2020-06-25, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Vi ska nog inte avfärda Suhonen som idiot riktigt än. Suhonen nämnde att han fått informationen om ett vapen "inifrån". Vi vet också att höga potentater inom den politiska, och särskilt den socialdemokratiska, makten fick förhandsbesked om vad som skulle komma på presskonferensen. Det är inte osannolikt att någon läckte inom sosseriet till Suhonen om vad de hade fått höra. Vilka var snackisarna inför presskonferensen?

- Stig Engström
- Sydafrika
- Ett vapen som kunde bindas till ordet

Borgnäs blev ju både lack och besviken i radiosändningen som följde på presskonferensen eftersom han hade räknar med att Sydafrikaspåret skulle presenteras. Hela världen blev besviken på Peterssons spektakel där han inte kunde leverera fler bevis mot SE än att han bar keps. Tänk om händelseförloppet förlöp enligt följande:

1. Petersson presenterar för höga vederbörande att man har ett vapen som kan knytas till Sydafrikaspåret och att detta ska utgöra grunden för den officiella förklaringen till Palmemordets uppklarande.

2. Höga vederbörande överlägger förskräckt medan en mullvad inte kan hålla sig och smyger ut på muggen och ringer Suhonen.

3. Höga vederbörande beslutar att Sydafrikaspåret är för känsligt och begär att Petersson ska ta "rikets säkerhet" i beaktande och tänka ett par varv till innan presskonferensen.

4. Petersson som räknat med att bli adlad och utsedd till landshövding blir knäckt och väljer att ta den enkla vägen ut ut Palmeutredningen för gott genom att darrande och stammande presentera Homo kepsus som gärningsman.

Tyvärr kan det nog ligga en del i det du skriver, men det är inte säkert just Sydafrika varit den brännande punkten. PU verkar ju varit inne och nosat lite på SB, om inte annat för att se eventuell koppling till SE, och det skulle kunna vara där det alldeles för känsliga ligger.

Mikael Holmström som skrev ”Den dolda alliansen”, säger följande (SvD 2013-01-27)

Ahlenius kräver att Stay Behind-rörelsens ”omfattning, karaktär, struktur och finansiering” utreds. Hur ser du på det behovet?

– Behovet finns, om man anser att svenska folket bör känna till den politik som förts i dess namn. Problemet är att detta är en av de absolut hemligaste företeelserna i Sverige under det kalla kriget. Det vi i dag vet om Stay Behind har tagits fram av fristående journalister. De statliga utredningar som 1994 och 2002 granskat kalla krigets neutralitetspolitik teg om, eller gömde, det allra känsligaste i sina arkiv. De utredningarna publicerade inte en enda ny uppgift om Stay Behind. Särskilt känsligt är naturligtvis de utländska kontakterna på underrättelseområdet där sekretessen ofta är 70 år. Det var ju de brittiska hemliga tjänsterna MI 5 och MI 6 som utbildade och utrustade svenskarna. När utredningarna av polisarbetet efter Palmemordet skedde så var motståndsrörelsen topphemlig och inte känd alls. Visst vore det bra med en statlig utredning – men vilka ska göra den – och skulle dessa personer verkligen få fria händer att gräva fram allt? Och sedan få offentliggöra det?

Antingen är det den fetade texten som kan ge en viss förklaring till KPs haveri, eller så var det bara hybris och inkompetens.
N.B. att det fetade bara skulle handla om en granskning av SB - skulle man lägga till eventuell koppling till MOP så blir det nog några extra frågetecken efter sista meningen.

https://www.svd.se/inga-belagg-for-teorier-om-palme-och-stay-behind
Citera
2020-06-25, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Bilden är tagen från Tunnelgatan ut mot Sveavägen och det är en helt vanlig piket. Jämför bild 15 och 16 så ser du att det på bild 16 också står POLIS på sidan av bilen, fast bandet är i vägen så man ser bara lite av toppen och botten på bokstäverna OLIS. Längre bak på bilen ser man också snedstrecken. Jämför också med hur det ser ut på polisbilen till vänster, som verkar stå ungefär där taxin står i bild 15.

