2020-06-23, 12:43
Medlem
Varför startade du en tråd och frågar om det är okej, när du sen ändå går emot vad alla säger?
Är det frugan som pushar på?

Sen att det inte blir nån weekend. Önskar jag hade såna lyxproblem, haha.

Btw, tycker ändå att folk varit lite väl hårda mot dig även om jag håller med dom.
Men det är väl så flashback är.
Citera
2020-06-23, 12:59
Medlem
Drozds avatar
Vi brukar bjuda på buffé och ha en våg och ett anteckningsblock där gästerna får skriva upp hur mycket de tar innan de lämnar buffébordet, sen swishar de summan innan de får åka hem. För att förenkla har vi bara två prisklasser: A för dyra saker som rostbiff, lax och räkor, och B för potatis, sallad osv. På så vis kan gästerna själva anpassa ätandet efter sin plånbok. Dryck debiterar vi per flaska, men kranvattnet är gratis. Fattiga gäster ger vi ett gult armband som berättigar till att äta gratis ur prisklass B.

Funkar hur bra som helst, dessutom kommer det inta lika många glupska gratisglufsare som förr.
Senast redigerad av Drozd 2020-06-23 kl. 13:06.
Citera
2020-06-23, 13:09
Medlem
Varför är alla så sura på mig när det var mina "vänner" som åt mig ur huset? Jag har nu börjat inse att denna midsommar var åt helvete. Jag ligger fortfarande back och frugan är skitsur. Hon försökte stoppa hela jävla kalaset och be folk om att kanske slänga in en peng vid andra handlingen men jag tyckte det kändes överflödigt. Tänkte att nej de kommer ju att vilja swisha en bit när jag kommer tillbaka med en jävla massa extra kassar dag 2.

Icke. Så nu har jag iallafall täckt andra handlingen. Jag fattar ju nu att jag inte kommer få tillbaka resten. Dyr läxa men nu kommer jag ju inte bjuda de som inte swishat på något igen.

Vad gäller frugan får vi väl se. Det har varit illa ett tag innan och nu är det kritiskt. Hoppas hon förlåter mig.
Citera
2020-06-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Vi brukar bjuda på buffé och ha en våg och ett anteckningsblock där gästerna får skriva upp hur mycket de tar innan de lämnar buffébordet, sen swishar de summan innan de får åka hem. För att förenkla har vi bara två prisklasser: A för dyra saker som rostbiff, lax och räkor, och B för potatis, sallad osv. På så vis kan gästerna själva anpassa ätandet efter sin plånbok. Dryck debiterar vi per flaska, men kranvattnet är gratis. Fattiga gäster ger vi ett gult armband som berättigar till att äta gratis ur prisklass B.

Funkar hur bra som helst, dessutom kommer det inta lika många glupska gratisglufsare som förr.

Det där låter ju riktigt effektivt. Hoppas GissaMittJobb läser och tar efter! Gillade också att ni tar socialt ansvar med det gula bandet!
Citera
2020-06-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb
Varför är alla så sura på mig när det var mina "vänner" som åt mig ur huset? Jag har nu börjat inse att denna midsommar var åt helvete. Jag ligger fortfarande back och frugan är skitsur. Hon försökte stoppa hela jävla kalaset och be folk om att kanske slänga in en peng vid andra handlingen men jag tyckte det kändes överflödigt. Tänkte att nej de kommer ju att vilja swisha en bit när jag kommer tillbaka med en jävla massa extra kassar dag 2.

Icke. Så nu har jag iallafall täckt andra handlingen. Jag fattar ju nu att jag inte kommer få tillbaka resten. Dyr läxa men nu kommer jag ju inte bjuda de som inte swishat på något igen.

Vad gäller frugan får vi väl se. Det har varit illa ett tag innan och nu är det kritiskt. Hoppas hon förlåter mig.

