Citat:
Ursprungligen postat av
KansasCityFagot
Bra, nu har vi fått veta att SE var en pedant och jobbade med småpotatis enligt din avancerade psykologiska profil. Då tar vi och redogör för hur vi ska koppla det till ett motiv att mörda statsministern. Var det Olof Palmes fel att SE fick gno med småpotatis? Var SE:s liv bättre när borgarna styrde Sverige med Ullsten och Fälldin som styrmän? Satt SE på Café Opera omgiven av Bondbrudar och slevade i sig kaviar på valnatten 1982 då hans adjutant kom fram till bordet, slog ihop klackarna och meddelade att nådig herr Engströms sötebrödsdagar var över?
Nej, vi får nog putsa på profilen om vi ska få fram ett trovärdigt motiv till att en blodfattig grafiker skjuter en statsminister. Oj, oj, oj! SE var skild två gånger. Kära nån'! Aj, aj, aj! Den arme SE fick nöja sig med en villa i Täby när kejsaren av Portugallien bodde i ett slott gjort av guld och diamanter. Voine, voine, voine! SE ville bli sjörövare eller astronaut när han var liten, men hamnade som kontorsråtta i centrala Stockholm. Klart man då packar en .357 Magnum innanför byxlinningen och pepprar vilt i Stockholmsnatten.
Har du raljerat av dig färdigt nu? Bra. Vad ÄR det med denna autopilot-halmgubbe att allting man diskuterar om SE måste leda till bevis för att han begick mordet?
- Jag har hört att Ekström gillade vaniljgla-
- JAHA OCH HUR GÖR DET HONOM TILL PALMES MÖRDARE????????
Jag diskuterade hans personlighet, inte motivbild. Om du vill ha motivbild är det väl enklare att fråga SE själv om vad han tyckte vore en helt rimlig förklaring till att Palme togs av daga, enligt denna favorit i repris:
"Paret tilltalas av en man som kanske känt igen dem och vill säga något till en livs levande världskändis som plötsligt kommer knallande Sveavägen fram från bion. Många har hälsat vänligt på Palme – han hade inte bara fiender. Tänk om den beundrade statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt. Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss också går runt med ett vapen – så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle. Sinnet rinner till – vi tar några steg efter mannen, lägger handen på hans axel för att stoppa honom. -Din djävel! – Pang! Det är tyvärr mänskligt – eller omänskligt."
Jag skulle ju då kanske inte hålla med om att det är högst mänskligt att skjuta nån med metal piercing-kula i ryggen för att jag blivit avsnäst och vänd ryggen åt. Det låter i mina öron som en psykopat och patologisk narcissist som bär på så mycket ackumulerad kränkthet över att inte bli erkänd som kung av universum och få röda mattor utrullade var man än går, att han till slut börjar gå runt beväpnad och bitter och nästan tigger om en sista droppe i bägaren för att få mandat att utkräva hämnd mot världen.
Talar han från eget perspektiv? Vet inte, men att han överhuvudtaget landar i den spekulationen finner jag avslöjande på sitt sätt. Det är hur som helst mer likt profilen på andra gärningsmän genom tiderna än vad SE antagligen visste när han filosoferade här.