Argumentationen mot att det skulle vara Engström handlar om att bilden skall ingå i ett annat sammanhang än de andra, och förmodligen då med bilder tagna när forensikerna har dykt upp. Den bilden skall också finnas på itdemokrati.nu, men jag hittar den inte nu. Man ser på den att den är numrerad annorlunda och att den kommer från ett kompendium av något slag. Det hindrar dock inte att de har lånat en bild och att den kan vara tagen tidigare.

Det enda sättet att verkligen få reda på hur det ligger till är att kontakta fotografen eller kanske om negativen då finns kvar hos polisen.

Remstam som står för itdemokrati.nu hävdar att andra personer på bilden gör det troligt att den är tagen tidigare.

Min smått humoristiska kommentar blir att om folk idag kan säga att det där inte är Engström, så skulle mordet ha varit löst sedan länge, ifall de hade varit vittnen, för det är en person som är väldigt lik.

Finns det någon bild från MP där man ser SE? Om han nu säger att han var där så borde det väl finnas en sådan.
Citera
2020-06-25, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej han dog för några år sedan. PU lade inte fingrarna i mellan med vare sig honom eller hans sambo. Tomas Flyckt JO-anmälde PU som utredde och i vanlig ordning inte vidtog någon åtgärd. Likheten mellan honom och fantombilden är slående. Däremot har han aldrig knutits till brottsplatsen.
Om det finns någon näring i polisspåret så är han min GM.
Hur gick karriären för honom efter mordet?
Han är fantombilden enligt mig men det var ett fatalt misstag att sända ut en bild.
Både han och KGÖ dog relativt unga vad jag förstår i cancer.

Är det ingen i storstaden som stött på dessa konstaplar i sin ungdom?
Citera
2020-06-25, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har bevittnat en påskjutning som visade sig vara av mindre kaliber än .357 Winchester Magnum. Hål i låret. Ett jävla stort hål, både in och ut. Det visade sig vara 9 x 19 Parabellum. Träffade lårbenet och killen fick gå med kryckor i några veckor. Han haltar lite än idag när jag ser honom i centrum, fast det skedde 2009. Vi brukar morsa för det var jag som ringde ambulans. True story, inget skitsnack.

Vad du gjorde i lumpen skiter jag fullständigt i. Ni kanske sköt med ärtbössor som Knattarna.

Förutom att jag vill se obduktionsbilder av OP så vill jag se en testskjutning av en Smith & Wesson .357 Winchester Magnum och vad den gör med en slips när kulan går från ryggen till bröstet. NU!
Ja vad jag förstår så hade Palme både skjorta, kavaj, slips och tjock jacka på sig.
Det måste ha påverkat skottskadan.
Jag vill INTE se några obduktionsbilder!
Enligt obduktionen blev han skjuten i ryggen.

Mycket har skapat misstro i denna utredning men jag har tillit till obduktionsresultatet.
Citera
2020-06-25, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vi måste gå i samlad trupp och begära ut vissa dokument. Egentligen så måste vi vara beredda på att gräva upp OP. Detta faktum är inget kul men förmodligen nödvändigt. Om man inte på allvar studerar OP:s skelett på nytt så kan man aldrig få veta skottvinkeln och/eller hans agerande vid sin död. Jag anmäler mig här och nu som grävare. Jag och en till tar grovjobbet. Sen får ni andra ljushuvuden ta vid.

OP kan omöjligt blivit skjuten av en eller två .357 Winchester Magnum-kulor. HH var ett troll från första början. Jag var 9 år och väntade på "Gomorron' Sverige".
Vad är det för dokument du efterlyser? vi kanske kan hjälpa dig så slipper du gräva upp OP.
Det räcker att fulla idioter är där och pissar på hans grav...….så jävla osmakligt!
Citera
2020-06-25, 08:26
Medlem
hehehos avatar
Förtydligar Bo T:s bok WG235: betyder weaponsgrade urainium 235 ett oerhört potent grundämnen som gör att man kan bygga en atombomb i garaget hemma (flera stycken) med den volymen.

