2020-06-24, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Det är därför det finns något som heter markiser, fönsterluckor och persienner. Vill man ha svalt skall man stoppa solinstrålningen och stänga ute den varma luften, inte släppa in mer av den. Varför har somliga så svårt att förstå simpel fysik?

Ser du dessa markiser, fönsterluckor och persienner utanpå samtliga fönster i folks lägenheter?

Det gör nämligen inte jag. Folk har persienner inne samt gardiner och rullgardiner. Dessa är INNANFÖR fönstren vilket gör att värmen kommer in och att man behöver vädra ut värmen om man inte har en AC.

Bor du ute på vischan med några gårdar runt dig som vädrar eller vad?

Lägg ner din dryga attityd för övrigt.
Citera
2020-06-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Ser du dessa markiser, fönsterluckor och persienner utanpå samtliga fönster i folks lägenheter?

Det gör nämligen inte jag. Folk har persienner inne samt gardiner och rullgardiner. Dessa är INNANFÖR fönstren vilket gör att värmen kommer in och att man behöver vädra ut värmen om man inte har en AC.

Bor du ute på vischan med några gårdar runt dig som vädrar eller vad?

Lägg ner din dryga attityd för övrigt.

Du, nu ska du lyssna på mig lilla du. Du skall enbart vara tacksam för att jag sitter här och upplyser dig och andra mindre vetande människor om hur man minskar temperaturen i hemmet.
Är du verkligen så dum att du tror att persienner inte har någon effekt bara för att de sitter innanför fönstren? Jag kan då berätta för dig att du har fel. Persienner fungerar! Persienner är vita och vit färg reflekterar solljus, detta innebär att med neddragna persienner reflekteras en stor del av solstrålningen bort från huset istället för att ta sig in i huset och öka temperaturen. Begriper du nu varför du skall hålla stängt? Ska jag ta det en gång till?
Citera
2020-06-24, 12:12
Medlem
maxorrs avatar
Finns nåt som kallas korsdrag.. Det upplevs iaf som svalkande
Citera
2020-06-24, 12:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du, nu ska du lyssna på mig lilla du. Du skall enbart vara tacksam för att jag sitter här och upplyser dig och andra mindre vetande människor om hur man minskar temperaturen i hemmet.

Kan du förklara en gång till varför temperaturen skulle öka om jag öppnar fönstren när det är varmare inne än ute?
Citera
2020-06-24, 13:45
Medlem
Citat:
Är du verkligen så dum att du tror att persienner inte har någon effekt bara för att de sitter innanför fönstren? Jag kan då berätta för dig att du har fel. Persienner fungerar! Persienner är vita och vit färg reflekterar solljus, detta innebär att med neddragna persienner reflekteras en stor del av solstrålningen bort från huset istället för att ta sig in i huset och öka temperaturen. Begriper du nu varför du skall hålla stängt? Ska jag ta det en gång till?

Du kan ta det hur många gånger som helst.
Du har nämligen fel.

Jag tror ingenting. Jag förklarar för dig hur detta fungerar. Råkar nämligen jobba med projektering av fastigheter.

Vitt är den färg som drar åt sig minst värme (reflekterar mest ljus) av alla färger. Men den drar fortfarande till sig värme. Har du en vit persienn innanför fönstret blir rummet alltså varmare än om du har den utanför.
Värmen tar sig alltså in i vilket fall. Mindre med en vit persienn än en svart dock. Men det blir varmare inne än ute.

Toppmoderna persienner börjar dock bli så effektiva att de snart kan konkurrera på allvar mot utanpåmonterade solskydd. Dessa sitter dock inte monterade i de fastigheter du ser idag.

Läs på lite så ändrar du nog attityd. Länka annars 5 källor till ditt påstående.
Citera
2020-06-24, 18:31
Medlem
Citat:
Du kan ta det hur många gånger som helst.
Du har nämligen fel.

Jag tror ingenting. Jag förklarar för dig hur detta fungerar. Råkar nämligen jobba med projektering av fastigheter.

Vitt är den färg som drar åt sig minst värme (reflekterar mest ljus) av alla färger. Men den drar fortfarande till sig värme. Har du en vit persienn innanför fönstret blir rummet alltså varmare än om du har den utanför.
Värmen tar sig alltså in i vilket fall. Mindre med en vit persienn än en svart dock. Men det blir varmare inne än ute.

Toppmoderna persienner börjar dock bli så effektiva att de snart kan konkurrera på allvar mot utanpåmonterade solskydd. Dessa sitter dock inte monterade i de fastigheter du ser idag.

