2020-06-24, 22:12
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
KP lade fram något som skulle räckt att frihetsberöva SE. Rikta er kritik till idioten Daniel Suhonen som innan sagt att man hittat mordvapnet. KP gjorde bara det som en åklagare gör. Sedan begärs den anklagade häktning osv. Stig Engström misstänks ha mördat OP och det goda grunder. Starka indicier. Inget alibi.
Vi ska nog inte avfärda Suhonen som idiot riktigt än. Suhonen nämnde att han fått informationen om ett vapen "inifrån". Vi vet också att höga potentater inom den politiska, och särskilt den socialdemokratiska, makten fick förhandsbesked om vad som skulle komma på presskonferensen. Det är inte osannolikt att någon läckte inom sosseriet till Suhonen om vad de hade fått höra. Vilka var snackisarna inför presskonferensen?

- Stig Engström
- Sydafrika
- Ett vapen som kunde bindas till ordet

Borgnäs blev ju både lack och besviken i radiosändningen som följde på presskonferensen eftersom han hade räknar med att Sydafrikaspåret skulle presenteras. Hela världen blev besviken på Peterssons spektakel där han inte kunde leverera fler bevis mot SE än att han bar keps. Tänk om händelseförloppet förlöp enligt följande:

1. Petersson presenterar för höga vederbörande att man har ett vapen som kan knytas till Sydafrikaspåret och att detta ska utgöra grunden för den officiella förklaringen till Palmemordets uppklarande.

2. Höga vederbörande överlägger förskräckt medan en mullvad inte kan hålla sig och smyger ut på muggen och ringer Suhonen.

3. Höga vederbörande beslutar att Sydafrikaspåret är för känsligt och begär att Petersson ska ta "rikets säkerhet" i beaktande och tänka ett par varv till innan presskonferensen.

4. Petersson som räknat med att bli adlad och utsedd till landshövding blir knäckt och väljer att ta den enkla vägen ut ut Palmeutredningen för gott genom att darrande och stammande presentera Homo kepsus som gärningsman.
Citera
2020-06-24, 22:15
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Allra första uppgifterna sa framifrån, sköts med två skott i bröstet:
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA
Intressant!
Bra jobbat, varje intervju eller klipp med fakta förändrar ju den till oss i allmänheten givna bilden av vad som hände till helt oigenkännlig.
Det är ju en helt annan bild som framträder så fort man tittar på fakta.
Dagen efter så säger TV två gånger att OP blev skjuten i bröstet och att tre vittnen sagt en ensam man, 175 cm, utan vapen, blå rock, inget på huvudet och sprang iväg.
Det verkar ju inte som inkompetens utan mer som medvetet vilseledande sabotage.
Senast redigerad av qutm 2020-06-24 kl. 22:19.
Citera
2020-06-24, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Finns inte på planeten att 40 år, kraftig och blå täckjacka stämmer på Stig Engström.
Men som du säger, keps och stålbågade glasögon friar CP också. DEt rör sig om en annan man!

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kraftig är ett ganska försåtligt uttryck då hälften menar muskulös och andra hälften menar överviktig. I'm not fat, I'm big boned som Cartman skulle säga. Andra Grandvittnen med snarlika signalement beskrev honom som "något rund om magen" och det talar ju inte för den muskulösa varianten av "kraftig".

Vad gäller blå täckjacka så säger ju Securitasvakten Henry Olofsson att SE hade blå täckjacka den aktuella kvällen, men jag har förstått att HO bara är intressant när han vill skjuta in ett 2 minuters samtal om skidsemestern, allt annat ska tydligen ignoreras. (Never mind att man då också måste ge honom ett 2 minuters fönster att memorera den blå täckjackan).

Förvisso, "kraftig" är kanske inte världens precisaste adjektiv. Men jag tycker ändå det är väldigt svårt att applicera det på SE, så som man ser honom på de aktuella fotografierna. Sitter med Lars Borgnäs "Olof Palmes sista steg" här, och han har på s. 120 en teckning gjord av "flygledarvittnet" på Grandmannen, och den snubben har alltså rejält breda axlar. Har inte lyckats hitta den på nätet, men den skiljer sig väldigt mycket från SE, tycker jag.