Men så svårt att tillverka att USA hade en fabrik stor som en större svensk stad för att tillverka det som behövdes till en h-bomb *(hirosima).
Sverige fick detta av USA på 60-talet för att vi inte skulle lära oss ta fram det.
Senast redigerad av heheho 2020-06-25 kl. 08:28.
Citera
2020-06-25, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
OK, nu släpper vi sargen och klättrar ut på en spinkig gren för att se om det finns några gravade hundar i ugglemossen när det gäller Olof Palme och vilka eventuella privata affärer som skulle kunna ligga bakom mordet. Vi glömmer alltså det politiska och fokuserar på Olof och hans privata förehavanden.

Regel nummer ett i polisens handbok är att man aldrig ska börja en brottsutredning genom att försöka förstå motivet. Man börjar alltid på brottsplatsen och samlar in och analyserar fakta. Så vad har vi för fakta om mordet på Olof Palme?

- Olof och Lisbeth Palme befinner sig på Sveavägen mitt i natten den 28 Februari 1986.

- Osynlig man i keps skjuter två grovkalibriga skott med en revolver, varav ett skott träffar och dödar Olof medan ett skott snuddar Lisbeths kappa.

- Makarna Palme har varit på bio utan livvaktsskydd med en son och dennes fjälla och ska ensamma promenera hem.

- Vittnen berättar om en Grandman som uppträtt på ett anmärkningsvärt sätt och som ska ha uppehållit sig vid biografen före och efter föreställningen. Vittnen berättar också om en Dekorimaman som ska ha stått och väntat några minuter precis där mordet skedde. Vittnen berättar dessutom om flera WT-män som innan och i omedelbar anslutning till mordet, både plats- och tidsmässigt, ska ha använt sig av walkie-talkies.

Om det hade varit en vanlig privatperson som blivit mördad, exempelvis en cykelreparatör boende i Bagarmossen, hade man börjat nysta i hans privatliv. Vilka personer kände han? Hade han några ovänner? Var han inblandad i kriminalitet? Fanns det några romantiska förbindelser med svartsjuka med i bilden? Fanns det några tvister i familjen? Hade han några missbruksproblem? Hade han några ekonomiska problem?

Vi utgår från att det rör sig om en annan privatperson och ingen yrkesmördare som utfört mordet. Det är långsökt att tro att man blandar in en yrkesmördare för att ta livet av en cykelreparatör. Kan man applicera samma tankegång om offret råkar vara en statsminister? Bedragen äkta man hämnas på frugans älskare? Hustru, barn eller annan släkting som känner sig förbisedd när det gäller familjeförmögenheten? Någon politiker som anser sig ha fått den politiska karriären förstörd på grund av någonting Olof Palme gjort?

Vi låter dessa frågor sväva i rummet tills i morgon när vi förhoppningsvis är lite piggare och klarare i knoppen.

Gunnar Wall redogör ju i en av sina böcker för en kvinna han kom i kontakt med. Hon jobbade vid mordet på SÄPO och vid ett tillfälle efter överhörde hon ett samtal mellan några män som befann sig i säkerhetspolisens lokaler. De pratade om Palme och en av männen utbrister något i stil med "Palme mördades som privatperson, inte statsminister".

Tror det är i Det motvilligt huvudvittnet som Wall tar upp detta.
Senast redigerad av zappaholic 2020-06-25 kl. 08:39.
Citera
2020-06-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Belägg för detta, tack!

Fionns INGET som tyder på att det varit någon annan än SE som pekat ut flyktvägen!

