2020-06-25, 02:22
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Tror ni att ett vaccin mot corona är det som kan rädda oss från detta virus? Tror ni att det kommer vara effektivt eller är det flockimmunitet som är vägen ut?
Tilldelning per land blir säkert låg i början. De doser som finns kommer att gå till riksgruppen och medicinsk personal i första hand. Att sedan vaccinera tio miljoner personer lär ju inte göras på kort tid heller. Lär ju ta månader att få ut vaccinet till alla som vill ha det i slutändan.

Den ryske hälsoministern uttalade sig idag om deras hemkokta vaccin som nu har getts till försökspersonerna i omgång 2 - att oavsett utgång med vaccinet så kommer man att meddela till allmänheten hur framgångsrikt vaccinet blev.
Senast redigerad av Chantre 2020-06-25 kl. 02:26.
Citera
2020-06-25, 02:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tilldelning per land blir säkert låg i början. De doser som finns kommer att gå till riksgruppen och medicinsk personal i första hand. Att sedan vaccinera tio miljoner personer lär ju inte göras på kort tid heller. Lär ju ta månader att få ut vaccinet till alla som vill ha det i slutändan.

Den ryske hälsoministern uttalade sig idag om deras hemkokta vaccin som nu har getts till försökspersonerna i omgång 2 - att oavsett utgång med vaccinet så kommer man att meddela till allmänheten hur framgångsrikt vaccinet blev.

Vi behöver inte vaccinera alla 10 miljoner, vi uppnår flockimmunitet betydligt tidigare. Men riskgrupperna först!

Editerad.
Citera
2020-06-25, 02:33
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi behöver inte vaccinera alla 10 miljoner, vi uppnår flockimmunitet betydligt tidigare. Men riskgrupperna först!

Editerad.
Rätt. Kanske 1 miljon har hunnit bli smittade tills vaccinet dyker upp. Ungar blir inte sjuka, de kan vi skippa i början och de är väl runt 1.3 miljoner. Men det ska ändå vaccineras några miljoner och med tanke på tempot i testverksamheten undrar man ju hur många de lyckas vaccinera per dag i det här landet.

Vill minnas att köerna ringlade långa för de som vågade sig på att vaccineras mot svininfluensan.
Citera
2020-06-25, 02:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Rätt. Kanske 1 miljon har hunnit bli smittade tills vaccinet dyker upp. Ungar blir inte sjuka, de kan vi skippa i början och de är väl runt 1.3 miljoner. Men det ska ändå vaccineras några miljoner och med tanke på tempot i testverksamheten undrar man ju hur många de lyckas vaccinera per dag i det här landet.

Vill minnas att köerna ringlade långa för de som vågade sig på att vaccineras mot svininfluensan.

Ja det är ett stort projekt, men vi fixar det om vi bara får det jäkla vaccinet. Jag är innerligt trött på skiten.
Citera
2020-06-25, 02:41
Medlem
Citat:
Vaccin plus att en del redan är immuna = flockimmunitet. Ja det är effektivt och fixar biffen. Nu vill vi bara se vaccinet och att det fungerar, utan horribla biverkningar.
Läste dock någonstans från någon expert i Kina att det aldrig kan komma ett vaccin. Detta var oroväckande: https://www.theguardian.com/world/2020/may/22/why-we-might-not-get-a-coronavirus-vaccine
Citera
2020-06-25, 02:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag tror vi kommer att få en bra uppslutning. Det här är något helt annat än svininfluensan, alla lider, mer eller mindre. Folket är nog enade på den fronten, vi vill se ett slut på skiten, inte som nu harva på i all oändlighet som fångar i vårt eget land - det är inhumant. Jag hoppas våra forskare går igenom vaccinet med lupp så att vi inte råkar ut för några oegentligheter. Känns som det är lite bära eller brista nu. Ekonomiskt i alla fall. Det finns människor i andra länder som vill komma hit och begrava sina nära och kära, de lider svårt, även de som har en käresta någon annan stans.
Citera
2020-06-25, 02:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Läste dock någonstans från någon expert i Kina att det aldrig kan komma ett vaccin. Detta var oroväckande: https://www.theguardian.com/world/2020/may/22/why-we-might-not-get-a-coronavirus-vaccine

Nu ska du inte komma med negativa nyheter, vi behöver positiva sådana. Jo det finns stora problem, tyvärr, men jag behöver lite goda nyheter för att orka. Min ork börjar ta slut.

