2020-06-24, 21:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nej det handlar inte om förtryck. Det handlar om att tjejer är ambiösare än killar.

Förtryck är också en del av evolutionen. Inte för att det är något som helst förtryck det handlar om gällande detta specifika fall du nämner.
Citera
2020-06-24, 21:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totalattack
Nej jobbat och tagit hand om mig själv och andra sen jag var 18 bast. För så gör man om man inte är en äcklig parasit.

Grattis. Det har många med dig gjort. Vill du ha en klapp på axeln? Guldmedalj?
Citera
2020-06-24, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Förtryck är också en del av evolutionen. Inte för att det är något som helst förtryck det handlar om gällande detta specifika fall du nämner.

Jo men evolutionen ska bara dras upp när det kan tänkas passa anti-allt-männens många fördomar om kvinnor
Citera
2020-06-24, 21:42
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jaha några "experter" sitter och gissar på expressen. Googla: "sjukskrivningar" istället och läs försäkringskassans rapporter. Detaljerade och utförliga.

Vad nu detta skulle ha att göra med feminismen.

Vad man säkert missat här är att det krävs lite olika förmågor i schack för olika yrken.
En man som låt oss säga har ADHD, autism eller någon annan psykisk funktionsnedsättning kan kanske jobba vid en dator med tex programmering.

En kvinna med samma typ av mental status kanske istället arbetar som lärare, sjuksköterska eller inom äldrevården, och då är det helt andra förmågor som sätts på spel än när man sitter vid en dator ensam.
Är man inte psykiskt stabil ska man inte ha hand om människor, men en dator kan möjligen hanteras. Det är därtill en stor skillnad på ljudnivå, stress, tempo och psykisk påfrestning gällande mansdominerade och kvinnodominerade branscher, så hur skribenten kan göra uttalanden som att det inte kan förklaras av skilda branscher, det är för mig märkligt.

Jag såg ingenting nämnas om detta i artikeln. Jag tyckte att den var relativt oseriöst skriven, det drogs ej underbyggda slutsatser av skribenten. Som du sa, gissningar,
Citera
2020-06-24, 22:25
Medlem
Citat:
Vad man säkert missat här är att det krävs lite olika förmågor i schack för olika yrken.
En man som låt oss säga har ADHD, autism eller någon annan psykisk funktionsnedsättning kan kanske jobba vid en dator med tex programmering.

En kvinna med samma typ av mental status kanske istället arbetar som lärare, sjuksköterska eller inom äldrevården, och då är det helt andra förmågor som sätts på spel än när man sitter vid en dator ensam.
Är man inte psykiskt stabil ska man inte ha hand om människor, men en dator kan möjligen hanteras. Det är därtill en stor skillnad på ljudnivå, stress, tempo och psykisk påfrestning gällande mansdominerade och kvinnodominerade branscher, så hur skribenten kan göra uttalanden som att det inte kan förklaras av skilda branscher, det är för mig märkligt.

Jag såg ingenting nämnas om detta i artikeln. Jag tyckte att den var relativt oseriöst skriven, det drogs ej underbyggda slutsatser av skribenten. Som du sa, gissningar,

Fast en programmerare har nog krav på sig att prestera vid datorn.

Kvinnor som jobbar med barn, sjuka och äldre har inga krav på sig att prestera på jobbet. Om de äldre ligger och dör i sina sängar eller de sjuka avlider p.g.a av dålig vård, ingen bryr sig. Eller pojkar som misslyckas i skolan, vem bryr sig om dem?

Dessutom har kvinnor stora möjligheter att avreagera sig på svaga personer som inte kan försvara sig om de är stressade.
Citera
2020-06-24, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LorineTalhaoui

Kvinnor som jobbar med barn, sjuka och äldre har inga krav på sig att prestera på jobbet. Om de äldre ligger och dör i sina sängar eller de sjuka avlider p.g.a av dålig vård, ingen bryr sig. Eller pojkar som misslyckas i skolan, vem bryr sig om dem?

Dessutom har kvinnor stora möjligheter att avreagera sig på svaga personer som inte kan försvara sig om de är stressade.