Lyssna själv här på poliskommisarie och insatsledare Gösta Söderström, med sitt vittnesförhör i Hovrätten, när han vittnar om att det var "Elefanten", dvs SE, som pekade ut flyktvägen, vid pass 10:20-10:35

https://www.youtube.com/watch?v=9eoYLXxUdis

Elefanten = SE
Jag hade tyvärr missat när du postade det här inlägget, men nyfiken som jag är så ville jag lyssna igenom hela förhöret.

Döm om min förvåning när det visar sig att GS inte uttrycker det du ger sken av att han uttrycker med din sinnrikt valda tidsstämpel om 10:20.

GS säger inte alls att SE var den som pekade ut flyktvägen, utan att det sägs att SE har gjort det. Enda anledningen att han vittnar i rätten är att han tycker det är en rättsskandal att den så kallade "Elefantens" vittnesmål över huvud taget tas på allvar.
Citera
2020-06-25, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
En fråga: Är alla hennes förhör, inte bara nr 1, släppta nu? Missat det i så fall.
Läste tidigare i år att GW bedömde det mer som en tillfällighet att förhör med henne hemligstämplades och inte förhören med de andra väktarna i Skandiahuset.
En gissning, kan vara fel, är att förhören med henne inte innehåller något särskilt hett.

Vad jag vet så finns två förhör med henne släppta. Dessa innehöll inte mycket av värde.

Men, vad jag känner till så ska det även finnas ett förhör med AK genomfört av Säpo. Är det någon i tråden som kan bekräfta detta?
Citera
2020-06-25, 09:08
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Ja vad jag förstår så hade Palme både skjorta, kavaj, slips och tjock jacka på sig.
Det måste ha påverkat skottskadan.
Jag vill INTE se några obduktionsbilder!

Enligt obduktionen blev han skjuten i ryggen.

Mycket har skapat misstro i denna utredning men jag har tillit till obduktionsresultatet.

Officiellt sades det under ett par dagar (de ursprungliga uppgifterna kan man alltid lita mest på) att OP sköts med TVÅ skott!

Alltså blev LP aldrig träffad av något skott (hon lät det aldrigdokumenterats) som narrativet av någon underlig anledning kom att ändras till...

Då kan man ju förstå att detta med ryggskott också med största sannolikhet är tillrättalagt i efterhand...

Obducenten Milan Varvenius visste saker som vi aldrig fått reda på:

http://www.politiskamord.com/obduktion_krantz.pdf

Milan Varvenius och hans fru påstås tillsammans ha begått självmord:

https://palmemordet.fandom.com/wiki/Hastig_d%C3%B6da_runt_mordet
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-25 kl. 09:26.
Citera
2020-06-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Officiellt sades det under ett par dagar (de ursprungliga uppgifterna kan man alltid lita mest på) att OP sköts med TVÅ skott!

Alltså blev LP aldrig träffad av något skott (hon lät det aldrigdokumenterats) som narrativet av någon underlig anledning kom att ändras till...

Då kan man ju förstå att detta med ryggskott också med största sannolikhet är tillrättalagt i efterhand...

Obducenten Milan Varvenius visste saker som vi aldrig fått reda på:

http://www.politiskamord.com/obduktion_krantz.pdf

Milan Varvenius och hans fru påstås tillsammans ha begått självmord:

https://palmemordet.fandom.com/wiki/Hastig_d%C3%B6da_runt_mordet
.

Du skrev: Officiellt sades det under ett par dagar (de ursprungliga uppgifterna kan man alltid lita mest på) att OP sköts med TVÅ skott!

Ditt påstående är felaktigt.

Läs samtliga vittnesförhör, läs böcker av Wall och Borgnäs samt se dokumentärer.

När du gjort, återkom i tråden med dina tankar och reflektioner.

På återseende om ett par år igen!
Citera
2020-06-25, 09:46
Medlem
Stig Engström vittnade alltså åt försvaret under rättegångarna mot Christer Pettersson. Hade det inte varit händigare att istället vittna åt åklagarsidan och sätta dit CP så att han själv kunde gå fri sen? Hur förklarar man detta om man tror att SE är skyldig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in