Citat:
Ursprungligen postat av
SigersonHolmes
Jag har också funderat över detta. Återigen en sådan fråga som borde ingå i "lösningen" innan nedläggning.
Alternativ för mördaren (oavsett om det är SE eller inte):
1) Chansar på att det är LOP.
2) Tilltalar OP eller låtstas vilja samtala om något för att förvissa sig om rätt person innan skotten.
3) Är i förbindelse kommunikationsmässigt med någon som spanat på LOP från biografen där säker identifiering skett.
4) Har själv följt efter från biografen (där säker identifiering skett) utan att släppa dem med blicken.
Om alternativ 3: en eventuell konspiration kan inte på förhand ha vetat att Palme skulle gå på bio där, eller att han skulle gå förbi Skandiahuset.
Jag tror därför att Stay Behind, i så måtto som att de har haft ett kontor i huset, inte alls har en klar koppling till mordet. Vad det handlar där om, är nog istället att folk vill se mönster som egentligen inte finns.
För att få kopplingen att fungera måste vi anta att Engström var deras agent och var redo att rycka ut när som helst. Problemet, som jag har skrivit tidigare om är att det är en tämligen värdelös mordplan som bygger på att Palme en dag skall råka gå förbi Engströms jobb. För att göra den rimlig måste det därför finnas många Engströms i Stockholm, för Palme hade lika gärna kunnat åka till en annan del av staden och gjort något annat.
Nej, det är förmodligen bara en slump med kombinationen Palmes väg hem, Engströms övertid, och att en Skandiaboss var med i Stay Behind.