2020-06-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Du glömmer att SE beskriver reklampelaren som "jättestor". Det är klart att vi här på Flashback har lilla julafton efter KPs Presskonferens. 80% av Sveriges befolkning som inte ens är tillnärmelsevis så besatta av detta som vi som trots personpåhopp och dålig stämning här i tråden sticker ut hakan och påpekar att KP borde skriva pekböcker för treåringar och inte ens försöka sätta sig in i hur Powerpoint fungerar har "lite fel".

Detta totala haveri från KPs sida har väl redan blivit en klassiker?

Att 80% av de som inte ens bryr sig tycker att han tappat det gör att jag tycker vi fortsätter med lite fler inlägg i tråden.

Kanske vi ska starta en omröstning här på FB?

Vem kan förutom de som redan har betalt för att göra bort sig här i tråden tro på SE som GM?

Jag gissar att de som även om olika stolliga teorier har luftats i tråden genom åren borde det väl bara vara max 2% som tror på "lösningen" SE i tråden?

Problemet med de som skriver i tråden är att de är mer informerade än de som läst och svalt "den osannolika boken" med hull och hår.

De som är lite insatta och jag som är flyktigt intresserad fattar hjälpligt vad jag menar i detta inlägg.

KP lade fram något som skulle räckt att frihetsberöva SE. Rikta er kritik till idioten Daniel Suhonen som innan sagt att man hittat mordvapnet. KP gjorde bara det som en åklagare gör. Sedan begärs den anklagade häktning osv. Stig Engström misstänks ha mördat OP och det goda grunder. Starka indicier. Inget alibi.
Citera
2020-06-24, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det är också noterbart att eftersom SE exempelvis av sin fru beskrivs som "feg" så är det inte orimligt han har en ännu mer passiv roll jämfört med andra vittnen på mordplatsen. Han kanske gömmer sig bakom reklampelare eller bilar, kikar fram ibland och uppfångar något fragment, blir rädd igen och vandrar tio meter bort, återkommer sedan av nyfikenhet och ser lite av förloppet, får skräck igen och lämnar platsen. Det skulle förklara både att han inte "syns" och att han till synes lämnar en blandning av korrekta och inkorrekta uppgifter om vad som skett på platsen.

Jag undrar om inte SEs negativa egenskaper tenderar att överdrivas en del. Bara för att ex-frun (då kanske ännu gifta, förvisso?) beskrev honom som "feg" innebär inte det per automatik att han också "gömde sig bakom reklampelare eller bilar", som värsta karikatyren (nu senast också jämförbar med ”I want my stapler”-Milton i Office Space). Får nog ändå intrycket att snubben vid denna tid var något av en medelsvensson.

Däremot har jag lite svårt att se honom springa som ett jehu efter snutarna som han gör i den där SVT-rekonstruktionen. Men annars, att han på nåt sätt skulle ha försökt göra sig behjälplig osv tycker jag låter rätt normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
”Stig var inte chockad utan närmast lite euforisk för att han varit nära en händelse”.

Precis. Beskriver vilken typ av människa SE var. Äntligen en chans att bli uppmärksammad. Resten är historia.

Övriga vittnen beskriver mordet som en obehaglig upplevelse. Än idag.

Jag gör samma anmärkning här som efter första citatet. Jag är alls inte övertygad om att SE (som förmodat oskyldig) reagerade helt annorlunda på denna "händelse" än alla andra som var där. Att vara "euforisk" kan låta underligt, men tror ändå det kan vara en helt mänsklig reaktion. Som noterades gick Fauzzi helt enkelt vidare i 10 sekunder efter att han hört skotten trots att han direkt tänkte att "där sköt nån Palme!" Och sen efter att ha kollat lite drog han bara.