Läs på lite så ändrar du nog attityd. Länka annars 5 källor till ditt påstående.

Nej, är huset välisolerat så blir det INTE varmare inne än ute om man ser till att vädra ut kvälls och nattetid och sedan stänger igen och täcker fönstren dagtid. Det borde väl du veta om du nu projekterar hus! Vilket skämt du är!
Och det du skriver om persienner är ju svammel.. Visst, det bästa är att täcka fönstren på utsidan ja, men det är ju fortfarande bättre att ha vita persienner neddragna på insidan och blockera en stor del av solinstrålningen än att öppna upp helt och släppa in ALL solinstrålning.
Citera
2020-06-24, 18:35
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, är huset välisolerat så blir det INTE varmare inne än ute om man ser till att vädra ut kvälls och nattetid och sedan stänger igen och täcker fönstren dagtid. Det borde väl du veta om du nu projekterar hus! Vilket skämt du är!
Och det du skriver om persienner är ju svammel.. Visst, det bästa är att täcka fönstren på utsidan ja, men det är ju fortfarande bättre att ha vita persienner neddragna på insidan och blockera en stor del av solinstrålningen än att öppna upp helt och släppa in ALL solinstrålning.

För att man efter att ha levt i mörker i 9 månader så vill man verkligen mörklägga alla rum, var det så du tänkte?
Citera
2020-06-25, 10:15
Medlem
Citat:

Du är ju helt tappad.

Ju mer välisolerat hus desto varmare blir det under dagen med persienner/gardiner fördragna innanför fönstret.
Öppnar du upp helt släpper du in solinstrålningen ja - men du vädrar även ut den värme som solinstrålningen skapar.
Med stängda fönster/dörrar vädrar du inte in den solinstrålning som gardinerna/persiennerna innanför fönstret skapar.
Som sagt, enkel fysik.

Vad du tycker och tror är totalt ointressant.

Belägg ditt påstående om persienner med lite källor. Blir spännande.
Citera
2020-06-25, 14:33
Medlem
Citat:
Du är ju helt tappad.

Ju mer välisolerat hus desto varmare blir det under dagen med persienner/gardiner fördragna innanför fönstret.
Öppnar du upp helt släpper du in solinstrålningen ja - men du vädrar även ut den värme som solinstrålningen skapar.
Med stängda fönster/dörrar vädrar du inte in den solinstrålning som gardinerna/persiennerna innanför fönstret skapar.
Som sagt, enkel fysik.

Vad du tycker och tror är totalt ointressant.

Belägg ditt påstående om persienner med lite källor. Blir spännande.

Det är du som är tappad din dumskalle! Att du skall jobba med att projektera hus är ju j-vla skämt med tanke på att du inte har någon susning om vad du pratar om.
Ett välisolerat hus håller temperaturen bättre än ett dåligt isolerat. Ser du till att vädra ut under kvällen och natten så att temperaturen sjunker så håller det välisolerade huset den svala temperaturen längre in på dagen om man stänger igen dörrar och fönster än om man öppnar och släpper in mera värme.
Stäng igen dagtid och vädra kväll och natt för att få lägsta möjliga temperatur, det är enkel fysik.
Låter du kylskåpet stå öppet också när det är varmt för att "det känns svalare"?
Citera
2020-06-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
För att man efter att ha levt i mörker i 9 månader så vill man verkligen mörklägga alla rum, var det så du tänkte?

Nu glider du ifrån ämnet, din hala jävel. Diskussionen handlar om hur man får svalast möjliga temperatur genom att stänga igen dörrar och fönster, inte om mörkläggning är trevligt eller inte.
Citera
2020-06-25, 15:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nu glider du ifrån ämnet, din hala jävel. Diskussionen handlar om hur man får svalast möjliga temperatur genom att stänga igen dörrar och fönster, inte om mörkläggning är trevligt eller inte.

Nej det handlar om att du blir störd av att folk öppnar fönstren. Psykakuten är öppen: hur känner du dig idag?

Kan börja med att kolla på denna kanske: https://www.youtube.com/watch?v=oZ84DjJAiKY
Citera
2020-06-25, 15:06
Medlem
Tvonds avatar
Nu har man öppnat alla fönster på den östliga sidan för att få in lite luft äckligt varmt idag med +34 grader i skuggan. Tur man har källare som håller den behagliga tempen av +20 just nu där man kan bädda inför natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in