Amen du kan väl för fan inte förvänta dig att gå PLUS NÄR DU BJUDER DINA VÄNNER PÅ EN MIDSOMMARWEEKEND!!!
Är du psykiskt sjuk?
Citera
2020-06-23, 13:26
Medlem
Citat:
Hej!

Jag och min fru bjöd hem våra vänner till sommarstugan för en weekend över midsommar. Vi hade tänkt bjuda våra gäster på hela kalaset. Men mitt i firandet börjar maten vi trott skulle räcka ta slut och vi får surt åka till affären och köpa nästan lika mycket till för att täcka behovet hos våra gäster.

Nu när helgen är över och vi ska handla för veckan ser jag att kassan nästan är tom för det kostade typ dubbelt upp vad jag trodde det skulle kosta.

Kan man med att be folk swisha retroaktivt för kalaset? Kommer folk be om kvitton i så fall? Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära. Inget som alla direkt får tillgång till. Hjälp!

Som redan nämnt: NEJ. Ni köpte inte tillräckligt med mat/ snålade erat yttersta och fick köpa dubbelt så mycket mat som en ren konsekvens. Lämna offerkoftan, stå erat kast och gå vidare
Citera
2020-06-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamuelSamuraj
Amen du kan väl för fan inte förvänta dig att gå PLUS NÄR DU BJUDER DINA VÄNNER PÅ EN MIDSOMMARWEEKEND!!!
Är du psykiskt sjuk?

Jag är fullt frisk. Folk har fått sova på vår gård och fått uppassning, de har haft nära till strand osv. Jag tycker de har fått bra service. Näst intill hotellupplevelse. Men nej jag fattar ju nu i efterhand att det kanske var för mycket att begära.
Citera
2020-06-23, 13:30
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Stämmer. Jag åkte midsommardagens förmiddag för att täcka kvällen därpå. Jag kanske var dum men köpte bara det finaste jag kunde komma över då mina vänner är van vid en viss standard. Det kanske var dumt av mig men jag ville bara hålla uppe skenet inför de andra.
Dom är i alla fall inte bortskämda med någon högre standard på sin "vän" som först "bjuder" på midsommarfest, för att sedan som en skamlös pissluffare skicka tiggar-sms.
Citera
2020-06-23, 14:19
Medlem
Bjud fan inte in folk om du är luspank.
Citera
2020-06-23, 14:20
Medlem
Citat:
Jag är fullt frisk. Folk har fått sova på vår gård och fått uppassning, de har haft nära till strand osv. Jag tycker de har fått bra service. Näst intill hotellupplevelse. Men nej jag fattar ju nu i efterhand att det kanske var för mycket att begära.

Detta. Kan inte ens mätas i pengar. De borde jobba gratis hos dig hela sommaren.
Citera
2020-06-23, 14:21
Medlem
Citat:

Det här har ju inte hänt i verkligheten. Bara i din fantasi.

Men som ett teoretiskt resonemang om människors beteende är det intressant. Hade du varit min vän så hade du blivit min före detta vän efter det där telefonsamtalet om pengarna.
Citera
2020-06-23, 14:23
Medlem
Urinterapeuts avatar
Citat:
Hej!

Jag och min fru bjöd hem våra vänner till sommarstugan för en weekend över midsommar. Vi hade tänkt bjuda våra gäster på hela kalaset. Men mitt i firandet börjar maten vi trott skulle räcka ta slut och vi får surt åka till affären och köpa nästan lika mycket till för att täcka behovet hos våra gäster.

Nu när helgen är över och vi ska handla för veckan ser jag att kassan nästan är tom för det kostade typ dubbelt upp vad jag trodde det skulle kosta.

Kan man med att be folk swisha retroaktivt för kalaset? Kommer folk be om kvitton i så fall? Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära. Inget som alla direkt får tillgång till. Hjälp!

Absolut kan du göra det! Det är helt rimligt i det här fallet, folk ska inte komma undan med ohämmat snylteri. Du ägnar dig väl inte åt välgörenhet eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in