2020-06-25, 10:59
Medlem
https://platz.se/coronavirus/?lang=en#jump-to-new-tests
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det vore intressant om någon kunde göra en liknande jämförelse för Sverige, som den som fanns med i den twittertråden. Alltså "test growth" vs "case growth".
För USA är det ju tydligt, om den grafen stämmer, att smittspridningen ökar och inte förklaras av ökad testning.

Min bild av Sverige är att ökningen i fall i mycket stor grad förklaras av ökad testning. Men jag har inga belägg för det egentligen mer än en känsla.
Citera
2020-06-25, 11:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det fetade är vad jag menar. Dvs vi har en stor smittspridning i Sverige, men det behöver inte vara så att den är ökande utan ökningen i testning gör att vi kommer lite närmare sanningen i de offentliga data.

Edit: men jag hade gärna sett att någon studerar detta.
Nog är det så men jag säger också att vi har en så stor ihållande ökning på antal smittade och så här sent i förloppet så att man inte helt kan förklara det med det.
Citera
2020-06-25, 11:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2

Tack för en länk utan att bidra med nåt.

Andelen test som är positiva ligger konstant, t.o.m lite minskande vilket är just det jag baserar min känsla att vi inte har ökad smittspridning utan den är konstant.

Men jag är fortfarande intresserad av en sammanställning över regioner precis som det fanns för USA.

Min åsikt är alltså att vi har utbredd smitta, jmf våra grannar, men vi ökar inte (inte heller minskar). Blir gärna motbevisad.
Citera
2020-06-25, 11:09
Bannlyst
Citat:
Det fetade är vad jag menar. Dvs vi har en stor smittspridning i Sverige, men det behöver inte vara så att den är ökande utan ökningen i testning gör att vi kommer lite närmare sanningen i de offentliga data.

Edit: men jag hade gärna sett att någon studerar detta.

Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2

Från vecka 13 till vecka 24 är det mellan 10% och 20% av testade som testades positivt.
Mellan vecka 14 och 17 var det flest. Sen har det blivit mindre. Men det ser ut som en "platå". Det blir egentligen ingen nedåtgånde trend. De senaste 6 veckor har det alltså stabiliserats på runt 15%.
Slutsumman är att FHM har lyckats. För en gång skull. De sa ju från börjar de ville ha långsam smittspridning.
Där har de lyckats med. Gå och köp dom perignon nu.
Hoppas alla ansvariga får livstidsfängelse.
Citera
2020-06-25, 11:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det finns massor av goda skäl för människor att isolera sig i en källare. Man kan bli mördad, nedslagen, dö av fall i trappa, påkörd av en bil, dö av utmattning mm mm.

Men man ska ju inte inbilla sig att isolering inte har sina biverkningar för individer, familjer och samhället.

Där kan jag tycka att den svenska strategin att isolera riskgrupper är en bra och rimlig lösning!
De som sedan isolerar sig utanför dessa, tycker jag mest synd om.

Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Då sätts familjen på test och klarar man inte av varandra då kanske man inte ska ha förhållande eller barn ihop? Är mer toxic att låtsas att allt är bra i ett förhållanden. För barnen också, de känner av det. Samhället kan jag hålla med om.

Jag håller inte med.

Vad är det som säger att människor i riskgrupp, som har nån sjukdom eller helt enkelt råkar vara äldre än 70 år inte har samma rätt till samhället som alla andra?

Självklart ska även Sverige arbeta för att hålla nere smittspridningen SOM ANDRA LÄNDER GÖR.

Jag vill inte bli sedd som svensk = smitthärd
Citera
2020-06-25, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Om man ska vara petig så kan man ändå framhålla att region Stockholm fick det först, och ganska så hårt. De andra regionerna har ju kunnat förbereda sig bättre och haft mer tid på sig.

Stockholmarna var rätt bra på att följa restriktionerna till en början iallafall, men vi orkade inte längre än till maj så jag kan ge dig en poäng där.

Man behöver inte vara petig alls när man kan peka på att Stockholm och hela Sverige visste om det innan det hade nått Sverige. Men våra experter förklarade så fint att en smitta utanför Kina inte var trolig och det inte skulle nå Sverige. Så jag håller inte med, för alla regioner hade precis samma förutsättningar.
Citera
2020-06-25, 11:32
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Har inte sett några sådana detaljerade undersökningar om just strategin i sig. Kanske ingen är intresserad av att göra undersökningar om det...

Däremot det allmänna stödet för hur myndigheter och politiker klarar covidkrisen, har ju sjunkit rejält.