En kanske relevantare parallell: lyssnade just på en intervju med Anna Hage hos Malou von Siewers (finns på youtube), och även på Veckans Brott Extra efter KP-PK:en. Hon skrev en bok om vad som hände. För henne har det där överskuggat hennes liv, och hon tycker aldrig polisen gav henne en chans att berätta "sin berättelse". Är man lite taskig kan man också mena att hon är väldigt mån om att framhäva sin egen roll då hon försökte rädda Palmes liv. Detta trots att hennes livräddningsförsök hade ungefär lika goda chanser att lyckas som Jackie Kennedy när hon plockade upp lite hjärna från bilen för att möjligtvis senare proppa tillbaks det i skallen på JFK. Hon säger visserligen att det "fanns väldigt få chanser att rädda hans liv", men tycks ändå ovillig att inse att snubben redan var stendöd.

Så även AH verkar missnöjd med hur man handskats med henne som vittne, och känt ett behov av att breda ut sig om det som skett i senare böcker och intervjuer. Kanske inte helt olikt SE, ändå. "Äntligen en chans att bli uppmärksammad," kunde man då elakt säga även om henne. Och SE var ändå med om ett statsministermord, även om han kom något sent. Rätt förståeligt att man har ett behov av att upparbeta det sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ni som öht inte alls misstänker SE, hur förklarar ni följande:
Redan nästa dag, först efter att han hört signalementet på tv, ringer SE in och vill korrigera ett felaktigt signalement.
Märk väl, han säger sig samtidigt inte själv ha en aning om hur GM ser ut eftersom han själv inte sett denna! Det enda han hört är att LP sagt blå täckjacka - ändå är han så pass säker på att hela signalementet är fel, inte bara jackan utan även keps, handledsväska och glasögon, att han prioriterar sin tid att ringa och korrigera allt detta, samt ljuga ihop en anledning för att kontrollera sin utpasseringstid. Han känner sig tvungen att skjuta upp sin skidsemester till nästa dag för att ordna allt detta på studs, innan polisen ens visste att han var plats. Polisen var ju inte intresserad av honom som vittne säger han.

Varför gör han allt detta? Varför vill han korrigera ett signalement på en GM som han inte ens har sett?
Hur vet han med säkerhet att GM inte såg ut så?

Ser inte detta som så underligt. Har man varit i närheten när statsministern mördas är det rätt förståeligt att man skjuter på semestern en dag. Och tror/tycker man att signalementet möjligtvis baseras på en förväxling med en själv vill man nog gärna klara upp det omedelbart. Visst, han visste inte hur GM såg ut, men han kan ändå ha misstänkt att han inte såg ut precis som SE själv (alltså förutsatt nu att SE var oskyldig).

Sen handledväskan: börjar fan bli galen på detta, men den kom väl till först lite senare? 2 mars i SvD stod det (citerar referatet):
"I SvD:s söndagstidning framgår att polisen går ut med följande signalement. Den efterspanade är i 40-årsåldern och ska enligt flera vittnen ha gett ett ”buffligt intryck”. Han bar enligt efterlysningen en trekvartslång, blå täckjacka och grå keps. Mannen hade stålbågade glasögon, är cirka 180 centimeter lång, kraftigt byggd och med ett framskjutet axelparti. Uppgiften om glasögonen finns med de två första dagarna.
En sista anmärkning angående tidsuppfattning: rätt säker på att en på brottsplatsen sa att det tog typ 10 sekunder mellan skott 1 och 2. Medan det i verkligheten säkerligen var högst 2-3, kanske (som fler andra vittnen säger). Ännu ett tecken på hur osäkra tidsuppgivelsen ofta är.
Citera
2020-06-24, 21:33
Medlem
Är det 100% fastställt att han sköts bakifrån?
Har sett bilderna på skjorta, rock, slips. Tycker inte det ser ut som utgångshål på framsidan. Var det inte rättsläkaren som sa att lösningen till mordet finns i obduktionsprotokollet?
Kanske kan förklara varianter av mötesscenariot och
Lisbeths "-men vad gör du?"
Citera
2020-06-24, 21:38
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Vem är denne Göran Lindholm enl sida 52 av denna pdf? Namnet är maskat men syns om man kollar extra noga
https://drive.google.com/file/d/1pRB04P4l28wXWmeFYYP26rFbIif-pN4P/view
edit: sida 50 o 51
Senast redigerad av Suckmesideways 2020-06-24 kl. 21:41.
Citera
2020-06-24, 21:48
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havsmusen
Är det 100% fastställt att han sköts bakifrån?
Har sett bilderna på skjorta, rock, slips. Tycker inte det ser ut som utgångshål på framsidan. Var det inte rättsläkaren som sa att lösningen till mordet finns i obduktionsprotokollet?
Kanske kan förklara varianter av mötesscenariot och
Lisbeths "-men vad gör du?"