Borgnäs själv skriver (119):
Vittnenas beskrivningar av Grandmannen skiftar kraftigt. En gemensam egenskap är att han bar en jacka - täckjacka eller någon annan sort.
Ingenting i beskrivningarna av Grandmannen stämmer in på gärningsmannen, [...] Klädseln var helt annorlunda, men även uppträdandet. Av gärningsmannens kyla och förmåga att utföra det han föresatt sig osedd, utan att exponera sig, finns ingenting hos Grandmannen.
[M]edan Grandmannen var klädd i midjelång jacka var mennen som dödade OP som redan nämnts med största sannolikhet iförd en halvlång rock.
Sen inte sagt att Borgnäs nödvändigtvis har rätt. Jag har själv enbart kollat flyktigt på vittnesmålen från Grand och har ingen bra koll.

En annan bild av GM (alltså Grandmannen ):

https://gunnarwall.files.wordpress.com/2018/11/20170201_144118-e1542805964294.jpg?w=700&h=905
Citera
2020-06-24, 22:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Man är måttligt naiv om man tror att det kommer kunna frambringas teknisk bevisning i det här fallet. Men SE är naturligtvis höjd över varje misstanke.

Det är normalt sett så att man går i mitten av trottoaren så att man slipper krocka med reklampelare oavsett årstid, och kan gå i den plogade delen vintertid. Om man då påstår sig ha bråttom verkar det ännu rimligare.
.

Det är ett mycket osäkert sätt att resonera på. Det är helt normalt att folk gör till synes irrationella saker som att välja till synes mindre bra och även krångliga vägar från punkt a till b. Rationalitet är inte lika med normalitet. Det är normalt med krångel och omvägar.
Citera
2020-06-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Vi ska nog inte avfärda Suhonen som idiot riktigt än. Suhonen nämnde att han fått informationen om ett vapen "inifrån". Vi vet också att höga potentater inom den politiska, och särskilt den socialdemokratiska, makten fick förhandsbesked om vad som skulle komma på presskonferensen. Det är inte osannolikt att någon läckte inom sosseriet till Suhonen om vad de hade fått höra. Vilka var snackisarna inför presskonferensen?

- Stig Engström
- Sydafrika
- Ett vapen som kunde bindas till ordet

Borgnäs blev ju både lack och besviken i radiosändningen som följde på presskonferensen eftersom han hade räknar med att Sydafrikaspåret skulle presenteras. Hela världen blev besviken på Peterssons spektakel där han inte kunde leverera fler bevis mot SE än att han bar keps. Tänk om händelseförloppet förlöp enligt följande:

1. Petersson presenterar för höga vederbörande att man har ett vapen som kan knytas till Sydafrikaspåret och att detta ska utgöra grunden för den officiella förklaringen till Palmemordets uppklarande.

2. Höga vederbörande överlägger förskräckt medan en mullvad inte kan hålla sig och smyger ut på muggen och ringer Suhonen.

3. Höga vederbörande beslutar att Sydafrikaspåret är för känsligt och begär att Petersson ska ta "rikets säkerhet" i beaktande och tänka ett par varv till innan presskonferensen.

4. Petersson som räknat med att bli adlad och utsedd till landshövding blir knäckt och väljer att ta den enkla vägen ut ut Palmeutredningen för gott genom att darrande och stammande presentera Homo kepsus som gärningsman.

Punkt 1- 4. Är detta något som du verkligen tror på eller är detta någon sorts science-fiction novell?
Citera
2020-06-24, 22:27
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Oavsett om kulhålen är ingående eller utgående så kan de inte ha gjorts med Winchester Magnum .357. Då hade det sett ut som typ Dirty Harry skjutit. Mycket kött och mycket blod och mycket gore. De är för små. Ett finkalibrigt vapen med ljuddämpare är mer troligt.

Om bilden nedan är äkta, vill säga.
http://www.itdemokrati.nu/page17.png

KP, jag vill se obduktionsbilder NU!
Palmekulorna (nej, inte de kulorna) har ju inte expanderat, vilket syns tydligt på bilderna. Utgångshålet blir därför ungefär lika stort som ingångshålet, om det nu blir några "hål" alls i egentlig mening.

Det finns ingen dold mening i valet av kaliber och vapen. Christer Pett... , ursäkta, jag menar mördaren tog vad som stod till buds. Änglar och demoner snurrade framför mördarens ögon och han hörde röster från det förflutna och framtiden. 7 grader kallt och pupillerna stora som supernovor. Käkarna tuggade febrilt i luften och ticsen gjorde att hela kroppen skälvde som ett gammalt tröskverk. Vad är det för kall sak jag har i fickan? Är inte det där Fingal Olsson som kommer gående där borta? Jo, han rör ju på sig. Nej, slå inte pappa! Det var inte jag som tog plånboken. Förbannade snutjävlar, tog min sista påse tjack och rökbit. Nu jävlar vinner AIK Svenska Cupen i år. Va' fan... Vad är det som smäller? Nej, fy fan skynda hem till Rotebro, ska kolla om Risto har ett par Rohypnol till sista slurken Explorer.