Förtroendet sjunker markant för myndigheternas och politikernas sätt att hantera coronakrisen. Det visar en mätning från DN/Ipsos. Andelen som ger statsminister Stefan Löfven godkänt minskar med 10 procentenheter.
......

Nu har en markant scenförändring skett. I junimätningen är det bara sjukvården som bibehåller sina höga förtroendesiffror.

I april svarade 56 procent att de hade stort förtroende för förmågan hos myndigheterna generellt att hantera coronakrisen. I juni har den andelen sjunkit till 45. .

Dvs de som här inne framför att vi som kritiserar coronahanteringen är någon "liten minoritet", har inte fog alls för sådant påstående.

Detta splittrar oss som nation, vilket jag pratade om för rätt länge sen, skulle komma att hända.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fallande-fortroende-for-tegnell-och-lofven/

Hur man hanterar smittspridningen splittrar på fler ställen:

"New York, New Jersey and Connecticut have asked people travelling from states where Covid-19 cases are rising to go into self-isolation for 14 days."

Coronavirus: New York imposes quarantine on eight US states
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53167780
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-25 kl. 11:49.
Citera
2020-06-25, 11:38
Medlem
LaScalas avatar
Så länge polisen inte skingrar folksamlingar (som vid BLM-demonstrationen) och t o m knäböjer framför eventulla smittspridarna känns det som slag i ansiktet på oss som är strikt isolerade.
Är det nån mening med restriktioner när inte ens våra myndigheter följer dem?
Undrar hur många som smittade andra vid demonstrationen?
Citera
2020-06-25, 11:39
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
(Och ännu värre någon vecka senare när mottagandet av evakueringsflyg från Italien och Spanien helt föll mellan alla stolar och hundratals människor kunde ta tåget från Sjöskog in till stan... Nå, det fixades ju till sist)

Men det finns en väldigt stor skillnad mellan Finland och Sverige: I Sverige trummades det ut att asymptomatisk smitta knappt förekommer, och att sjukdomen i sig inte heller är så farlig för de flesta.

Jag tror att just frågan om asymptomatisk smitta är det som gjort att Sveriges modell aldrig riktigt hade en chans. Istället har Tegnell upprepade gånger bara mässat på om att tvätta händerna och hålla sig hemma när man är sjuk.

Det är naturligtvis mycket svårt att motivera folk till försiktighet om man samtidigt förnekar a(pre)symptomatisk smitta. Det är här Sverige måste ändra kurs om man vill undvika att bli tvungen att ta i riktigt hårt i framtiden.
Klockren beskrivning.

Nedtoningen av riskenerna med a-/pre-symptomatisk smitta och ovilja att smittspara/isolera/testa är sannolikt våra stora misstag tillsammans med nedtoning av vikten av skyddsutrustning/munskydd.

Hade vi hanterat dessa saker hade nog strategin i sig kunnat fungera.
Citera
2020-06-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nog är det så men jag säger också att vi har en så stor ihållande ökning på antal smittade och så här sent i förloppet så att man inte helt kan förklara det med det.

Fast att siffrorna för inlagda minskar ju kraftigt över tid, måste ju innebära att antalet faktiska fall minskar också. Om nu inte viruset mesat till sig, men det finns ju egentligen ingen som tror på med något litet undantag.

Läs förresten denna om ni inte gjort det. Väldigt bra beskrivet enligt mig iaf..

https://www.expressen.se/debatt/ska-vi-ha-svensk-strategi-inom-fler-dodliga-omraden/
Citera
2020-06-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast att siffrorna för inlagda minskar ju kraftigt över tid, måste ju innebära att antalet faktiska fall minskar också. Om nu inte viruset mesat till sig, men det finns ju egentligen ingen som tror på med något litet undantag.

Läs förresten denna om ni inte gjort det. Väldigt bra beskrivet enligt mig iaf..

https://www.expressen.se/debatt/ska-vi-ha-svensk-strategi-inom-fler-dodliga-omraden/

Alla blir inte supersjuka av viruset något man ofta glömmer bort....
Det är ff bara 20% som blir svårt sjuka varav 5% behöver sjukhusvård....
Skulle vara rysligt intresant hur många som faktiskt haft det i Sverige
Citera
2020-06-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schoutbynacht
Intressant att det fanns sjuka i covid-19 i Sverige flera veckor innan den här tråden startades.

Det lär i sak kullkasta alla teorier om hur pandemin borde ha bekämpats.

Men i praktiken blir det väl inte så. Skyttegravarna är för djupt grävda vid det här laget.
Att det funnits så länge i landet utan att explodera betyder kanske två saker:

Viruset är inte extremt smittsamt och går att bekämpa med smittspårning

Och eller:

Det behövs specifika väderförhållanden för det att spridas aggressivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in