisen har dragit ovanligt mycket el och gjort elräkningen ovanligt hög.
Elförbrukningen var inte avsevärt högre än andra dagar.
FUP sid. 79
Citera
2020-06-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tror/hoppas också på livstids fängelse. Är som du säger många förmildrande omständigheter här!

Dock skall man nog passa sig för att säga att 18 års fängelse är lite. Det är ju det längsta tidsbestämda straffet man kan få. Praxis säger dessutom att det krävs "särskilda skäl" för att 18 års fängelse skall dömas ut och "synnerliga skäl" för att livstids fängelse skall dömas ut. Så i realiteten krävs det väldigt mycket för att ens komma upp till ett 18årigt straff.

Vad menar du skulle vara förmildrande? Med tanke på att du till och med säger att det finns många förmildrande omständigheter. Eller är det en miss i meningen du skrev?
Citera
2020-06-25, 12:23
Medlem
Citat:

Det som utredarna villa ha fram är nog att T torkat upp lägenheten genom att höja tempen maximalt. Kamin eller spisen är oviktigt. Antagligen är det bägge delarna. Ws pappa såg stolar med ditlagda kuddar framför öppen ugnslucka genom brevlådan, Ws mamma sa der var varmt i lägenheten, kaminen på och fönster öppna.
Citera
2020-06-25, 12:27
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det som utredarna villa ha fram är nog att T torkat upp lägenheten genom att höja tempen maximalt. Kamin eller spisen är oviktigt. Antagligen är det bägge delarna. Ws pappa såg stolar med ditlagda kuddar framför öppen ugnslucka genom brevlådan, Ws mamma sa der var varmt i lägenheten, kaminen på och fönster öppna.

Ja just det ja ... klart att lägenheten blev ovanligt fuktig och kanske kuddar etc också med allt skurande av golv och annat.

Värmeböljan (just nu 32 grader hos mig) fick visst min hjärna att smälta ihop - sorry för trögtänktheten hos mig!
Citera
2020-06-25, 12:32
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Elförbrukningen var inte avsevärt högre än andra dagar.
FUP sid. 79

Jaha du - där sprack hela teorin om högre elräkning och orsak till det. Det har alltså uppstått en så kallad trådsanning?
Citera
2020-06-25, 12:43
Medlem
Citat:
Jaha du - där sprack hela teorin om högre elräkning och orsak till det. Det har alltså uppstått en så kallad trådsanning?
Det enda märkbar med elförbrukningen är den 15de förmiddag som han jobbade och körde hem 5 gånger. Då är elförbrukningen lika hög som om han var hemma och hade kaminen på.
Därför säger jag att den 15de var städdagen och han torkade mattan med el kaminen.
En sak som tycker är märkligt är att i badrummet finns det inga blodspår runtomkring golvbrunnen däremot finns det massa med blodspår i handfatet och under och runtomkring handfatet !
är det nån som har nån förklaring till det ?
Citera
2020-06-25, 12:53
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det enda märkbar med elförbrukningen är den 15de förmiddag som han jobbade och körde hem 5 gånger. Då är elförbrukningen lika hög som om han var hemma och hade kaminen på.
Därför säger jag att den 15de var städdagen och han torkade mattan med el kaminen.
En sak som tycker är märkligt är att i badrummet finns det inga blodspår runtomkring golvbrunnen däremot finns det massa med blodspår i handfatet och under och runtomkring handfatet !
är det nån som har nån förklaring till det ?

Okej - jag har inget minne av att han jobbade den 15:e ??? Var det inte den 18:e som han jobbade och åkte hem 5 ggr???

Tror att om styckning skedde vid golvbrunnen (troligt pga av nya skärmärken intill den i golvet) så var det lättare att spola ner blodet. Handfat och runtomkring handfatet samt korgmöbeln med blod kan väl vara att han försökt gjort rent sina händer/armar och redskap som använts vid styckningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in