2020-06-25, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej det handlar om att du blir störd av att folk öppnar fönstren. Psykakuten är öppen: hur känner du dig idag?

Kan börja med att kolla på denna kanske: https://www.youtube.com/watch?v=oZ84DjJAiKY

Ja du, jag berätta för dig lilla du, att jag blir sjukt störd av att det finns sådana intelligensbefriade idioter som tror att de skall få det svalare inomhus genom att släppa in mer varmluft, och ännu mer störande är det att dessa puckon inte verkar kunna lyssna och ta till sig av vetenskapliga fakta och elementär fysik.
Citera
2020-06-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Nu har man öppnat alla fönster på den östliga sidan för att få in lite luft äckligt varmt idag med +34 grader i skuggan. Tur man har källare som håller den behagliga tempen av +20 just nu där man kan bädda inför natten.

Tror du att du skall få det svalare inomhus genom att släppa in 34 grader varm luft?
Citera
2020-06-25, 15:23
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Tror du att du skall få det svalare inomhus genom att släppa in 34 grader varm luft?

Ja det är 36 på övervåningen så självklart det kommer sänkas lite
Citera
2020-06-25, 15:31
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Nu har man öppnat alla fönster på den östliga sidan för att få in lite luft äckligt varmt idag med +34 grader i skuggan. Tur man har källare som håller den behagliga tempen av +20 just nu där man kan bädda inför natten.

Lite nyfiken på vad inomhustemperaturen är i övriga huset då om det är +34°C ute och du har nästan alla fönster öppna?
Citera
2020-06-25, 15:36
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Lite nyfiken på vad inomhustemperaturen är i övriga huset då om det är +34°C ute och du har nästan alla fönster öppna?

30 nedervåningen 36 övervåningen och ca 20-21 i källaren . Bara öppnat övervåningen österut ön så länge någon timme till kan man öppna åt syd med.
Citera
2020-06-25, 15:55
Medlem
Har du hört talas om AC ? 😀
Lite skämtsamt men många hus har mekanisk ventilation så även om du stänger dörrar och fönster så kommer varm uteluft in och ofta sitter intagen på taket där det är mycket varmt pga svart tak t ex.

Köp AC och gör kylfirmorna glada och MP sura. Bara det är ju en bonus !
Citera
2020-06-25, 16:29
Medlem
Håller helt med någon här i tråden som betygsatte denna tråd till top 10 på FB genom tiderna ! Tack alla för en hel eftermiddag med oavbrutet skratt !

Nu till ett seriöst tips; Blöt ett lakan och vira in er i det så kommer ni sova gott eller njuta av svalkan framför datorn i mammas källare. (Föreslår att inte blöta med varmvatten, men gör ni det så ska ni få årets överraskning, även det lakanet kommer ge svalka fast det tar en stund innan "förångningen" sätter igång och tar värme från era överhettade kroppar. Nu fick ni lära er lite fysik också. Väl bekomme och se det som ett tack för era insatser här från en latmask i hängmattan.
Citera
2020-06-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Det är du som är tappad din dumskalle! Att du skall jobba med att projektera hus är ju j-vla skämt med tanke på att du inte har någon susning om vad du pratar om.
Ett välisolerat hus håller temperaturen bättre än ett dåligt isolerat. Ser du till att vädra ut under kvällen och natten så att temperaturen sjunker så håller det välisolerade huset den svala temperaturen längre in på dagen om man stänger igen dörrar och fönster än om man öppnar och släpper in mera värme.
Stäng igen dagtid och vädra kväll och natt för att få lägsta möjliga temperatur, det är enkel fysik.
Låter du kylskåpet stå öppet också när det är varmt för att "det känns svalare"?

Se det jag fetmarkerat.
Det som inte verkar gå in i din skalle är att persiennerna fortfarande suger åt sig värme och därför värmer upp huset. Oavsett hur välisolerat huset är så sker detta.

Ber dig för tredje gången att länka lite källor till dina påståenden. Vore fint om du gjorde det istället för att gå till personangrepp hela tiden.

Du kan inte vara över 20 år.
Citera
2020-06-25, 17:13
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
30 nedervåningen 36 övervåningen och ca 20-21 i källaren . Bara öppnat övervåningen österut ön så länge någon timme till kan man öppna åt syd med.

36?! Och om du inte skulle öppna fönstren, hur varmt blir det då?

Antar att jag är rätt lyckligt lottad ändå med ”bara” 28-29 grader i lägenheten.
Citera
2020-06-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Se det jag fetmarkerat.
Det som inte verkar gå in i din skalle är att persiennerna fortfarande suger åt sig värme och därför värmer upp huset. Oavsett hur välisolerat huset är så sker detta.

Ber dig för tredje gången att länka lite källor till dina påståenden. Vore fint om du gjorde det istället för att gå till personangrepp hela tiden.

Du kan inte vara över 20 år.

Tror du på allvar att MER solinstrålning och därmed värme kommer in i huset om man har persiennerna neddragna istället för att ha dom öppna och släppa in ALLT solljus? Ge dig nu, du skämmer bara ut dig mer och mer med dina totalt idiotiska och korkade påståenden.
Citera
2020-06-25, 17:20
Medlem
Citat:

Antar att jag är rätt lyckligt lottad ändå med ”bara” 28-29 grader i lägenheten.

Jag tror att endera bor han i ett växthus eller så är termometern felplacerad. Gissar på det senare.
Citera
2020-06-25, 17:24
Medlem
Tvonds avatar
Citat:

Törs inte testa . Kikade på termometern på öv på västra sidan där jag har altantak på ca 30 kvm och tempen på väggen mot väster ligger på stabila 68-69 grader nu i solen är nog därför det blir oheligt varmt på övervåningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in