Allra första uppgifterna sa framifrån, sköts med två skott i bröstet:

https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA

Intressant!
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-24 kl. 21:51.
Citera
2020-06-24, 21:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Och det var precis p.g.a. den likheten han fick besök av RPS-SÄK(Säpo) samma dag som fantombilden kom ut 6/3. Ett ingripande som senare kom att resultera i en JO-anmälan.

https://imgshare.io/image/skarmklipp-2.4rCO6

Nej han dog för några år sedan. PU lade inte fingrarna i mellan med vare sig honom eller hans sambo. Tomas Flyckt JO-anmälde PU som utredde och i vanlig ordning inte vidtog någon åtgärd. Likheten mellan honom och fantombilden är slående. Däremot har han aldrig knutits till brottsplatsen.
Citera
2020-06-24, 21:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Vem är denne Göran Lindholm enl sida 52 av denna pdf? Namnet är maskat men syns om man kollar extra noga
https://drive.google.com/file/d/1pRB04P4l28wXWmeFYYP26rFbIif-pN4P/view
edit: sida 50 o 51

Tillhörde driftsvärnet på Tomteboda.
Citera
2020-06-24, 21:51
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Har du raljerat av dig färdigt nu? Bra. Vad ÄR det med denna autopilot-halmgubbe att allting man diskuterar om SE måste leda till bevis för att han begick mordet?

- Jag har hört att Ekström gillade vaniljgla-
- JAHA OCH HUR GÖR DET HONOM TILL PALMES MÖRDARE????????

Jag diskuterade hans personlighet, inte motivbild. Om du vill ha motivbild är det väl enklare att fråga SE själv om vad han tyckte vore en helt rimlig förklaring till att Palme togs av daga, enligt denna favorit i repris:

"Paret tilltalas av en man som kanske känt igen dem och vill säga något till en livs levande världskändis som plötsligt kommer knallande Sveavägen fram från bion. Många har hälsat vänligt på Palme – han hade inte bara fiender. Tänk om den beundrade statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt. Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss också går runt med ett vapen – så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle. Sinnet rinner till – vi tar några steg efter mannen, lägger handen på hans axel för att stoppa honom. -Din djävel! – Pang! Det är tyvärr mänskligt – eller omänskligt."

Jag skulle ju då kanske inte hålla med om att det är högst mänskligt att skjuta nån med metal piercing-kula i ryggen för att jag blivit avsnäst och vänd ryggen åt. Det låter i mina öron som en psykopat och patologisk narcissist som bär på så mycket ackumulerad kränkthet över att inte bli erkänd som kung av universum och få röda mattor utrullade var man än går, att han till slut börjar gå runt beväpnad och bitter och nästan tigger om en sista droppe i bägaren för att få mandat att utkräva hämnd mot världen.

Talar han från eget perspektiv? Vet inte, men att han överhuvudtaget landar i den spekulationen finner jag avslöjande på sitt sätt. Det är hur som helst mer likt profilen på andra gärningsmän genom tiderna än vad SE antagligen visste när han filosoferade här.
Ja, och nu visar du, med ditt resonemang och med citatet från SE, att SE skulle kunna vara rejält bäng i kolan. Det köper jag som förklaring till motivbilden. Problemet är att ingen från officiellt håll ens snuddat vid att SE skulle vara totalt vrickad och i avsaknad av alla former av spärrar, utan man kör på med det gängse narrativet att alla skurkar har någonting inom sig i form av skuld och skam som gör att de blir skurkar.

