Citat:
Ursprungligen postat av
DarthMaul2000
Du, nu ska du lyssna på mig lilla du. Du skall enbart vara tacksam för att jag sitter här och upplyser dig och andra mindre vetande människor om hur man minskar temperaturen i hemmet.
Är du verkligen så dum att du tror att persienner inte har någon effekt bara för att de sitter innanför fönstren? Jag kan då berätta för dig att du har fel. Persienner fungerar! Persienner är vita och vit färg reflekterar solljus, detta innebär att med neddragna persienner reflekteras en stor del av solstrålningen bort från huset istället för att ta sig in i huset och öka temperaturen. Begriper du nu varför du skall hålla stängt? Ska jag ta det en gång till?
Du kan ta det hur många gånger som helst.
Du har nämligen fel.
Jag tror ingenting. Jag förklarar för dig hur detta fungerar. Råkar nämligen jobba med projektering av fastigheter.
Vitt är den färg som drar åt sig minst värme (reflekterar mest ljus) av alla färger. Men den drar fortfarande till sig värme. Har du en vit persienn innanför fönstret blir rummet alltså varmare än om du har den utanför.
Värmen tar sig alltså in i vilket fall. Mindre med en vit persienn än en svart dock. Men det blir varmare inne än ute.
Toppmoderna persienner börjar dock bli så effektiva att de snart kan konkurrera på allvar mot utanpåmonterade solskydd. Dessa sitter dock inte monterade i de fastigheter du ser idag.
Läs på lite så ändrar du nog attityd. Länka annars 5 källor till ditt påstående.