2020-06-24, 23:53
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Att köra på två Stinoct vore förmodligen inget större problem för de allra flesta, den vårdslösa körningen kan förmodligen mer skyllas på ett uppretat tillstånd tack vare sömnlöshet och berodde således inte på drogpåverkan(om du nu erkänt att du tog medicin innan du körde). Att du har spårämnen av drogen i blodet eller urinen är egentligen obetydligt(eftersom du har drogen på recept, och inte var en så pass dålig förare tack vare drogpåverkan att du orsakade skador på dig eller någon annan), särskilt eftersom du inte framkallade någon olycka eller skador om jag förstått det rätt?

Däremot blandar du medicinen med alkohol, vilket är välkänt för att leda till diverse vansinnigheter och olyckor under de efterföljande sömngångsliknande upptågen. Det i sig ser jag som skäl att ta ditt körkort i förebyggande syfte, särskilt med tanke på vilka val du gör.

Så visst, det är ändå rimligt.
Dom kanske tog hänsyn till hur klar jag var i huvudet av dom andra medicinerna när dom gjorde tester på mig + blodprov.
Citera
2020-06-25, 00:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Har du Stilnoct på recept räknas det bort,
Nej så fungerar det inte, även receptbelagda mediciner kan leda till körkortsindragning och böter, saxat ur fass.

Körförmåga och användning av maskiner

Stilnoct har stor påverkan på din förmåga att köra bil och att använda maskiner, till exempel så kallad “sömnkörning”. Dagen efter att du tagit Stilnoct (liksom vid andra läkemedel mot sömnproblem), ska du vara medveten om att:

Du kan känna dig dåsig, sömnig, vara yr eller förvirrad

Det tar längre tid för dig att fatta ett snabbt beslut

Du kan se suddigt eller dubbelt

Du kan vara mindre uppmärksam

En period på minst 8 timmar rekommenderas mellan intag av zolpidem och bilkörning, användning av maskiner eller arbete på hög höjd för att minimera de ovan nämnda effekterna.

Drick inte alkohol och ta inte andra psykoaktiva ämnen medan du tar Stilnoct, eftersom det kan öka de ovan nämnda effekterna.

Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt vaksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar. Beskrivning av dessa effekter och biverkningar finns i andra avsnitt. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker.
Citera
2020-06-25, 00:15
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nej så fungerar det inte, även receptbelagda mediciner kan leda till körkortsindragning och böter, saxat ur fass.

Körförmåga och användning av maskiner

Stilnoct har stor påverkan på din förmåga att köra bil och att använda maskiner, till exempel så kallad “sömnkörning”. Dagen efter att du tagit Stilnoct (liksom vid andra läkemedel mot sömnproblem), ska du vara medveten om att:

Du kan känna dig dåsig, sömnig, vara yr eller förvirrad

Det tar längre tid för dig att fatta ett snabbt beslut

Du kan se suddigt eller dubbelt

Du kan vara mindre uppmärksam

En period på minst 8 timmar rekommenderas mellan intag av zolpidem och bilkörning, användning av maskiner eller arbete på hög höjd för att minimera de ovan nämnda effekterna.

Drick inte alkohol och ta inte andra psykoaktiva ämnen medan du tar Stilnoct, eftersom det kan öka de ovan nämnda effekterna.

Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt vaksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar. Beskrivning av dessa effekter och biverkningar finns i andra avsnitt. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker.

Det är inte längre självklart att man döms om man intagit vissa mediciner sedan den röda triangeln togs bort.
Det görs en individuell bedömning och har man recept tas det med i beräkningen.
Alkohol däremot har man inte överseende med om man blåser över gränsen.
Citera
2020-06-25, 00:16
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Nej. Jag drack inget innan. Ingen aning om hur det är på en sömntablett.

Hur kan dom då påstå att du kört bil påverkad av alkohol?
Citera
2020-06-25, 00:24
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:

Du behöver inte vara i närheten av en bil för att riskera körkort när det kommer till någon typ av drog. De behöver inte bevisa att du kört onykter för att en omprövning ska göras. Jag uppfattade det inte som att de hävdat att ts kört full?
Citera
2020-06-25, 00:33
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Du behöver inte vara i närheten av en bil för att riskera körkort när det kommer till någon typ av drog. De behöver inte bevisa att du kört onykter för att en omprövning ska göras. Jag uppfattade det inte som att de hävdat att ts kört full?

Då missuppfattade jag ts.
Trodde ts blev av med körkortet pga rattonykterhet.
Finns ju exempel på folk som hävdat att dom druckit efter att dom blivit stoppade men innan dom blivit testade som gått fria då det ej kunnat bevisas att dom kört påverkade.
Citera
2020-06-25, 01:46
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Tog 2 stilnoct. Skulle sova en stund. Dom funkade inte. Så jag gjorde det dumma beslutet att köra till systemet. Körde lite vårdslöst så någon ringde polisen. Polisen kom till mig 1 timme senare. Då hade jag klämt i mig en vinare och några mer sömntabletter. Fick följa med och ta blodprov. Drack inte när jag körde. Rimligt att bli av med körkortet i 14 månader eller är det normalt?

Vilka brott blev du dömd för?

Minst 12 månader brukar vara aktuellt vid rattonykterhet.
Citera
2020-06-25, 04:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Var har TS skrivit att de har påstått det?
Citera
2020-06-25, 05:38
Medlem
Citat:
Då missuppfattade jag ts.
Trodde ts blev av med körkortet pga rattonykterhet.
Finns ju exempel på folk som hävdat att dom druckit efter att dom blivit stoppade men innan dom blivit testade som gått fria då det ej kunnat bevisas att dom kört påverkade.

Du ser för mycket på CSI och liknande, vi lever i Sverige inte USA(tack och lov). Har säkert hänt här också men vill de dra in ditt körkort hittas det en anledning.

Hur som helst låter det som ett bra beslut med tanke på att du körde så underligt att andra reagerade.
Citera
2020-06-25, 06:27
Medlem
Citat:
Tog 2 stilnoct. Skulle sova en stund. Dom funkade inte. Så jag gjorde det dumma beslutet att köra till systemet. Körde lite vårdslöst så någon ringde polisen. Polisen kom till mig 1 timme senare. Då hade jag klämt i mig en vinare och några mer sömntabletter. Fick följa med och ta blodprov. Drack inte när jag körde. Rimligt att bli av med körkortet i 14 månader eller är det normalt?

Har du fått någon dom för rattonykterhet eller drograttonykterhet? I så fall tycker jag det är rätt rimligt att de tar ditt körkort också (tiden kanske kan diskuteras).
Citera
2020-06-25, 06:57
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Du ser för mycket på CSI och liknande, vi lever i Sverige inte USA(tack och lov). Har säkert hänt här också men vill de dra in ditt körkort hittas det en anledning.

Hur som helst låter det som ett bra beslut med tanke på att du körde så underligt att andra reagerade.

Nej det finns exempel här i Sverige så var lagom spydig.
Dessutom är det inte jag som startat tråden så jag har inte blivit av med körkortet som du verkar tro i ditt svar.
Citera
2020-06-25, 07:30
Medlem
Vad är du dömd för? Eftersom du fått en viss tid som spärr så måste ju Transportstyrelsen ha beslutat om det, grunden är alltid en dom eller motsvarande. Innan dess har du också fått möjlighet att yttra dig i skriftligt i ärendet, har du gjort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in