2020-06-24, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benjaminbarker
Samma advokat som Rakhmat Akilov, och sekretess - om 1+1 är 2 så är det ju rimligt att personen i fråga är mer än bara en 'underhållningsprofil'?

Frågan är om Expressen ens vet vem det är, om det är sekretess på fallet. Och hur vet de det i så fall?

För övrigt med tanke på fallet nedan, så kan man tycka att det finns minst lika stort skäl att offentliggöra namnet på målsägande också:

(FB) Flicketös ville bli rik och falskanmälde våldtäkter

För vem vet vem av dem som är offret och vem som är gärningsman i det här läget?
Antingen offentliggöra båda eller ingen.
Senast redigerad av resabort 2020-06-24 kl. 13:23.
Citera
2020-06-24, 13:25
Medlem
Citat:
Stämmer det förövrigt att Johan Eriksson är försvarsadvokat?

Ja, det är det enda målet i närtid där han är offentlig försvarare i en våldtäkt.
Citera
2020-06-24, 13:53
Avslutad
Citat:
Samma advokat som Rakhmat Akilov, och sekretess - om 1+1 är 2 så är det ju rimligt att personen i fråga är mer än bara en 'underhållningsprofil'?

Så kan det vara, och det är nog plausibelt. Men allt kommer upp till ytan, förr eller senare.
Citera
2020-06-24, 14:04
Medlem
Citat:
Är det någon som vet om det är vanligt med sekretess i liknande fall - eller om det är sekretess för att det är en offentlig person? Dvs att skadan kan bli katastrofal om det kommer ut, även om personen sen blir friad?

Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Har läst många fupar, och har aldrig varit med om att gm är sekretessad.

Sekretess gäller fram tills begäran om häktning, eller när åtalet lämnas in. Så när FUP blir tillgänglig så blir normalt även identiteten på den åtalade offentlig. Eller om/när personen begärs häktad.

Edit: missade att iloveass2 redan skrivit samma sak.
Citera
2020-06-24, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av resabort
Frågan är om Expressen ens vet vem det är, om det är sekretess på fallet. Och hur vet de det i så fall?

...

För vem vet vem av dem som är offret och vem som är gärningsman i det här läget?
Antingen offentliggöra båda eller ingen.

Om de vet vem det är, och det får man väl utgå ifrån med tanke på hur de skriver, så kan ju informationen komma från målsägande (eller hennes målsägarbiträde) eller från en skvallrande polis. Den enda man väl ganska säkert kan utesluta är källan är den misstänkte själv, så länge hans namn inte är känt har han nog inga större skäl att springa till pressen med storyn.
Citera
2020-06-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Målnummer i Sth Tingsrätt är TR B 4725-20
Men det är sekretess även på den misstänkte
Vid vilka tillfällen brukar man ha sekretess i en stämningsansökan och varför? Jag har faktiskt ingen aning.
Citera
2020-06-24, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Sekretess gäller fram tills begäran om häktning, eller när åtalet lämnas in. Så när FUP blir tillgänglig så blir normalt även identiteten på den åtalade offentlig. Eller om/när personen begärs häktad.

Edit: missade att iloveass2 redan skrivit samma sak.

Ok, då förstår jag sekretessen. Trodde fupen fanns offentligt. Då är det bara att vänta på att åtal väcks.
Citera
2020-06-24, 14:31
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:

Kan det vara "du får fråga min kusin" i och med att det är samma advokat som Rakhmat Akilov hade?
Citera
2020-06-24, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Kan det vara "du får fråga min kusin" i och med att det är samma advokat som Rakhmat Akilov hade?

Svåger var det väl?
Citera
2020-06-24, 14:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
"svåger", men det skulle det helt klart kunna vara...
Citera
2020-06-24, 14:45
Medlem
zxcvb45s avatar
Så vem är det????
Citera
2020-06-24, 14:55
Medlem
Jag testade att bild-googla ”helylleperson” och ”underhållningsprofil”. Det var inte många bidrag jag fick upp, egentligen bara ett förslag. Ett ansikte som ingen nämnt, vad jag vet. (Sedan kan man googla ”helylle” ”person” och ”underhållningsprofil”, då finns ytterligare ett resultat).

Nämner bara detta, förmodligen inget värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in