Jo folk bryr sig.

Jag förstår inte vad du vill ha fram egentligen? Att det finns kvinnor som missköter sig på jobbet? Vad har detta med feminism eller TS att göra?
Citera
2020-06-24, 23:10
Avslutad
Citat:

Ja artikeln var bara några rader och gav fler frågor än svar. Det skulle vara helt sanslöst dumt att inte undersöka tex bransch för bransch. Så jag gjorde en snabb googling och fick fram försäkringskassans rapporter som var mycket mer utförliga och där man mycket riktigt undersökt just bransch för bransch (bland mycket annat).
Citera
2020-06-25, 00:03
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Jag pratar inte om krav. Jag skrev väldigt tydligt i mitt inlägg vad jag syftade på. Frågan är hur man kan missförstå nånting så enormt som du just gjorde?

Och jo, människor som jobbar med sjuka och äldre lär bry sig om de dör. Bara för att du är en känslokall människa utan förmåga till empati eller sympati, så är inte alla andra det, ok?
Citera
2020-06-25, 00:39
Medlem
Citat:
Jo folk bryr sig.

Jag förstår inte vad du vill ha fram egentligen? Att det finns kvinnor som missköter sig på jobbet? Vad har detta med feminism eller TS att göra?

Tråden handlar om lojalitet och kvinnor är inte lojala ens mot gamla, sjuka eller barn. Dessutom fusk-sjuk-skriver ni er så andra riktiga sjuka får problem.

Citat:
Jag pratar inte om krav. Jag skrev väldigt tydligt i mitt inlägg vad jag syftade på. Frågan är hur man kan missförstå nånting så enormt som du just gjorde?

Och jo, människor som jobbar med sjuka och äldre lär bry sig om de dör. Bara för att du är en känslokall människa utan förmåga till empati eller sympati, så är inte alla andra det, ok?

Vad är det jag har missförstått? Och varför trodde du att jag var känslokall?
Citera
2020-06-25, 00:41
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Tråden handlar om lojalitet och kvinnor är inte lojala ens mot gamla, sjuka eller barn. Dessutom fusk-sjuk-skriver ni er så andra riktiga sjuka får problem.

Vad är det jag har missförstått? Och varför trodde du att jag var känslokall?

För att tro att någon annan skiter i att människor omkring dem dör, så behöver man själv vara kapabel till det rimligtvis. Alltså förmodar jag att om du arbetat på sjukhus eller äldrevård, att du hade skitit i vilket.
Varför i hela friden skulle du annars anta att de som arbetar där skiter i om folk dör eller inte?

Du missförstod ungefär allting, och jag vet inte hur jag ska förklara tydligare än jag gjorde i tidigare inlägg.
Citera
2020-06-25, 00:58
Avslutad
Citat:

Hur vet du det? Pga att några få misskött sig? Och "inte lojala" jämfört med vem? Du menar att män är lojalare mot gamla, sjuka och barn?

Sista meningen. Hur många kvinnor "fusk-sjuk-skriver" sig? Du verkar så säker på din sak så du måste ju ha siffror på det där.
Citera
2020-06-25, 01:10
Medlem
Citat:
Ja, på bekostnad av alla andra grupper i samhället ja.

Vad menar du med "på bekostnad av andra grupper i samhället"?
Vill du tillbaka till det samhället där män slet som djur för brödfödan och knappt träffade barn och hustru? Tillbaka till den tid då män knappt fick visa känslor?

Du vet. när det bir bättre och mer jämställt för en grupp i samhället, så följer andra grupper med. dvs.: nu får män ha en närmre relation med sina barn, tom. ta ut pappadagar! Kvinnor och män delar på slitet för brödfödan. Att få hyvla bort den gamla mansrollen och få visa mer känslor är också bra för den psykiska hälsan hos män.

Så visst har feminismen inneburit mycket gott för kvinnor, men det har definitivt även inneburit mycket gott för män och barn.

Så: nu vill jag gärna veta vilka grupper i samhället som har förlorat på femismen. Jag väntar med iver på ditt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in