Ungefär som en mysförklaring med Malou von Sievers som sitter i soffan med huvudet på sned och ler ett sorgligt leende när något olycksbarns innersta väsen analyseras och tröskas på sändningstiden för uttråkade medelklasskärringar. Alla människor är fyllda av skuld och skam. Det är därför det kristna evangeliet är inriktat på att befria oss från skuld och skam då det är en lyckosam approach om man vill ha många anhängare.

Varför kan man inte köra på att SE var en bindgalen psykopat? Varför måste man fabricera ett narrativ om att han var "misslyckad", när i stort sett vem som helst skulle anse att han lyckats bättre än de flesta och över förväntan med tanke på hans klena studiemeriter och flegmatiska personlighet?
Citera
2020-06-24, 21:55
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
HUr många tror ni vet något om palmemordet, på riktigt, idag, eller för 20 år sedan?

Idag tror jag att ungefär en enda person vet något om palmemordet.

Risken finns att så var fallet även för 20 år sedan.

Jag tror inte att alltför många vet något om mordet.
En enda person? Vem kan det vara då?
Citera
2020-06-24, 21:58
Medlem
I-van-Toers avatar
Oavsett om kulhålen är ingående eller utgående så kan de inte ha gjorts med Winchester Magnum .357. Då hade det sett ut som typ Dirty Harry skjutit. Mycket kött och mycket blod och mycket gore. De är för små. Ett finkalibrigt vapen med ljuddämpare är mer troligt.

Om bilden nedan är äkta, vill säga.
http://www.itdemokrati.nu/page17.png

KP, jag vill se obduktionsbilder NU!
Citera
2020-06-24, 22:02
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
En bögslunga av yppersta kvalitet och i kalvläder var säkert en statusmarkör av Guds nåde på den tiden. Han poserade ju med bögslungan i högsta hugg på varenda bild man ser honom, likt ett nutida Instagramluder med väskan från Vuitton i fokus tillsammans med silikonröven.

Det finns inget motiv att hämta i narrativet om SE som ett samhällets olycksbarn och vinddriven existens. Som jag tidigare påpekar utesluter det dock inte att SE var rejält bäng i kolan, men då får man ta och bevisa det också om man vill ha SE som gärningsman och är ute och letar efter ett motiv.

Jag håller med dig. Hade det funnits Instagram under Engströms "hey days" så hade han antagligen varit odräglig och påfrestande att följa.

Hur "bäng i kolan" Engström eventuellt var, vet nog bara hans närmaste. En psykiatrisk utredning lär vara gjord under de senaste åren på begäran av KP/PU, den skulle vara intressant att ta del av.

KP borde helt klart ha berättat mer på PK, om varför han misstänker Engström, eftersom han namngav honom. Han kan ju inte utgå ifrån att allmänheten är tankeläsare, eller att allmänheten har läst Filters artikel eller de två böckerna om Skandiamannen, och via dessa har köpt resonemanget om honom som gärningsman.
Citera
2020-06-24, 22:08
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Inte nog med det!

Enligt Morelius så stod Dekorimamannen (som alltså mördade Palme) i flera minuter och väntade in makarna Palme!

Hur troligt är det att det var SE som var Dekorimamannen (som för övrigt de två finskorna kände igen) som mördade Palme?

Njaej, i förhöret med Morelius, så säger han först att det var c:a tre minuter som mördaren väntade. När förhörsledaren sedan ställer kontrollfrågor och ber honom precisera i förhållande till när hans flickvän och kamrater kommer tillbaka från bankomaten, så säger han att han inte är säker på att det är 3 minuter. Han är dock säker på att mördaren väntar vid Dekorima och sedan går upp bakom Palme och skjuter honom. Det kan alltså vara 15-30 sekunder och det kan vara kanske 3 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in