Frågor på det?
Citera
2020-06-24, 22:49
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Palmekulorna (nej, inte de kulorna) har ju inte expanderat, vilket syns tydligt på bilderna. Utgångshålet blir därför ungefär lika stort som ingångshålet, om det nu blir några "hål" alls i egentlig mening.

Det finns ingen dold mening i valet av kaliber och vapen. Christer Pett... , ursäkta, jag menar mördaren tog vad som stod till buds. Änglar och demoner snurrade framför mördarens ögon och han hörde röster från det förflutna och framtiden. 7 grader kallt och pupillerna stora som supernovor. Käkarna tuggade febrilt i luften och ticsen gjorde att hela kroppen skälvde som ett gammalt tröskverk. Vad är det för kall sak jag har i fickan? Är inte det där Fingal Olsson som kommer gående där borta? Jo, han rör ju på sig. Nej, slå inte pappa! Det var inte jag som tog plånboken. Förbannade snutjävlar, tog min sista påse tjack och rökbit. Nu jävlar vinner AIK Svenska Cupen i år. Va' fan... Vad är det som smäller? Nej, fy fan skynda hem till Rotebro, ska kolla om Risto har ett par Rohypnol till sista slurken Explorer.

Frågor på det?

Det finns inte en enda person på denna jord som kan övertyga mig om att hålen i OP:s slips är utgångshål. Det skulle då behöva vara typ .22 som skidskyttegevär. KBKS. Sen kan bilden vara falsk och hela diskussionen idiotisk. Mindre kaliber än så kanske inte ens penetrerar en tjock rock. Massan i en kula är helt avgörande och speciellt dess hålspets. HH:s .357-utspel förstörde PU från den sekunden. Jag kommer ihåg hur idioten viftade med två tunga revolvrar i TV. Inget överlagt mord planeras någonsin med en stor och tung kaliber som MO. Det här är fan inte Hollywood utan livet på riktigt. Man gör det diskret som möjligt.

Winchester Magnum .357, vad i helvete! Det är ju inte John Wayne vi snackar om, inte ens Harry Callahan. Mördaren är hyrd, diskret och vill ha sina stålar. Då drar man inte igång ett nyårsfyrverkeri.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-06-24 kl. 22:53.
Citera
2020-06-24, 22:54
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det finns inte en enda person på denna jord som kan övertyga mig om att hålen i OP:s slips är utgångshål. Det skulle då behöva vara typ .22 som skidskyttegevär. KBKS. Sen kan bilden vara falsk och hela diskussionen idiotisk. Mindre kaliber än så kanske inte ens penetrerar en tjock rock. Massan i en kula är helt avgörande och speciellt dess hålspets. HH:s .357-utspel förstörde PU från den sekunden. Jag kommer ihåg hur idioten viftade med två tunga revolvrar i TV. Inget överlagt mord planeras någonsin med en stor och tung kaliber som MO. Det här är fan inte Hollywood utan livet på riktigt. Man gör det diskret som möjligt.

Winchester Magnum .357, vad i helvete! Det är ju inte John Wayne vi snackar om, inte ens Harry Callahan. Mördaren är hyrd, diskret och vill ha sina stålar. Då drar man inte igång ett nyårsfyrverkeri.
Tips: Bildsök på "bullet hole fabric" och kom sedan tillbaka till tråden och berätta vad du sett.
Citera
2020-06-24, 22:56
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Många tack för att du postar länkarna till bilden.

Ja, är det SE vi ser eller inte? På bilden verkar det som kepsmannen är en nyfiken som står och tittar på i bakgrunden. När bilden är tagen och ur vilken vinkel skulle också vara mycket intressant att veta. Men vad är det för sorts bil som står inkörd på vad jag förmodar är Tunnelgatan? Den är helt vitlackerad med blåljus på taket. Fanns det polisbilar som såg ut så? Eller är det en teknikerbil eller någonting åt det hållet?

Jag ser också en yngre man i ljus klädsel på bilden. Vet man vem det är? Dessutom står det en polisman framför kepsmannen. Har han sett kepsmannen?