Edit:
Usch, ju mer jag läser av din artikel ju värre blir det. Med nuvarande strategi kan vi ju bli fångar i vårt eget land för evigt. Det har jag inte riktigt kalkylerat med.
Senast redigerad av revodneb 2020-06-25 kl. 02:52.
Citera
2020-06-25, 02:57
Medlem
Citat:
Nu ska du inte komma med negativa nyheter, vi behöver positiva sådana. Jo det finns stora problem, tyvärr, men jag behöver lite goda nyheter för att orka. Min ork börjar ta slut.

Edit:
Usch, ju mer jag läser av din artikel ju värre blir det. Med nuvarande strategi kan vi ju bli fångar i vårt eget land för evigt. Det har jag inte riktigt kalkylerat med.
Fast jag har svårt att vi kan leva med det här viruset för evigt. För att hur skall det fungera ekonomiskt? Ett vaccin måste väl kunna fungera som influensan? Virus är ju inget som bara försvinner. Tänker mig att de flesta kan bli immuna. Inom 2 år som det sägs. Men att det blir ett vaccin. För det här artikeln snackar om att man skall hålla distans och lockdowns det fungerar ju fan inte ekonomiskt så som det börjar bli med arbetslöshet osv.
Citera
2020-06-25, 03:01
Medlem
Det enda jag ser som lösning på detta är ju att det blir som influensan, eller? Virus försvinner ju inte. Men frågan är ju bara om vaccinet kommer att funka eller om det ens någonsin kommer att bli något vaccin då vissa experter har varit lite tveksama över det på sistone. Känns ju som om detta är vårt enda alternativ är ett vaccin, right?
Citera
2020-06-25, 03:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fast jag har svårt att vi kan leva med det här viruset för evigt. För att hur skall det fungera ekonomiskt? Ett vaccin måste väl kunna fungera som influensan? Virus är ju inget som bara försvinner. Tänker mig att de flesta kan bli immuna. Inom 2 år som det sägs. Men att det blir ett vaccin. För det här artikeln snackar om att man skall hålla distans och lockdowns det fungerar ju fan inte ekonomiskt så som det börjar bli med arbetslöshet osv.

Nä vi kan inte hålla på i en evighet så här. Jo lockdown fungerar initialt, så man får tid att tänka, planera och skaffa sig en strategi, tyvärr så failade vi på den biten. Men det går att lösa genom att testa frenetiskt, Sverige har som mål 100K test i veckan, jag föreslår 200K i veckan. Isolera varenda sjukling, med våld om så behövs. Nu tänker jag faktiskt föreslå dödligt våld dessutom, håll käften och gör som du blir tillsagd! Sen har vi fixat biffen. Tyvärr stryker kanske halva svenska befolkningen med. Man daltar inte i en pandemi, gör som du blir tillsagd eller ta konsekvenserna. Ja det är lite Nordkorea 2.0, vad är din lösning? Men det beror på hur man agerat innan, när tid fanns.

Edt:
Jag skiter i dig och vad du tycker, det handlar inte om dig längre utan om vad alla andra tycker och behöver. The needs of the many outweighs the needs of the few, or the one, the separate. Om vi ska gå in på filosofi.
Senast redigerad av revodneb 2020-06-25 kl. 03:27.
Citera
2020-06-25, 03:36
Medlem
Citat:

Edit:

On the other hand, Chinese scientists claimed to have created a vaccine that forms antibodies in 100% of patients recently.
Citera
2020-06-25, 04:33
Medlem
Kineserna är självklart mycket angelägna om att få världen att sitta inne och darra så de kan köpa upp allt som finns billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in