Bilden är tagen från Tunnelgatan ut mot Sveavägen och det är en helt vanlig piket. Jämför bild 15 och 16 så ser du att det på bild 16 också står POLIS på sidan av bilen, fast bandet är i vägen så man ser bara lite av toppen och botten på bokstäverna OLIS. Längre bak på bilen ser man också snedstrecken. Jämför också med hur det ser ut på polisbilen till vänster, som verkar stå ungefär där taxin står i bild 15.

Argumentationen mot att det skulle vara Engström handlar om att bilden skall ingå i ett annat sammanhang än de andra, och förmodligen då med bilder tagna när forensikerna har dykt upp. Den bilden skall också finnas på itdemokrati.nu, men jag hittar den inte nu. Man ser på den att den är numrerad annorlunda och att den kommer från ett kompendium av något slag. Det hindrar dock inte att de har lånat en bild och att den kan vara tagen tidigare.

Det enda sättet att verkligen få reda på hur det ligger till är att kontakta fotografen eller kanske om negativen då finns kvar hos polisen.

Remstam som står för itdemokrati.nu hävdar att andra personer på bilden gör det troligt att den är tagen tidigare.

Min smått humoristiska kommentar blir att om folk idag kan säga att det där inte är Engström, så skulle mordet ha varit löst sedan länge, ifall de hade varit vittnen, för det är en person som är väldigt lik.
Citera
2020-06-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Det är ett mycket osäkert sätt att resonera på. Det är helt normalt att folk gör till synes irrationella saker som att välja till synes mindre bra och även krångliga vägar från punkt a till b. Rationalitet är inte lika med normalitet. Det är normalt med krångel och omvägar.
Ja, det finns alltid tvivel, och i bevishänseende för mord får det inte finnas något rimligt tvivel. Linda Chen-fallet är väl ett typexempel här. Men som indicier, som skäl för misstanke, om vi tar alla små detaljer i SE:s berättelse och lägger ihop dem, så uppstår sådana här egenheter. Längre än så kommer man inte och det går varken att avskriva eller fälla.
Citera
2020-06-24, 23:15
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Bilden är tagen från Tunnelgatan ut mot Sveavägen och det är en helt vanlig piket. Jämför bild 15 och 16 så ser du att det på bild 16 också står POLIS på sidan av bilen, fast bandet är i vägen så man ser bara lite av toppen och botten på bokstäverna OLIS. Längre bak på bilen ser man också snedstrecken. Jämför också med hur det ser ut på polisbilen till vänster, som verkar stå ungefär där taxin står i bild 15.

Argumentationen mot att det skulle vara Engström handlar om att bilden skall ingå i ett annat sammanhang än de andra, och förmodligen då med bilder tagna när forensikerna har dykt upp. Den bilden skall också finnas på itdemokrati.nu, men jag hittar den inte nu. Man ser på den att den är numrerad annorlunda och att den kommer från ett kompendium av något slag. Det hindrar dock inte att de har lånat en bild och att den kan vara tagen tidigare.

Det enda sättet att verkligen få reda på hur det ligger till är att kontakta fotografen eller kanske om negativen då finns kvar hos polisen.

Remstam som står för itdemokrati.nu hävdar att andra personer på bilden gör det troligt att den är tagen tidigare.

Min smått humoristiska kommentar blir att om folk idag kan säga att det där inte är Engström, så skulle mordet ha varit löst sedan länge, ifall de hade varit vittnen, för det är en person som är väldigt lik.

Ja, speciellt med tanke att det just var Gösta Söderströms polisbil och polispiketen som var först på plats, just dessa två bilar som fortfarande syns på bilden med SE!

Ganska uppenbart!

Dessutom vittnade LL i Hovrätten att SE tog upp jakten på piketpoliserna, efter att ha glömt att nämna för dem signalementet som LP gett honom om den blå täckjackan.

Sidan 19 och 20:

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-leif.html

Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-24 kl. 23:19.
Citera
2020-06-24, 23:16
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Tips: Bildsök på "bullet hole fabric" och kom sedan tillbaka till tråden och berätta vad du sett.

Vet inte vad jag ska kolla efter i den googlingen. Jag har dock, tyvärr, bevittnat en skottskada från 9 x 19 Parabellum (officiell utsaga. för de hittade kuljäveln) och den var GROV, men i mjukdelar. Han överlevde och kanske skriver här på FB idag. Drar man en .357 Magnum genom kroppen, i ryggen, då ryker hela jävla slipsen. Det finns inte mycket kvar i området som kulan passerar. Inte två små hål som ser ut som om en mygga skitit. Alltså, börjar man inte där och kräver obduktionsbilder så kan vi alla bara hälsa hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in